1 Czym jest Town Centre Management (TCM) oraz możliwości zastosowania TCM dla potrzeb zarządzania ulicą Piotrkowską Stanisław Radomiński – MSR, partner.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Jarosław Komża KOMŻA KONSULTING
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Model partnerstwa na rzecz innowacyjności
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Seminarium pt. "Innowacyjność działań
Partnerstwo na Rzecz Rozwoju Kompromis na rynku pracy – innowacyjny model aktywizacji zawodowej kobiet.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
INNOWACJE SPOŁECZNE A ROZWÓJ MIAST 24 KWIETNIA 2015, WARSZAWA.
Nowoczesny Uniwersytet XXI wieku na Mazowszu ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński Rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europa inwestująca w obszary wiejskie Projekt pn.: „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania,
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
„Szerokie partnerstwo trójsektorowe jako narzędzie rozwiązywania problemów Obszaru Funkcjonalnego Podwarszawskiego Trójmiasta Ogrodów” oraz „Dobre praktyki.
Gdańsk w nowej perspektywie Porozmawiajmy o Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Raport z debat (kwiecień-czerwiec 2015)
Inteligentna droga do miasta przyszłości
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
Tarnowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o. o. - narzędzie polityki mieszkaniowej Miasta Tarnowa Katowice, 14 stycznia 2016 r. Wojciech Daniel.
Znaczenie centrów handlowych dla rozwoju rynków lokalnych dr Jan Mikołajczyk Katedra Handlu i Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
Polska Federacja Szpitali Projekt. Uzasadnienie: krajowe Na rynku ochrony zdrowia w Polsce brakuje organizacji zrzeszającej większość szpitali, działają.
Strategia Promocji Marki Poznań Paweł Woźniak – Biuro Promocji Miasta.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Teresa Białecka – Krawczyk Dyrektor Biura Rozwoju Przedsiębiorczości i Miejsc Pracy UMŁ Sztab Piotrkowska Łódź, r. SPOSÓB ZARZADZANIA ULICĄ PIOTRKOWSKĄ.
Transport trolejbusowy w Gdyni w świetle wyników badań marketingowych projektu TROLLEY dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Jak promujemy Łódzkie z Influencerami
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

1 Czym jest Town Centre Management (TCM) oraz możliwości zastosowania TCM dla potrzeb zarządzania ulicą Piotrkowską Stanisław Radomiński – MSR, partner Institute of Place Management (UK) Łódź, 25 kwietnia 2008

2 Town Centre Management Town Centre Management (TCM) = Zarządzanie Centrum Miasta Kompleksowe i długofalowe działania, podejmowane przez sektor publiczny wraz z sektorem prywatnym, których celem jest ożywienie, rozwój i wzrost znaczenia obszarów tradycyjnie uznawanych za centra aglomeracji.

3 Historia TCM Początek w Europie – Wielka Brytania, lata 80 Uzupełnienie procesu przemian, który dotknął nie tylko gospodarkę, ale także same miasta Działania w ramach Zarządzania Centrum Miasta były trafną odpowiedzią na zmieniający się charakter aglomeracji - kompleksowe podejście, obejmujące kwestie rozwoju, zarządzania oraz promocji centralnych obszarów miast TCM to standard wielu miast Europy zachodniej

4 TCM w Europie Norwegia „Zwiększenie konkurencyjności centrów miast oraz przyciąganie firm prywatnych i organizacji do lokowania swoich siedzib w centrum” Norsk Sentrumsforum, 2005 Niemcy „Marketing miejski (...) reklamowanie przestrzeni miejskich (...) turystyka (...) zarządzanie imprezami, biuro konferencyjne oraz zarządzanie miastem” Biuro marketingu miejskiego Nadrenii Północnej-Westfalii, 2003 Włochy „Sposób na poprawę gospodarczej, socjalnej oraz kulturalnej oferty miasta (...) agregacja sklepów, firm i usług turystycznych znajdujących się na tym samym terenie lub ulicy oraz tworzenie sieci zintegrowanych obszarów handlowych” Uniwersytet Mediolański, 2004 Wielka Brytania „skuteczne zarządzanie centrami miast jest niezbędne dla poprawy i podtrzymania ich żywotności i zdolności do utrzymania się na rynku (...) podejście strategiczne do zarządzania centrami miast powinno być rozwijane w partnerstwie (...) z władzami lokalnymi, sektorem prywatnym, właścicielami nieruchomości (...) oraz lokalną społecznością” Rząd brytyjski, 2005

5 Formy organizacyjne Najczęściej spotykane formy organizacji TCM: Wydzielony zespół/stanowisko w urzędzie miasta Specjalnie powołana w tym celu spółka Powołana w tym celu organizacja pozarządowa (fundacja, stowarzyszenie) Współpraca w ramach TCM opiera się zazwyczaj na partnerstwie publiczno-prywatnym, inicjowanym zarówno odgórnie (przez urząd miasta) jak i oddolnie (przez lokalnych przedsiębiorców)

6 Finansowanie TCM Partnerzy w ramach TCM, w tym: –Miasto –Przedsiębiorcy –właściciele nieruchomości –banki Sponsorzy i darczyńcy zainteresowani wzrostem atrakcyjności miasta Mechanizmy finansowania utworzone przez władze Samofinansujące się przedsięwzięcia

7 Finansowanie publiczne Finansowanie prywatne Formalne Cesena (IT) Granollers (ESP) Darwen (UK) Lille (FRA) Salzburg (AUT) Terrassa (ESP) Nieformalne Ludlow (UK) Vasterås (SWE) Łódź (PL) St Helens (UK) Modele europejskie Źródło: European Town Centre Management models and future challenges for the TCM profession – Coca-Stefaniak, Quinn, Parker

8 Składowe udanego TCM Spójna misja i wizja rozwoju obszaru centralnego Skorelowana z nimi strategia i plany działań Partnerstwo realizujące powyższe plany Wsparcie i zaangażowanie kluczowych aktorów rynku lokalnego (w tym grupy robocze i projektowe)

9 Składowe udanego TCM Partnerstwo funkcjonujące w ramach TCM zapewnia odniesienie się do kluczowych zagadnień i najbardziej efektywnie podnosi atrakcyjność obszarów centralnych TCM to podejście pro-aktywne, innowacyjne i łatwo adaptujące się do zmian w centrum

10 Podstawowe cele TCM Profesjonalizacja zarządzania centrum miasta Zwiększanie różnorodności obszaru centralnego Poprawa dostępności Poprawa jakości przebywania w centrum Pokazanie, że centrum jest otwarte dla wszystkich i jest warte odwiedzenia Tworzenie, rozwijanie i utrwalanie pozytywnego wizerunku centrum

11 Jaki korzyści daje TCM? Usprawnienie zarządzania obszarami centralnymi oraz wzmocnienie roli centrum Integracja społeczności lokalnej oraz utożsamianie się mieszkańców z miejscem zamieszkania Rozwój gospodarczy centrum, promieniujący na pozostałe części aglomeracji

12 Jaki korzyści daje TCM? Kompleksowe podejście do tworzenia, rozwoju, zarządzania i promocji przestrzeni publicznych Stworzenie przyjaznego miejsca dla wszystkich Wykreowanie rozpoznawalnego wizerunku miasta i jego promocja

13 Przykłady TCM Gran Centre Granollers (Hiszpania) „Miasto, kultura i handel” Kredytowe karty lojalnościowe Pedestrian islands Uliczne wykłady, dyskusje i seminaria Manchester City Centre Management Company – Manchster (Anglia) 17 krotny wzrost liczby mieszkańców centrum w okresie 15 lat ( ) Jedno z najatrakcyjniejszych miast do życia, prowadzenia interesów i odwiedzania

14 Przykłady TCM Altstadt Verband – Salzburg (Austria) Model finansowania oparty na amerykańskim Business Improvement District (BID) Marketing miejski jako główny cel TCM Rozwiązywanie problemów komunikacyjnych Młodzieżowe środy Bełchatów (Polska) Narzędzie zarządzania programem rewitalizacji Zwolnienia podatkowe Łódź (Polska) Fundacja Ulicy Piotrkowskiej Sztab Piotrkowska

15 Finansowanie publiczne Finansowanie prywatne Formalne Cesena (IT) Salzburg (AUT) Terrassa (ESP) Nieformalne Dobre praktyki

Formalna - prywatna Partnerstwo publiczno-prywatne Zarządzane przez sp. z o.o. 57% finansowania przez sektor prywatny Obowiązkowe składki członkowskie (podobnie jak w BID) – brak „gapowiczów” Rada miejska nie ma prawa głosu w sprawie finansów Osobowość prawna i statut Mieszkańcy nie mają prawa głosu Dobre praktyki – Austria Studium przypadku: Salzburg Źródło: European Town Centre Management models and future challenges for the TCM profession – Coca-Stefaniak, Quinn, Parker

Nieformalna - prywatna Partnerstwo publiczno-prywatne Inicjatywa sprzedawców (od 2003) Brak statutu Obejmuje historyczną dzielnicę Proces decyzyjny typu bottom-up Problem z „gapowiczami” Dobre praktyki – Włochy Studium przypadku: Cesena Źródło: European Town Centre Management models and future challenges for the TCM profession – Coca-Stefaniak, Quinn, Parker

Dobre praktyki – Hiszpania Formalna - prywatna Partnerstwo publiczno-prywatne Inicjatywa sprzedawców z ponad 50% finansowaniem ze źródeł publicznych (w 2007) Połączenie TCM i BID (posuiada statut) Brak obowiązkowych składek – „gapowicze” Mieszkańcy mają prawo głosu Studium przypadku: Terrassa Źródło: European Town Centre Management models and future challenges for the TCM profession – Coca-Stefaniak, Quinn, Parker

Nie tylko TCM INSTITUTE OF PLACE MANAGEMENT „Być profesjonalnym międzynarodowym ciałem wspierającym osoby związane z rozwojem, zarządzaniem oraz ulepszaniem miejsc” W trakcie tworzenia jest polski odpowiednik: Instytut Zarządzania Miejscem

20 Dziękuję za uwagę Stanisław Radomiński MSR ul. Rewolucji 1905r. Nr82 Budynek ARTERION tel fax tel. kom