AKTYWNOŚĆ OSÓB STARSZYCH Agnieszka Trela. Aktywność osób starszych w istotny sposób łączy się z potrzebami: osobistego rozwoju, poczucia własnej wartości,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI ZAWODOWEJ PRZEZ MŁODZIEŻ
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Znaczenie podręcznika
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
w nowej podstawie programowej
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
O aktywności dorosłych i seniorów
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Gerontologia edukacyjna
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rozumienie czytanego tekstu
PROFILAKTYKA.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Kategoria dorosłości w andragogice
Kariery zawodowe w prognozach na XXI wiek
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
PORADNICTWO (zagadnienia ogólne)
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
RADA SZKOLENIOWA DNIA
Programy wspierania rodziny
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

AKTYWNOŚĆ OSÓB STARSZYCH Agnieszka Trela

Aktywność osób starszych w istotny sposób łączy się z potrzebami: osobistego rozwoju, poczucia własnej wartości, przynależności, realizowania planów życiowych, dostosowywania do zmieniających się warunków otoczenia, oczekiwań społecznych, a także własnych możliwości. Rodzaj aktywności uzależniony jest nie tylko od osobistych preferencji, stanu zdrowia, posiadanych umiejętności, ale także odzwierciedla kontekst społeczny, oczekiwania i propozycje środowiska, w którym osoba przebywa. Aktywność osób starszych działa na zasadzie sprzężenia zwrotnego - jest wyrazem udzielania pozytywnej odpowiedzi na zadania związane z tym okresem życia, a jednocześnie, przez to, że umacnia poczucie własnej wartości, staje się siłą napędową dalszego rozwoju. Generatywność jako osobowa zdolność kreowania rzeczywistości

Podstawę dla rozważań teoretycznych i badań nad zjawiskiem generatywności stanowiła zaproponowana teoria rozwoju psychospołecznego w okresie całego życia. W pierwotnym znaczeniu generatywność, jako jeden z kluczowych wymiarów tej teorii, była rozumiana jako psychodynamiczny popęd prowadzący do dobra i pomyślności innych ludzi. W późniejszym okresie koncepcję generatywności poszerzono o działania nakierowane na dobro społeczne, instytucje społeczne i nazywano grand-generativity, co odpowiada wielkiej, wspaniałej generatywności. Koncepcja dotycząca generatywności ma wielu zwolenników i kontynuatorów. Uważa się, między innymi że generatywność ważna w okresie całego życia, jest realizowana na różne sposoby i istotnie wzrasta wraz z wiekiem. Dokonano modyfikacji wyżej przedstawionej koncepcji, redukując zarazem fazy rozwoju psychospołecznego do pięciu. Generatywność jako osobowa zdolność kreowania rzeczywistości

Fazy te to: tożsamość, bliskość, zdobywanie kariery, generatywność, poszukiwanie znaczenia własnego życia oraz integracja. Trzy ostatnie fazy - generatywność, rozumienie znaczenia własnego życia oraz integralność - są zgodne z tradycyjną rolą osób starszych. W tych stadiach realizowane są: troska o następne pokolenia, przenoszenie tradycji i rzeczy wartościowych na przyszłe pokolenia, uzyskanie poczucia spokoju i jedności z zachowaniem szacunku dla siebie i innych. Bardzo ważne w procesie rozwojowym i wyłaniania się mądrości są: nabywanie umiejętności zmagania się ze stresem, lepsze rozumienie doświadczeń życiowych, większa zdolność kształtowana siebie i innych. „Pomyślna starość oznacza dzielenie się z innymi radością, gdy to tylko możliwe, otrzy­mywanie od innych wdzięczności, gdy istnieje taka potrzeba, oraz zdolność rozwoju siebie pomiędzy nimi". Generatywność jako osobowa zdolność kreowania rzeczywistości

Rola i znaczenie generatywności w funkcjonowaniu osób starszych Istotny udział w badaniach nad generatywnością wniosły badania, na podstawie których skonstruowano model określający cechy generatywności, ale także opracowano metody ich pomiaru. Proponowany model generatywności składa się z siedmiu różnych, ale powiązanych ze sobą wymiarów. Są to: 1. Wymiar kulturowy - odzwierciedla oczekiwania rozwojowe oraz warunki społeczne. 2. Wewnętrzne pragnienia - potrzeba bycia użytecznym, potrzebnym, pragnienie symbolicznej nieśmiertelności, wyrażającej się w trwałości tego, co się tworzy przez aktywną pracę, twórcze zaangażowanie. Obok kulturowych oczekiwań lub wymagań ważne jest ukierunkowanie na przyszłość i następne pokolenia.

Rola i znaczenie generatywności w funkcjonowaniu osób starszych 3. Generatywne koncentracje - prowadzą do twórczego zaangażowania i twórczego działania. Twórcze zaangażowanie wyraża się w formułowaniu planów i celów kierowanych do następnych pokoleń. 4. Przekonania - są wzmacniane i podtrzymywane przez wiarę w dobro, wartość i sens ludzkiej egzystencji. 5. Zobowiązania - są związane podejmowanymi decyzjami i wyznaczonymi celami życiowymi. 6. Generatywne działania - nakierowane na pomoc, prowadzenie lub uczenie nowych pokoleń. Formy tych działań mogą być różne: biologiczna, rodzicielska, techniczna, kulturowa. 7. Generatywna narracja - odwołuje się do historii życia i przyczynia się do umacniania tożsamości.

Rola i znaczenie generatywności w funkcjonowaniu osób starszych Wydaje się, że badacze powinni różnicować, a także dookreślać komponenty generatywności ze względu na to, czy odzwierciedla ona: potrzebę rozwojową człowieka, wewnętrzny motyw działania i oczekiwania kulturowe, koncentrację na innych i myślenie o nich, zaangażowanie lub plany dotyczące innych, zachowania szczególne wymagające tworzenia nowych rzeczy. Istotne staje się powiązanie różnych aspektów generatywności z mądrością życiową (odnosi się to szczególnie do osób starszych) czy z pozytywnymi przemianami osobowości w następstwie doświadczeń traumatycznych. Generatywność osób starszych może obejmować różne formy i obszary ich aktywności mające charakter społeczny, osobisty, rodzinny. Może wyrażać się przez nauczanie, wspieranie oraz takie formy aktywności, które przynoszą korzyść innym osobom.

Rola i znaczenie generatywności w funkcjonowaniu osób starszych Do najczęściej obserwowanych form generatywności osób starszych zalicza się: opiekę nad wnukami, towarzyszenie przyjaciołom, sąsiadom, osobom obcym wymagającym wsparcia, działania na rzecz użyteczności publicznej. Aktywność osób starszych pozwala im wyrażać troskę o innych, być społecznie użytecznym, wartościowym i docenionym, jak również pozostawiać trwały ślad w pamięci potomnych. Czynniki, które umacniają generatywność starszych osób to edukacja, intelektualna stymulacja, aktywny styl życia, potrzeba nabywania nowych doświadczeń, zdolność odpoczywania (w tym dobry sen, sprzyjający regeneracji sił fizycznych i psychicznych), zdolność rozwiązywania sytuacji trudnych, poczucie skuteczności działania. Istotne jest także pozytywne znaczenie generatywności w adaptacji do starości, podtrzymaniu jakości życia osób starszych, wzmacnianiu poczucia tożsamości i dobremu funkcjonowaniu psychospołecznemu.

Rola i znaczenie generatywności w funkcjonowaniu osób starszych Osoby starsze witalne i pełne życia są bardziej kreatywne w sposobie funkcjonowania społecznego, zdolne do uczenia się od młodszych generacji, chętne do opiekowania się innymi osobami, przekazywania im swojej wiedzy i wspierania w rozwoju. Badania prowadzone nad generatywnością osób starszych wnoszą istotny wkład do rozumienia istoty starości i znaczenia osób starszych w wymiarze rodzinnym, społecznym i kulturowym. Cechy generatywności osób starszych stanowiące o ich znaczeniu w życiu społecznym i kulturowym: 1. Generatywność osób starszych podważa odnoszące się do nich negatywne stereotypy i postawy społeczne (osoby bierne, zależne, w małym stopniu twórcze), a jednocześnie wskazuje na znaczenie ich udziału w życiu rodzinnym i społecznym. 2. Generatywność osób starszych sprzyja ich dobrostanowi duchowemu, psychicznemu, fizycznemu i społecznemu.

Rola i znaczenie generatywności w funkcjonowaniu osób starszych 3. Generatywność osób starszych służy podtrzymaniu poczucia własnej wartości przez świadomość bycia użytecznym dla innych, zdolności udzielania różnych porad, przekazywania i uczenia umiejętności nabytych w trakcie własnego życia. Można więc skonstatować, że tak jak młodsze pokolenie potrzebuje osób starszych, tak osoby starsze mają potrzebę służenia młodszym, między innymi przez taką dyspozycję, jaką jest generatywność. Poszukiwanie związku między generatywnością (ujmowaną jako zmienna wielowymiarowa określana przez: zdolność wysokiej koncentracji na zadaniu, umiejętność zaangażowania i działania) a stanem zdrowia i dobrostanem było celem badań, których wyniki potwierdziły, że generatywność wiąże się ze stanem zdrowia, a także dobrostanem społecznym i psychologicznym.

Rola i znaczenie generatywności w funkcjonowaniu osób starszych Osoby z wysoką generatywnością wykazywały pozytywną postawę wobec siebie, akceptowały swoje słabe strony, miały dobre relacje z innymi ludźmi, posiadały umiejętność przystosowania się do środowiska i wykorzystywania jego możliwości, miały sprecyzowany cel życia. Wykazano także, że poziom generatywności osób starszych jest niższy w porównaniu z osobami młodszymi. W innych badaniach potwierdzono, że generatywność wiąże się także z poczuciem zadowolenia, spełnienia i satysfakcji z życia, zaś obniżenie sił fizycznych i psychicznych oraz gorszy stan zdrowia współwystępowały ze zmniejszaniem zakresu aktywności i zdolności dopasowywania do wymagań środowiskowych.

Czynniki wzmacniające i ograniczające generatywność osób starszych Znaczącą rolę w regulacji poziomu generatywności osób starszych mają czynniki kulturowe, podmiotowe i społeczne. W poszczególnych społecznościach i kulturach postawy i oczekiwania społeczne wobec osób starszych są zróżnicowane, podobnie jak różne są sposoby funkcjonowania i generatywność osób starszych. Niezależnie od tego wskazuje się na pozytywny związek między generatywnością a jakością życia, dobrostanem psychicznym i fizycznym oraz przystosowaniem do starości. Można także zauważyć, że różne czynniki odnoszące się do osób starszych czy środowiska, w którym one przebywają, mogą tworzyć bariery ograniczające lub niwelujące aktywność. Takimi barierami mogą być: słabe zdrowie, brak motywacji do działania, negatywna ocena własnych zdolności, poczucie zagrożenia, poczucie braku kompetencji, brak wsparcia społecznego, niekorzystne warunki socjalno-bytowe, brak zainteresowania aktywnością osób starszych.

Czynniki wzmacniające i ograniczające generatywność osób starszych Bariery społeczne można podzielić na dwie grupy: pierwszą grupę stanowią funkcjonujące stereotypy i postawy społeczne wobec osób starszych, drugą - ograniczenia strukturalne i praktyczne, związane z biurokrację czy infrastrukturą. Z prowadzonych badań wynika, że dla znacznej części osób starszych całkowite ograniczenia w ich generatywności miały następujące przyczyny: choroby i niepełnosprawność (52,2%), brak wydolności finansowej (33,9%), nieadekwatne wsparcie społeczne (15,3%), nieadekwatny transport (12,9%); niewielu badanych (3,4%-4,9%) wskazywało na brak wykształcenia, potrzeb własnych oraz brak oczekiwań społecznych. Podobny trend dotyczył barier, które w ocenie osób starszych ograniczały częściowo ich generatywność. Istniejące bariery świadczą o niedopasowaniu otoczenia do możliwości osób starszych. Jak się wydaje, ma to swoje uwarunkowania w czynnikach kulturowych, społecznych, ekonomicznych.

Czynniki wzmacniające i ograniczające generatywność osób starszych Jednym z nich jest szybki wzrost populacji osób starszych i brak przygotowania społecznego do tej sytuacji. Kolejny czynnik wiąże się z procesem integracji społecznej, koniecznością redukcji barier architektonicznych oraz ideą kształcenia integracyjnego, choć w mniejszym stopniu dotyczy osób starszych. Identyfikacja istniejących barier i określanie sposobu ich przekraczania są konieczne w organizowaniu wsparcia dla osób starszych, pomocy w przechodzeniu do bardziej aktywnego stylu życia mimo istniejących ograniczeń. Obecnie nabiera to znaczenia, wydłuża się bowiem okres starości do około lat, a osoby we wczesnym okresie starości różnią się od osób w okresie późnej starości.

Czynniki wzmacniające i ograniczające generatywność osób starszych Podstawowe różnice dotyczą kondycji psychofizycznej, stanu zdrowia, potrzeb psychicznych i fizycznych, choć należy podkreślić, że takie cechy, jak: mądrość, empatia, kompetencje, doświadczenie życiowe, rozważne i całościowe myślenie stanowią o sile i sposobie ujawniania generatywności, niezależnie od wieku osoby. Zadowolenie człowieka zależy nie tylko od czynników zewnętrznych, ale także od warunków wewnętrznych, nie tylko od jego losu, ale także od jego osobowości. Człowiek odbiera i przeżywa otaczający go świat w sposób indywidualny, tylko dla niego właściwy.

Bibliografia 1.Halicka M., Satysfakcja życiowa ludzi starych. Studium teoretyczno-empiryczne, Akademia Medyczna, Białystok Homplewicz J. (red.), Pedagogika jesieni. Problemy wychowawcze ludzi starych, Instytut Teologiczno- Pastoralny im. Św. Józefa Sebastiana Pelczara, Rzeszów Pawełczyńska A., Czas człowieka, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław Steuden S., Marczuk M. (red.), Starzenie się a satysfakcja z życia, Wydawnictwo KUL, Lublin 2006.