Roman Czernecki (1904-1986) Patron Gimnazjum Publicznego w Słupi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Tajne nauczanie w Zabawie podczas II wojny światowej w latach 1940 – 1945” Przedsięwzięcie realizowane przez uczniów i nauczycieli Publicznego Gimnazjum.
Advertisements

 Nasze Liceum proponuje Wam wybór takich trzech przedmiotów
X Liceum OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
Jak zmieniała sie szkoła
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
50 lecie szkoły w Baninie.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Projekt utworzenia w Poznaniu
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
OFERTA EDUKACYJNA na rok szkolny 2011/12 I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Głubczycach.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Zbigniew Herbert Życie i twórczość
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
Maria Skłodowska- Curie
Matura w XV LO im.Narcyzy Żmichowskiej. Egzaminy obowiązkowe ustne: 1.Język polski ( jeden poziom - prezentacja ) 2.Język obcy nowożytny ( do wyboru.
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
Egzamin maturalny w 2014 roku podstawowe informacje.
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES Od r realizowany jest w szkole projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES w ramach.
Dyrekcja Gimnazjum nr 5 Dyrektorem Szkoły jest pani mgr inż. Halina Wiśniewska Funkcję Wicedyrektora pełni pani mgr Beata Chamuła.
Kornel Makuszyński.
Zasady rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
EGZAMIN MATURALNY ROK SZKOLNY 2013/2014 DALEJ. Deklaracja Potwierdzeniem chęci zdawania egzaminu maturalnego jest złożenie deklaracji ostatecznej w terminie.
Matura 2011 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. (Dz.U. nr 83, poz. 562 z późn. zm.)
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
Co dalej Gimnazjalisto ?
Nasza szkoła w liczbach i procentach
Szkoła im. Simone Signoret w Bressuire. Liceum to powstało w 1966 roku pod nazwą Lycée Professionnel Malabry, od 1990 istnieje jako Lycée Professionnel.
Historia Szkoły Podstawowej w Polance Wielkiej…
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie „ ZACHODNIOPOMORSKIE TALENTY – REGIONALNY SYSTEM STYPENDIALNY” projekt realizowany przez Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie.
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
System edukacyjny w Hiszpanii
im. Marii Skłodowskiej – Curie w Sopocie
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
DORADZTWO ZAWODOWE OPRACOWAŁY: EWA MŁYNARSKA, EWA SZYNDLER.
System edukacji w Polsce
Informatyka – zestawienie ćwiczeń Żanety Majorek
IV Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdyni.
Prezentacja Andżelika Bajan KrDzTo1011. Plan prezentacji Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 2 Ćwiczenie 2 Ćwiczenie 2 Ćwiczenie.
Patron Szkoły Podstawowej nr 32 przy ulicy Bałtyckiej 59 w Bydgoszczy
XVI Liceum Profilowane CXIII Liceum Ogólnokształcące Technikum nr 11
Egzamin maturalny maj Egzamin maturalny jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz sprawdza,
STRUKTURA EGZAMINU MATURALNEGO ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH I EKONOMICZNYCH W LUBSKU.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
OŚWIATA W GMINIE STOSZOWICE DANE DEMOGRAFICZNE ORAZ INFORMACJE O WYNIKACH SPRAWDZIANÓW I EGZAMINÓW W PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH NA TERENIE GMINY STOSZOWICE.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Klasa dwujęzyczna Gimnazjum im. Jana Pawła II z oddziałami dwujęzycznymi w Gliniance.
STANISŁAW WYSPIAŃSKI ( ) polski dramaturg, poeta, malarz, grafik i architekt. Patronem XII LO jest Stanisław Wyspiański, wybitny twórca epoki.
Z Zapraszamy. Drzwi Otwarte 22 marca 2014 roku (sobota), godz – kwietnia 2014 roku (sobota), godz – Pomorska 105,
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Egzamin maturalny w 2017 roku
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym
Klasa matematyczno-przyrodnicza pod patronatem PPWSZ w Nowym Targu
Było sobie życie… w SP im. AK w Jabłonnie
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
„Ławeczki Korytarzowe”
Informacje o szkole w roku szkolnym 2017/2018
Reforma oświaty – od 1 września 2017
OFERTA EDUKACYJNA. OFERTA EDUKACYJNA Przedmiot rozszerzony od klasy I Klasa I A Przedmiot rozszerzony od klasy I MATEMATYKA OD KLASY II WYBIERZESZ.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Liceum Ogólnokształcące im. Sebastiana Petrycego w Pilźnie
Opracowanie wyników egzaminów maturalnych 2019
Zapis prezentacji:

Roman Czernecki ( ) Patron Gimnazjum Publicznego w Słupi

Roman Czernecki pochodził z kresów wschodnich, z wykształconej rodziny, która od pokoleń przykładała wagę do edukacji. Jego dziadek, Wacław Czernecki, późniejszy właściciel majątku ziemskiego w Sielcu, pow. sokalski, ukończył studia na Uniwersytecie Wiedeńskim. Zanim zajął się prowadzeniem majątku pracował w Zakładzie Naukowym im. Ossolińskich we Lwowie. Przez jakiś czas sprawował godność marszałka powiatu sokalskiego.

 Ojciec Romana Czerneckiego, Zenon, po ukończeniu studiów wyższych w Wiedniu przejął z rodzinnego domu zamiłowanie do wiejskiego, spokojnego życia: został zarządcą dużego majątku ziemskiego w Horbkowie należącego do przyjaciół rodziny.  Roman Czernecki urodził się 14 maja 1904 roku w Sielcu. Ukończył filozofię i filologię polską na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie.

SŁUPIA Dwór w Słupi

 Trudny czas okupacji oraz sytuacja materialna zmusiła Romana Czerneckiego i jego rodzinę do zamieszkania w Słupi. To tu mieszkali znajomi: współwłaściciel majątku ziemskiego p. Byszewski i administrator majątku p. Krynicki, którzy przyjęli ich z „otwartymi ramionami”. Mimo pewnych trudności związanych z chorobą syna Andrzeja dotarli oni z Kielc do Słupi. Roman Czernecki wraz z żoną i synem Andrzejem w ogrodzie dworu w Słupi

Roman Czernecki otworzył minigimnazjum i liceum. I klasa gimnazjum liczyła 3 uczniów, II klasa - 2 uczniów, III klasa - 4 uczniów i IV - 2 uczniów. Natomiast w klasie I liceum pobierało naukę 3uczniów, a w II klasie liceum 2 uczniów. Inaugurację roku szkolnego rozpoczęto Mszą Świętą. Odśpiewano Mazurka Dąbrowskiego. Patron dzisiejszego gimnazjum przemówił do młodzieży. Poruszył kwestie: „nieprzemieniającej wartości wiedzy ludzkiej w porównaniu z nietrwałymi wartościami materialnymi oraz konieczność nacechowanej godnością postawy Polaka żyjącego pod okupacją”.

 Do nauczania młodzieży Roman Czernecki przydzielił ks. Franciszka Pałysiewicza, p. Wierę Wołkowicką byłą nauczycielkę j. francuskiego i angielskiego, p. Wacława Krynickiego studenta biologii i geografii, p. mgr Irenę Michalewską nauczycielkę historii, p. inż. Władysława Michalewskiego, który wykładał matematykę, fizykę i chemię. Roman Czernecki nauczał j. polskiego, j. łacińskiego i propedeutyki filozofii.

 Szkoła w Słupi była ośrodkiem konspiracyjnego szkolnictwa. Po dwóch latach działalności gimnazjum i liceum przekształcone z dworskiego w chłopskie, rozmieszczone po chłopskich chałupach, pozostawało pod opieką i protektoratem wsi. Z roku na rok liczba uczniów rosła. „Nauka w Słupi i we wsiach okolicznych stała się modna. Do dobrego tonu w środowisku chłopskim należało pochwalenie się, że córka zdała egzamin do gimnazjum albo, że syn jest już w drugiej klasie gimnazjum (…)”

 W maju 1942 roku dyrektorowi Romanowi Czerneckiemu zostało wręczone upoważnienie przewodniczenia na egzaminach dojrzałości.  Tego samego miesiąca Powiatowa Komisja Oświaty i Kultury przydzieliła Romanowi Czerneckiemu funkcję przedstawiciela szkolnictwa średniego.  1 czerwca 1942 roku decyzją władz Polski Podziemnej, placówce słupskiej nadano tytuł GIMNAZJUM i LICEUM ZIEMI WŁOSZCZOWSKIEJ (GiLZW) w Słupi Jędrzejowskiej Było to jednoznaczne z nadaniem szkole uprawnień państwowych.

 Utrzymanie tak rozległej tajnej organizacji szkolnej i zapewnienie jej bezpieczeństwa graniczyło z cudem. Cud ten był ciężko wypracowany: Roman Czernecki sam będąc członkiem AK (pseudonim „Wrzos”), pozostawał w ścisłym kontakcie z dowództwami rozbudowanych na tym terenie leśnych oddziałów AK, BCh i AL, a one ściśle współpracowały dla zapewnienia ochrony tajnym kompletom nauczania. Dzięki działaniom wywiadów tych organizacji, w porę wysyłających ostrzeżenia, udało się uniknąć wielu wpadek i dekonspiracji.

 W roku szkolnym 1942/1943 pod koniec czerwca Tajne Nauczanie otrzymało od Delegata Rządu okręgu radomskiego za pośrednictwem wizytatora dotację w wysokości 3750zł, a to pozwoliło rozwijać szkolnictwo.

 Roman Czernecki chcąc założyć Filię Tajnego UJ, złożył propozycję dr Małeckiemu, wybitnemu działaczowi konspiracyjnemu i uzyskał jego akceptację. Ostatecznie zadecydowano o utworzeniu kierunku lekarskiego, filozoficznego, polonistyki, rolnictwa, ekonomii i prawa. Uzgodniono lokalizację kursów w Słupi i Sędziszowie oraz terminy wykładów, ćwiczeń, konsultacji i kolokwiów. Zajęcia te prowadzili wytypowani przez dziekana samodzielni i pomocniczy pracownicy.

 W ciągu blisko pięcioipółletniej pracy ośrodek słupski objął nauczaniem 938 dziewcząt i chłopców.  Egzamin dojrzałości złożyło 98 osób.  Na kursach uniwersyteckich podjęło studia 98 młodych ludzi. Była to działalność zawsze niebezpieczna i grożąca dekonspiracją i represją. Wielu nauczycieli tajnego nauczania w Słupi zostało rozstrzelanych bądź zginęło w obozach.

Panie Profesorze Romanie Czernecki, My uczniowie gimnazjum dziękujemy Panu za wspaniałą lekcję patriotyzmu i postawy obywatelskiej. Dziś nasi nauczyciele kontynuują „dzieło” zapoczątkowane przez Pana, a Edukacyjna Fundacja im. prof. Romana Czerneckiego pomaga młodzieży rozwijać talenty i uzdolnienia w najlepszych liceach w Polsce. Z poważaniem, Michał Stępień uczeń Gimnazjum Publicznego im. Romana Czerneckiego w Słupi

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Źródło: Roman Czernecki „Z Krzemieńca, Borysławia…”,