Dochody JST 2004 – 2012, perspektywa 2013 – 2020 Warszawa, 20 czerwca 2013 Senat RP.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dochody JST Warszawa 28 maja 2013.
Advertisements

Polskie 10 lat w Unii. Polityczne aspekty członkostwa - jak Polska zmieniła Europę.
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Budżet Miasta Gdańska na rok Wskaźniki przyjęte w projektowaniu budżetu na rok Realne tempo wzrostu PKB – 3,8% Średnioroczna dynamika cen.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Budżet miasta Gdańska na rok 2004 Opracowanie Uchwały Nr XIX/553/04 RMG z dn. 24 stycznia 2004.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
PRODUKTY ZABEZPIECZAJĄCE TRANSAKCJE KREDYTOWE ORAZ INFORMACJE NA TEMAT INICJATYWY UNIJNEJ JEREMIE LESZNO, 17 czerwca 2011 Samorządowy Fundusz Poręczeń.
Obsługa zleceń płatności w świetle nowej ustawy o finansach publicznych Paweł Lisowski Departament Wspierania Rozwoju Regionalnego Olsztyn, 16 grudnia.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ NA LATA oraz BUDŻETU MIASTA NA 2012 ROK.
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Finansowanie inwestycji – czy kredyt bankowy?. Dlaczego inwestują Szpital Poprawa jakości leczenia Dopasowanie do standardów Wprowadzenie nowych usług.
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA ŁODZI NA ROK PROCEDURA BUDŻETOWA I etap – wyłączna właściwość Prezydenta Miasta od r. – przyjęcie założeń do projektu.
Fundusze unijne Rozplanowanie działań i środków w budżecie.
ZAD Ł U Ż ENIE NA DZIE Ń 31.XII.2008 R. I WYNIKI FINANSOWE ZA OKRES I-XII 2008 ROK SP ZOZ DLA KTÓRYCH SAMORZ Ą D WOJEWÓDZTWA DOLNO Ś L Ą SKIEGO JEST ORGANEM.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
Finanse i Rachunkowość Wybory ścieżki kształcenia na rok akademicki 2016/2017.
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha Katowice tel.: +4832/ , , fax.: +4832/ , BENCHMARKING – NARZĘDZIE.
Dr hab. Henryk Dzwonkowski Profesor UŁ. Działalność finansowa to: gromadzenie dochodów i dokonywanie wydatków Rozróżnienie prawa publicznego i prywatnego.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY BRUSY ZA 2014 ROK.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
*) WOLNE ŚRODKI jako nadwyżka środków pieniężnych budżetu na koniec 2008 roku, wynikających z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych Budżet – wykonanie.
CELE WPROWADZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA 1. WZÓR OBLICZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA SPŁATY ZOBOWIĄZAŃ gdzie poszczególne symbole oznaczają: R -planowaną.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Łódź, r.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, czerwiec 2011.
Załącznik Nr 1 do protokołu Nr XLVII/14 sesji Rady Miejskiej w Nowem w dniu 25 czerwca 2014 r. WYKONANIE BUDŻETU GMINY NOWE 2013 Wielkości rzeczywiste.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Urząd Gminy Pruszcz ul. Główna 33, Pruszcz tel fax
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus Forum Rynku Zdrowia Warszawa,
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Poznań,
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Olsztyna za 2016 r.
Dochody Gminy Jedlnia–Letnisko
ZARZĄD POWIATU W RYKACH
Prawo finansów publicznych
MINISTER FINANSÓW ZATRZYMUJE ROZWÓJ POLSKI.
WYKONANIE BUDŻETU MIASTA ŁODZI ZA 2016 R
Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Olsztyna za 2016 r.
BUDŻET POWIATU MIELECKIEGO NA ROK 2018
Budżet miasta Tychy na 2005 r.
PROJEKT BUDŻETU GMINY FRAMPOL NA ROK 2019.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Finansowanie zadań oświatowych
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Informacja dodatkowa dotycząca projektów uchwał rady miejskiej w zakresie restrukturyzacji zadłużenia Grudzień, 2018 r.
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

Dochody JST 2004 – 2012, perspektywa 2013 – 2020 Warszawa, 20 czerwca 2013 Senat RP

Dane: dochody – wydatki majątkowe – wynik rok Dochody ogółem 91,5102,9117,0131,4142,6154,8162,8171,3177,4 Dochody ogółem–UE 90,7100,1111,9124,8137,2140,4149,0155,0162,9 Dochody własne 47,154,962,974,178,375,378,683,687,0 w tym PIT 14,317,019,624,628,527,026,929,430,8 Wydatki majątkowe 15,218,425,027,131,243,144,242,435,6 Wynik 0,10,9-3,00,7-1,4-13,0-15,0-10,3-3,0

Dane: dochody – wydatki majątkowe – wynik

Dane: udziały JST w podatku PIT

Diagnoza z raportu prof. W. Misiąga dla MRR (1) ANALIZA DOCHODÓW, WYDATKÓW I ZOBOWIĄZAŃ JST W LATACH 2008–2011 I ICH PROGNOZY NA LATA 2012– 2020, W KONTEKŚCIE (…) ZAPEWNIENIA WKŁADU WŁASNEGO DO PROJEKTÓW UE; WARSZAWA, RZESZÓW 2012  Od 2010 r. obserwujemy obniżenie tempa wzrostu dochodów JST.  Wyższe dochody JST to efekt zwiększonych transferów, przede wszystkim z budżetu państwa, w tym transferów środków unijnych.  Dochody własne, liczone w cenach stałych, zmniejszyły się pomiędzy 2008 a 2011 rokiem o 2,3%.  W dochodach podatkowych widać wyraźny spadek realnych wpływów w niemal wszystkich rodzajach JST. W porównaniu z wpływami z 2008 r.: –duże miasta realnie utraciły 9% dochodów podatkowych, –pozostałe gminy miejskie realnie utraciły ponad 3%, –powiaty realnie utraciły 5,4% dochodów podatkowych, –województwa utraciły aż 13,8% dochodów podatkowych, –gminy wiejskie i miejsko-wiejskie – bez zmian.

Diagnoza z raportu prof. W. Misiąga dla MRR (2) A NALIZA DOCHODÓW, WYDATKÓW I ZOBOWIĄZAŃ JST W LATACH 2008–2011 I ICH PROGNOZY NA LATA 2012–2020, W KONTEKŚCIE (…) ZAPEWNIENIA WKŁADU WŁASNEGO DO PROJEKTÓW UE; W ARSZAWA, R ZESZÓW 2012  PIT jest największym źródłem dochodów własnych JST.  W latach 2008–2011 do budżetów JST wpłynęły dochody z PIT w łącznej wysokości 112 mld zł, co stanowi ponad 35% dochodów własnych.  Realne wpływy sektora z PIT zmniejszyły się badanym okresie o 7%.

Z opracowań dra K. Kluzy (SGH) (1) 1. Zmieniają się niekorzystnie regulacje prawne Zmiany w podatku PIT (uchwalone w latach ) Nadwyżka operacyjna, art. 243 ufp Ustawa o działalności leczniczej (art. 59, 72, 190) Nowe zadania lub efekty finansowe decyzji centralnych (np. podwyżki dla nauczycieli, zmiany w przedszkolach) 2. Nakłada się efekt spowolnienia gospodarczego Dochody JST z PIT - wykonanie w 2012 r 30,8 mld zł wobec planu 33,1 mld zł; Dochody JST z CIT - wykonanie w 2012 r 6,8 mld zł wobec planu 8,8 mld zł;

Z opracowań dra K. Kluzy (SGH) (2) 8 Silny wpływ art. 243 na gospodarkę finansową JST: Według analiz RIO i Min. Finansów między 200 a 300 JST wprost nie spełni wymogów art. 243 ufp; Z analiz Getin Noble Banku wynika, że nowe regulacje silnie wpłyną na inne zmiany gospodarki finansowej: -min. 750 JST dotknie konieczność refinansowania / restrukturyzacji zadłużenia oraz ograniczenia inwestycji; -380 JST musi wydłużyć okres spłaty zobowiązań o ponad 14 lat, -pogorszenie scenariusza makroekonomicznego automatycznie zwiększa liczbę JST, które muszą skorygować swą politykę inwestycyjną i finansową.

Z opracowań dra K. Kluzy (SGH) (3) Dochody polskich JST były w bardzo dużym stopniu przezna- czane na inwestycje

Z opracowań dra K. Kluzy (SGH) (4) W efekcie inwestycje samorządowe uratowały polską gospodarkę przed kryzysem …. … ale pogorszyły kondycję finansową samorządów. Ten model funkcjonowania JST nie jest już możliwy do podtrzymania Spadek aktywności inwestycyjnej JST to pogłębienie spowolnienia gospodarczego… … i w rezultacie jeszcze niższe dochody JST (i BP !).

Z opracowań dra K. Kluzy (SGH) (5) Widoczny dziś trend pogłębi się:

Z opracowań dra K. Kluzy (SGH) (6) Ten korzystny w czasie kryzysu obraz przejdzie do historii:

Przyszłość wg raportu J. Sieraka i M. Bitnera dla MRR O SZACOWANIE ŚRODKÓW NIEZBĘDNYCH DO ZAPEWNIENIA KRAJOWEGO WKŁADU PUBLICZNEGO DO PROJEKTÓW REALIZOWANYCH W RAMACH ŚREDNIOOKRESOWYCH RAM FINANSOWYCH ; W ARSZAWA 2013 W większości przypadków miało miejsce silne zmniej- szenie relacji nadwyżki operacyjnej do dochodów, począwszy od r  Przy założeniu utrzymania wydatków inwestycyjnych (poza wydatkami podlegającymi refundacji i ich współ- finansowaniem) na średnim poziomie z okresu tylko 639 JST wykazuje wskaźnik obsługi zadłużenia na dopuszczalnym poziomie.  Nawet przy bardzo silnej redukcji inwestycji (o 80%) w stosunku do średniego poziomu z lat – ponad 1300 JST nie będzie mogło zachować reguły w okresie

Rekomendacje z raportu Sieraka-Bitnera  Stworzenie mechanizmu: -monitorowania i ewaluacji przestrzegania konstytucyjnych gwarancji zapewniania JST udziału w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań, -dostosowywania na tej podstawie zmian w podziale dochodów publicznych do zmian w zakresie zadań i kompetencji JST;  Zwiększenie roli organów JST w kształtowaniu wysokości podat- ków i opłat stanowiących dochody JST (…): -zwłaszcza podatku od nieruchomości, czemu winno towarzyszyć gospodarcze urealnienie wymiaru tego podatku, -zmiana ekonomicznego charakteru udziałów w PIT i CIT z transferów na dochody własne (ich przekształcenie w samorządowe części);  Opracowanie nowych zasad ograniczania długu zaciąganego przez jednostki samorządu terytorialnego;

Rekomendacje Związku Miast Polskich Przywrócenie równowagi systemu finansów JST, zdemolowanej w wyniku zmian w podatku PIT; kryzys tylko pogłębił tę nierównowagę; ( w tym: rezygnacja z ustawowych ulg w podatkach i opła - tach lokalnych; rekompensowanie wprowadzanych „odgórnie” ulg i zwolnień) ; Zapewnienie samorządom finansowych i prawnych warunków do kontynuowania rozwoju Polski; Zapewnienie samorządom swobody w wyborze spo- sobu efektywnej realizacji zadań własnych (rezygna- cja z przerostu regulacji prawnych, poszanowanie za- sady finansowania zadań własnych dochodami włas- nymi albo subwencjami, a nie dotacjami itp.);