Strategia rozwoju Miasta Siedlce do 2025 roku w ramach II spotkanie warsztatowe – Siedlce, 13.07.2015 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Związku Miast Polskich
Strategia Rozwoju Gminy Zawonia
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Wieloletni Plan Inwestycyjny kluczowe projekty: układ drogowy
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Strategia Rozwoju Koszalina
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Analiza SWOT… a po co mi to?
STRATEGIA ROZWOJU KRAJU
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Strategia Rozwoju Gminy Kalisz Pomorski na lata
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Chorzowa do roku 2030.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
1. Departament Funduszy Europejskich Wrocław, lipiec 2014.
Strategia rozwoju Miasta Siedlce do 2025 roku w ramach spotkanie konsultacyjne – Siedlce, r. Dr Bartłomiej Kołsut.
STRATEGIE ROZWOJU GMIN POWIATU KARTUSKIEGO GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata Warsztat III ZADANIA REWITALIZACYJNE GÓRA,
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Analiza zdolności ekonomicznej gminy Nowa Dęba – powiat tarnobrzeski Dominika Pyryt Dorota Bieleń Justyna Buczek Marta Deptuch Zespół Szkół nr 2 w Nowej.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Warsztat konsultacyjny
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Strategia Rozwoju Poznania’ 2030
Warsztat konsultacyjny
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Strategia rozwoju gminy Nieporęt
Zapis prezentacji:

Strategia rozwoju Miasta Siedlce do 2025 roku w ramach II spotkanie warsztatowe – Siedlce, r.

Plan prezentacji 1.Wstęp 2.Analiza SWOT – ranking 3.Korelacje ważone SWOT/TOWS 4.Propozycja wizji i celów rozwojowych 5.Dyskusja nad zaprezentowanymi celami

1. Wstęp

1. Wstęp Strategia rozwoju zarysowuje drogę przejścia od stanu istniejącego do stanu docelowego z wyborem określonych priorytetów i własnym, kreatywnym udziałem. Sytuacja aktualna [2015 r.] STRATEGIA Wizja [2025 r.]

1. Wstęp Etapy budowy Strategii 1. Szczegółowa diagnoza stanu istniejącego oraz jej synteza (SWOT) 2. Wyznaczenie celów 3. Stworzenie systemu wdrażania, monitoringu i ewaluacji Jak jest? Jak powinno być lub jak chcemy, by było? Co i jak zrobić, by to osiągnąć?

1. Wstęp Etapy budowy Strategii 1. Szczegółowa diagnoza stanu istniejącego oraz jej synteza (SWOT) 2. Wyznaczenie celów 3. Stworzenie systemu wdrażania, monitoringu i ewaluacji Jak jest? Jak powinno być lub jak chcemy, by było? Co i jak zrobić, by to osiągnąć?

1. Wstęp Etapy budowy Strategii 1. Szczegółowa diagnoza stanu istniejącego oraz jej synteza (SWOT) 2. Wyznaczenie celów 3. Stworzenie systemu wdrażania, monitoringu i ewaluacji Jak jest? Jak powinno być lub jak chcemy, by było? Co i jak zrobić, by to osiągnąć?

1. Wstęp Metoda SWOT jako synteza ustaleń diagnostycznych: metoda zaczerpnięta z zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwach, podsumowanie diagnozy poprzez określenie mocnych stron (Strengths), słabych stron (Weaknesses), szans (Opportunities) i zagrożeń (Threats) mogących wpłynąć na sytuację rozwojową obszaru.

1. Wstęp Mocne strony – wszystko to, co stanowi atut, przewagę, zaletę (sytuacja wewnętrzna miasta); Słabe strony – wszystko to, co stanowi słabość, barierę, wadę (sytuacja wewnętrzna miasta); Szanse – wszystko to, co stwarza szansę korzystnej zmiany (okoliczności zewnętrzne); Zagrożenia – wszystko to co stwarza niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej (okoliczności zewnętrzne).

2. Ranking SWOT Analiza SWOT dla miasta Siedlce 2015 r.

LPMOCNE STRONYPunkty 1.Dobre położenie miasta w układach sieci drogowej, kolejowej oraz osadniczej 2. Dobrze funkcjonująca polityka wsparcia sektora gospodarczego (m.in. osobna funkcja pełnomocnika ds. obsługi inwestorów, Siedlecka Rada Biznesu) 3.Atrakcyjne tereny inwestycyjne (przede wszystkim Tarnobrzeska SSE) 4.Potencjał funkcjonujących podmiotów gospodarczych 5.Potencjał urządzonych terenów przyrodniczych podnoszący jakość życia i atrakcyjność osiedleńczą miasta 6.Względnie korzystne tendencje demograficzne (dodatni przyrost naturalni i wzrost liczby ludności) 7.Wysokiej jakości obiekty kulturalne i sportowe stwarzające dobre warunki do spędzania czasu wolnego 8.Dobrze rozwinięta infrastruktura komunalna (wodociągowa, kanalizacji sanitarnej, gazowa) 9.Ośrodek akademicki – jedno z najmniejszych miast posiadające swój Uniwersytet 10.Dobrze rozwinięte podstawowe i specjalistyczne usługi społeczne (m.in. ochrona zdrowia, edukacja, kultura) 11.Względnie dobre wyniki na lokalnym rynku pracy (liczba miejsc pracy, stopa bezrobocia) SUMA Ranking SWOT Zadanie: rozdzielić 100 pkt w ramach każdej otrzymanej tabeli wg zasady – im większa liczba punktów tym większe znaczenie danego czynnika

2. Ranking SWOT Mocne strony – wszystko to, co stanowi atut, przewagę, zaletę (sytuacja wewnętrzna miasta);

2. Ranking SWOT Kluczowe zasoby: 1. Dobre położenie miasta w układach sieci drogowej, kolejowej oraz osadniczej (silny ośrodek subregionalny) (12) 2. Atrakcyjne tereny inwestycyjne (przede wszystkim Tarnobrzeska SSE) (10)

2. Ranking SWOT Pozostałe mocne strony: 3. Dobrze rozwinięte podstawowe i specjalistyczne usługi społeczne (m.in. ochrona zdrowia, edukacja, kultura) (9,5) 4. Wysokiej jakości obiekty oraz bogata oferta kulturalna i sportowa stwarzająca dobre warunki do spędzania czasu wolnego (9,3) 5. Dobrze rozwinięta infrastruktura komunalna (wodociągowa, kanalizacji sanitarnej, gazowa) (9) 6. Względnie korzystne tendencje demograficzne (dodatni przyrost naturalni i wzrost liczby ludności) (9)

2. Ranking SWOT Pozostałe mocne strony: 7. Ośrodek akademicki – jedno z najmniejszych miast posiadające swój Uniwersytet i uczelnie prywatne (8,5) 8. Rozwijające się budownictwo mieszkaniowe (komunalne i niekomunalne) (7,9) 9. Potencjał funkcjonujących podmiotów gospodarczych (7) 10. Potencjał urządzonych terenów przyrodniczych podnoszący jakość życia i atrakcyjność osiedleńczą miasta (6) 11. Względnie dobre wyniki na lokalnym rynku pracy (liczba miejsc pracy, stopa bezrobocia) (4)

2. Ranking SWOT Pozostałe mocne strony: 12. Dobrze funkcjonująca polityka wsparcia sektora gospodarczego (m.in. osobna funkcja pełnomocnika ds. obsługi inwestorów, Siedlecka Rada Biznesu) (3,9) 13. Działalność organizacji pozarządowych (3,9)

2. Ranking SWOT Słabe strony – wszystko to, co stanowi słabość, barierę, wadę (sytuacja wewnętrzna miasta);

2. Ranking SWOT Kluczowa bariera: 1. Stosunkowo trudna sytuacja finansowa miasta (20)

2. Ranking SWOT Pozostałe słabe strony: 2. Ograniczone możliwości rozwoju przestrzennego miasta (12) 3. Braki w niektórych systemach infrastruktury sieciowej (odcinki infrastruktury kanalizacji sanitarnej i deszczowej, infrastruktura teleinformatyczna, drogi samochodowe i rowerowe) (12) 4. Problemy wewnątrzmiejskiego systemu transportowego wynikające m. in. z istnienia bariery przestrzennej (torów kolejowych) przecinającej miasto na dwie części (12) 5. Niekorzystne tendencje związane ze strukturą wieku populacji (starzenie się społeczeństwa) (11)

2. Ranking SWOT Pozostałe słabe strony: 6. Niezadowalający stan techniczny niektórych nieruchomości, w tym cennych historycznie (10) 7. Duża polaryzacja społeczna w strukturze miasta (koncentracja zjawisk kryzysowych w niektórych obszarach) (10) 8. Relatywnie duży odsetek osób z problemami społecznymi (korzystający z pomocy społecznej oraz bezrobotni bez prawa do zasiłku) (9) 9. Brak wyraźnie widocznego centrum w strukturze przestrzennej miasta (4)

2. Ranking SWOT Szanse – wszystko to, co stwarza szansę korzystnej zmiany (okoliczności zewnętrzne)

2. Ranking SWOT Kluczowe szanse: 1. Dokończenie budowy autostrady A2 w układzie wschód- zachód (20) 2. Możliwość pozyskania znacznej puli środków zewnętrznych, głównie z funduszy UE (20)

2. Ranking SWOT Pozostałe szanse: 3. Regionalne Inwestycje Terytorialne oraz miejski obszar funkcjonalny Siedlec (16) 4. Umieszczenie Siedlec w obszarze strategicznej interwencji nowej strategii rozwoju województwa mazowieckiego (13) 5. Przedłużenie funkcjonowania stref ekonomicznych w Polsce do 2026 r. (12) 6. Brak dużej konkurencji miast subregionalnych położonych w pobliżu Siedlec (10) 7. Powstawanie i rozwój nowych form współpracy samorządowej i międzysektorowej (9)

2. Ranking SWOT Zagrożenia – wszystko to, co stwarza niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej (okoliczności zewnętrzne)

2. Ranking SWOT Kluczowe zagrożenia: 1. Coraz większe obciążenia zadaniowe samorządu lokalnego (edukacja, pomoc społeczna, odpady i in.) bez zagwarantowania środków finansowych na ich realizację (20) 2. Brak rozwiązań prawno-instytucjonalnych dla zarządzania miejskimi obszarami funkcjonalnymi w sferze usług i infrastruktury międzygminnej (20)

2. Ranking SWOT Pozostałe zagrożenia: 3. Trudna ogólnopolska sytuacja finansów publicznych (16) 4. Narastające efekty „wymywania” kapitału ludzkiego ze strony Warszawy (14) 5. Niekorzystny przebieg procesów rozwojowych (spowolnienie gospodarcze) (11,5) 6. Niepewność sytuacji za wschodnią granicą kraju (konsekwencje gospodarcze, społeczne i polityczne) (10,8) 7. Nasilanie się ogólnopolskich, niekorzystnych procesów zmniejszania liczby uczniów i studentów (7,7)

2. Ranking SWOT Zagrożenia Szanse Słabe strony Mocne strony

3. Analiza SWOT/TOWS Analiza SWOT/TOWS

3. Analiza SWOT/TOWS Istota i cel analizy SWOT/TOWS: określenie siły związku między poszczególnymi czynnikami rozwojowymi (mocnymi i słabymi stronami, szansami i zagrożeniami) identyfikacja silnych powiązań, obszarów problemowych w obrębie których można rozpocząć tworzenie rozwiązań, strategii cząstkowych

3. Analiza SWOT/TOWS SWOT/TOWS dla Siedlec: analizie poddano 616 relacji między parami czynników (8 macierzy relacji czynników wewnętrznych i zewnętrznych) określano siłę związku w skali trzystopniowej: 0 – brak związku, 1 – słaby związek, 2 – silny związek

3. Analiza SWOT/TOWS W jaki sposób zrealizowano SWOT/TOWS dla Siedlec? Pytania o związek poszczególnych czynników: czy dane mocne strony pozwolą wykorzystać szanse? czy dane słabe strony „zablokują” wykorzystanie szans? czy dane mocne strony pozwolą na przezwyciężenie zagrożeń? czy dane słabe strony wzmocnią negatywny skutek zagrożeń?... Warianty odpowiedzi: 0 – brak związku, 1 – słaby związek, 2 – silny związek

3. Analiza SWOT/TOWS Przykład 1: Czy dobre położenie miasta w układach sieci drogowej, kolejowej oraz osadniczej (mocna strona) pozwoli wykorzystać dokończenie budowy autostrady A2 w układzie wschód- zachód? Warianty odpowiedzi: 0 – nie pozwoli, 1 – pozwoli w niewielkim stopniu, 2 – zdecydowanie pozwoli.

3. Analiza SWOT/TOWS Przykład 2: Potencjał urządzonych terenów przyrodniczych podnoszący jakość życia i atrakcyjność osiedleńczą miasta (mocna strona) pozwoli wykorzystać przedłużenie funkcjonowania stref ekonomicznych w Polsce do 2026 r.? Warianty odpowiedzi: 0 – nie pozwoli, 1 – pozwoli w niewielkim stopniu, 2 – zdecydowanie pozwoli.

3. Analiza SWOT/TOWS SZANSE 1 MOCNE STRONY x 8 Warianty odpowiedzi: 0 – brak związku 1 – słaby związek 2 – silny związek Określanie siły związku – 616 par relacji

3. Analiza SWOT/TOWS Mocna strona Szanse sumawagasuma*waga , … ,32,4 Określanie siły związku – sumowanie dla każdej macierzy

3. Analiza SWOT/TOWS SzanseZagrożenia Mocne strony15,8 + 10,4 = 26,29,1 + 7,1 = 16,2 Słabe strony8,5 + 2,1 = 10,64 + 4,7 = 8,7 Określanie siły związku – identyfikacja najsilniej powiązanych czynników

3. Analiza SWOT/TOWS SzanseZagrożenia Mocne strony Strategia ofensywna Strategia konserwatywna Słabe strony Strategia konkurencyjna Strategia defensywna Określanie siły związku – identyfikacja najsilniej powiązanych czynników

3. Analiza SWOT/TOWS Korelacje – strategia ofensywna (1) STRATEGIA OFENSYWNA Suma korelacji ważonych: 26, SZANSE 1 MOCNE STRONY Dobre położenie (mocna strona) i budowa A2 (szansa) 2. Atrakcyjne tereny inwestycyjne oraz pozostałe potencjały gospodarcze (mocne strony) i budowa A2 oraz przedłużenie SSE (szanse) 3. Potencjał gospodarczy oraz społeczny (mocne strony) i środki z UE (szansa)

3. Analiza SWOT/TOWS Korelacje – strategia konserwatywna (2) STRATEGIA KONSERWATYWNA Suma korelacji ważonych: 16, ZAGROŻENIA 1 MOCNE STRONY Dobre położenie, usługi społeczne, budownictwo mieszkaniowe (mocne strony) i efekty „wymywania” (zagrożenie) 2. Atrakcyjne tereny inwestycyjne (mocna strona) i spowolnienie gospodarcze (zagrożenie)

3. Analiza SWOT/TOWS Korelacje – strategia konkurencyjna (3) STRATEGIA KONKURENCYJNA Suma korelacji ważonych: 10, SZANSE 1 SŁABE STRONY Trudna sytuacja finansowa miasta oraz braki infrastrukturalne i niezadowalający stan techniczny części zabudowy (słabe strony) i środki z UE (szansa)

3. Analiza SWOT/TOWS Korelacje – strategia defensywna (4) STRATEGIA DEFENSYWNA Suma korelacji ważonych: 8, ZAGROŻENIA 1 SŁABE STRONY Trudna sytuacja finansowa miasta (słaba strona) oraz coraz większe obciążenia zadaniowe, trudna sytuacja finansów publicznych i brak długofalowych rozwiązań dla MOF (zagrożenia) 2. Ograniczone możliwości rozwoju przestrzennego miasta (słaba strona) oraz brak rozwiązań dla MOF (zagrożenie)

Wizja rozwoju – cel główny 1 cel strategiczny 1 cel szczegółowy 2 cel szczegółowy 2 cel strategiczny 3 cel szczegółowy 4 cel szczegółowy 3 cel strategiczny 5 cel szczegółowy 6 cel szczegółowy 4 cel strategiczny 7 cel szczegółowy 8 cel szczegółowy 4. Wizja i cele rozwojowe

Siedlce ważnym ośrodkiem subregionalnym o stabilnej sytuacji finansowej, miastem silnej i innowacyjnej gospodarki, zapewniającym swoim mieszkańcom dobre warunki oraz jakość życia Siedlce miastem stabilnego rozwoju gospodarczego Siedlce miastem trwałego wzrostu demograficznego Dobre warunki i jakość życia dla Siedlczan Siedlce miastem racjonalnie korzystającym z zasobów środowiska przyrodniczego Siedlczanie wspólnotą mieszkańców 4. Wizja i cele rozwojowe WIZJA CELE STRATEGICZNE CEL PRZEKROJOWY Rozwój podporządkowany możliwościom finansowym miasta

Siedlce ważnym ośrodkiem subregionalnym o stabilnej sytuacji finansowej, miastem silnej i innowacyjnej gospodarki, zapewniającym swoim mieszkańcom dobre warunki oraz jakość życia Siedlce miastem stabilnego rozwoju gospodarczego Siedlce miastem trwałego wzrostu demograficznego Dobre warunki i jakość życia dla Siedlczan Siedlce miastem racjonalnie korzystającym z zasobów środowiska przyrodniczego Siedlczanie wspólnotą mieszkańców 4. Wizja i cele rozwojowe WIZJA CELE STRATEGICZNE CEL PRZEKROJOWY Rozwój podporządkowany możliwościom finansowym miasta

4. Wizja i cele rozwojowe Wizja rozwoju Siedlce ważnym ośrodkiem subregionalnym (1) o stabilnej sytuacji finansowej (2), miastem silnej i innowacyjnej gospodarki (3), zapewniającym swoim mieszkańcom dobre warunki oraz jakość życia (4)

4. Wizja i cele rozwojowe 1 Cel strategiczny. Siedlce miastem stabilnego rozwoju gospodarczego:  Dobrze przygotowane i atrakcyjne tereny inwestycyjne  Podniesienie poziomu aktywności gospodarczej  Zwiększanie liczby miejsc pracy i ograniczanie zjawiska bezrobocia  Modernizacja i rozbudowa infrastruktury drogowej służącej terenom inwestycyjnym  Wsparcie dla instytucji otoczenia biznesu  Integracja szkolnictwa, nauki i biznesu  Aktywna promocja gospodarcza miasta  Rozwój turystyki

4. Wizja i cele rozwojowe 2 Cel strategiczny. Siedlce miastem trwałego wzrostu demograficznego:  Rozwój budownictwa mieszkaniowego  Wsparcie dla aktywnej polityki prorodzinnej  Prowadzenie aktywnej polityki osiedleńczej  Wprowadzenie preferencji dla osób meldujących się w Siedlcach  Wprowadzenie karty Siedlczanina

4. Wizja i cele rozwojowe 3 Cel strategiczny. Dobre warunki i jakość życia dla Siedlczan:  Rozwój szkolnictwa i nauki oraz modernizacja infrastruktury edukacyjnej i wychowania przedszkolnego  Rozbudowa nowoczesnej infrastruktury teleinformatycznej  Modernizacja i rozbudowa infrastruktury transportowej (drogi samochodowe, rowerowe, ciągi piesze)  Modernizacja i podniesienie jakości transportu publicznego w mieście  Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa publicznego  Podniesienie poziomu usług ochrony zdrowia i profilaktyki zdrowotnej  Rewitalizacja obszarów problemowych

4. Wizja i cele rozwojowe 4 Cel strategiczny. Siedlce miastem racjonalnie korzystającym z zasobów środowiska przyrodniczego:  Ochrona i racjonalne zagospodarowanie zasobami terenów zielonych w mieście  Uzupełnienie brakujących elementów i modernizacja infrastruktury wodno-kanalizacyjnej oraz ciepłowniczej  Racjonalny i stabilny system zbiórki, odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych  Racjonalne zużycie energii i poprawa efektywności energetycznej  Edukacja ekologiczna wśród mieszkańców

4. Wizja i cele rozwojowe 5 Cel strategiczny. Siedlczanie wspólnotą mieszkańców:  Dobrze wyposażona infrastruktura i bogata oferta kulturalna miasta  Wsparcie aktywnych form spędzania wolnego czasu, przedsięwzięć i organizacji sportowych  Tworzenie przestrzeni publicznych sprzyjających nawiązywaniu kontaktów społecznych  Aktywizacja mieszkańców i wsparcie działalności organizacji pozarządowych  Wsparcie osób potrzebujących i zagrożonych wykluczeniem społecznym

4. Wizja i cele rozwojowe Cel przekrojowy. Rozwój podporządkowany możliwościom finansowym miasta:  Uzależnienie poziomu inwestycji od możliwości finansowych miasta  Realizacja wyłącznie/przede wszystkim projektów dofinansowanych ze źródeł zewnętrznych

Dziękuję za uwagę Zapraszamy do dyskusji i zgłaszania uwag