Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. z 2010r. nr 185 poz. 1243 z późn. zm.), dla osiągnięcia celów założonych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Klasyfikacja odpadów, podział na grupy i segmenty
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
KOMPETENCJE KONTROLNE W ZAKRESIE GOSPODARKI ODPADAMI
Biogazownie rolnicze - podstawy prawne
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
Ochrona środowiska naturalnego
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Materiały źródłowe: Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania.
Dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami Ministerstwo Środowiska
Ministerstwo Środowiska
Aktualne problemy w gospodarce odpadami w świetle Polityki ekologicznej Państwa w latach 2009 – 2012 z perspektywą do roku 2016 Bernard Błaszczyk.
Wymagania ustawy o bateriach i akumulatorach
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Co to jest Orli Staw? Orli Staw – osada w Polsce położona w województwie wielkopolskim, w powiecie kaliskim, w gminie Ceków-Kolonia. Miejscowość wchodzi.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Teresa Lusio Departament Ochrony Ziemi Przemyśl, 4 grudnia 2008r.
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Finansowanie gospodarki odpadami z środków NFOŚiGW w roku 2009
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Nadrzędnym celem polityki w zakresie gospodarki odpadami jest zapobieganie powstawaniu odpadów poprzez rozwiązywanie problemu odpadów „u źródła”, odzyskiwanie.
Przyjazna Kłodnica.
„Możliwości prawne działań proekologicznych”
Rozwiązywanie zagadnień związanych z gospodarką odpadami na poziomie gminy czy też w skali powiatu wymaga stworzenia kompleksowego i długofalowego planu.
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
Sytuacja rynkowa gospodarki odpadami i jej wpływ na ceny produktów.
By nie utonąć w śmieciach...
Aspekty gospodarcze wdrożenia dyrektywy 2000/53 ELV
PROBLEMY RECYKLINGU SAMOCHODÓW W POLSCE W ASPEKCIE OCHRONY ŚRODOWISKA I DZIAŁAŃ LEGISLACYJNYCH Beata B. Kłopotek Warszawa, 16 maja 2003 r.
w aspekcie nadzoru sanitarnego
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Finansowanie gospodarki odpadami ze środków NFOŚiGW Kraków, 3 października 2011 roku.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
Gospodarka odpadami Mgr Michał Kiedrzynek, POŚ, SNP(Z)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Zagospodarowanie odpadów
Gmina Walim P UNKT S ELEKTYWNEJ Z BIÓRKI O DPADÓW K OMUNALNYCH W JUGOWICACH.
PLAN GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO na lata projekt Zarząd Województwa Podlaskiego.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
„Unieszkodliwianie i zagospodarowanie odpadów w Zakładzie Zagospodarowania Odpadów w Nowym Dworze w gminie Chojnice” Tuchola/Tleń 5-7 września 2013r.
„Gospodarka odpadami po zmianach ustawy – jak nie utopić miejskich pieniędzy w śmieciach” 23 listopada 2011 Gospodarka odpadami komunalnymi w Polsce -
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Zapis prezentacji:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. z 2010r. nr 185 poz z późn. zm.), dla osiągnięcia celów założonych w polityce ekologicznej państwa oraz realizacji zasad, o których mowa w art. 5 w/w ustawy o odpadach, a także stworzenia w kraju zintegrowanej i wystarczającej sieci instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów, spełniających wymagania określone w przepisach o ochronie środowiska, opracowywane są plany gospodarki odpadami.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 w/w ustawy o odpadach, plan gospodarki odpadami określa: Opis aktualnego stanu gospodarki odpadami, zawierający informacje dotyczące: rodzaju, ilości i źródła pochodzenia odpadów, które mają być poddane procesom odzysku lub unieszkodliwiania, wyszczególnienia posiadaczy odpadów prowadzących działalność w zakresie zbierania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, rozmieszczenia istniejących instalacji do zbierania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, identyfikacji problemów w zakresie gospodarowania odpadami; Cele w zakresie gospodarki odpadami z podaniem terminów ich osiągania; Prognozowane zmiany w zakresie wytwarzania i gospodarowania odpadami; Zadania, których realizacja zapewni poprawę sytuacji w zakresie gospodarowania odpadami; Rodzaj przedsięwzięć i harmonogram ich realizacji; Instrumenty finansowe służące realizacji celów w zakresie gospodarki odpadami, zawierające następujące elementy: wskazanie źródeł finansowania planowanych działań, harmonogram rzeczowo-finansowy planowanych działań zmierzających do zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko oraz prawidłowego gospodarowania nimi, w tym ograniczenia ilości odpadów ulegających biodegradacji zawartych w odpadach komunalnych kierowanych na składowiska; System gospodarowania odpadami; System monitoringu i sposób oceny realizacji celów w zakresie gospodarki odpadami.

Zgodnie z art. 15 w/w ustawy o odpadach plany gospodarki odpadami powinny być opracowywane zgodnie z polityką ekologiczną państwa, a plan wojewódzki powinien być zgodny z krajowym planem gospodarki odpadami. Opracowanie wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, zgodnego z wytycznymi „Krajowego planu gospodarki odpadami 2014”, który został przyjęty uchwałą Nr 217 Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2010r. (Monitor Polski Nr 101 poz. 1183), ma na celu dojście do systemu gospodarki odpadami zgodnego z zasadą zrównoważonego rozwoju, w którym w pełni realizowane są zasady gospodarki odpadami, a szczególnie zasada postępowania z odpadami zgodnie z hierarchią gospodarki odpadami.

ANALIZA STANU GOSPODARKI ODPADAMI Odpady oznaczają każdą substancję lub przedmiot, których posiadacz pozbywa się, zamierza pozbyć się lub do ich pozbycia się jest zobowiązany

ODPADY KOMUNALNE, W TYM ODPADY ULEGAJĄCE BIODEGRADACJI „odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych”

W 2009r. zewidencjonowano na terenie województwa ,51 Mg odpadów komunalnych. Wytworzono ,51 Mg odpadów. Poddano odzyskowi ,42 Mg odpadów. Unieszkodliwiono ,17 Mg odpadów.

W 2009r zdeponowano na składowiskach odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne ,75 Mg odpadów, w tym ,51 Mg odpadów komunalnych. Dla porównania w 2007r. zdeponowano ,21 Mg, a w 2008r ,32 Mg. Coraz mniej odpadów jest składowanych.

Na terenie województwa funkcjonują 62 składowiska odpadów na których składowane są odpady komunalne 31 z nich spełnia podstawowe wymogi techniczne natomiast 31 nie spełnia podstawowych wymogów technicznych.

Problemy zidentyfikowane dla województwa kujawsko – pomorskiego, w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi: zbyt niski postęp w selektywnym zbieraniu odpadów komunalnych, w tym odpadów niebezpiecznych występujących w strumieniu odpadów komunalnych, brak wystarczającej liczby instalacji do odzysku i unieszkodliwiania odpadów (poza składowaniem), w tym w szczególności dla odpadów ulegających biodegradacji i w konsekwencji zbyt niskie ilości odpadów poddawanych procesom biologicznego i termicznego przekształcenia, niska aktywność części gmin w działaniach związanych z tworzeniem ponadgminnych jednostek organizacyjnych, które realizowałyby kompleksową gospodarkę odpadami komunalnymi, niezgodny z wymaganiami prawnymi stan techniczny części składowisk odpadów na których składowane są odpady komunalne, stan świadomości ekologicznej społeczeństwa

ODPADY NIEBEZPIECZNE

Odpady zawierające PCB W 2009r. na terenie województwa kujawsko-pomorskiego wytworzono Mg odpadów zwierających PCB, w tym najwięcej na terenie miasta Bydgoszczy (około 88,2%), odzyskano 586,94 Mg oraz unieszkodliwiono 338,95 Mg. Problemem w zakresie gospodarowania odpadami PCB jest brak wiarygodnej informacji na temat: ilości i miejsc występowania wykorzystywanych PCB, instalacji i urządzeń, w których znajdują się lub znajdowały PCB, czasu i sposobu usunięcia PCB oraz czasu i sposobu zastąpienia PCB inna substancją.

Oleje odpadowe W 2009r. w województwie kujawsko-pomorskim wprowadzono na rynek ,45 Mg olei odpadowych. Oleje odpadowe zbierane są w miejscach powstawania i przekazywane są do Rafinerii celem odzysku. Stwierdza się potrzebę zwiększenia stopnia pozyskiwania olejów odpadowych, szczególnie ze źródeł rozproszonych tj. małych i średnich przedsiębiorstw oraz gospodarstw domowych. Niska jakość olejów odpadowych (m. in. udział składników pochodzenia roślinnego) powoduje możliwość przetwarzania olejów odpadowych w procesach odzysku.

Odpady medyczne i weterynaryjne W 2009r. na terenie województwa kujawsko-pomorskiego wytworzono 2 139,63 Mg odpadów medycznych i weterynaryjnych, odzyskano 70,67 Mg oraz unieszkodliwiono 2 036,39 Mg. Problemem jest niska wiarygodność danych dotyczących poszczególnych rodzajów odpadów wytworzonych na terenie placówek zdrowia i weterynaryjnych. Nie prowadzi się monitoringu ilości wytwarzanych odpadów medycznych w indywidualnych praktykach lekarskich oraz ilości wytworzonych odpadów weterynaryjnych w gabinetach prywatnych

Zużyte baterie i akumulatory W 2009r. na terenie województwa kujawsko-pomorskiego wytworzono 1 090,75 Mg odpadów w postaci baterii i akumulatorów co stanowi o około 300% więcej niż wytworzonych w 2005r. oraz odzyskano 8,9 Mg tych odpadów. W celu uregulowania gospodarki zużytymi bateriami i akumulatorami małogabarytowymi niezbędne jest ich wysegregowanie ze strumienia odpadów komunalnych i zorganizowanie systemu ich zbiórki. (zbieranie przez sieć handlową, objazdowe punkty odbioru odpadów niebezpiecznych w dostarczonych mieszkańcom pojemnikach). Zgodnie z ustawą o odpadach, odpady te powinny być w pierwszej kolejności poddawane procesom odzysku, a jeżeli nie udało się ich odzyskać należy je unieszkodliwić, dla części tych odpadów zostały wdrożone technologie recyklingu.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny W 2009r. wytworzono 2 640,67 Mg odpadów sprzętu elektrycznego i elektronicznego o około 50% więcej niż wytworzono w 2005r., odzyskano 3 063,9 Mg oraz unieszkodliwiono 171,42 Mg. Problemem jest brak wtórnego obiegu przestarzałego sprzętu oraz mała świadomość ekologiczna społeczeństwa dotycząca gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Zgodnie z Kpgo 2014 nie został zrealizowany cel uzyskania od 1 stycznia 2008r. poziomu selektywnego zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych w ilości 4 kg na mieszkańca w skali roku. Część zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego szczególnie odpady, takie jak pralki, lodówki czy zamrażalki trafiają do punktów skupu złomu i nie są odpowiednio zagospodarowane, a także nie podlegają rejestracji i zgłoszeniu.

Pojazdy wycofane z eksploatacji W 2009r. na terenie województwa kujawsko-pomorskiego wytworzono ,33 Mg odpadów w postaci zużytych lub nienadających się do użytkowania pojazdów, odzyskano ,34 Mg oraz unieszkodliwiono 85,8 Mg. Sieć stacji demontażu pojazdów w województwie kujawsko- pomorskim jest wystarczająca. Na koniec 2010r. funkcjonowało na terenie województwa 45 przedsiębiorstw. Dla porównania w 2005r. zarejestrowanych było 12 przedsiębiorstw. Ważnym problemem związanym z postępowaniem z pojazdami wycofanymi z eksploatacji należy uznać tzw. „szarą strefę” i stacje demontażu działające nielegalnie, do których trafia znaczna część wyeksploatowanych samochodów.

Odpady zawierające azbest W Polsce są zakazane: produkcja, stosowanie oraz obrót azbestem i wyrobami zawierającymi azbest. Prace polegające na usuwaniu lub naprawie wyrobów zawierających azbest mogą być prowadzone wyłącznie przez wykonawców posiadających odpowiednie wyposażenie techniczne do prowadzenia takich prac oraz zatrudniających pracowników przeszkolonych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy usuwaniu i wymianie materiałów zawierających azbest. W zakresie zagospodarowania wyrobów zawierających azbest brak jest pełnej i rzetelnej inwentaryzacji dotyczącej ilości, lokalizacji i stanu tych wyrobów, brak mechanizmów dofinansowania usuwania azbestu dla indywidualnych gospodarstw domowych oraz zbyt mała jeszcze świadomość mieszkańców w zakresie bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów azbestowych. Brak jest również informacji o ilości usuniętych wyrobów zawierających azbest. W przypadku przyspieszonego procesu usuwania tego typu odpadów problemem będzie niedostateczna pojemność istniejących składowisk przyjmujących odpady zawierające azbest.

Przeterminowane środki ochrony roślin – mogilniki W grudniu 2010 roku do zlikwidowania pozostała już tylko część mogilnika w Płociczu w powiecie sępoleńskim, który zostanie zlikwidowany w najbliższym możliwym terminie. Na terenie województwa kujawsko-pomorskiego nie występują już problemy w zakresie zagospodarowania mogilników. Tereny po mogilnikach po opróżnieniu zostały przebadane i zrekultywowane

Zbędne środki bojowe i odpady materiałów wybuchowych Zgodnie z Kpgo 2014 resort obrony narodowej na bieżąco prowadzi ścisłą ewidencję środków bojowych. Powyższe środki są przechowywane w magazynach jednostek wojskowych oraz w magazynach centralnych. Z uwagi na ochronę tajemnicy, dane dotyczące miejsc przechowywania i ilości środków bojowych są niejawne.

ODPADY POZOSTAŁE

Zużyte opony Od lipca 2006 roku obowiązuje zakaz składowania opon i ich części. W 2009r. procesom odzysku w instalacjach poddano 6 184,7042 Mg zużytych opon, a poza instalacjami 8,58 Mg Problemem jest nielegalne spalanie części zużytych opon oraz mieszanie tych odpadów z innymi odpadami poprzez deponowanie na składowiskach. Zgodnie z Kpgo 2014 problemem są trudności w zagospodarowaniu opon o dużej średnicy, brak jest sprawnej organizacji sieci zbierania zużytych opon ponadgabarytowych.

Odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej W 2009r. na terenie województwa kujawsko-pomorskiego wytworzono ,61 Mg odpadów z budowy, odzyskano ,4 Mg odpadów, unieszkodliwiono ,67 Mg odpadów. System zbierania odpadów nie obejmuje wszystkich wytwórców, brak systemów zbierania odpadów z gospodarstw domowych. Usuwanie części odpadów na „dzikie wysypiska” lub w inne miejsca nieprzeznaczone do tego celu. Realizacja dużych inwestycji drogowych na terenie województwa powoduje znaczy wzrost ilości wytworzonych odpadów z grupy 17, co daje jednocześnie możliwość ich wykorzystania.

Komunalne osady ściekowe W latach na terenie województwa kujawsko-pomorskiego wytworzono ,96 Mg komunalnych osadów ściekowych, z czego w 2009r ,68 Mg (ok. 37%). W ostatnich latach nastąpił wzrost ilości wytworzonych komunalnych osadów ściekowych, co jest wynikiem rozwoju systemu oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej. Problemem w tym zakresie jest niedostateczna analiza możliwości zagospodarowania komunalnych osadów ściekowych już na etapie projektowania oczyszczalni ścieków, tzn. analizy te nie uwzględniają kwestii późniejszego ich zagospodarowania. Zakłady komunalne zarządzające gospodarką wodno-ściekową nie są predysponowane do samodzielnego tworzenia skomplikowanych i drogich instalacji gospodarki komunalnej osadami ściekowymi. Duża część osadów ściekowych jest unieszkodliwiana poprzez składowanie, najczęściej na terenie oczyszczalni. Ten sposób zagospodarowania osadów spowodowany był czynnikiem ekonomicznym (najniższe koszty) jak również brak możliwości innego sposobu unieszkodliwiania (kompostowanie lub termiczne przekształcenie). Przekroczenie dopuszczalnych parametrów jakościowych osadu wykluczały lub ograniczały możliwość wykorzystania rolniczego lub przyrodniczego.

Odpady ulegające biodegradacji inne niż komunalne Do odpadów ulegających biodegradacji innych niż komunalne zalicza się 65 rodzajów odpadów zakwalifikowanych ze względu na źródło pochodzenia m.in. do następujących grup: grupy 02 – odpady z rolnictwa, sadownictwa, upraw hydroponicznych, rybołówstwa, leśnictwa, łowiectwa oraz przetwórstwa żywności (30 odpadów z podgrup: 02 01, 02 03, 02 04, 02 05, i 02 07), grupy 03 – odpady z przetwórstwa drewna oraz produkcji płyt i mebli, masy celulozowej, papieru i tektury (10 rodzajów odpadów z podgrup: i 03 03), grupy 19 – odpady z instalacji i urządzeń służących zagospodarowaniu odpadów z oczyszczalni ścieków oraz z uzdatniania wody pitnej i wody do celów przemysłowych (13 rodzajów odpadów z podgrup: 19 06, 19 08, i 19 12). Do najważniejszych problemów w gospodarce odpadami ulegającymi biodegradacji innych niż komunalne należą; odpady z grupy 02 – rozproszenie źródeł powstawania odpadów, sezonowość wytwarzania dużej ilości odpadów (tryb kampanii), brak ekonomicznego uzasadnienia dla stosowania procesów odzysku dla części rodzajów odpadów z tej grupy oraz trudności z transportem na większe odległości, odpady z grupy 03 – duże uwodnienie niektórych rodzajów odpadów (np. osadów ściekowych) utrudniających ich unieszkodliwianie i odzysk, odpady z grupy 19 – różnorodność i zmienność właściwości wytwarzanych odpadów, masowość wytwarzania, duży procent składowanych odpadów.

Odpady opakowaniowe W 2009r. na terenie województwa wytworzono Mg odpadów opakowaniowych, odzyskano ,48 Mg odpadów oraz unieszkodliwiono 2 556,99 Mg odpadów. Zgodnie z Kpgo 2014 osiągnięte dotychczas poziomy odzysku i recyklingu uzyskano dzięki przetwarzaniu odpadów z działalności gospodarczej, w tym sektora handlu co nie ma jednak znaczącego wpływu na zmianę gospodarki odpadami komunalnymi. W gminach województwa kujawsko-pomorskiego zauważa się niedostateczny rozwój i brak efektywności systemów selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych, tzn. zbyt mała masa odpadów opakowaniowych jest zbieranych selektywnie oraz niewielki postęp w zakresie zmniejszania odpadów opakowaniowych ze strumienia odpadów komunalnych kierowanych do składowania.

Odpady z wypadków i poważnych awarii Źródłem powstania odpadów z wypadków i poważnych awarii są zamierzone i losowe działania prowadzące do powstania zdarzeń o charakterze wypadków i poważnych awarii. Mogą one mieć charakter przemysłowy, transportowy bądź inny. Według danych WIOŚ w Bydgoszczy (według stanu na koniec 2009r.) na terenie województwa kujawsko-pomorskiego znajduje sie 13 zakładów zaliczonych do grupy dużego ryzyka wystąpienia poważnej awarii oraz 6 zakładów zaliczonych do grupy zwiększonego ryzyka wystąpienia poważnej awarii. W 2009r. na terenie województwa kujawsko-pomorskiego wystąpiło 20 zdarzeń spełniających definicję „poważnej awarii” określonej w Prawie ochrony środowiska Najważniejsze problemy związane z odpadami z poważnych awarii i wypadków to: potencjalne problemy ze wskazaniem organu odpowiedzialnego za zagospodarowanie odpadów powstałych podczas wypadków, brak rezerwy środków finansowych przeznaczonej na ewentualność zagospodarowania odpadów z wypadków, brak rzeczywistego systemu zagospodarowania odpadów powstających w wyniku zdarzeń o charakterze klęsk żywiołowych.

Międzygminne Kompleksy Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych obejmujące co najmniej 150 tysięcy mieszkańców Regiony Zagospodarowania Odpadów Komunalnych

Międzygminne Kompleksy Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych Regiony Zagospodarowania Odpadów Komunalnych

Dziękuję za uwagę