Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
„W barwach biało-czerwonych” Zespół Szkół w Korycinie kwiecień - maj 2016.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO Mała bateria-duży problem.. Co roku w Polsce sprzedaje się około 300 mln baterii. Wyrzucanie ich do kosza negatywnie wpływa.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Program ZDROWIE – MŁODOŚĆ - TRZEŹWOŚĆ r. – r. Dla młodzieży uczęszczającej do świetlicy specjalistycznej NASZA WYSPA oraz uczniów Zespołu.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Co to jest PaT? PaT to skrót od nazwy programu „Profilaktyka a Ty”. W programie znajdzie miejsce każdy, komu bliska jest myśl humanistyczna. Wartością.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Jak sobie z nim radzić ?.
RODZINA CYWILIZACJĄ MIŁOŚCI Wioleta Stypuła. J AN P AWEŁ II W „L IŚCIE DO R ODZIN ” (1994) PISZE : „ R odzina jest to naprzód dobro bycia razem: bycie.
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
Specjalistyczna Poradnia Wspierania Rozwoju i Terapii ul. Hipoteczna 3/5 Łódź tel
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
MOST - Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK Debata: Profil Szkoły.
„Oparcie społeczne dla osób z zaburzeniami psychicznymi z terenu Gminy Nysa” projekt realizowany w ramach programu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Kary i nagrody w wychowaniu dziecka W dzisiejszych czasach, w których wszystko jest tak względne, trudne i skomplikowane, co może być oparciem dla dzieci?
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
Moc Dialogu i Transformacji Konfliktu, w oparciu o doświadczenie Dayton Mediation Center Michelle Zaremba & Aaron Primm.
Kontakt: ul. Żubardzka Łódź tel./fax (o42) tel. (042) www: gim8.szkoly.lodz.pl mail:
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Program „Sen Żyrafy” w pracy z dziećmi w szkole podstawowej
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Moje szczęście.
Szkoła Promująca Zdrowie
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Przedszkole Promujące Zdrowie
Program profilaktyczno-wychowawczy
„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce”
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Zapis prezentacji:

Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu) Kontakt tel.:

MANIFEST - ALICE MILLER „Nie wolno już dłużej uznawać, że to dobre prawo rodziców, by mogli wyładowywać na swoich dzieciach własne nagromadzone afekty”. „Należy jak najszerzej rozpowszechniać znajomość zgubnych skutków „niewinnych klapsów”, gdyż nieświadome, bezmyślne wychowywanie do stosowania przemocy rozpoczyna się bardzo wcześnie i często wywiera skutki na całe życie”.

Działania profilaktyczne Józef Brągiel wyróżnia : - profilaktykę pierwotną, która wiąże się z promowaniem zdrowia, poprawą samopoczucia społecznego oraz eliminowaniem patologii społecznej, W tej fazie profilaktyki podejmuje się działania mające na celu: oddziaływanie na środowisko szkolne tak, aby wspierało ono samokontrolę i poczucie własnej wartości u uczniów, nauczycieli i rodziców; przygotowanie uczniów do życia w rodzinie, rodzicielstwa, radzenia sobie ze stresami; edukację rodziców w zakresie wychowania dziecka, jego rozwoju i specyficznych zachowań dziecka związanych z fazą jego rozwoju; tworzenie lokalnej polityki wspierania dzieci i rodzin.

-profilaktyka wtórna - skupia się na wczesnym wykrywaniu objawów maltretowania, zanim ujawnią się poważne lub trwałe zmiany. Obejmuje ona: przekazywanie nauczycielom wiedzy i umiejętności wykrywania objawów maltretowania dziecka; omawianie tego problemu z uczniami w celu identyfikowania przez nich kolegów z grupy ryzyka lub też zachęcania dzieci maltretowanych do ujawnienia swych problemów; identyfikacja rodzin wysokiego ryzyka, korzystających z różnych form pomocy społecznej; inicjatywa utworzenia w szkole i w społeczności lokalnej zespołu zajmującego się dziećmi maltretowanymi. - profilaktyka trzeciorzędna - ma na celu uchronienie dziecka przed kolejnym wykorzystaniem. W razie potrzeby dziecko należy umieścić w szpitalu, ośrodku wychowawczym, podjąć terapię rodziny. Działania szkoły odnoszą się do profilaktyki wtórnej.dziecko

Pomocne czynniki: Kształtowanie prawidłowych wzorców zachowań, Umiejętność kontroli emocji, Budowanie więzi matka - dziecko podczas ciąży. Tworzenie oparcia dla młodych rodziców. Konstruktywne sposoby radzenia sobie ze stresem. Konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktów. Prawidłowa komunikacja. Akceptacja dziecka. Wykształcenie właściwych postaw wobec dzieci. Rozwijanie umiejętności rodzicielskich – DOBRY RODZIC.

Więź rodzic – dziecko. Akceptacja. Miłość. Język. Dotyk przepełniony miłością. Docenianie. Wyjątkowość dziecka. Wspólna zabawa. Aktywne słuchanie.

To, co jest ważne podczas rozmowy dla rodzica i dziecka: Pamiętaj każde dziecko jest mądre, niepowtarzalne i wyjątkowe.

To, co jest ważne podczas rozmowy dla rodzica i dziecka: Doceniaj, chwal, komplementuj swoje dziecko za wszystkie małe i duże sukcesy i osiągnięcia. Dostrzegaj częściej to, co robi dobrze i właściwie. Pomocne jest stosowanie pochwały opisowej. Ważne jest szczegółowe nazwanie pozytywnych zmian, zachowań, czynności, które zrobiło dziecko oraz opisanie tego, co czuje rodzic. Okazuj dziecku swoje zrozumienie w różnych trudnych przeżywanych przez Niego sytuacjach. Umiejętności rodzica.

To, co jest ważne podczas rozmowy dla rodzica i dziecka: Istotna jest akceptacja dziecka. Miłość polega na akceptowaniu osoby taką, jaką jest, a pewność, że jest się akceptowanym, jest konieczna, by czuć się kochanym. Dzieci, które czują się kochane, lepiej się rozwijają fizycznie i umysłowo. Czy akceptujesz i lubisz samego siebie? Każdy człowiek ma prawo popełniać błędy. Twoje dziecko je również robi. Naucz Go wyciągać wnioski i płynącą naukę z nadarzających się potknięć. Mów dziecku o tym, jak bardzo dla Ciebie jest ono ważne. Zapewniaj Je o swojej miłości, mówiąc "kocham Cię". Nigdy nie jest za dużo tych słów. Mów dzieciom zdania i słowa, które je budują, zapadają w świadomość i podświadomość i powodują, że chcą robić dla nas pewne rzeczy lub nasze normy uznają za obowiązujące w ich życiu. Umiejętności rodzica.

Unikaj barier komunikacyjnych związanych z: 1.osądzaniem (krytykowanie, obrażanie, orzekanie, chwalenie połączone z oceną), 2.decydowaniem za innych (rozkazywanie, grożenie, moralizowanie, nadmierne wypytywanie). Bariery komunikacyjne.

Jakie słowa budują relację rodzic - dziecko? To, co chciałyby słyszeć nasze dzieci: kocham Cię jesteś piękna jesteś piękny jesteśmy szczęśliwi, że Cię mamy porozmawiajmy trochę o Tobie znajdziemy trochę czasu tylko dla nas jak się czujesz? jesteś wrażliwy opowiedz mi co czułeś, lubię Cię co o tym sądzisz? lubię być z Tobą mam ochotę z Tobą porozmawiać podobasz mi się taki, jaki jesteś podobasz mi się taka, jaka jesteś jak pięknie być razem... doceniam to, co zrobiłeś jestem dumna z Ciebie jestem dumny z Ciebie jestem pod wrażeniem

Jak radzić sobie ze złością? Dlaczego się złościmy? Konstruktywne sposoby na wyrażanie złości. Moje prawo do przeżywania i wyrażania uczuć nieprzyjemnych.

DOBRY DOTYK -Budowanie więzi rodzic- dziecko. -Prawo do terytorium psychologicznego. -Prawo do godności, szacunku. -Prawo do miłości. -Budowanie prawidłowych relacji społecznych.

Iwona Czerwoniuk tel.: