Dr Piotr Sitniewski prezes Fundacji JAWNOSC.PL

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Advertisements

DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 6 UPE/
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 54 UPE/
Generacje praw człowieka
Władza sądownicza w Polsce
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
PRAWO ADMINISTRACYJNE
II OSK 485/08 Data orzeczenia: 2009 –
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Zmiana imienia i nazwiska
Sfery ingerencji administracji
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
U DOSTĘPNIANIE INFORMACJI O ŚRODOWISKU I UDZIAŁ SPOŁECZEŃSTWA W JEGO OCHRONIE Podyplomowe Studia Prawne instrumenty ochrony środowiska Prowadzący: Anna.
Techniki informacji i komunikacji Ćwiczenia nr 4 Mgr Anna Materla Publiczne bazy orzeczeń sądowych. Uniwersytet Wrocławski Wydział Prawa, Administracji.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Europejski Trybunał Praw Człowieka
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
Postępowanie podatkowe dr Tomasz Nowak Katedra Prawa Finansowego Zakład Zobowiązań i Procedur Podatkowych pokój 3.91 dyżur: czwartki.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
Sądy Administracyjne w Polsce
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
,,Wybrane aspekty proceduralne realizacji prawa do informacji publicznej – stan prawny istniejący, praktyka stosowania, uwagi de lege ferenda”. dr Piotr.
Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów gr. 8 SSA (lic.), II rok, Studia licencjackie, postępowanie.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Konstytucyjny system źródeł prawa
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jako środek zaskarżenia na drodze instancyjnej w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów.
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Trybunał Konstytucyjny
Zasada lojalności.
Bezprawnym jest uzależnienie przyjęcia wniosku od uiszczenia opłaty
© Łukasz Stępkowski, Katedra Prawa Międzynarodowego i Europejskiego
Zasada lojalności.
Sądy Administracyjne w Polsce
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
,,RODO jako czynnik porządkujący granice jawności informacji o osobach pełniących funkcje publiczne” dr Piotr Sitniewski.
Postępowanie sądowoadministracyjne
Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości, odzyskanej przez spadkobiercę wywłaszczonego właściciela wyrok WSA w Warszawie z r., III SA/Wa 517/17.
Sądy Administracyjne w Polsce
Wynagrodzenie pracownika jako informacja publiczna
Wpływ czynności niepodlegających opodatkowaniu na zakres prawa do odliczenia - Mariusz Marecki Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego.
SKARGA KASCYJNA.
Anonimowość wnioskodawcy
Wyrok WSA w W-wie z dnia r., sygn. II SA/Wa 369/17
BARDZO WAŻNE ,, Pojęcie „osoby pełniącej funkcję publiczną” ma na gruncie udip autonomiczne i szersze znaczenie, niż w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997.
„Granice dostępu do informacji publicznej
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
Dorota Czerwińska doktorantka w Katedrze Postępowania Karnego
Apelacja cywilna.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

dr Piotr Sitniewski prezes Fundacji JAWNOSC.PL tel:

CZY ISTNIEJE ZJAWISKO NADUŻYWANIA PRAWA DO INFORMACJI ? CZAS NA ZMIANĘ USTAWY CHARAKTER PRAWNY POSTĘPOWANIA – NIESPÓJNOŚĆ ORZECZNICZA dr Piotr Sitniewski prezes Fundacji JAWNOSC.PL tel:

Komu przysługuje? SK 36/14 Anonimowość ? II SAB/BK 70/15 II SAB/KR 71/15 CHARAKTER PRAWNY POSTĘPOWANIA Pełnoletni ? II SAB/WA 155/16 Odformalizowanie Postępowania I OPS 7/13 Praktyka jednolita.

,, Postępowanie w sprawie udostępnienia informacji publicznej jest postępowaniem odformalizowanym i uproszczonym, w którym przepisy kpa znajdują zastosowanie dopiero na etapie wydania decyzji w trybie art. 16 u.d.i.p. (…) Nie oznacza to jednak, że do postępowania dotyczącego informacji publicznej nie stosuje się pewnych ogólnych zasad odnoszących się do postępowań administracyjnych” Uchwała 7 sędziów NSA z dnia 12 grudnia 2013 r., I OPS 7/13

,,Trybunał stwierdza zatem, że konstytucyjne prawo dostępu do informacji publicznej przysługuje wyłącznie „obywatelom”, a zatem osobom fizycznym legitymującym się obywatelstwem polskim. Oznacza to, że stowarzyszenie nie ma legitymacji do wniesienia skargi konstytucyjnej, dotyczącej tego prawa”. post. Trybunału Konstytucyjnego r., sygn. SK 36/14; zob. Również post. Ts 98/13 z

,, wniosek o udzielenie informacji publicznej może przybrać każdą formę, a osoba jej żądająca nie musi nawet w pełni być zidentyfikowana, tym bardziej, że nie musi wykazywać ani interesu faktycznego ani prawnego. Z tego względu, brak autoryzowanego podpisu na wniosku o udostępnienie informacji publicznej nie stanowi braku formalnego wniosku. Za wniosek pisemny należy uznać również przesłanie zapytania pocztą elektroniczną i to nawet, gdy do jego autoryzacji nie zostanie użyty podpis elektroniczny (por. wyrok WSA w Krakowie z dnia 6 maja 2014 r., sygn. akt II SAB/Kr 80/14”. Wyrok WSA z dnia w Białymstoku z 1 grudnia 2015 r., sygn. akt II SAB/Bk 70/15.

,,Przesłane pocztą elektroniczną zapytanie należy również uznać za wniosek o udostępnienie informacji publicznej. Wniosek taki może bowiem przybrać każdą formę, o ile wynika z niego w sposób jasny, co jest jego przedmiotem. Wobec braku konieczności pełnego zidentyfikowania wnioskodawcy wniosek taki nie musi zawierać podpisu, o ile możliwa jest realizacja wniosku w oparciu o samą treść wniosku. Dotyczy to również sytuacji, tak jak w rozpoznawanym przypadku, gdzie wnioskodawca podał swój adres elektroniczny”. Wyrok WSA z dnia w Krakowie z 16 lipca 2015 r., sygn. akt II SAB/Kr 91/15, nieprawomocny

 SPRAWY OCZYWIŚCIE I RAŻĄCO BŁAHE I OSK 1992/14 - post. 7 sędziów NSA z dnia r. I OPS3/15  DZIAŁANIE WBREW CELOM I FUNKCJI PRAWA DO IFORMACJI I OSK 1992/14 - post. 7 sędziów NSA z dnia r. I OPS3/15 I OSK 799/12  NADUŻYWANIE TRYBU UDIP II SAB/Gd 36/12 - post. szczególne II SA/WA1558/15 – pytanie o inwigilację CZY ISTNIEJE ZJAWISKO NADUŻYWANIA PRAWA DO INFORMACJI ?

„Czy sąd administracyjny może odrzucić skargę na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – P.p.s.a. gdy stanowi ona niedopuszczalne w państwie prawnym (art. 2 Konstytucji) nadużycie prawa do sądu (art. 45 ust. 1 Konstytucji) z uwagi na wniesienie jej w sprawie oczywiście i rażąco błahej”. Post. NSA , I OSK 1992/14 - post. 7 sędziów NSA I OPS3/15 z r. BARDZO WAŻNE

„Nadużyciem prawa jest zatem wykorzystywanie instytucji prawnej wbrew jej celowi i funkcji (…) Wnoszenie zatem do sądu administracyjnego skargi, która nie ma służyć rozstrzygnięciu realnego sporu między stronami bądź kontroli legalności działania (bezczynności administracji) czy której rozstrzygnięcie nie będzie rzutowało na prawa lub obowiązki stron – może być oceniane pod kątem nadużycia prawa ”. Post. NSA , I OSK 1992/14 – post. 7 sędziów NSA I OPS3/15 z r. BARDZO WAŻNE

,, Zakres obowiązku informacyjnego państwa powinien być ukształtowany w taki sposób, aby zapewnić równowagę miedzy korzyściami wynikającymi z zapewnienia dostępu do informacji a szeroko rozumianymi kosztami, jakie muszą ponieść w celu jego realizacji podmioty zobowiązane. (…) Dotyczy to zwłaszcza sytuacji gdy intencje składającego wniosek nie mieszczą się w założeniach aksjologicznych, które legły u podstaw omawianej regulacji prawnej, w tym jeśli wniosek ma na celu udręczenie podmiotu rozpatrującego.).”. Wyrok NSA z dnia r., I OSK 799/12

,, Nie jest informacją publiczną taka informacja, która ma służyć celom dowodowym na potrzeby innego postępowania administracyjnego, a sprowadza się do polemiki z przedstawionymi w tamtym postępowaniu dowodami(…). Takie żądanie stanowi nadużycie prawa do informacji publicznej, gdyż jest niezgodne z celem ustawy, którym miało być informowanie obywateli o sposobie i zasadach funkcjonowania podmiotów realizujących zadania publiczne, lub gospodarujących mieniem publicznym, w celu poprawy tego funkcjonowania. Wyrok WSA w Gdańsku z dnia r., II SAB/Gd 36/12

,, jako nadużycie prawa w zakresie dostępu do informacji publicznej traktować można próbę korzystania z tej instytucji dla osiągnięcia celu innego niż dbałość o dobro publiczne. (…) Prawo do informacji publicznej, a w szczególności procesowe instrumenty jej pozyskiwania mają służyć uniwersalnemu dobru powszechnemu związanemu z funkcjonowaniem struktur państwowych i publicznych”. Post. WSA w Opolu z dnia r., II SAB/Op 68/11

Odpowiedzi na pytania niedorzeczne nierzadko o lekceważącej czy obraźliwej treści, nie mające nic wspólnego z działalnością Sądu wykraczają poza przedmiot i cele ochrony przewidzianej ustawą. Wyrok WSA w Gliwicach z dnia r., II SAB/Go 70/09

Dr Piotr Sitniewski NIE ISTNIEJE ZJAWISKO NADUŻYWANIA INFORMACJI PUBLICZNEJ. Działania nękające i zmierzające wyłącznie do paraliżu konkretnego urzędu, oparte na celach wyłącznie prywatnych - nie są realizacją prawa do informacji

Nadszedł czas na zmianę ustawy w celu potwierdzenia w ustawie tego, na co wszyscy się zgadzamy i oczekujemy od racjonalnego ustawodawcy

Dr Piotr Sitniewski