WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Advertisements

Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Innowacja pedagogiczna
W drodze do nadania imienia
Dojrzałość szkolna dziecka
Znaczenie wychowania przedszkolnego
Główne założenia nowej Podstawy Programowej.
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Przedszkolak Pełen Zdrowia
opracowały mgr Beata Augustynów mgr Dominika Terembuła
„Od kropelki do kropelki… sukces będzie wielki!”
Program własny z zakresu edukacji artystycznej
PRZYGOTWANIE PRZEDSZKOLA I NAUCZYCIELI DO REFORMY PROGRAMOWEJ
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
KLOCKOMANIA.
6-LATEK W SZKOLE.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Prezentacja fotograficzna Moduł wiosenny – Przedszkolak bezpieczny w środowisku Przedszkole Samorządowe w Bolkowie ul.Sienkiewicza Bolków.
Formy pracy z książką (lekturą)
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu /wtorek/ od godziny do W grupie: TYGRYSKI JEŻYKI.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Opracowała: Mirosława Lasecka
Dojrzałość szkolna dziecka
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
w Miejskim Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi nr 14
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
Projekt edukacyjny „MÓJ PRZYJACIEL PIES”
Innowacja pedagogiczna
PRZEDSZKOLE NR Lublin ul. Przyjaźni 3 tel.:
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Opracowała: Mirosława Lasecka
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„Rola bajki w rozwoju i wychowaniu dzieci przedszkolnych”
Wybór tytułów książek do biblioteki szkolnej przez głosowanie.
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
przedszkole miejskie nr 4 w lubinie rok szkolny 2015/16
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Czytanie wspiera rozwój dziecka
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Raport z ewaluacji- Rozwijanie zainteresowań dzieci
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Zapis prezentacji:

WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA

„Edukacja czytelnicza to długotrwały, systematyczny proces obejmujący nie tylko naukę czytania, ale wdrażanie dzieci w młodszym wieku szkolnym do czytelnictwa, którego efektem będzie fakt pojawienia się potrzeb i zainteresowań czytelniczych” Iwona Konopnicka

Kompetencje dziecka kończącego przedszkole: Kompetencje dziecka kończącego przedszkole: *”(…)potrafi uważnie patrzeć, aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach, *interesuje się czytaniem ; jest gotowe do nauki czytania *słucha np. opowiadań , baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami *układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej *rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków…”

Cele wychowania przedszkolnego: wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych, budowanie systemu wartości budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym, wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych, Wspieranie ich ciekawości , aktywności i samodzielności , a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności które są ważne w edukacji szkolnej

Praktyka przedszkolna: Systematycznie organizowanie sytuacji edukacyjnych przygotowujących dzieci do nauki czytania poprzez ćwiczenia kształtujące: *umiejętność skupiania uwagi, *organizowanie pola spostrzeżeniowego, *pamięć wzrokową, np. czytanie globalne, *rozumienie szeregów-kolejności elementów w szeregu *orientację na kartce papieru, np. góra, dół *analizą i syntezę wzrokową np. wyszukiwanie takich samych elementów, różnic *percepcję słuchową np. rozpoznawanie odgłosów *analizę i syntezę słuchową np. wyróżnianie głosek *myślenie symboliczne np. rozumienie znaków graficznych z ich treścią

Książka narzędziem codziennej pracy: Źródło niewyczerpalnych wrażeń, przeżyć i wzruszeń Uczy mowy ojczystej Wzbogaca słownictwo Rozwija zainteresowania Wprowadza w nieznany , ciekawy świat

Przekazywanie treści utworów literackich w pracy z dziećmi trzyletnimi: (opowiadanie) Przekazanie pięknym i zrozumiałym językiem treści i nastroju utworu Wykreowanie bohatera Stosowanie sylwet, kukiełek, pacynek

Przekazywanie treści utworów literackich w pracy z dziećmi starszymi: Czytamy, dobierając treści zrozumiałe i wartościowe Stosując odpowiednie techniki żywego słowa, mimikę, gesty Zainspirowanie wychowanków do rozmów, zabaw tematycznych, konstrukcyjnych, plastycznych, aktywności teatralnej, plastycznej

Aktywność teatralna w przedszkolu

Sposoby realizacji celów wychowawczych (formy zachęcania dzieci do korzystania z literatury) Bajkoterapia – dziecko poznaje różne sposoby myślenie i działania, dzięki czemu potrafi samo stawić czoła swoim małym lub większym problemom, jest swoistym rodzajem leczenia i redukowania stresów, lęków, podnoszenia samooceny dziecka. Kącik książki- znajdujące się w nim lektury muszą mieć duże , ciekawe graficznie i kolorystycznie obrazki, zachęcać do wypowiedzi i rozmów. Wskazane jest , aby w grupach młodszych znalazło się kilkanaście książek, w tym po kilka egzemplarzy tego samego tytułu (kartki grube, sztywne). Dzieci starsze chętnie przeglądają albumy, encyklopedie dla dzieci, książki z dużym ale krótkim tekstem opatrzone kolorowymi ilustracjami.

organizowanie w kącikach książek wystaw książek, albumów nawiązujących do aktualnie realizowanego tematu kompleksowego. Będą one doskonałym utrwaleniem i uzupełnieniem poznawanych treści i sygnałem dla dzieci – książka to źródło wiedzy.

Do działań przedszkola w zakresie kształtowania kompetencji czytelniczych można zaliczyć: zabawy i ćwiczenia kształtujące kompetencje niezbędne do nauki czytania, rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej wczesną naukę czytania dla dzieci chętnych wycieczka do biblioteki spotkania z twórcami literatury dziecięcej kącik książki, wystawy tematyczne książek zgodnie z tematyką kompleksową, bajkoterapia jako stały element ramowego rozkładu dnia akcja czytania dzieciom z udziałem rodziców i gości ze środowiska lokalnego

Analiza przeprowadzonych ankiet 1.Nauczycielki pracujące w przedszkolu w celu rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci podejmują działanie: zachęcają do korzystania z kącika książek, Codzienne czytają bajki, opowiadania, wiersze Oglądają wspólnie ilustracje, rozmowy przy obrazie Rozwiązują zagadki , rebusy o bajkach Prowadzą zabawy teatralne Stosowanie podpisów do kącików , wyrazy do czytania globalnego,

2.Działania podejmowane z rodzicami w celu rozwijania zainteresowań czytelniczych: Udział rodziców w Akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” Kącik dla rodziców Zachęcanie dzieci do przynoszenia książeczek do przedszkola Teatrzyki z rodzicami

3.działania podejmowane w środowisku lokalnym w celu rozwijania zainteresowań czytelniczych wśród dzieci: Odwiedzanie biblioteki wiejskiej Spotkanie biblioteczne z teatrem Przedstawienia dla Pszenna –koncert Noworoczny, jasełka

Wnioski: 1. W przedszkolu są systematycznie rozwijane kompetencje czytelnicze dzieci. 2. Wdrażać rodziców do współpracy podczas przygotowywania teatrzyków przedszkolnych 3. Zachęcać rodziców do aktywnego udziału Akcje Cała Polska Czyta Dzieciom.