Propozycje zmian ograniczeń prędkości ruchu pojazdów
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Dlaczego prędkości > 50 km/h są złym rozwiązaniem w miastach?
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Wpływ prędkości na bezpieczeństwo Średnie prawdopodobieństwo śmierci osoby potrąconej przez pojazd w zależności od prędkości uderzenia wynosi 10% dla 30 km/h oraz 90% dla 50 km/h:
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Wpływ prędkości na bezpieczeństwo Graniczna rzeczywista prędkość ruchu ze względu na bezpieczeństwo pieszych to 65km/h. Taka jest średnia prędkość ruchu w dużych miastach na ulicach z ograniczeniem do 50 km/h. Wszystkie wyższe prędkości drastycznie podnoszą ryzyko śmierci.
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Wpływ prędkości na hałas Obniżenie poziomu hałasu przez obniżenie prędkości ruchu: Zmniejszenie prędkości ruchu [km/h] Zmniejszenie poziomu L AE – pojazdy lekkie Zmniejszenie poziomu L AE – pojazdy ciężkie z 80 do 505,9 dB ~ 4 razy4,3 dB ~ 3 razy z 70 do 504,2 dB ~ 3 razy3,1 dB ~ 2 razy z 50 do 306,4 dB ~ 4 razy4,8 dB ~ 3 razy
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Data Al. Krasińskiego [µg/m3] ul. Dietla [µg/m3] różnicaróżnica % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % średnia % minimum % maksimum % Różnice wskazań stacji komunikacyjnych - NO2
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Data Al. Krasińskiego [µg/m3] ul. Dietla [µg/m3] różnicaróżnica % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % % średnia % minimum % maksimum % Różnice wskazań stacji komunikacyjnych - PM10
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Jakie korzyści dają prędkości > 50 km/h? Czas przejazdu? Przepustowość? Odcinek 3.2 kmOgr. prędkości [km/h] Prędkość jazdy [km/h] czas jazdy [min] wydłużenie [min] Bobrzyńskiego / Grota- Roweckiego 70 2,74 Bobrzyńskiego / Grota- Roweckiego 70503,841,10 Bobrzyńskiego / Grota- Roweckiego 70google maps bez korków 41,26 Bobrzyńskiego / Grota- Roweckiego 70google maps typowo 74,26 Bunscha / Skotnicka50 3,84 Bunscha / Skotnicka50google maps bez korków 40,16 Bunscha / Skotnicka50google maps typowo 62,16 Mogą mieć sens tam, gdzie da się jechać z taką prędkością więcej niż kilkaset metrów i jest to bezpieczne czyli na bezkolizyjnych obwodnicach aby właśnie po nich odbywał się ruch międzydzielnicowy.
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Podniesione prędkości dopuszczalne wyłącznie na bezkolizyjnych obwodnicach i drogach wylotowych (pojedyncze wyjątki wewnątrz obwodnic) Na głównych ulicach miejskich z przejściami dla pieszych i skrzyżowaniami, nawet na ważnych wielopasowych arteriach – standardowe 50 km/h Poza głównymi ulicami – rosnąca liczba stref tempo30 Jak wyglądają prędkości dopuszczalne w innych miastach?
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Amsterdam
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Barcelona
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Berlin
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Londyn [mph]
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Edynburg [mph]
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Poparcie społeczne dla stref tempo 30 Edynburg: 69% Na podstawie konsultacji społecznych Artykuł w Transport Publiczny Projekt 20mph for Edinburgh Kraków: 59% Stan na dzień na podstawie sondy związanej z artykułem w Gazecie Wyborczej artykułem w Gazecie Wyborczej
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Paryż
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Sztokholm
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Oslo
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Graz
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Wiedeń
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Kraków
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Propozycje zmian w Krakowie Nowe strefy tempo30: Cała I obwodnica Ulice prowadzące promieniście z II obwodnicy do I Krowodrza / Bronowice - obszar ograniczony od płn. torami kolejowymi, od zach. Armii Krajowej, od płd. Armii Krajowej, Nawojki, Czarnowiejską, od wsch. Prądnicką i ATW, z wyłączeniem Bronowickiej, Piastowskiej, Wrocławskiej, Kazimierza Wielkiego i granic obszaru Kazimierz: Krakowska, Starowiślna, Podgórska, Na Zjeździe, Limanowskiego, Kalwaryjska
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Propozycje zmian w Krakowie Obniżenie prędkości z 70 do 50 km/h: II obwodnica: ATW, Powstania Warszawskiego, Lubomirskiego, Wita Stwosza, Klimeckiego Stary przebieg DK7: 29 Listopada od Opolskiej na południe, Konopnickiej, Zakopiańska od Kąpielowej na północ Al. Jana Pawła II W dalszej perspektywie – tam, gdzie występuje duży poprzeczny ruch pieszych oprócz odcinków bezkolizyjnych Brak w całym mieście nowych ulic z prędkością wyższą niż 50 km/h oprócz odcinków bezkolizyjnych
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Propozycje zmian w Krakowie
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Proponowane środki uspokajania ruchu Odejście od stosowania progów zwalniających uciążliwych dla wszystkich a zamiast nich: Szerokość pasów ruchu dostosowana do ograniczenia prędkości Esowanie pasów ruchu np. przez naprzemienne wyznaczenie miejsc do parkowania Wyniesione przejścia dla pieszych / skrzyżowania z najazdem nieodczuwalnym przy 30 km/h Wyłączanie sygnalizacji świetlnych Skrzyżowania równorzędne / mikro ronda
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Odpowiednik ATW – Frankfurter Allee - Główna trasa średnicowa Berlina
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Prędkość maksymalna: 50 km/h Przekrój: 2x3 pasy o szerokości 2.75m
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Proponowane zmiany przekroju ulic Zmiana klasy na Z z uspokojonym ruchem ATW (każda jezdnia): zamiast 2 pasy ogólne po 3,5m + 3m buspas 2 pasy ogólne po 2,75m a odzyskane 1.5m na poszerzenie buspasa / chodnika / oddzielenie chodnika od jezdni zielenią (zależnie od miejscowych potrzeb). Zakopiańska (obie jezdnie): Zamiast 4 pasy po 3,5m 4 pasy po 2,75m + 2m na poszerzenie przystanków / oddalenie ich od jezdni + 1m na pas rozdzielający zamiast betonowej bariery.
Zmiany ograniczeń prędkości ruchu Opracowanie: Radosław Wroński Propozycje przekazu dla mieszkańców Strefy tempo30: Nie są niczym nowym w Krakowie - dopełniamy kilka obszarów i wprowadzamy nowy - Krowodrza Zyskamy niższe zanieczyszczenie i hałas, wyższe bezpieczeństwo i płynność ruchu Nie będzie więcej progów zwalniających a tylko rozwiązania przyjazne dla przestrzegających ograniczeń Likwidacja niektórych 70km/h: Chcemy zredukować liczbę śmiertelnych potrąceń Ograniczymy hałas bez kolejnych ekranów Ograniczymy emisję spalin Wyższe prędkości pomiędzy światłami i na zatłoczonych ulicach nic nie dają czasowo a pogarszają przepustowość Jedno i drugie stosują miasta o wysokim komforcie życia