Nowe rozwiązania prawne w zakresie naprawy i serwisowania sprzętu medycznego w ustawie o wyrobach medycznych z dnia 20 maja 2010 r. Wojciech Szefke.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Plany ustawodawcze w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce
Advertisements

Bądź świadomym konsumentem
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
elektronicznego fakturowania
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych Wydział Nadzoru Rynku.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
Stypendium Marii Curie
Źródła prawa podatkowego
Waldemar Rokita Paweł Ślawski
PRZYWILEJE I OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY ORAZ KONSUMENTA
RADY PRACOWNIKÓW nowy aktor dialogu społecznego
Podatki Vat.
Podatki Dalej. Vat W dniu 1 maja 2004r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535,
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Prawo kontraktowe Umowa sprzedaży.
Quo Vadis ? 50 lat kodeksu cywilnego
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Konsument – świadomy uczestnik rynku
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
KONTRAKTY RÓŻNICOWE W POLSKIM PORZĄDKU PRAWNYM dr JERZY BAEHR
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Prawo ochrony konsumentów
Temat 6: Dokumentacja techniczna urządzeń sieciowych.
Dr hab. Marlena Pecyna Wykład 24 marca 2015 r.
Dokumentacja Kierującego Działaniem Ratowniczym. Wszystkie jednostki ochrony przeciwpożarowej mają obowiązek posiadania na samochodach druków zgodnie.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
MIGRACJA MIESZKAŃCÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO W KONTEKŚCIE REALIZACJI ZADANIA ŚWIADCZENIA RODZINNE W RAMACH KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
TEKST JEDNOLITY § 101: -ogłoszenie tekstu jednolitego następuje w formie obwieszczenia; -tekst jednolity jest załącznikiem do tego obwieszczenia;
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
 Art Jeżeli liczba zmian w ustawie jest znaczna lub gdy ustawa była wielokrotnie uprzednio nowelizowana i posługiwanie się tekstem ustawy może.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Prawo pracy.
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Badania lekarskie pracowników
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
DOSTOSOWANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO DO MINIMALNYCH WYMOGÓW WZAJEMNEJ
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Ochrona praw konsumenta – odpowiedzialność za sprzedany towar
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
Publiczne prawo konkurencji
systemów zabezpieczenia społecznego
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Ochrona baz danych.
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Umowy przenoszące prawa
Prawo cywilne w zarządzaniu oświatą (część II)
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

Nowe rozwiązania prawne w zakresie naprawy i serwisowania sprzętu medycznego w ustawie o wyrobach medycznych z dnia 20 maja 2010 r. Wojciech Szefke

Dyrektywy sektora medycznego Dyrektywa 90/385/EEC w sprawie wyrobów medycznych aktywnego osadzania (AIMDD) Dyrektywa 90/385/EEC w sprawie wyrobów medycznych aktywnego osadzania (AIMDD) Dyrektywa 93/42/EEC w sprawie wyrobów medycznych (MDD) Dyrektywa 93/42/EEC w sprawie wyrobów medycznych (MDD) Dyrektywa 98/79/EC w sprawie wyrobów medycznych in vitro (IVDD) Dyrektywa 98/79/EC w sprawie wyrobów medycznych in vitro (IVDD) Dyrektywa 2007/47/EC Europejskiego Parlamentu i Rady z 5 września 2007 roku zmieniająca Dyrektywę Rady nr 90/385/EEC w sprawie zbliżenia ustawodawstwa Państw Członkowskich dotyczących wyrobów medycznej aktywnego osadzania, Dyrektywy Rady nr 93/42/EEC dotyczącej wyrobów medycznych i Dyrektywy 98/8/EC dotyczącej umieszczania produktów biobójczych na rynku. Dyrektywa 2007/47/EC Europejskiego Parlamentu i Rady z 5 września 2007 roku zmieniająca Dyrektywę Rady nr 90/385/EEC w sprawie zbliżenia ustawodawstwa Państw Członkowskich dotyczących wyrobów medycznej aktywnego osadzania, Dyrektywy Rady nr 93/42/EEC dotyczącej wyrobów medycznych i Dyrektywy 98/8/EC dotyczącej umieszczania produktów biobójczych na rynku.

Relacja prawa wspólnotowego do prawa krajowego Proces implementacji przepisów UE do prawa p olskiego Dyrektywy, Zalecenia i opinie, Rozporządzenia Zastosowanie zasady swobody świadczenia usług w zakresie serwisu wyrobów medycznych Dyrektywy nowego podejścia Orzecznictwo ETS w zakresie serwisu sprawa Gebhard v. Consiglio dell’ordine degli Avvocati e Procuratori di Milano, 55/94 ( Zb. Orz. 1995, s. I-4165),

Przepisy regulujące zagadnienia sprzętowe i serwisowe Ustawa z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679) Ustawa z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679) Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176, z późn. zm.) Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176, z późn. zm.) Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.) Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.) Ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 276, z późn. zm.) Ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 276, z późn. zm.)

Obowiązki wytwórcy, autoryzowanego przedstawiciela i dystrybutora W ustawie z 2004 r. W ustawie z 2004 r. - art. 4 ust. 2 i 4 obowiązek przeprowadzania przeglądów i konserwacji zainstalowanego sprzętu. - art. 4 ust. 2 i 4 obowiązek przeprowadzania przeglądów i konserwacji zainstalowanego sprzętu. „Wyrób medyczny wprowadzony do obrotu i do używania powinien być właściwie dostarczony, prawidłowo zainstalowany i konserwowany oraz używany zgodnie z przewidzianym przez wytwórcę zastosowaniem.” Obecnie: - Część przepisów weszła w życie z dniem 18 września 2010 r. a regulacje prawne w zakresie serwisu autoryzowanego wejdą w życie z dniem 18 września 2011 r.

Obowiązki wytwórcy, autoryzowanego przedstawiciela i dystrybutora Wytwórca, importer i dystrybutor wprowadzający do obrotu lub wprowadzający na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej wyrób medyczny musi załączyć: Wytwórca, importer i dystrybutor wprowadzający do obrotu lub wprowadzający na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej wyrób medyczny musi załączyć: 1) wykaz dostawców części zamiennych, części zużywalnych lub materiałów eksploatacyjnych 1) wykaz dostawców części zamiennych, części zużywalnych lub materiałów eksploatacyjnych 2) wykaz podmiotów upoważnionych przez wytwórcę lub autoryzowanego przedstawiciela do wykonywania działań serwisowych 2) wykaz podmiotów upoważnionych przez wytwórcę lub autoryzowanego przedstawiciela do wykonywania działań serwisowych

Obowiązki zakładu opieki zdrowotnej Dokumentacja dotycząca wyrobu będąca w posiadaniu szpitala musi zawierać w szczególności daty wykonania tych czynności, nazwisko lub nazwę (firmę) podmiotu, ich opis, wyniki i uwagi. Dokumentacja dotycząca wyrobu będąca w posiadaniu szpitala musi zawierać w szczególności daty wykonania tych czynności, nazwisko lub nazwę (firmę) podmiotu, ich opis, wyniki i uwagi. Dokumentacja musi określać terminy następnych czynności serwisowych które wynikają z instrukcji używania lub zaleceń serwisu. Dokumentacja musi określać terminy następnych czynności serwisowych które wynikają z instrukcji używania lub zaleceń serwisu. Dokumentacja musi zostać udostępniona organom kontrolnym Dokumentacja musi zostać udostępniona organom kontrolnym

Obowiązki zakładu opieki zdrowotnej Zakład opieki zdrowotnej jest zobowiązany do posiadania: Zakład opieki zdrowotnej jest zobowiązany do posiadania: 1) odpowiedniej dokumentacji dotyczącej instalacji, napraw, konserwacji, działań serwisowych, aktualizacji oprogramowania, przeglądów, regulacji, kalibracji, wzorcowań, sprawdzeń i kontroli bezpieczeństwa wyrobu, który wykorzystuje do udzielania świadczeń zdrowotnych. 2) Przechowywania powyższej dokumentacji przez okres minimum 5 lat od momentu zaprzestania świadczenia usług zdrowotnych przy użyciu tego wyrobu.

Serwis autoryzowany Przepisy w sposób ogólny określają wymagania jakie musi spełniać serwis autoryzowany producenta, gdyż musi on: Przepisy w sposób ogólny określają wymagania jakie musi spełniać serwis autoryzowany producenta, gdyż musi on: 1)dysponować określonym przez wytwórcę zapleczem technicznym, częściami zamiennymi, częściami zużywalnymi i materiałami eksploatacyjnymi; 1)dysponować określonym przez wytwórcę zapleczem technicznym, częściami zamiennymi, częściami zużywalnymi i materiałami eksploatacyjnymi; 2)posiadać określone przez wytwórcę instrukcje serwisowe wyrobu sporządzone w sposób zrozumiały dla zatrudnionych osób oraz odpowiednie procedury i instrukcje wykonywania czynności, 2)posiadać określone przez wytwórcę instrukcje serwisowe wyrobu sporządzone w sposób zrozumiały dla zatrudnionych osób oraz odpowiednie procedury i instrukcje wykonywania czynności, 3)zatrudniać osoby posiadające określone przez wytwórcę kwalifikacje i doświadczenie zawodowe. 3)zatrudniać osoby posiadające określone przez wytwórcę kwalifikacje i doświadczenie zawodowe.

Serwis autoryzowany a nieautoryzowany Serwis autoryzowany - oznacza podmiot gospodarczy świadczący działalność serwisową na podstawie umowy z producentem danego wyrobu. Producent zezwala zakładowi serwisowemu na korzystanie z jego firmy, know- how, znaków towarowych, sprzętu, renomy ale jednocześnie wymaga zachowania określonych standardów jakości obsługi i świadczonych usług, za co ponosi odpowiedzialność przed klientem. Autoryzując dany zakład producent wskazuje, iż świadczone przez ten zakład usługi spełniają akceptowane i wymagane przez producenta standardy jakościowe. Serwis autoryzowany - oznacza podmiot gospodarczy świadczący działalność serwisową na podstawie umowy z producentem danego wyrobu. Producent zezwala zakładowi serwisowemu na korzystanie z jego firmy, know- how, znaków towarowych, sprzętu, renomy ale jednocześnie wymaga zachowania określonych standardów jakości obsługi i świadczonych usług, za co ponosi odpowiedzialność przed klientem. Autoryzując dany zakład producent wskazuje, iż świadczone przez ten zakład usługi spełniają akceptowane i wymagane przez producenta standardy jakościowe.

Serwis autoryzowany a nieautoryzowany Wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumenta z 21 marca 2005r. w sprawie XVII Ama 95/2004 dotyczący porozumień pomiędzy producentem a serwisantami Wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumenta z 21 marca 2005r. w sprawie XVII Ama 95/2004 dotyczący porozumień pomiędzy producentem a serwisantami Orzeczenie Zespołu Arbitrów Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 20 stycznia 2006r. nr UZP/ZO/0-119/06 Orzeczenie Zespołu Arbitrów Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 20 stycznia 2006r. nr UZP/ZO/0-119/06 W wyroku z 23 lutego 1999 roku w sprawie C-63/97 pomiędzy Bayerische Motorenwerke AG (BMW) i BMW Nederland BV i Ronaldem Karel Deenik W wyroku z 23 lutego 1999 roku w sprawie C-63/97 pomiędzy Bayerische Motorenwerke AG (BMW) i BMW Nederland BV i Ronaldem Karel Deenik

Konsekwencje niewłaściwego serwisowania Nieprzestrzeganie zapisów ustawy – sankcja art. 98 Nieprzestrzeganie zapisów ustawy – sankcja art. 98 ”Kto wprowadza do obrotu, wprowadza do używania, dystrybuuje, dostarcza lub udostępnia wyrób, którego termin ważności upłynął lub czas lub krotność bezpiecznego używania, określone przez wytwórcę, zostały przekroczone, podlega grzywnie.” ”Kto wprowadza do obrotu, wprowadza do używania, dystrybuuje, dostarcza lub udostępnia wyrób, którego termin ważności upłynął lub czas lub krotność bezpiecznego używania, określone przez wytwórcę, zostały przekroczone, podlega grzywnie.” Powiązane roszczenia odszkodowawcze Powiązane roszczenia odszkodowawcze Ewentualne uchylenie się ubezpieczyciela od wypłaty odszkodowania Ewentualne uchylenie się ubezpieczyciela od wypłaty odszkodowania

Proces autoryzacji Brak jednolitych wytycznych co do procesu autoryzacji Brak jednolitych wytycznych co do procesu autoryzacji Indywidualna decyzja firm w zakresie wymagań stawianym podmiotom ubiegającym się o autoryzację Indywidualna decyzja firm w zakresie wymagań stawianym podmiotom ubiegającym się o autoryzację Każdy producent ma określone zasady nadawania uprawnień Każdy producent ma określone zasady nadawania uprawnień Dzielenie się odpowiedzialnością Dzielenie się odpowiedzialnością Problem multiserwisu Problem multiserwisu

Proces autoryzacji Ustawa upoważnia Ministra Zdrowia do określenia w drodze rozporządzenia m. in. : Ustawa upoważnia Ministra Zdrowia do określenia w drodze rozporządzenia m. in. : 1)warunki używania i dystrybucji wyrobów, w tym wymagania dotyczące kwalifikacji użytkowników, 1)warunki używania i dystrybucji wyrobów, w tym wymagania dotyczące kwalifikacji użytkowników, 2)warunki wykonywania czynności, w tym serwisowych w tym wymagania dotyczące wyposażenia technicznego podmiotów i kwalifikacji zatrudnionych w nich osób wykonujących te czynności 2)warunki wykonywania czynności, w tym serwisowych w tym wymagania dotyczące wyposażenia technicznego podmiotów i kwalifikacji zatrudnionych w nich osób wykonujących te czynności Rozporządzenie jest fakultatywne. Rozporządzenie jest fakultatywne.

Podstawowe pojęcia z zakresu odpowiedzialności dostawcy Prawa i obowiązki sprzedawcy i kupującego: Prawa i obowiązki sprzedawcy i kupującego: Rękojmia – odpowiedzialność sprzedającego względem kupującego za wady fizyczne oraz prawne sprzedawanej rzeczy. Rękojmia – odpowiedzialność sprzedającego względem kupującego za wady fizyczne oraz prawne sprzedawanej rzeczy. Gwarancja jakości - to ogół dodatkowych uprawnień, których zbywca rzeczy lub prawa może udzielić jego nabywcy. Gwarancja jakości - to ogół dodatkowych uprawnień, których zbywca rzeczy lub prawa może udzielić jego nabywcy. Niezgodność z umową - Dotyczy umowy kupna-sprzedaży zawartej tylko pomiędzy przedsiębiorcą, a konsumentem. Kupujący może zakwestionować zgodność towaru z umową w okresie dwóch lat od wydania zakupionej rzeczy. Niezgodność z umową - Dotyczy umowy kupna-sprzedaży zawartej tylko pomiędzy przedsiębiorcą, a konsumentem. Kupujący może zakwestionować zgodność towaru z umową w okresie dwóch lat od wydania zakupionej rzeczy.

Gwarancja a serwis pogwarancyjny Gwarancja Gwarancja W orzecznictwie Sądu Najwyższego, przykładowo można tu przytoczyć fragment wyroku z dnia roku, sygn. akt: III CKN 270/99 (LEX nr 51804) stanowiący, iż ”Gwarancja jakości jest udzielana dobrowolnie, jej treść formułuje gwarant, kupujący zaś przez przyjęcie z rąk sprzedawcy dokumentu gwarancyjnego wyraża zgodę na zawarte w nim warunki gwarancji. Te warunki mogą odbiegać od regulacji kodeksowej, bowiem przepis art. 577 k.c. ma charakter dyspozytywny, za czym przemawia zwrot "poczytuje się w razie wątpliwości". W orzecznictwie Sądu Najwyższego, przykładowo można tu przytoczyć fragment wyroku z dnia roku, sygn. akt: III CKN 270/99 (LEX nr 51804) stanowiący, iż ”Gwarancja jakości jest udzielana dobrowolnie, jej treść formułuje gwarant, kupujący zaś przez przyjęcie z rąk sprzedawcy dokumentu gwarancyjnego wyraża zgodę na zawarte w nim warunki gwarancji. Te warunki mogą odbiegać od regulacji kodeksowej, bowiem przepis art. 577 k.c. ma charakter dyspozytywny, za czym przemawia zwrot "poczytuje się w razie wątpliwości".

Gwarancja a serwis pogwarancyjny Usługi serwisu pogwarancyjnego świadczone są na: Usługi serwisu pogwarancyjnego świadczone są na: podstawie umowyna usługi pozagwarancyjne, podstawie umowy na usługi pozagwarancyjne, odrębnego kontraktu podstawie postanowień umowy na dostawę lub sprzedaż wyrobów medycznych nakładających na dostawcę/ sprzedawcę obowiązek zapewnienia serwisu pogwarancyjnego, a także na podstawie umowy o dzieło zawieranych ad hoc z klientem. podstawie postanowień umowy na dostawę lub sprzedaż wyrobów medycznych nakładających na dostawcę/ sprzedawcę obowiązek zapewnienia serwisu pogwarancyjnego, a także na podstawie umowy o dzieło zawieranych ad hoc z klientem. na serwis pozagwarancyjny jest jej odpłatność, a tym samym przyczynienie się użytkownika do powstania awarii nie ma wpływu ani na cenę ani na obowiązki serwisanta. Istotą umowy na serwis pozagwarancyjny jest jej odpłatność, a tym samym przyczynienie się użytkownika do powstania awarii nie ma wpływu ani na cenę ani na obowiązki serwisanta.

Zapewnienie jakości i bezpieczeństwa wyrobów medycznych Wymagania zasadnicze Wymagania zasadnicze Normy zharmonizowane Normy zharmonizowane ISO dla wyrobów medycznych ISO dla wyrobów medycznych Ocena zgodności Ocena zgodności Oznakowanie CE Oznakowanie CE Testy specjalistyczne Testy specjalistyczne

Dziękuję za uwagę. Dziękuję za uwagę.