Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Problemy z pozyskaniem pracowników z punktu widzenia pracodawcy

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Problemy z pozyskaniem pracowników z punktu widzenia pracodawcy"— Zapis prezentacji:

1 Problemy z pozyskaniem pracowników z punktu widzenia pracodawcy
Raport z badania przeprowadzonego w roku 2017 oraz porównanie z wynikami badania z 2008 roku Business Centre Club Zbigniew Żurek – Wiceprezes BCC dr Barbara Sypniewska - ekspert BCC ds. zarządzania kapitałem ludzkim, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie

2 Rodzaje problemów z pozyskaniem pracowników w ciągu ostatniego roku
Odpowiedź 2017 2008 brak pracowników z wymaganymi kwalifikacjami i umiejętnościami 82,61% 70,97% brak chętnych do pracy 73,91% 12,90% wzrost oczekiwań finansowych kandydatów do pracy 60,87% 19,35% brak wykwalifikowanych pracowników fizycznych 47,83% 9,68% brak u kandydatów potrzebnej wiedzy do zajmowania danego stanowiska 42,03% 32,26% brak odpowiedniego doświadczenia zawodowego 30,43% 0,00% brak elastyczności względem warunków i czasu pracy 18,84% 3,23% brak mobilności kandydatów 8,70% brak u kandydatów znajomości języków obcych nieskuteczność systemu rekrutacji inne jakie 6,45% Tip: Add your own speaker notes here.

3 Rodzaje problemów z pozyskaniem pracowników w ciągu ostatniego roku 2017/2008

4 Korzystanie z pomocy Urzędów Pracy
Odpowiedź 2017 2008 tak 61,04% 58,97% nie 38,96% 41,03% Tip: Add your own speaker notes here.

5 Pozytywne aspekty współpracy z Urzędem Pracy
Odpowiedź 2017 2008 refundacja części kosztów zatrudnienia 62,79% 20,00% pomoc w pozyskaniu pracowników 39,53% 6,67% platforma internetowa do komunikacji pomiędzy pracodawcą a Urzędem 16,28% 13,33% duża baza kandydatów do pracy 13,95% 26,67% preselekcja kandydatów wstępny dobór 0,00% szybki dostęp do pracowników 6,98% kandydaci spełniają stawiane im wymagania 2,33% inne jakie* 4,65% 33,33%

6 Pozytywne aspekty współpracy z Urzędem Pracy – 2017-2008

7 Negatywne aspekty współpracy z Urzędem Pracy
Odpowiedź 2017 2008 mała baza kandydatów do pracy 60,87% 5,56% kierowanie kandydatów, którzy nie chcą podjąć pracy, a tylko uzyskać potwierdzenie jej szukania 38,89% kierowanie osób nie spełniających wymagań kwalifikacyjnych określonych przez firmę 36,96% 44,44% brak pomocy przy efektywnym doborze pracowników 32,61% 11,11% kierowanie kandydatów o niewystarczających kwalifikacjach 30,43% 22,22% brak preselekcji kandydatów wstępnego doboru 23,91% ograniczone środki programów pomocowych 21,74% inne jakie 0,00%

8 Negatywne aspekty współpracy z Urzędem Pracy 2017-2008

9 Bariery prawne utrudniające zatrudnianie
Odpowiedź 2017 2008 tak 66,23% 53,85% nie 33,77% 46,15%

10 Rodzaje barier prawnych utrudniających zatrudnianie
Odpowiedź 2017 2008 zbyt wysokie koszty pracy 76,47% 55,00% zbiurokratyzowanie prawa pracy 64,71% 25,00% zbyt mała elastyczność np. w systemie ubezpieczeń społecznych i podatkowych 54,90% 20,00% zbyt wysokie koszty związane z rozwiązaniem umowy o pracę 50,98% 5,00% rozbudowane wymogi formalne np. zbyt duża ilość dokumentów przy obsłudze administracyjnej 29,41% przepisy emerytalne zniechęcające zatrudnianie osób zbliżających się do okresu ochronnego 23,53% inne jakie 0,00%

11 Rodzaje barier prawnych utrudniających zatrudnianie 2017-2008

12 Zatrudnianie obcokrajowców
Odpowiedź 2017 2008 tak 32,47% 79,49% nie 67,53% 20,51% Odpowiedź 2017 2008 Ukraina 84,62% 35,00% Białoruś 19,23% 20,00% Europa Wschodnia 7,69% Rosja 3,85% 10,00% Chiny 5,00% Wietnam 0,00% inne jakie* 11,54%

13 Bariery w zatrudnianiu obcokrajowców – rok 2017
Odpowiedź 2017 zbyt dużo formalności przy zatrudnieniu obcokrajowców 81,82% zbyt długie oczekiwanie na zezwolenie na pracę i/lub wizę 68,18% trudności ze znajomością języka polskiego 31,82% trudności w komunikacji 25,00% różnice kulturowe utrudniające współpracę z zatrudnionymi obcokrajowcami 20,45% długi czas adaptacji w organizacji i kraju 11,36% inne jakie* 4,55%

14 Zawody jakich brakuje na rynku pracy – rok 2017
Odpowiedź 2017 specjaliści w danej dziedzinie 54,55% robotnicy 36,36% pracownicy budowlani 25,97% pracownicy magazynów 23,38% przedstawiciele handlowi 20,78% kierowcy 18,18% kadra kierownicza średniego szczebla zarządzania 16,88% pracownicy IT sprzedawcy 12,99% kadra kierownicza najniższego szczebla zarządzania 9,09% pracownicy sprzątający 7,79% pracownicy administracyjni 6,49% księgowi 5,19% pracownicy działów HR i kadr 2,60% kadra kierownicza wyższego szczebla zarządzania 1,30% inne jakie* 11,69%

15 Zawody jakich brakuje na rynku pracy – rok 2017
mechanicy ,tokarze , szlifierze ,frezerzy pracownicy sprzedaży telefonicznej, telefonicznej obsługi klienta operator maszyn CNC, tokarz, frezer kwalifikowani pracownicy ochrony z pozwoleniem na broń pracownicy produkcyjni operatorzy maszyn sterowanych numerycznie kosiarze, pracownicy ogrodnicy wykwalifikowani pracownicy ochrony kasjerzy

16 Zawody jakich brakuje na rynku pracy

17 Czy polski system kształcenia (wyższego, ogólnego, zawodowego) przygotowuje absolwentów do podjęcia pracy zawodowej Odpowiedź 2017 2008 tak 12,99% 30,00% nie 87,01% 70,00%

18 Powody braku przygotowania absolwentów do podjęcia pracy zawodowej
Odpowiedź 2017 2008 brak umiejętności praktycznych 82,09% 30,00% brak dostosowania kierunków kształcenia do wymagań i potrzeb rynku pracy 80,60% brak szkolnictwa zawodowego 71,64% 25,00% w szkołach kładzie się nacisk jedynie na wiedzę teoretyczną, a brak wiedzy praktycznej 65,67% brak nauki kompetencji miękkich typu: właściwych postaw, podejścia do pracy, komunikacji interpersonalnej itp. 43,28% 5,00% niewystarczający program kształcenia języków obcych 14,93% inne jakie* 2,99% 0,00%

19 Powody braku przygotowania absolwentów do podjęcia pracy zawodowej

20 Najważniejsze cechy pracownika (oprócz wiedzy i doświadczenia), które są bardzo ważne, i na które zwraca się uwagę przy rekrutacji   Odpowiedź 2017 obowiązkowość i odpowiedzialność 57,14% pracowitość 55,84% chęć uczenia się, podwyższania kwalifikacji 54,55% sumienność, 41,56% zaangażowanie 40,26% zdyscyplinowanie 33,77% dbałość o miejsce pracy, jakość pracy kreatywność, zaradność 31,17% umiejętności pracy zespołowej 29,87% umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów 28,57% terminowość, 23,38% komunikatywność 18,18% otwartość na nowości 16,88% umiejętności interpersonalne 10,39% umiejętność pracy w środowisku wielokulturowym 3,90% wytrwałość ambicja koleżeńskość 2,60% inne jakie*

21 Najważniejsze cechy pracownika (oprócz wiedzy i doświadczenia), które są bardzo ważne, i na które zwraca się uwagę przy rekrutacji

22 Cechy kandydata wykluczające zatrudnienie
Odpowiedź 2017 wygórowane oczekiwania finansowe nie poparte kwalifikacjami i doświadczeniem zawodowym 61,04% nieuczciwość 58,44% pijaństwo 51,95% roszczeniowość 49,35% nie utożsamianie się z firmą 48,05% brak zdyscyplinowania 42,86% konfliktowość, krytykanctwo 41,56% lenistwo 31,17% brak lojalności 29,87% brak dyspozycyjności 20,78% brak konsekwencji w działaniu 12,99% niska motywacja 11,69% brak samodzielności i elastyczności 10,39% niesamodzielność brak znajomości języków obcych 3,90% inne jakie* 2,60%

23 Cechy kandydata wykluczające zatrudnienie

24 Pozytywne cechy charakteryzujące młode pokolenie (milenialsi, pokolenie Y)
Odpowiedź 2017 szukają rozwoju 33,77% widzą nowe rozwiązania 32,47% dobrze radzą sobie ze zmianą 31,17% są optymistami 29,87% potrafią współpracować 28,57% lubią zmieniać zakres swoich obowiązków 24,68% są elastyczni 23,38% potrzebują wyzwań oczekują uznania od przełożonych 20,78% chętnie się uczą 19,48% znają swoją wartość 16,88% są ambitni 14,29% potrzebują więcej uwagi przełożonych oczekują więcej samodzielności w podejmowaniu decyzji 9,09% są dobrze wykształceni są odpowiedzialni 7,79% inne jakie* 2,60%

25 Pozytywne cechy charakteryzujące młode pokolenie (milenialsi, pokolenie Y)

26 Negatywne cechy charakteryzujące młode pokolenie (milenialsi, pokolenie Y)
Odpowiedź 2017 oczekują zbyt wysokich zarobków nieproporcjonalnych do kwalifikacji 67,53% są roszczeniowi 57,14% szybko porzucają pracę, gdy coś im nie pasuje 51,95% nie szanują pracy 38,96% ograniczanie swojej aktywności wyłącznie do godzin pracy 29,87% oczekują zbyt szybkiego awansu 24,68% nie są dyspozycyjni 18,18% myślą tylko o sobie 16,88% brakuje im szacunku dla autorytetów 12,99% brakuje im umiejętności współpracy 10,39% są nie lojalni 9,09% są konfliktowi zbyt duże znaczenie przypisują technologii 7,79% nie są punktualni 5,19% nie potrafią wpisać się w hierarchię/strukturę firmy potrzebują wsparcia i nagród 1,30% inne jakie*

27 Negatywne cechy charakteryzujące młode pokolenie (milenialsi, pokolenie Y)

28 Porównanie wyników badania z roku 2008 oraz 2017
Podsumowanie Porównanie wyników badania z roku 2008 oraz 2017 Wyniki badania z roku 2017

29 Rodzaje problemów z pozyskaniem pracowników
NADAL WYSOKI WYNIK brak pracowników z wymaganymi kwalifikacjami i umiejętnościami brak u kandydatów potrzebnej wiedzy do zajmowania danego stanowiska WZROST WSKAZAŃ W 2017 r. w stosunku do 2008 r. brak chętnych do pracy wzrost oczekiwań finansowych brak wykwalifikowanych pracowników fizycznych brak odpowiedniego doświadczenia zawodowego brak elastyczności względem warunków i czasu pracy

30 Pozytywne aspekty współpracy z Urzędem Pracy
WZROST WSKAZAŃ W 2017r. w stosunku do 2008r. refundacja części kosztów zatrudnienia pomoc w pozyskaniu pracowników preselekcja kandydatów – wstępny wybór ZMNIEJSZENIE WSKAZAŃ W 2017 r. w stosunku do r. duża baza kandydatów szybki dostęp do pracowników

31 Negatywne aspekty współpracy z Urzędem Pracy
NIE ZMIENIŁO SIĘ – wynik nadal wysoki kierowanie kandydatów, którzy nie chcą podjąć pracy, a tylko uzyskać potwierdzenie szukania pracy kierowanie osób nie spełniających wymagań kwalifikacyjnych określonych przez firmę kierowanie osób o niewystarczających kwalifikacjach WZROST WSKAZAŃ W 2017 r. w stosunku do 2008 r. mała baza kandydatów ograniczone środki programów pomocowych

32 Bariery prawne utrudniające zatrudnianie
NIE ZMIENIŁO SIĘ – wynik nadal wysoki zbyt wysokie koszty pracy zbiurokratyzowane prawo pracy zbyt mała elastyczność np. w systemie ubezpieczeń społecznych i podatkowych rozbudowane wymogi formalne np. duża ilość dokumentów przy obsłudze administracyjnej WZROST WSKAZAŃ W 2017 r. w stosunku do 2008 r. zbyt wysokie koszty związane z rozwiązaniem umowy o pracę

33 Kształcenie – czy polski system (wyższego, ogólnego, zawodowego) przygotowuje do pracy
NIE ZMIENIŁO SIĘ – wynik nadal wysoki brak umiejętności praktycznych brak dostosowania kierunków kształcenia do wymagań i potrzeb rynku pracy brak szkolnictwa zawodowego (w 2017 r. – 72%) w szkołach kładzie się nacisk jedynie na wiedzę teoretyczną, a brak wiedzy praktycznej WZROST WSKAZAŃ W 2017 r. w stosunku do 2008 r. brak nauki kompetencji miękkich typu: właściwych postaw, podejścia do pracy, komunikacji interpersonalnej itp.

34 Zatrudnienie obcokrajowców – kraje i bariery
Kraje: Ukraina, Białoruś, kraje azjatyckie, kraje graniczące z Polską  ZMNIEJSZENIE WSKAZAŃ W 2017 r. w stosunku do 2008 Europa Wschodnia, Rosja Bariery utrudniające zatrudnianie obcokrajowców – wyniki 2017r. zbyt dużo formalności przy zatrudnianiu zbyt długie oczekiwanie na zezwolenie na pracę i/lub wizę oraz komunikacja – znajomość języka, praca w środowisku międzykulturowym

35 Zawody jakich brakuje na rynku pracy – wyniki 2017r.
specjaliści w danej dziedzinie pracownicy fizyczni: pracownicy budowlani, magazynu, mechanicy, tokarze, frezerzy, produkcyjni, operatorzy maszyn itp. przedstawiciele handlowi kierowcy sprzedawcy pracownicy sprzątający kadra kierownicza średniego szczebla inne, wyniki poniżej 10%: kadra kierownicza najniższego szczebla, pracownicy administracyjni, księgowi, HR, kadra kierownicza najwyższego szczebla

36 obowiązkowość i odpowiedzialność
Najważniejsze cechy pracownika oprócz wiedzy i doświadczenia, które są bardzo ważne i na które zwraca się uwagę przy rekrutacji (8 najważniejszych cech z 18) – wyniki 2017 r. obowiązkowość i odpowiedzialność chęć uczenia się, podwyższania kwalifikacji sumienność zaangażowanie zdyscyplinowanie dbałość o środowisko pracy kreatywność, zaradność umiejętność pracy zespołowej

37 Cechy kandydata, które wykluczają zatrudnienie (8 najważniejszych z 15) – wyniki 2017r.
wygórowane oczekiwania finansowe nie poparte kwalifikacjami i doświadczeniem zawodowym nieuczciwość pijaństwo roszczeniowość nie utożsamianie się z firmą brak zdyscyplinowania konfliktowość, krytykanctwo lenistwo

38 Cechy młodego pokolenia (milenialsi, pokolenie Y) – 8 cech z 15 – wyniki 2017 r.
Cechy pozytywne szukają rozwoju widzą nowe rozwiązania dobrze radzą sobie ze zmianą są optymistami potrafią współpracować lubią zmieniać zakres swoich obowiązków są elastyczni potrzebują wyzwań Cechy negatywne oczekują zbyt wysokich zarobków, nieproporcjonalnych do kwalifikacji są roszczeniowi szybko porzucają pracę, gdy coś im nie pasuje nie szanują pracy ograniczają swoją aktywność wyłącznie do godzin pracy oczekują zbyt szybkiego awansu nie są dyspozycyjni myślą tylko o sobie


Pobierz ppt "Problemy z pozyskaniem pracowników z punktu widzenia pracodawcy"

Podobne prezentacje


Reklamy Google