METODA DELFICKA - geneza Nazwa metody nawiązuje do starożytnego greckiego miasta Delfy, gdzie w świątyni Apollina kapłanka Pytia przepowiadał przyszłość.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STUDIUM PRZYPADKU (case study ang.)
Advertisements

w ramach prac doktorskich i magisterskich
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Złożoność procesu konstrukcji oprogramowania wymusza podział na etapy.
Jak prawidłowo publikować wyniki badań? Mgr Magdalena Szpunar.
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Na Etapie Inżynierii Wymagań
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
Być ekspertem – najlepsza szkoła pisania projektów
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Jak ubiegać się o pracę Opis warsztatów dla nauczycieli – członków Klubu Przedsiębiorczych Nauczycieli IMPULS.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
ZEBRANIE jako środek łączności organizacyjnej
Etapy podejmowania decyzji
Inne Metody Ilościowe.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
GRYWALIZACJA W PROCESIE ROZWOJU KOMPETENCJI I EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKÓW
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Sposoby podejmowania decyzji
Propozycja projektu Andrzej Ziółkowski.
Debata (także: obrady) – dyskusja o sformalizowanej formie, wymiana poglądów na dany temat, najczęściej w większym gronie osób, np. na zebraniu, posiedzeniu,
Co chcieliśmy osiągnąć?
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
Organizacja szkoleń dla pracowników socjalnych i innych pracowników instytucji pomocy społecznej na podstawie innowacyjnej metody szkoleniowej opracowanej.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Opieka farmaceutyczna
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Projektowanie procesu badawczego
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
dr Inż. Teresa Kupczyk Prorektor ds. naukowo-badawczych Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu Joanna Przemyślańska Włosek Marketing Manager, OTTO Workforce.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Andrzej Syguła, „Metoda warsztatu w nauczaniu informatyki z wykorzystaniem platformy.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Temat pracy Promotor: Imię i nazwisko dyplomanta Rodzaj pracy (dyplomowa inżynierska/magisterska)
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
O S I Ą G N I Ę C I A C Z Ł O W I E K A. Faza I - PRZYGOTOWANIE ( 1 godzina) Głównymi celami projektu jest: Zrozumienie znaczenia odkryć i badań geograficznych.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
Projekt Kim będziesz?.
NARZĘDZIA INFORMATYCZNE WSPOMAGAJĄCE WSZYSTKIE ETAPY PROJEKTU
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Co chcieliśmy osiągnąć?
Wyniki projektu naukowego
(Imię i nazwisko) (specjalność) Słupsk (data obrony 2018)
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

METODA DELFICKA - geneza Nazwa metody nawiązuje do starożytnego greckiego miasta Delfy, gdzie w świątyni Apollina kapłanka Pytia przepowiadał przyszłość. Pierwowzorem jest metodyka stosowana na zgromadzeniach watykańskich kardynałów, której celem było dojście do wspólnego stanowiska – pomimo sprzecznych opinii. W swojej współczesnej formie metoda delficka powstała na początku lat 50. XX w., po raz pierwszy zastosowano ją w amerykańskiej korporacji RAND Corporation. Za jej twórcę uznaje się O. Helmera (samą nazwę zaproponował jednak filozof A. Kaplan).

Twórcy metody delfickiej w oparciu o prowadzone eksperymenty stwierdzili, że eksperci pracujący wspólnie, w których miał miejsce bezpośredni kontakt – nie przynosiły zadowalających efektów. W bezpośrednich dyskusjach zaobserwowano negatywne zjawiska: wpływ dominujących jednostek, zakłócenia związane z utrzymaniem porządku w grupie (harmider, hałas i inne odgłosy), presja grupy - nieśmiałe osoby, bez względu na kompetencje, mają bardzo ograniczony wpływ na rozwiązanie problemu.

CHARAKTERYSTYCZNE CECHY METODY Metoda delficka to metoda oparta na skojarzeniach wymuszonych. Została opracowana w celu ograniczenia niepożądanych cech bezpośredniej komunikacji i charakteryzuje się: niezależnością opinii ekspertów, anonimowością wypowiadanych sądów, wieloetapowością.

Ogólny mechanizm badawczy z wykorzystaniem metody delfickiej opiera się na czterech podstawach i obejmuje: grupę uczestników (ekspertów) wybranych celowo z powodu ich specjalistycznej wiedzy związanej z badanym zagadnieniem, proces wielokrotnych interakcji, dzięki którym odkrywane są opinie ekspertów oraz osiągana jest jednomyślność, sprzężenie zwrotne stosowane wobec uczestników, którego celem jest wzajemne oddziaływanie, opinie wygenerowane przez ekspertów, które przyczyniają się do rozwiązania problemu.

ETAPY METODY DELFICKIEJ faza koncepcyjna - określenie metodycznych podstaw badania - postawienie pytań badawczych, sformułowanie problemu, wyznaczenie celów, hipotez, uzasadnienie doboru metod, technik i narzędzi badawczych. Ważnym elementem jest opracowanie kwestionariusza (ankiety), który będzie wykorzystywany w dalszych etapach; przygotowanie do przeprowadzenia badania - w którym następuje: selekcja potencjalnych ekspertów, ustalenie warunków udziału w badaniu (przedstawienie zakresu przedmiotowego, zakładanych ram czasowych badania, zasady komunikacji, wynagrodzenie). W tym etapie następuje też wybór administratora sesji, do którego obowiązków należy m.in. zapewnienie skutecznej komunikacji między uczestnikami badania;

rozesłanie pierwszego kwestionariusza - które realizuje administrator sesji z wykorzystaniem wybranej i uzgodnionej formy korespondencji (najczęściej: poczta tradycyjna lub elektroniczna) ze wskazaniem na zasady i termin zwrotu kwestionariusza; formowanie wstępnych propozycji rozwiązania poprzez zestawienie opinii ekspertów w kwestionariuszu wraz z uzasadnieniem i odesłanie kolejnego kwestionariusza; analiza nadesłanych odpowiedzi z wykorzystaniem narzędzi informatycznych i statystycznych; rozpoczęcie kolejnej rundy badania - przesyła się uczestnikom zestawione wyniki wraz z anonimową listą uwag i uzasadnień, a także (zmodyfikowany) kolejny kwestionariusz wraz z komentarzem;

modyfikacja propozycji rozwiązania - po zapoznaniu się z nadesłanymi wynikami eksperci zajmują wobec nich stanowisko, odpowiadając na pytania zmodyfikowanego kwestionariusza. Mogą podzielić dominujący punkt widzenia lub uzasadnić inny; zbliżanie stanowisk - etapy 5-7 mają charakter iteracyjny i są prowadzone do czasu, aż uzyskania zadowalającej zbieżności opinii. Optymalnym zakończeniem procesu jest sformułowanie rozwiązania akceptowanego przez wszystkich uczestników; końcowa analiza wyników - które przedstawia się zleceniodawcom badania oraz (zazwyczaj) ekspertom i innym grupom interesariuszy; ewaluacja badania - której celem jest monitorowanie osiągniętych wyników oraz usprawnienie kolejnych projektów badawczych.

ETAPY (ALGORYTM) METODY DELFICKIEJ 1. zdefiniowanie problemu, 2. wybór grona ekspertów, 3. przygotowanie i wysłanie ankiety, 4. analiza odpowiedzi zwrotnych, 5. czy zgoda została osiągnięta: tak, przejście do pkt. 8, nie, przejście do pkt 6, 6. przygotowanie i wysłanie następnej ankiety, 7. kolejna analiza odpowiedzi, powrót do pkt. 5, 8. przedstawienie wyników.

ZALETY: udział wielu ekspertów możliwość uzyskania efektu synergii z pracy wielu ekspertów niezależność opinii unikanie wpływu dominujących jednostek wykorzystanie informacyjnego sprzężenia zwrotnego stosunkowo tania WADY długo trwa kłopoty z ekspertami problemy z doborem grupy ekspertów wynagrodzenia dużej ilości ekspertów podrażają koszty brak bezpośredniego kontaktu

ANALIZA MORFOLOGICZNA Zaliczana jest do metod o charakterze analitycznym. Jest trudna, ale bardzo skuteczna. Nazywana jest metodą poszukiwania lub produkowania wynalazków. Twórcą metody jest F. Zwicky. Powstała w latach 30. XX w. w USA. Pierwotnie wykorzystywana była do rozwiązywania problemów źródeł energii, silników pojazdów kosmicznych. Obecnie traktowana jest jako narzędzie uniwersalne, służy do rozwiązywania bardzo różnorodnych problemów, np. organizacyjnych, administracyjnych.

Jej idea opiera się na morfologii tzn. bardzo dokładnej analizie badanych obiektów. To analiza struktury badanych problemów. Może być stosowana zarówno przez grupy (idealna grupa to 6-8 osób), jak i przez pojedyncze osoby. Sesja rozpoczyna się od dokładnego wyjaśnienia problemu, a następnie każdy jej uczestnik zostaje poproszony o zdefiniowanie aspektów problemu i odczytanie ich na głos. Następnie wywiązuje się dyskusja.

Wszystkie propozycje członków grupy zbiera się w n- wymiarowej macierzy morfoloficznej, którą można wyświetlić na ekranie. Na tej podstawie dokonuje się kombinacji proponowanych aspektów, co doprowadza do sformułowania rozwiązania.

ETAPY METODY MORFOLOGICZNEJ Precyzyjne sformułowanie problemu. Wyodrębnienie aspektów problemu (elementów składowych). Uporządkowanie elementów problemu najpierw w indywidualnej, a potem w zbiorczej n-wymiarowej skrzynce morfologicznej lub macierzy morfologicznej. Synteza wynikająca z kombinowania rozwiązań cząstkowych. Analiza wszystkich kombinacji. Szczegółowa analiza, ocena, porównanie wariantów w oparciu o określone krytaria.