Kluczbork, październik 2015 PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY Realizacja zadania przez Powiat kluczborski
2 Plan prezentacji Regulacje prawne Działania powiatu Współpraca Szczegóły założeń współpracy PKS w Kluczborku – efekty zmian Inne działania powiatu Realizacja zadania po 2016 r. Pozyskiwanie środków zewnętrznych Regulacje prawne Działania powiatu Współpraca Szczegóły założeń współpracy PKS w Kluczborku – efekty zmian Inne działania powiatu Realizacja zadania po 2016 r. Pozyskiwanie środków zewnętrznych
3 Regulacje prawne Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2015 r. poz t.j.) Rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (rozporządzenie 1370/2007) Ustawa o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015r. poz t.j.) Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2015 r. poz t.j.) Rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącym usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (rozporządzenie 1370/2007) Ustawa o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015r. poz t.j.) Główne regulacje prawne
4 Regulacje prawne Określiła obowiązek organizacji publicznego transportu zbiorowego przez jednostkę samorządu terytorialnego na jej terenie to jest gminę, powiat, województwo - organizatora publicznego transportu. Określono operatora transportu zbiorowego- uprawniony podmiot wykonujący na podstawie umowy dla organizatora usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Wprowadzono pojęcie przewoźnika jako podmiotu uprawnionego do wykonywania usług przewozu osób w ramach regularnych połączeń (od r. tzw. przewozy komercyjne). Określiła obowiązek organizacji publicznego transportu zbiorowego przez jednostkę samorządu terytorialnego na jej terenie to jest gminę, powiat, województwo - organizatora publicznego transportu. Określono operatora transportu zbiorowego- uprawniony podmiot wykonujący na podstawie umowy dla organizatora usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Wprowadzono pojęcie przewoźnika jako podmiotu uprawnionego do wykonywania usług przewozu osób w ramach regularnych połączeń (od r. tzw. przewozy komercyjne). Co wprowadziła między innymi ustawa o publicznym transporcie zbiorowym?
5 Regulacje prawne Uwzględniając regulacje Rozporządzenia WE zdefiniowano podmiot wewnętrzny jst - spółkę komunalną uprawnioną do wykonywania dla samorządu zadania w zakresie transportu. Określono tryby wyboru operatora. Jednym z nich może być podmiot wewnętrzny jako bezpośrednia forma zawarcia umowy. Wprowadzono obowiązek określenia przystanków komunikacyjnych oraz zasad korzystania z nich wraz ze stawkami odpłatności. Ustalono przepisy przejściowe wykonywania publicznego transportu zbiorowego do r. Uwzględniając regulacje Rozporządzenia WE zdefiniowano podmiot wewnętrzny jst - spółkę komunalną uprawnioną do wykonywania dla samorządu zadania w zakresie transportu. Określono tryby wyboru operatora. Jednym z nich może być podmiot wewnętrzny jako bezpośrednia forma zawarcia umowy. Wprowadzono obowiązek określenia przystanków komunikacyjnych oraz zasad korzystania z nich wraz ze stawkami odpłatności. Ustalono przepisy przejściowe wykonywania publicznego transportu zbiorowego do r. Co wprowadziła między innymi ustawa o publicznym transporcie zbiorowym?
6 Regulacje prawne Wykonywanie publicznego transportu zbiorowego OPERATOR wybrany w trybie: 1.Zamówienie publiczne 2.Koncesja OPERATOR wybrany w trybie: 1.Zamówienie publiczne 2.Koncesja OPERATOR Samorządowy Zakład Budżetowy OPERATOR Samorządowy Zakład Budżetowy OPERATOR własny podmiot wewnętrzny: 1.Spółka komunalna 2.Inny podmiot własny OPERATOR własny podmiot wewnętrzny: 1.Spółka komunalna 2.Inny podmiot własny PRZEWOŹNIK komercyjny PRZEWOŹNIK komercyjny
7 Działania powiatu Powiat Kluczborski mając na uwadze realizację nowego zadania w zakresie publicznego transportu zbiorowego już w 2010r. przejął PKS w Kluczborku spółkę z o.o., która jako podmiot wewnętrzny powiatu ma docelowo realizować zadania wynikające z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Powiat Kluczborski będący większościowym właścicielem spółki komunalnej PKS w Kluczborku Sp. z o. o. (podmiotem wewnętrznym powiatu) zawarł umowy z gminami o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu. PKS w Kluczborku jako również strona umowy wykonuje gminie usługi jako operator. Powiat Kluczborski mając na uwadze realizację nowego zadania w zakresie publicznego transportu zbiorowego już w 2010r. przejął PKS w Kluczborku spółkę z o.o., która jako podmiot wewnętrzny powiatu ma docelowo realizować zadania wynikające z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Powiat Kluczborski będący większościowym właścicielem spółki komunalnej PKS w Kluczborku Sp. z o. o. (podmiotem wewnętrznym powiatu) zawarł umowy z gminami o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu. PKS w Kluczborku jako również strona umowy wykonuje gminie usługi jako operator. Działania powiatu w świetle realizacji zadania…
8 Współpraca Współpraca powiatu i gminy oraz PKS w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego w połączeniu z dowozem dzieci do szkół Główne założenia współpracy:
9 Szczegóły założeń współpracy Kto? PKS w Kluczborku Sp. z o.o. Komu? Gminie poprzez regularne kursy W zakresie Realizacji ustawowego obowiązku organizacji transportu publicznego (regularnego, otwartego art. 7 ust 1. ustawy o publicznym transporcie zbiorowym) połączonego z organizacją dowozu dzieci do szkół (art. 14 ustawy o systemie oświaty.
10 Współpraca Gmina Byczyna – kwiecień 2011r. Gmina Kluczbork – wrzesień 2011 r. Gmina Gorzów Śl. – wrzesień 2012r. Gmina Lasowice Wielkie – wrzesień 2013r. Gmina Radłów – wrzesień 2014r. Gmina Zębowice – wrzesień 2015r. Gmina Łęka Opatowska – wrzesień 2015r. Gmina Byczyna – kwiecień 2011r. Gmina Kluczbork – wrzesień 2011 r. Gmina Gorzów Śl. – wrzesień 2012r. Gmina Lasowice Wielkie – wrzesień 2013r. Gmina Radłów – wrzesień 2014r. Gmina Zębowice – wrzesień 2015r. Gmina Łęka Opatowska – wrzesień 2015r. Gminy, z którymi współdziała Powiat Kluczborski…
11 Współpraca JST w których PKS Kluczbork realizuje dowóz dzieci do szkół na podstawie zawartych umów
12 Współpraca Liczba dzieci dowożonych do szkół przez PKS w Kluczborku na podstawie zawartych umów
13 PKS w Kluczborku Możliwość zawarcia bezpośrednio umowy na wykonywanie ustawowych zadań. Doświadczenie i przygotowanie do świadczenia usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Zapewnienie spółce warunków funkcjonowania i rozwoju. Zachowanie miejsc pracy. Współpraca z gminami. Wszystkie wymienione działania są związane również z realizacją planu rozwoju spółki, który został przygotowany dla Ministra Skarbu, jako warunek przekazania powiatowi PKS. Możliwość zawarcia bezpośrednio umowy na wykonywanie ustawowych zadań. Doświadczenie i przygotowanie do świadczenia usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Zapewnienie spółce warunków funkcjonowania i rozwoju. Zachowanie miejsc pracy. Współpraca z gminami. Wszystkie wymienione działania są związane również z realizacją planu rozwoju spółki, który został przygotowany dla Ministra Skarbu, jako warunek przekazania powiatowi PKS. Dlaczego PKS w Kluczborku?
14 PKS w Kluczborku TABOR: 57 autobusów (średni wiek autobusów wynosi 16 lat) zakupiono 22 autobusy (w okresie I.2013r.-IX.2015r. – leasing operacyjny) w okresie I.2013r.-IX.2015r. wycofano z eksploatacji 15 autobusów LINIE KOMUNIKACYJNE: 94 linie komunikacji regularnej, w tym: - komunikacja podmiejska do 50km – 84 - komunikacja regionalna od 50 do 100 km – 10 KURSY: średnia na jeden dzień roboczy kursów PRZEWÓZ PASAŻERÓW (2014): w skali roku – średnio w skali miesiąca – średnio w skali jednego dnia roboczego – TABOR: 57 autobusów (średni wiek autobusów wynosi 16 lat) zakupiono 22 autobusy (w okresie I.2013r.-IX.2015r. – leasing operacyjny) w okresie I.2013r.-IX.2015r. wycofano z eksploatacji 15 autobusów LINIE KOMUNIKACYJNE: 94 linie komunikacji regularnej, w tym: - komunikacja podmiejska do 50km – 84 - komunikacja regionalna od 50 do 100 km – 10 KURSY: średnia na jeden dzień roboczy kursów PRZEWÓZ PASAŻERÓW (2014): w skali roku – średnio w skali miesiąca – średnio w skali jednego dnia roboczego – PKS spółka z o.o. dzisiaj to przede wszystkim:
15 PKS w Kluczborku BILETY MIESIĘCZNE (2014): ogółem biletów, w tym: biletów miesięcznych szkolnych, czyli średnio miesięcznie biletów; miesięcznych biletów z EM Kartą Starosty od do r sprzedano biletów, co daje średnio miesięcznie 132 bilety BILETY JEDNORAZOWE (2014): w całym roku biletów miesięcznie biletów w jeden dzień roboczy biletów ZATRUDNIENIE (2015): 94 osoby BILETY MIESIĘCZNE (2014): ogółem biletów, w tym: biletów miesięcznych szkolnych, czyli średnio miesięcznie biletów; miesięcznych biletów z EM Kartą Starosty od do r sprzedano biletów, co daje średnio miesięcznie 132 bilety BILETY JEDNORAZOWE (2014): w całym roku biletów miesięcznie biletów w jeden dzień roboczy biletów ZATRUDNIENIE (2015): 94 osoby PKS spółka z o.o. dzisiaj to przede wszystkim:
16 Inne działania powiatu W 2013r. Rada Powiatu w Kluczborku podjęła uchwałę określającą przystanki komunikacyjne przy drogach powiatowych (obecnie jest wykazanych 306 przystanków). Ponadto w trybie uchwały Rada Powiatu ustaliła odpłatność dla przewoźników i operatorów w wys.0,05 zł za jedno zatrzymanie środka transportu na przystanku. Powiat cały czas inwestuje w poprawę jakości dróg powiatowych, po których odbywa się transport publiczny. Remontowane i modernizowane są urządzenia drogowe, przystanki i zatoczki w celu poprawy bezpieczeństwa. W 2013r. Rada Powiatu w Kluczborku podjęła uchwałę określającą przystanki komunikacyjne przy drogach powiatowych (obecnie jest wykazanych 306 przystanków). Ponadto w trybie uchwały Rada Powiatu ustaliła odpłatność dla przewoźników i operatorów w wys.0,05 zł za jedno zatrzymanie środka transportu na przystanku. Powiat cały czas inwestuje w poprawę jakości dróg powiatowych, po których odbywa się transport publiczny. Remontowane i modernizowane są urządzenia drogowe, przystanki i zatoczki w celu poprawy bezpieczeństwa. Inne działania w zakresie realizacji publicznego transportu drogowego:
17 Inne działania powiatu W 2014r. Powiat Kluczborski wykonał inwestycję rozbiórki starego dworca autobusowego i wybudowanie nowego co miało wpływ na poprawę bezpieczeństwa pasażerów, komfortowe warunki oczekiwania na przewozy i informację dla podróżujących. W 2014 roku spółka PKS w Kluczborku wdrożyła przy współpracy z właścicielem – powiatem kluczborskim zintegrowany system biletowy umożliwiający między innymi wszelkie analizy związane z potokiem pasażerów oraz ułatwiony zakup biletów szczególnie miesięcznych Jednocześnie w tym czasie wykorzystując system biletowy PKS, Powiat wdrożył program tzw. Em Karty Starosty dla uczniów podróżujących komunikacją PKS do szkół ponadgimnazjalnych, którzy wykupili bilety miesięczne. W 2014r. Powiat Kluczborski wykonał inwestycję rozbiórki starego dworca autobusowego i wybudowanie nowego co miało wpływ na poprawę bezpieczeństwa pasażerów, komfortowe warunki oczekiwania na przewozy i informację dla podróżujących. W 2014 roku spółka PKS w Kluczborku wdrożyła przy współpracy z właścicielem – powiatem kluczborskim zintegrowany system biletowy umożliwiający między innymi wszelkie analizy związane z potokiem pasażerów oraz ułatwiony zakup biletów szczególnie miesięcznych Jednocześnie w tym czasie wykorzystując system biletowy PKS, Powiat wdrożył program tzw. Em Karty Starosty dla uczniów podróżujących komunikacją PKS do szkół ponadgimnazjalnych, którzy wykupili bilety miesięczne. Inne działania w zakresie realizacji publicznego transportu drogowego:
18 Realizacja zadania po 2016 Konieczność zawarcia umowy Powiat – PKS na wykonywanie publicznego transportu zbiorowego na terenie powiatu, jako warunek zastosowania dopłat do ulgowych biletów miesięcznych. Rozliczenia z operatorem- PKS w Kluczborku na podstawie rekompensaty z uwzględnieniem dopłat do biletów. Wnioskowanie przez Starostę o zwrot zastosowanych ulg do biletów miesięcznych i przekazywanie do spółki PKS. Opracowanie zrównoważonego planu transportowego. Konieczność zawarcia umowy Powiat – PKS na wykonywanie publicznego transportu zbiorowego na terenie powiatu, jako warunek zastosowania dopłat do ulgowych biletów miesięcznych. Rozliczenia z operatorem- PKS w Kluczborku na podstawie rekompensaty z uwzględnieniem dopłat do biletów. Wnioskowanie przez Starostę o zwrot zastosowanych ulg do biletów miesięcznych i przekazywanie do spółki PKS. Opracowanie zrównoważonego planu transportowego. Co nas czeka po ?
19 Pozyskiwanie środków zewnętrznych Regionalny Program Operacyjny Województwa Opolskiego na lata STRATEGIE NISKOEMISYJNE W MIASTACH SUBREGIONALNYCH- PODDZIAŁANIE RPO WO Inwestycje w infrastrukturę na rzecz transportu publicznego (między innymi tabor) Regionalny Program Operacyjny Województwa Opolskiego na lata STRATEGIE NISKOEMISYJNE W MIASTACH SUBREGIONALNYCH- PODDZIAŁANIE RPO WO Inwestycje w infrastrukturę na rzecz transportu publicznego (między innymi tabor) Możliwość pozyskiwania środków zewnętrznych
20 Pozyskiwanie środków zewnętrznych WARUNKI SZCZEGÓLNE: projekty muszą wynikać z planów gospodarki niskoemisyjnej (PGN),(dotyczy w szczególności infrastruktury transportu publicznego), realizacja projektów pod warunkiem ujęcia w planach zrównoważonej mobilności miejskiej WARUNKI SZCZEGÓLNE: projekty muszą wynikać z planów gospodarki niskoemisyjnej (PGN),(dotyczy w szczególności infrastruktury transportu publicznego), realizacja projektów pod warunkiem ujęcia w planach zrównoważonej mobilności miejskiej Możliwość pozyskiwania środków zewnętrznych
21 Pozyskiwanie środków zewnętrznych Alokacja środków Dla Województwa Opolskiego alokacja środków na poddziałanie RPO WO wynosi euro. Dla subregionu kluczborsko – namysłowsko-oleskiego to kwota euro ( zł). Planowane nabory to II kwartał 2016r.oraz I kwartał 2019r. Dla Województwa Opolskiego alokacja środków na poddziałanie RPO WO wynosi euro. Dla subregionu kluczborsko – namysłowsko-oleskiego to kwota euro ( zł). Planowane nabory to II kwartał 2016r.oraz I kwartał 2019r.
22 Dziękujemy za uwagę.