Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
UWAGA ! Zajmij swoje miejsce. Wysłuchaj w skupieniu wykładu.
Advertisements

Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
PRAWO DO PRYWATNOŚCI I OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH PODSTAWOWE ZASADY
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Prawa Człowieka Wykonał : Krzysztof Zajda I Ti.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Prawa Człowieka - „Wszyscy ludzie rodzą się wolni
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
I. Pierwsze dokumenty odnoszące się do praw jednostki
PRAWA CZŁOWIEKA Sandra Naróg.
Prawa Człowieka Arek Kosiński.
Prawa człowieka Burczy Sara.
PrawaCzlowieka Angela Szybiak 3c.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
Temat: Konstytucja. Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie. W dokumencie tym opisane są zasady określające ustrój danego kraju (np. trójpodział.
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
Autorka: Natalia Dziubich kl. IIc
Prawa i obowiązki ucznia
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
Prawa i obowiązki obywateli RP
Prawa człowieka Iga Nowak.
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Prawa dzieci Prawa Osobiste
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Nie jesteś samotną wyspą
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Prawa dziecka.
Prawa człowieka.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
Prawa człowieka.
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
Młodzi dla wolności! Wolności XXI Obserwacje młodzieży.
Demokracja.
Prawa Człowieka na świecie.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Niszczenie cudzego mienia, molestowanie, groźby, przemoc fizyczna są karalne. Stanowią naruszenie godności i dóbr osobistych zgodnie z art. 23 Kodeksu.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Konwencja Praw Dziecka
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
Znamy swoje prawa.
PROPEDEUTYKA PRAWA Dr med. Jacek Perliński. TEMATYKA WYKŁADÓW 1 System prawa, podstawowe pojęcia prawa, źródła prawa, wykładnia prawna. 2 Konstytucja.
PRAWO Dr med. Jacek Perliński.
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Prawa dziecka.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Czy wiesz, że jako uczeń i człowiek masz określone prawa? a) tak b) nie c) brak odpowiedzi
Rozdział związków wyznaniowych i państwa. Państwo z perspektywy tego rozdziału jest rozumiane jako organy wykonujące władzę państwową. Rozdział dotyczy:
Łamanie praw człowieka. Spis Treści ● Dlaczego łamane są prawa człowieka? ● Łamanie praw człowieka ● Przyczyny łamania praw człowieka ● Najbardziej powszechne.
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
Jakie prawa mają dzieci?
Prawa człowieka w administracji – wykład 7
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
Wolność – kocham i rozumiem
PRAWA OBYWATELA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Przesłanki kształtowania się praw człowieka
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Promowanie praw dzieci
Prawa dziecka.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Wolność i prawa człowieka

Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych» 2. «możliwość podejmowania decyzji zgodnie z własną wolą» 3. «życie poza więzieniem, zamknięciem» 4. «prawa obywateli wyznaczone przez dobro powszechne, interes narodowy i porządek prawny» 5. «Brak przymusu, sytuacja, w której można dokonywać wyborów spośród wszystkich dostępnych opcji»

„Rodzaje” wolności wolność osobista słowawyznaniaobywatelska

Co gwarantuje nam wolność i przestrzeganie praw człowieka w Polsce? Rozdział II Konstytucji RP gwarantuje każdemu obywatelowi poszanowanie wolności i godności oraz obronę owych wartości ze strony władz publicznych. „Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych.” art. 30, rozdz. II

Najważniejsze artykuły: Art „1. Wolność człowieka podlega ochronie prawnej. 2. Każdy jest obowiązany szanować wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje. Art „Każdemu zapewnia się nietykalność osobistą i wolność osobistą. Pozbawienie lub ograniczenie wolności może nastąpić tylko na zasadach i w trybie określonych w ustawie.” Art „Każdemu zapewnia się wolność poruszania się po terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyboru miejsca zamieszkania i pobytu.” Art „Każdemu zapewnia się wolność sumienia i religii.” Art „Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji.”

Europejska Konwencja Praw Człowieka Umowa międzynarodowa, która weszła w życie 3 września 1953r. (w Polsce 26 XI 1991r.) Jej głównym celem jest nie tylko wyliczenie praw i wolności, do których ludzie są uprawnieni, ale przede wszystkim ustanowienie procedury kontrolnej, wciąż unikalnej w skali światowej, która umożliwia żądanie zaprzestania naruszania praw, przywrócenia stanu zgodnego z nimi, a także przyznania odpowiedniego zadośćuczynienia finansowego osobom poszkodowanym. Prawa gwarantowane przez konwencję: Prawo do życia (art. 2) Zakaz tortur (art. 3) Zakaz niewolnictwa i pracy przymusowej (art. 4) Prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego (art. 5) Prawo do rzetelnego procesu sądowego (art. 6) Zakaz karania bez ustawy (art. 7) Poszanowanie życia prywatnego i rodzinnego (art. 8) Wolność myśli, sumienia i wyznania (art. 9) Wolność słowa (art. 10) Wolność zrzeszania się i stowarzyszania (art. 11) Prawo do zawarcia związku małżeńskiego (art. 12) Prawo do skutecznego środka odwoławczego (art. 13) Zakaz dyskryminacji przy korzystaniu z praw i wolności EKPC (art. 14)

Gdzie na świecie łamane są prawa człowieka? Krajem uznawanym za łamiący prawa człowieka w największym stopniu jest Korea Północna, potem mówi się m.in. o Birmie, Bangladeszu, Egipcie, Libii, Sudanie, krajach arabskich, Chinach, Rosji i Białorusi.

Korea Północna Korea Płn. - Socjalistyczne państwo powstałe po II wojnie światowej w północnej części Półwyspu Koreańskiego, na terenach podbitych przez ZSRR. Krajem tym rządzą dyktatorzy z dynastii Kimów. Ustrój w nim panujący uważany jest za totalitarny. Na terenie tego państwa istnieją liczne obozy pracy, panuje pełna kontrola życia obywateli ze strony państwa i wszechobecna propaganda. Kraj ten nigdy nie przyjął Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Większość budżetu tego kraju przeznaczana jest na zbrojenia, przez co większość obywateli żyje w skrajnej nędzy.

Zadanie Co trzeba zrobić, by na świecie przestrzegano praw człowieka? Swoje propozycje przedstawcie na plakacie. (poniżej pomysły jednej z grup) I. Powstanie unii między wszystkimi państwami, które się wzajemnie wspierają. II. Zniesienie tortur i niewolnictwa poprzez akcje społeczno-propagandowe. III. Tolerancja wśród ludzi z całego świata dzięki integracji międzynarodowej