mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk
Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne kl. I 15 lat Przedszkole (2,5) 3 – 6 lat Szkoła podstawowa kl. I( 6 i 7 lat) Kl. IV (9 i 10 lat) Gimnazjum kl. I ( 13 lat) Szkoły ponadgimnazjalne kl. I (16 lat)
Rozwój fizyczny Niższa sprawność fizyczna Słabsza koordynacja ruchowa Niższy poziom sprawności w zakresie motoryki małej, i grafomotoryki Rozwój poznawczy Mniejszy zakres wiedzy, uboższy słownik Niższy poziom myślenia logicznego i operacyjnego Słabsza pamięć i krótszy czas koncentracji uwagi Rozwój emocjonalno - społeczny Większa labilność emocjonalna Mniejsze zdolności panowania nad emocjami Dłuższy czas adaptacji do nowego środowiska Przewaga reakcji popudzeniowych nad hamowaniem Mniejszy zakres doświadczeń społecznych Niższy poziom rozumowania społeczno - moralnego
Rozwój poznawczy i społeczno-emocjonalny, moralny, fizyczny Umiejętności typu szkolnego– czytanie, pisanie, liczenie Precyzyjna ocena możliwości i potrzeb każdego ucznia. Indywidualizacja procesu nauczania.
Strefa minionego rozwoju Strefa aktualnego rozwoju Strefa najbliższego rozwoju
Małe dzieci uczą się najlepiej, gdy zapominają, że się uczą. Główna formą aktywności 6-latka jest zabawa, a dominującą potrzebą jest ruch. Im więcej pozytywnych bodźców, tym lepsze warunki do rozwoju Dzieci sześcioletnie pragną dużej liczby nowości, zmian, różnych form aktywności i celów będących wyzwaniem Czas efektywnej pracy małych dzieci jest krótki. Ich układ nerwowy potrzebuje częstych przerw.
Twórczy nauczyciel: – jest przewodnikiem po świecie wiedzy – ułatwia jej zdobywanie, a nie podaje jej. Twórczość może rozwinąć się tylko w bezpiecznej atmosferze, w której o wszystko można zapytać, wszystko zakwestionować i o wszystkim dyskutować, w której uczeń nie będzie się bał negatywnej oceny nauczyciela.
Nauczyciel pobudza ciekawość poznawczą dzieci - stawia i odpowiada na pytania Albert Einstein nawoływał: „Najważniejsze, to nie zaprzestać zadawania pytań. Ciekawość ma dobrą rację istnienia. (...) Obyśmy nigdy nie utracili świętej ciekawości”.
Dziękuję za uwagę.