1 Kurs na INNOWACJE - jak wyprowadzić świętokrzyskie z rozwojowego dryfu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Stan sektora w regionach
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Spotkanie Grupy roboczej ds
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Program wsparcia działań proinnowacyjnych w przemyśle okrętowym w Strategii Rozwoju Regionu i innych dokumentach planowania strategicznego Województwa.
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
PERSPEKTYWA FINANSOWA
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Finansowanie działań inwestycyjnych w OIiP
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Fundusze strukturalne na badanie i innowacje w latach
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Nowe trendy w branży spożywczej
Wsparcie dla rozwoju technologii
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
Programowanie perspektywy finansowej
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału rynku pracy Niespodziewany impuls: motywy kulturowe a dynamika rozwoju rynku pracy w regionie.
Narzędzia wsparcia rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki w latach
Program Rozwoju Innowacji.  Nowe podejście do polityki innowacyjnej, opartej na identyfikacji inteligentnych specjalizacji regionu  Kontynuacja dotychczasowej.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
2014 Wsparcie innowacyjności przedsiębiorstw w działalności PARP. Doświadczenia i rekomendacje. Dariusz Dąbek Zastępca Prezesa PARP Nowa Sól, 24 lutego.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Wsparcie małej i średniej przedsiębiorczości w ramach WRPO założenia programowe Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Wdrażania.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Agro Klaster Kujawy – regionalna organizacja przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
POSIEDZENIE ŚWIĘTOKRZYSKO-PODKARPACKIEGO KLASTRA BUDOWLANEGO INNOWATOR
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
50 % pieniędzy na gospodarkę – już w obiegu!
– wybrane instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

1 Kurs na INNOWACJE - jak wyprowadzić świętokrzyskie z rozwojowego dryfu.

2 1.Charakterystyka makroregionu Polski Wschodniej, w tym województwa świętokrzyskiego 2.Wsparcie innowacyjności w perspektywie finansowej Planowane wsparcie innowacyjności w perspektywie PLAN PREZENTACJI

3 Charakterystyka makroregionu Polski Wschodniej, w tym województwa świętokrzyskiego (na podstawie aktualizowanej Strategii rozwoju społeczno- gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020)

4 Polska Wschodnia – pozycja konkurencyjna w UE-27 (2010) Indeks konkurencyjności regionalnej (2010) Syntetyczny wskaźnik uwzględnia szeroki zakres kwestii związanych z regionalną konkurencyjnością: m.in. potencjał innowacyjny i technologiczny, infrastrukturę transportową i komunikacyjną, zdrowie, edukację, potencjał jakościowy instytucji Na 271 regionów NUTS-2 uwzględnionych w badaniu województwa Polski Wschodniej zajęły miejsca od 211. (podkarpackie) do 233. (warmińsko-mazurskie)

5 Polska Wschodnia – pozycja rozwojowa ( ) pozycja rozwojowa region ó w jest silnie skorelowana z pozycją konkurencyjną w latach 2002 – 2009 dystans makroregionu do średniej UE-27 zmniejszył się, m.in. ze względu na wolniejszą dynamikę rozwoju większości kraj ó w unijnych, co wskazuje na zachodzący proces konwergencji. Mimo to wszystkie wojew ó dztwa Polski Wschodniej nadal znajdują się wśr ó d dwudziestu najbiedniejszych region ó w UE-27 (NUTS-2). w stosunku do reszty kraju obserwowano proces dywergencji (udział PW w krajowym PKB w 2009 r. wyni ó sł 15,2% i był o 0,6 pp niższy niż w 2002 r.) Tabela: PKB per capita, UE-27 = zmiana w pp % POLSKA 48,348,850,751,151,954,456,460,912,6 ŚWIĘTOKRZYSKIE37,138,239,238,239,242,045,247,210,1

6 Polska Wschodnia – trendy rozwojowe do 2020 r. jeśli nie zostaną podjęte skuteczne działania dynamizujące procesy rozwojowe to mimo prognozowanego wzrostu PKB per capita makroregion do 2020 r. powiększy sw ó j dystans rozwojowy do wartości krajowych (dalszy spadek udziału w krajowym PKB o 0,8 pp do 14,4%) biorąc pod uwagę niższe przewidywane tempo rozwoju kraj ó w UE w latach makroregion zmniejszy dystans w stosunku do średniej unijnej, jednak wartość PKB per capita będzie nadal prawie o połowę od niej niższa Wykres: Prognozowane wartości PKB per capita wg PPS w relacji do UE-27

7 Polska Wschodnia – przyczyny niskiej pozycji rozwojowej i konkurencyjnej z przeprowadzonych analiz wynika, że niższa niż średnio w Polsce wydajność pracy w makroregionie to efekt utrwalonej specyfiki branżowej, koncentrującej znaczne zasoby pracy (ponad 22%! – wobec średniej krajowej 12,8% i unijnej 5,1%, 2010 r.) w mało wydajnym sektorze rolniczym i niższej niż średnio w kraju produktywności pozostałych sektor ó w gospodarki. z kolei niższa wydajność pracy w poszczeg ó lnych sektorach gospodarki w Polsce Wschodniej to efekt gorszego wyposażenia wojew ó dztw w regionalne aktywa: 1) infrastrukturę, 2) potencjał technologiczny i innowacyjny 3) jakość zasob ó w pracy te trzy obszary odpowiadają za znaczną część dystansu rozwojowego, kt ó ry dzieli makroregion od bardziej rozwiniętych części Polski i UE.

8 Polska Wschodnia – potencjał innowacyjności Województwa Polski Wschodniej charakteryzuje niższy niż średni dla kraju poziom innowacyjności, czego konsekwencją jest niższa wydajność pracy, niekorzystnie rzutująca na konkurencyjność i atrakcyjność inwestycyjną makroregionu (patrz: IUS 2011, ESPON KIT 2012)

9 Polska Wschodnia – potencjał innowacyjności. Bariery Niekorzystne czynniki po stronie PODAŻOWEJ procesu innowacji relatywnie niski poziom rozwoju sektora nauki (mimo obserwowanego wzrostu, łączne nakłady w pięciu wojew ó dztwach Polski Wschodniej na B+R w 2010 r. to zaledwie 12% wydatk ó w krajowych) niski potencjał innowacyjny przedsiębiorstw (malejące nakłady na działalność innowacyjną i niska intensywność nakład ó w na działalność innowacyjną na pracującego, spadek udziału przedsiębiorstw innowacyjnych w og ó lnej liczbie przedsiębiorstw, niski poziom komercjalizacji innowacji w makroregionie, mierzony udziałem produkt ó w innowacyjnych w przychodach netto ze sprzedaży wyrob ó w og ó łem, słabość mechanizm ó w transferu wiedzy, niewielki napływ BIZ) Słabość powiązań nauka-biznes- administracja publiczna i mechanizm ó w transferu wiedzy Niekorzystne czynniki po stronie POPYTOWEJ procesu innowacji najniższy w Polsce poziom dochod ó w i wydatk ó w per capita (w 2011 r. w sferze ub ó stwa relatywnego od 21% do 26% os ó b w gospodarstwach domowych z terenu makroregionu) ujemne saldo migracji – odpływ zwłaszcza młodych os ó b z wyższym wykształceniem niższy niż średnio w kraju poziom przedsiębiorczości (średnio 1024 podmioty gospodarcze na 10 tys. mieszkańc ó w, podczas gdy w Polsce Wschodniej od 726 w woj. podkarpackim do 859 w woj. świętokrzyskim niższa niż średnio w Polsce wartość wskaźnika urbanizacji (49% w stosunku do 61% średnio w kraju)

10 Polska Wschodnia – potencjał innowacyjności. Szanse lata ewolucja struktury przemysłu w Polsce Wschodniej w kierunku branż bardziej zaawansowanych technologicznie wyraźna specyfika Polski Wschodniej w zakresie struktury branżowej przemysłu - dużo większa roli niż przeciętnie w kraju produkcja artykuł ó w spożywczych, a następnie przemysłu gumowego i tworzyw sztucznych, drzewnego oraz meblarskiego, jak r ó wnież produkcji maszyn i urządzeń. Wśr ó d przemysł ó w „ rzadkich ” makroregion wyr ó żnia się dużą rolą w Polsce w zakresie przemysłu lotniczego oraz tytoniowego siedem największych gałęzi przemysłu w Polsce Wschodniej, tj. przemysł spożywczy, produkcja wyrob ó w z gumy i tworzyw sztucznych, przemysł mineralny, przemysł wyrob ó w z metali, przemysł meblarski, przemysł drzewny i produkcja maszyn i urządzeń, generuje 63% produkcji sprzedanej i skupia 60% zatrudnionych w przemyśle makroregionu. wiodącą gałęzią przemysłu w Polsce Wschodniej jest przemysł spożywczy - wytwarza 23,9% produkcji sprzedanej i obejmuje 17,3% zatrudnionych w makroregionie, czyli o 2-3 razy więcej niż kolejne gł ó wne gałęzie. potencjał wyspecjalizowanych skupisk produkcyjnych i inicjatyw klastrowych funkcjonujących w zakorzenionych specjalizacjach

11 Nakłady na B+R w relacji do PKB w 2010 r. [%]

12 Nakłady na B+R w relacji do PKB w latach [%]

13 Zatrudnieni w B+R (EPC) na 1000 osób aktywnych zawodowo w 2011 r.

14 Zgłoszenia patentowe na 100 tys. mieszkańców w 2011 r.

15 Wsparcie innowacyjności w perspektywie finansowej

16 Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka

17 Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka oś priorytetowa Badania i rozwój nowoczesnych technologii ponad wdrożeń jako efekt realizowanych projektów badawczych, rozwojowych i celowych; ponad wynalazków zgłoszonych do ochrony patentowej w wyniku realizacji projektów. 2. oś priorytetowa Infrastruktura sfery B+R 700 nowych i zmodernizowanych laboratoriów, z ich usług korzystać będzie przedsiębiorstw osób zatrudnionych przy obsłudze nowej infrastruktury B+R. 4. oś priorytetowa Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia przedsiębiorstw (1 200 MŚP) wprowadzających innowacje; nowych miejsc pracy, z czego dotyczy bezpośrednio działalności B+R. 5. oś priorytetowa Dyfuzja innowacji Ponad przedsiębiorstw korzystających z usług wspartych instytucji otoczenia biznesu.

projektów z woj. świętokrzyskiego, które uzyskały dofinansowanie ze środków POIG (na ok. 12 tys. projektów łącznie w ramach całego POIG. Realizacja POIG w województwie świętokrzyskim Pod względem liczby zawartych umów świętokrzyskie zajmuje 12 miejsce, wyprzedzając woj. opolskie, lubuskie, podlaskie oraz warmińsko-mazurskie.

19 Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej

20 Działanie I.3 PO RPW Wspieranie innowacji cel działania: poprawa warunków dla prowadzenia działalności gospodarczej - rozwoju i dyfuzji przedsięwzięć innowacyjnychcel działania: poprawa warunków dla prowadzenia działalności gospodarczej - rozwoju i dyfuzji przedsięwzięć innowacyjnych przykładowe typy projektów:przykładowe typy projektów: –rozwój ośrodków innowacyjności (parków technologicznych, inkubatorów przedsiębiorczości) –wyposażenie i tworzenie zaplecza BRT (w ośrodkach badawczych i u przedsiębiorców) –przygotowanie terenów inwestycyjnych na potrzeby nowoczesnych usług i obszarów produkcyjnych zakontraktowano blisko 100% środków EFRR przyznanych na działaniezakontraktowano blisko 100% środków EFRR przyznanych na działanie (ok. 1,87 mld zł) wsparcie otrzymało 76 projektów, z czego zakończono realizację 19 projektówwsparcie otrzymało 76 projektów, z czego zakończono realizację 19 projektów

21 Działanie I.3 PO RPW Wspieranie innowacji w województwie świętokrzyskim 4 umowy o dofinansowanie o wartości ogółem 151,87 mln zł (w tym EFRR – 101,12 mln zł)  LABIN - Wsparcie aparaturowe innowacyjnych laboratoriów naukowo-badawczych Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach  Budowa infrastruktury Kieleckiego Parku Technologicznego  Stworzenie w spółce Odlewnie Polskie S.A. Ośrodka Badawczo- Rozwojowego Komponentów Odlewniczych "OBRKO”  Utworzenie Regionalnego Centrum Naukowo-Technologicznego w województwie świętokrzyskim

22 Podniesienie poziomu innowacyjności gospodarki Polski Wschodniej, w tym województwa świętokrzyskiego, jest kluczowym strategicznym wyzwaniem z punktu widzenia wzmacniania pozycji konkurencyjnej w kraju i za granicą.

23 Planowane wsparcie innowacyjności w perspektywie

24 Program Operacyjny Inteligentny Rozwój

25 Założenia Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (1/3) Zakres wsparcia realizowanego we współpracy sektora przedsiębiorstw i nauki : Zwiększanie nakładów prywatnych na B+R Wsparcie realizacji projektów w obszarach określonych jako krajowe i regionalne inteligentne specjalizacje, ukierunkowane na praktyczne zastosowanie w gospodarce: - wsparcie strategicznych programów badań naukowych, - wsparcie projektów celowych/rozwojowych. Wsparcie B+R w kluczowych sektorach i technologiach Finansowanie prac B+R realizowanych przez przedsiębiorstwa we współpracy z jednostkami naukowymi, innymi firmami lub z IOB. Badania i prace rozwojowe, realizacja linii pilotażowych i demonstracyjnych Finansowanie innowacyjnych projektów przedsiębiorstw realizowanych w całym ich cyklu – badań, prac rozwojowych, tworzenie linii pilotażowych oraz projektów demonstracyjnych, aż do wdrożenia nowej technologii. 25

26 Zakres wsparcia skierowanego do przedsiębiorstw: Tworzenie i rozwój infrastruktury B+R w przedsiębiorstwach Wsparcie na tworzenie działów B+R i laboratoriów w firmach oraz na prowadzenie prac B+R przez przedsiębiorstwa. Wdrażanie innowacji nietechnologicznych (organizacyjnych, marketingowych oraz nowych modeli biznesowych) Wsparcie wdrożeń innowacji nietechnologicznych. Finansowanie działań promujących innowacyjność, współpracę nauki i biznesu oraz kształtowanie postaw innowacyjnych w społeczeństwie. Rozwój rynku kapitału podwyższonego ryzyka Wsparcie dostępu przedsiębiorstw do kapitału na innowacje, zwłaszcza oferowanego przez fundusze typu venture capital oraz sieci aniołów biznesu. Umiędzynarodowienie działalności innowacyjnej przedsiębiorstw Udział przedsiębiorstw w programach promocji, targach i misjach. Realizacja działań o charakterze systemowym służących budowie pozytywnego wizerunku polskiej gospodarki zagranicą. 26 Założenia Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (2/3)

27 Instytucje Otoczenia Biznesu w PO IR: Wsparcie proinnowacyjnych usług IOB Wsparcie systemowe dotyczące diagnozowania oraz monitorowania popytu na usługi IOB, określanie standardów realizacji usług proinnowacyjnych. Wsparcie dla MŚP na korzystanie z proinnowacyjnych usług. Klastry – koncepcja krajowych klastrów kluczowych Wsparcie projektów realizowanych przez koordynatorów tzw. krajowych klastrów kluczowych, posiadających wysoki potencjał innowacyjny. Finansowanie projektów dotyczących internacjonalizacji oraz rozwoju współpracy pomiędzy klastrami a podmiotami zewnętrznymi (w szczególności na poziomie międzynarodowym). 27 Założenia Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (3/3)

28 Program Operacyjny dla Polski Wschodniej

29 Założenia Programu Operacyjnego dla Polski Wschodniej (1/3) Interwencja w zakresie innowacyjności opierać się będzie na działaniach wspierających: stymulowanie działalności innowacyjnej przedsiębiorstw poprzez tworzenie warunków prowadzenia działalności B+R, dostosowanie usług instytucji otoczenia biznesu (w szczególności ośrodków innowacji jak parki i inkubatory) do potrzeb rynku w zakresie działalności innowacyjnej, B+R i wdrożeniowej przedsiębiorstw

30 Proponowane działania w zakresie stymulowania działalności innowacyjnej przedsiębiorstw poprzez tworzenie warunków prowadzenia działalności B+R: Wzmacnianie zdolności innowacyjnej przedsiębiorstw i transferu technologii (wdrażanie innowacji) Tworzenie i rozwój infrastruktury badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw oraz ponadregionalnych klastrów Działalność badawczo-rozwojowa ośrodków innowacji na rzecz przedsiębiorców Ponadregionalna współpraca w zakresie B+R Założenia Programu Operacyjnego dla Polski Wschodniej (2/3)

31 Założenia Programu Operacyjnego dla Polski Wschodniej (3/3) Proponowane działania w zakresie dostosowanie usług instytucji otoczenia biznesu (w szczególności ośrodków innowacji jak parki i inkubatory) do potrzeb rynku w zakresie działalności innowacyjnej, B+R i wdrożeniowej przedsiębiorstw: Profesjonalizacja usług istniejących ośrodków innowacji Ponadregionalne centra wzrostu i innowacji Kreowanie warunków dla powstawania nowych innowacyjnych przedsiębiorstw z wykorzystaniem instrumentów inżynierii finansowej

32 Dziękuję za uwagę!