Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
czyli zostań kowalem swojego losu
Advertisements

Analiza ryzyka projektu
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
6. Strategie zarządzania
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Przedsiębiorca i przedsiębiorczość
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Zarządzanie 1. Zarządzanie
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Zarządzanie projektami
dr inż. Arkadiusz Borowiec Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa
Organizacja i zarządzanie firmą
Wyzwania przedsiębiorczości
Rynek usług medycznych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Co zawierają poszczególne tematy projektu?
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców
Moja przedsiębiorczość
Kluczowe czynniki sukcesu
Sporządzamy biznesplan
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Planowanie przepływów materiałów
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Wprowadzenie teoretyczne
Szanse i zagrożenia dla gospodarki regionu wynikające z inwestycji zagranicznych obszar Efekty bezpośrednieEfekty pośrednie pozytywnenegatywnePozytywneNegatywne.
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Wstęp do zarządzania i marketingu
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Czynniki strukturotwórcze
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Menedżer i zarządzanie
Firmy globalne.
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Zapis prezentacji:

Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska

Przedsiębiorczość- wymiary: Ekonomiczny- sposób organizowania posiadanych zasobów i wykorzystania szczególnych okazji w istniejących warunkach gospodarczych; taki sposób zarządzania zasobami, który gwarantuje najwyższą efektywność podejmowanych rozwiązań; proces organizowania i prowadzenia działalności gospodarczej Personalny- to cecha osobowości konkretnej osoby lub grupy © Agnieszka Sopińska

Przedsiębiorczość- ujęcia Przedsiębiorczość jako funkcja Przedsiębiorczość jako cecha Przedsiębiorczość jako sposób zarządzania proces organizowania i prowadzenia działalności gospodarczej gwarantujący uzyskanie wyższej użyteczności produktów oraz wyższą efektywność gospodarowania gotowość i zdolność do podejmowania ryzyka, rozwiązywania w sposób twórczy i nowatorski powstałych problemów, umiejętność rozpoznania i wykorzystania pojawiających się szans i okazji oraz elastycznego przystosowania się do zmieniających się warunków rynkowych. nastawiony na wykorzystanie pojawiających się okazji; bazujący na innowacjach © Agnieszka Sopińska

Przedsiębiorczość- pojęcie: to umiejętność dostrzegania i wykorzystywania nadarzających się szans w otoczeniu w celu zaspokojenia swoich potrzeb i potrzeb innych. © Agnieszka Sopińska

Przykłady przedsiębiorczości Poduszka powietrzna dla rowerzysty Kluby taneczne dla pań lub panów © Agnieszka Sopińska

Przedsiębiorca- pojęcie: człowiek potrafiący dostrzec nadarzające się w otoczeniu szanse i potrafiący je wykorzystać w celu zaspokojenia swoich potrzeb i potrzeb innych. © Agnieszka Sopińska

Cechy przedsiębiorcy:  potrzeba osiągnięć (chęć odniesienia sukcesu);  nastawienie na ciągły rozwój;  potrzeba niezależności (zachowania kontroli nad własnym życiem);  wiara we własne siły (pewność siebie);  kreatywność;  skłonność do pewnego ryzyka;  odpowiedzialność;  optymizm (dostrzeganie pozytywów w każdej sytuacji);  umiejętność wyznaczania celów ( sobie i podwładnym);  umiejętność podejmowania decyzji;  umiejętność współpracy z innymi;  umiejętność planowania swojego czasu; © Agnieszka Sopińska

Uwarunkowania przedsiębiorczości System ekonomiczny występujący w danym kraju (gospodarka rynkowa) Uwarunkowania kulturowe Poziom wykształcenia zatrudnionych przekładający się na innowacyjność podmiotów Predyspozycje ludzi © Agnieszka Sopińska

Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania przedsiębiorczości Typ otoczenia Warunki ekonomiczne Rynek Kultura narodowa Technika Surowce Typ organizacji Pozycja na rynku Produkty Technologia Cechy organizacji Wielkość Lokalizacja Strategia Struktura Styl zarządzania Kultura organizacyjna Cechy uczestników Wartości Postawy Wiek Doświadczenie Wiedza © Agnieszka Sopińska

Rozwijanie umiejętności przedsiębiorczych:  Diagnoza swoich mocnych stron;  Samoakceptacja;  Wyznaczenie celów działania (konkretnych i realnych) dobranych do mocnych swoich stron;  Wyrobienie umiejętności cieszenia się z już osiągniętych sukcesów;  Zmiana myślenia z rutynowego na kreatywne (niekonwencjonalne);  Akceptacja konieczności ciągłego procesu dokształcania. © Agnieszka Sopińska

Sposoby oceny przedsiębiorczości RodzajOpis/Przykłady wewnętrzneDotyczą danej organizacji i wyrażają cele i aspiracje menedżerów (np. wydajność na 1 zatrudnionego; realizacja planu sprzedaży) zewnętrznePochodzą z innych organizacji i stanowią podstawę do porównań różnych podmiotów (np. udział w rynku krajowym/ zagranicznym; zysk) statyczneNp. stan zatrudnienia; wielkość produkcji dynamiczneNp. wzrost udziału w rynku; wzrost produkcji w ciągu roku ekonomiczneDotyczące miar odnoszących się do produktu, zysku, rynku, satysfakcji z pracy itp. behawioralneDotyczące wymiarów behawioralnych (np. kultury organizacyjnej, poczucia bezpieczeństwa, poziomu konfliktów) © Agnieszka Sopińska

Sektor MSP- definicja wg GUS © Agnieszka Sopińska PrzedsiębiorcaŚrednioroczne zatrudnienie MikroDo 9 osób Mały10-49 osób Średni osób

Cechy MSP Samodzielność ekonomiczna Elastyczność w działaniu Kreatywność i innowacyjność w podejmowaniu przedsięwzięć gospodarczych Mobilność (łatwość zmiany branży) Szybkość reagowania na potrzeby rynku ( tym lokalnego) Łatwość wchodzenia w układy kooperacyjne © Agnieszka Sopińska

Rola MSP w gospodarce Udział MSP w tworzeniu PKB wynosi ok % Znaczący udział w podaży pracy (69 % wszystkich zatrudnionych) Liczba aktywnych MSP w 2006 roku © Agnieszka Sopińska OgółemMikroMałeŚredniePozostałe

Znaczenie MSP w regionie Oddziaływanie bezpośrednie:  wzrost miejsc pracy  wpływy z podatków  zaspokajanie lokalnych potrzeb Oddziaływanie pośrednie:  tworzenie więzi społecznych  tworzenie miejscowych elit  nośnik postępu Efekt mnożnikowy  Wykorzystanie lokalnych zasobów  Przyciąganie dotacji Zmiana postaw jednostek © Agnieszka Sopińska

Mocne i słabe strony MSP AtutyMankamenty Bliskość rynku (potrzeb klienta)Ograniczony wpływ na rynek Przejrzystość struktur organizacyjnych (niewielka ilość szczebli zarządzania) Ograniczona siła przetargowa wobec dostawców, nabywców, banków itp.. Elastyczność i szybkość reakcji na zmiany w otoczeniu Ograniczoność zasobów (ludzkich i finansowych) Innowacyjność (niewielka skala działania) Wyższe koszty jednostkowe (brak efektu skali) Kadra kierownicza (sposób zarządzania) Ograniczone planowanie (brak strategii; niedostateczna podstawa informacyjna decyzji) Ograniczony marketing © Agnieszka Sopińska

Miary przedsiębiorczości stosowane przez MSP (badania B. Bojewskiej z 2000 roku) © Agnieszka Sopińska

Uwarunkowania przedsiębiorczości MSP (badania B. Bojewskiej z 2000 roku) © Agnieszka Sopińska

Bariery rozwoju przedsiębiorczości MSP (badania B. Bojewskiej z 2003 roku) © Agnieszka Sopińska

Przedsiębiorcze strategie wg P.F. Druckera „ być pierwszym i najsilniejszym” „twórcze naśladownictwo” „wyszukiwanie i zajmowanie wyspecjalizowanej niszy ekologicznej” „zmiana ekonomicznych właściwości wyrobu, rynku lub przemysłu” © Agnieszka Sopińska