A.M. Zarzycka. Międzynarodowe badania marketingowe Systematyczny i obiektywny proces gromadzenia, przetwarzania i prezentacji informacji na potrzeby podejmowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza PEST Łukasz Hańderek Filip Łakomik.
Advertisements

Finanse międzynarodowe
Istota i przesłanki badań marketingowych
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Transakcje kompensacyjne
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Wykorzystanie badań marketingowych Istota rynku, jego charakterystyka.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Marketing międzynarodowy Proces internacjonalizacji firmy
Bilans płatniczy: zestawianie i analiza
Czynniki wzrostu gospodarczego w krajach Afryki
Zintegrowane techniki analizy strategicznej
P O P Y T , P O D A Ż.
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Charakterystyka klastra
Zarządzanie projektami
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Bilans płatniczy: zestawianie i analiza
Dr Sylwia Talar Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
WYKŁAD IV BADANIA MARKETINGOWE RYNKÓW ZAGRANICZNYCH.
Fizyczna dystrybucja.
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Znaczenie centrów handlowych dla rozwoju rynków lokalnych dr Jan Mikołajczyk Katedra Handlu i Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
A.M. Zarzycka. Zapotrzebowanie na informacje o rynkach zagranicznych 1) Faza wchodzenia na rynki zagraniczne 2) Faza kształtowania programów marketingowych.
Badania marketingowe w UE A.M. Zarzycka. Badania marketingowe na obszarze UE Systematyczne zbieranie i przetwarzanie informacji odnoszących się do eurorynku.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Międzynarodowa współpraca dla rozwoju przemysłu skórzanego.
1 Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Polsce w 2005 roku Wartość napływu oraz metodologia badań Józef Sobota Członek Zarządu NBP Dyrektor.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Segmentacja rynku.
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
A.M. Zarzycka. Strategie cenowe (ze wzgl. na cel) strategie przetrwania strategia maksymalizacji bieżących zysków strategia penetracji rynku (maksymalizacji.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Międzynarodowa segmentacja rynku i selekcja rynków zagranicznych A.M. Zarzycka.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
Otoczenie przedsiębiorstwa w marketingu międzynarodowym
Firmy globalne.
SEGMENTACJA RYNKU.
Biuro eksportowe w Tureckiej Izbie Gospodarczej
Czynniki wpływające na przetrwanie i rozwój nowych podmiotów
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Zarządzanie systemami dystrybucji
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Zapis prezentacji:

A.M. Zarzycka

Międzynarodowe badania marketingowe Systematyczny i obiektywny proces gromadzenia, przetwarzania i prezentacji informacji na potrzeby podejmowania decyzji marketingowych dotyczących działalności na rynku międzynarodowym A.M. Zarzycka

Znaczenie badań rynków zagranicznych  dostarczają informacji niezbędnych do podejmowania właściwych decyzji  pozwalają uniknąć kosztownych błędów wynikających z zastosowania niewłaściwych strategii  pozwalają zapobiec niewykorzystaniu szans rynkowych  pozwalają ustalić, w jakim stopniu działania na różnych rynkach mogą być standaryzowane A.M. Zarzycka

Metody badawcze (źródła informacji)  badania wtórne (desk research)  badania pierwotne (field research)  źródła zewnętrzne  źródła wewnętrzne A.M. Zarzycka

Specyfika badań marketingowych rynków zagranicznych  złożoność procesu badawczego  trudny dostęp do informacji wtórnych  wysokie koszty i czasochłonność prowadzenia badań pierwotnych  problemy związane w organizacją badań  trudności w porównaniu wyników badań różnych rynków zagranicznych A.M. Zarzycka

Dylemat emic-etic Podejście emic badania w jednym kraju lub obszarze kulturowym dostosowanie narzędzi badawczych Podejście etic „neutralność kulturowa” standaryzacja narzędzi badawczych podobieństwa kulturowe A.M. Zarzycka

Podejście emic i etic w badaniach rynków zagranicznych - operacjonalizacja A.M. Zarzycka

Uwarunkowania prowadzenia badań w krajach wysoko i słabo rozwiniętych Różnice w zakresie: infrastruktury badawczej stopnia urbanizacji poziomu wykształcenia poziomu ogólnej akceptacji badań marketingowych wpływu lokalnych władz na biznes A.M. Zarzycka

Zapotrzebowanie na informacje o rynkach zagranicznych 1) Faza wchodzenia na rynki zagraniczne 2) Faza kształtowania programów marketingowych 3) Faza działalności na wielu rynkach zagranicznych, zbliżanie się do etapu globalizacji A.M. Zarzycka

1) Faza wchodzenia na rynki zagraniczne – selekcja rynków zagranicznych Wstępna selekcja rynków zagranicznychAnaliza poziomu ryzykaBadanie wielkości i potencjału rynkuAnaliza branżowaGrupowanie i selekcja rynków A.M. Zarzycka

BERI (Business Environment Risk Index) stabilizacja polityczna3,0 postawy wobec inwestorów zagranicznych1,5 groźba nacjonalizacji1,5 inflacja1,5 bilans płatniczy1,5 bariery biurokratyczne1,0 wzrost gospodarczy2,5 wymienialność waluty2,5 A.M. Zarzycka

BERI (Business Environment Risk Index) c.d. realizacja zawartych kontraktów 1,5 koszt/wydajność siły roboczej2,0 usługi fachowe0,5 telekomunikacja 1,0 władze lokalne1,0 kredyty krótkoterminowe2,0 pożyczki długoterminowe2,0 A.M. Zarzycka

Infrastruktura ekonomiczno-rynkowa infrastruktura transportowa dostępność sieci komunikacyjnych poziom rozwoju sektora bankowego liczba punktów sprzedaży detalicznej na osobę średni koszt i kwalifikacje siły roboczej dostępność i koszt energii elektrycznej czytelnictwo prasy A.M. Zarzycka

Analiza branżowa  sprzedaż i konsumpcja/zużycie produktu  dynamika zmian tych wielkości  cechy zakupów  cechy i struktura nabywców produkty substytucyjne, komplementarne, konkurencyjne A.M. Zarzycka

Źródła informacji wtórnej o rynkach zagranicznych materiały statystyczne i opisowe ONZ, MFW, UE czasopisma zagraniczne („The Economist”, „Busines Week”, „International Marketing Review”) czasopisma polskie („Rynki Zagraniczne”, „Rzeczpospolita”) targi międzynarodowe izby handlowe i przemysłowe raporty firm badawczych, doradczych, instytutów naukowo-badawczych A.M. Zarzycka

Źródła informacji wtórnej o rynkach zagranicznych c.d. panel sklepów detalicznych firmy A.C. Nielsen Wydziały Ekonomiczno-Handlowe przy ambasadach Krajowa Izba Gospodarcza Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego A.M. Zarzycka

Metody selekcji i grupowania rynków zagranicznych  metoda wieloetapowego przeglądu  metoda wieloczynnikowa  metoda BCG (Boston Consulting Group)  macierz GE (General Electric) A.M. Zarzycka

Metoda wieloetapowego przeglądu (modne ubrania) 1. Wstępny przegląd (120 krajów) Ludność Ludność miejska > 10 mln > 60% 2. Wskaźniki ogólne (20 krajów) Wzrost ekonomiczny Przewidywana inflacja Minimum 3% rocznie Do 10% 3. Wskaźniki rynkowe dotyczące branży (12 krajów) Restrykcje dotyczące importu Wydatki na odzież Brak ograniczeń X USD 4. Infrastruktura (5 krajów) Posiadanie odbiorników RTV Czasopisma X% gospodarstw domowych posiadających RTV Liczba wydawanych czasopism A.M. Zarzycka

Metoda wieloczynnikowa selekcji rynków zagranicznych A.M. Zarzycka

Ocena pozycji przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych A.M. Zarzycka

Macierz GE A.M. Zarzycka

Literatura uzupełniająca 1. J. Schroeder, Badania marketingowe rynków zagranicznych, AE Poznań, K. Karcz, Międzynarodowe badania marketingowe, PWE, Warszawa W. Grzegorczyk, Marketing na rynku międzynarodowym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków A.M. Zarzycka