Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 Pracodawcy o rynku pracy w Białymstoku –

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
Październik Kariera na rynku kapitałowym - makler / doradca inwestycyjny.
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Kształcenie praktyczne
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE WOBEC OCZEKIWAŃ LOKALNEGO RYNKU PRACY – KLUCZBORK POWIATOWY URZĄD PRACY UL. SIENKIEWICZA 22, 46 – 200 KLUCZBORK
-GASTRONOMICZNEJ NA DOLNYM ŚLĄSKU
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Innowacyjna i konkurencyjna gospodarka rozwija się dzięki wykształconym i otwartym na zmiany ludziom 25 kwietnia 2007 r.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Lublin, 14 listopada 2007 r.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Unia Europejska Podsumowanie raportu zbiorczego z badań opracowanego w ramach Zadania 1 „Diagnoza i analiza problemu” Projekt: „Akademia Handlowa 50+
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wszystko co chcielibyście wiedzieć o pracodawcach.
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
RYNEK PRACY I JEGO OCZEKIWANIA A SZKOLNICTWO ZAWODOWE mgr Mariusz Wacławek Dyrektor PCE w Chrzanowie.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Niemiecki model edukacji zawodowej
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
Konferencja Prasowa Warszawa, 3 marca 2016 r.. 2 Barometr Rynku Pracy V IV Podsumowanie I Zdaniem Pracownika II Zdaniem Pracodawcy III Wyzwania pracodawców.
Konferencja nt. „Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy” Białystok 17 czerwca 2010 roku Udział szkolnictwa zawodowego w Białymstoku.
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Edukacja a zmieniająca się koniunktura na współczesnym rynku pracy Jak zapewnić efektywność programów stypendialnych? Paweł Pawłowski Wojewódzki Urząd.
MÓJ ZAWÓD.
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Problemy z pozyskaniem pracowników z punktu widzenia pracodawcy
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Dualne kształcenie zawodowe
Staże europejskie drogą do sukcesu
Zapis prezentacji:

Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 Pracodawcy o rynku pracy w Białymstoku – potrzeby, niedostosowania, oczekiwania wyniki badań Urszula Kłosiewicz-Górecka

Plan wystąpienia 1. Przyjęcia i zwolnienia pracowników 2. Sposoby pozyskiwania pracowników 3. Trudności pracodawców związane ze znalezieniem pracownika 4. Działania instytucji rynku pracy w opinii pracodawców 5. Współpraca pracodawców ze szkołami zawodowymi

1. Przyjęcia i zwolnienia pracowników Wyniki badań: -w przewadze były opinie wskazujące na zatrudnianie pracowników, mimo oznak spadku koniunktury gospodarczej w kraju -bilans przyjętych i zwolnionych z pracy w ciągu 2009 roku przez badanych białostockich pracodawców był dodatni -małe jest zaangażowanie pracodawców w rozwój i podnoszenie jakości kształcenia zawodowego Źródło: badanie pracodawców z IV kwartału 2009 r.

Podsumowanie: - są to stanowiska na których we wszystkich firmach obserwuje się dużą rotację pracowników - istnieje przekonanie wśród potencjalnych kandydatów na te stanowiska, że są to miejsca pracy słabo opłacane i związane z niekorzystnymi warunkami pracy - współczesny rynek pracy wchłania osoby z coraz wyższym wykształceniem, z szerszą wiedzą ogólną i chętne do zdobywania umiejętności praktycznych pożądanych przez pracodawców Osoby zatrudniane Najwięcej zatrudniano na stanowisku: sprzedawca, kasjer, agenta handlowego, pracownika obsługi restauracji, kucharza, kierowcy, pracownika budowlanego, montera, elektromechanika, pracownika biurowego Osoby zwalniane Najwięcej było w zawodzie: kasjerzy, sprzedawcy, agenci handlowi, kucharze, pracownicy restauracji

2. Sposoby pozyskiwania pracowników w opinii przedsiębiorców Podsumowanie:  sposoby poszukiwania pracowników przez pracodawców są zbieżne ze źródłami poszukiwania pracy przez absolwentów szkolnictwa zawodowego  niepokojący jest niski udział szkół zawodowych jako źródła podaży pracowników  niski poziom korzystania pracodawców z naboru wewnętrznego w firmie, co może wynikać z braku odpowiedniego statusu planowania zatrudnienia w firmie i budowania ścieżek kariery, ale także z braku silnego rozwoju firmy (np. wchodzenie na nowe rynki,) wymagającego zatrudniania nowych pracowników

3. Trudności pracodawców związane ze znalezieniem pracowników  około 50 do 80% przedstawicieli firm było zdania, że w zasadzie nie mają większych problemów ze znalezieniem pracowników  pojawiają się trudności związane ze znalezieniem osoby o szczegółowo zdefiniowanych kwalifikacjach i umiejętnościach Przyczyny problemów ze znalezieniem pracowników:  zbyt wysokie oczekiwania płacowe kandydatów  brak kandydatów o odpowiednim doświadczeniu zawodowym  brak kandydatów o odpowiednich predyspozycjach i umiejętnościach  brak kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach „ Mniej niż połowa ankietowanych (45%) sądzi, że może zdobyć pracę w wyuczonym zawodzie, jednak większość z nich (63%) uważa, że istnieje prawdopodobieństwo, że znajdą „jakąś” pracę”

Opinie pracodawców o absolwentach szkolnictwa zawodowego jako pracownikach  przejawiają często niechęć do pracy (brak elementarnej dyscypliny i staranności w wykonywaniu zadań, a zdarza się nawet porzucanie pracy)  szukają pracy blisko domu  szukają pracy nie wymagającej wysiłku fizycznego  nie wierzą w siebie Pracodawcy oczekują pracowników, których charakteryzuje:  pracowitość  zaangażowanie  zdyscyplinowanie  uczciwość  komunikatywność  myślenie produktowe  umiejętność pracy w zespole  przygotowanie merytoryczne  lojalność wobec pracodawcy Podsumowanie:  problemy pracodawców ze znalezieniem pracowników wynikają z dysproporcji pomiędzy tym, co młodzież otrzymuje w systemie szkolnym i jakie postawy wobec pracy reprezentuje, a wymaganiami, jakie stawiają pracodawcy przed osobami wchodzącymi na rynek pracy  „dobre wykształcenie zawodowe zwiększa absolwentom szanse znalezienia pracy. Dobrzy absolwenci szkolnictwa zawodowego szybko znajdują pracę, gorsi pozostają bezrobotni”

Pożądane działania w opinii pracodawców:  przewartościowanie postaw zawodowych młodzieży, w tym wykształcenia chęci do pracy  pomoc młodzieży w wyborze zawodów zgodnych z ich predyspozycjami i potrzebami rynku pracy Działania te są potrzebne, gdyż: - znaczna część absolwentów szkół zawodowych dysponuje niewielką wiedzą na temat własnych kompetencji - charakteryzuje ich niska samoocena - nie potrafią korzystnie zaprezentować się pracodawcy - nie są odporni na stres - nie wiedzą, jaki rodzaj aktywności mógłby przynieść im satysfakcję i w jakich zawodach najlepiej mogliby wykorzystać swoje predyspozycje i umiejętności

Co to oznacza dla szkolnictwa zawodowego?  kształtowanie poważnego stosunku do pracy  kształtowania pożądanych postaw zawodowych tj. mobilności i elastyczności  uczenia realizmu życiowego i umiejętności sterowania własną karierą  uczenia przedsiębiorczości

4. Działania instytucji rynku pracy w opinii pracodawców Pomoc różnych instytucji rynku pracy w znalezieniu odpowiednich pracowników, ocenili pracodawcy na poziomie niskim bądź bardzo niskim Stosunkowo wysoki procent respondentów nie potrafił ocenić pracy poszczególnych instytucji rynku pracy Ocena współpracy firm z PUP:  nie mają ciekawych ofert pracy  kierowane do pracy osoby często nie posiadają kwalifikacji wymaganych przez pracodawcę  przyjęci z ofert PUP pracownicy są mało zaangażowani, niezdyscyplinowani lub nieefektywni Są też pozytywne przykłady współpracy przedsiębiorstw z PUP

5. Współpraca pracodawców ze szkołami zawodowymi  Ponad ¾ przedstawicieli przedsiębiorców stwierdziło, że firma nie współpracuje ze szkołami zawodowymi; 11% uznało, że są to luźne relacje. Około 11% firm oceniło współpracę ze szkolnictwem zawodowym jako dobrą  Krytycznie o współpracy szkół zawodowych i przedsiębiorstw wypowiadali się przedstawiciele szkolnictwa zawodowego. Wskazywali, że od pracodawców nie otrzymują żadnych istotnych informacji, które wsparłyby szkoły w przygotowaniu: - informacji dla uczącej się młodzieży o przemianach dokonujących się na rynku pracy np. nowe technologie, oczekiwane umiejętności - oferty szkolnictwa zawodowego dostosowanej do potrzeb rynku pracy Źródło: badanie pracodawców z IV kwartału 2009 r. Oczekiwane zachęty dla firm do zwiększania zatrudnienia absolwentów szkolnictwa zawodowego:

Podsumowanie 1. Współpraca instytucji rynku pracy oraz szkolnictwa zawodowego i pracodawców jest niezadowalająca 2. Są trudności w formułowaniu oferty edukacyjnej z praktyczną nauką zawodu DziałaniaNarzędzia 1. Kształtowanie wśród młodzieży szkolnej świadomości rynku Kształcenie w szkole ułatwiające absolwentom poruszanie się po rynku pracy; informacja o zmianach na rynku pracy; pomoc doradcy zawodowego; 2. Uczenie umiejętności praktycznych zawodu Zwiększona liczba godzin praktycznej nauki zawodu; instruktorzy nauki zawodu w szkołach; zajęcia u pracodawców; spotkania z pracodawcami; uaktualnianie wiedzy nauczycieli o nowych technologiach 3. Zmiana wizerunku szkolnictwa zawodowego Popularyzowanie osiągnięć szkolnictwa zawodowego; upublicznianie ścieżek karier absolwentów szkolnictwa zawodowego; doskonalenie warunków nauczania 4. Współpraca instytucji rynku pracy, szkolnictwa zawodowego i pracodawców i samorządu terytorialnego Szybka i sprawna komunikacja; wspólne organizowanie targów pracy i imprez zbliżających stronę podażową i popytową rynku pracy

Dziękuję za uwagę