WIELOSTRONNY PROJEKT PARTNERSKI SZKÓŁ „Sport And Nature A Great And Healthy Adventure” [Sporture] Publiczne Gimnazjum w Boratynie
Program Comenius jest częścią programu „Uczenie się przez całe życie” ustanowionego przez Wspólnotę Europejską w 2007 roku, i którego celem, podobnie jak wcześniejszych programów takich, jak Socrates, Leonardo da Vinci oraz eLearning, jest między innymi promowanie współpracy i mobilności oraz uwypuklanie wymiaru europejskiego w edukacji. Program Comenius jest zorientowany na edukację szkolną i ma wyznaczone dwa ogólne cele. Pierwszym z nich jest poszerzenie wiedzy i pojmowania, wśród młodych ludzi, i kadry dydaktycznej, różnorodności kultur i języków europejskich, a także wartości, jakie kryje w sobie owa różnorodność. Drugim natomiast jest zapewnienie młodym ludziom wsparcia przy zdobywaniu podstawowych umiejętności i kompetencji życiowych przydatnych do ich rozwoju, do zdobycia przyszłego zatrudnienia i realizowania się w roli aktywnego europejskiego obywatela.
Partnerskie Projekty Szkół Comenius promują współpracę europejską między grupami uczniów i nauczycieli z różnych krajów europejskich. Obejmują one szkoły z krajów uczestniczących w programie „Uczenie się przez całe życie”: 27 państw członkowskich Unii Europejskiej, a także Islandii, Norwegii, Liechtensteinu oraz Turcji. Istnieją dwa rodzaje Partnerskich Projektów Szkół: - Projekty Dwustronne: dwie szkoły z dwóch krajów uczestniczących w programie - Projekty Wielostronne: co najmniej trzy szkoły z trzech krajów uczestniczących w programie. Tematyka Partnerskich Projektów Szkół jest zintegrowana z programem nauczania, co wpływa na pogłębienie wiedzy zdobywanej przez uczniów podczas zajęć edukacyjnych. W ramach Wielostronnego Partnerskiego Projektu Szkół odbywają się co najmniej 4, 8, 12 lub 24 wyjazdy zagraniczne uczniów i/lub nauczycieli – w zależności od tematyki projektu i kwoty przyznanego dofinansowania.
Na budżet projektu składają się wydatki związane z mobilnościami – koszty podróży i utrzymania za granicą – oraz z realizacją działań lokalnych. Kwota dofinansowania przyznawana jest w formie ryczałtu, co pozwala na dysponowanie środkami w taki sposób, aby zapewnić optymalne warunki dla realizacji wszystkich zaplanowanych w harmonogramie działań. Czas realizacji Partnerskich Projektów Szkół wynosi 2 lata. Szczegółowe informacje na temat programu „Uczenie się przez całe życie” oraz Comenius Partnerskie Projekty Szkół Nasza szkoła przystąpiła do wielostronnego projektu partnerskiego „Sport And Nature A Great And Healthy Adventure” („Sport i przyroda to świetna i zdrowa przygoda”), który będzie realizowany od bieżącego roku szkolnego do lipca 2015r.
Cele projektu to: - polepszenie dialogu międzykulturowego poprzez sport, przyrodę i działania prozdrowotne - upowszechnienie kultury tradycyjnych gier i zabaw oraz spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu, - motywowanie do nauki języków obcych i efektywnego wykorzystywania nowoczesnych technik informacyjnych; - uświadomienie znaczenia różnorodności kulturowej i językowej w Europie; - kształtowanie tożsamości narodowej poprzez kultywowanie tradycji, zwyczajów i promowanie ich w innych krajach; - rozwijanie kreatywności, innowacyjności; - wymiana informacji o systemach edukacyjnych i sposobach nauczania w partnerskich szkołach; wymiana doświadczeń, wzorów dobrej praktyki; - promowanie naszego kraju i regionu, lokalnych tradycji wśród innych partnerskich krajów. Nasza szkoła przystąpiła do wielostronnego projektu partnerskiego „Sport And Nature A Great And Healthy Adventure” („Sport i przyroda to świetna i zdrowa przygoda”), który będzie realizowany od września 2013 do lipca 2015r.
TURCJA (koordynator) POLSKA HOLANDIA SŁOWENIA CHORWACJA HISZPANIA AUSTRIA
Informacja o partnerach TURCJA - Koordynator Mavikent Durali Yazıcı Ortaokulu, Kumluca, Region Akdeniz - średnia szkoła ogólnokształcąca, 117 uczniów, 13 nauczycieli, HISZPANIA IES Sierra Luna, Los Barrios, Region Andaluzja średnia szkoła ogólnokształcąca, 120 uczniów, 20 nauczycieli /
AUSTRIA Österreichischer Austauschdienst, Wiedeń, średnia szkoła ogólnokształcąca 330 uczniów,34 nauczycieli CHORWACJA Osnovna škola Matije Gupca Gornja Stubica, Region Sjeverozapadna Hrvatska szkoła podstawowa, 90 uczniów, 15 nauczycieli
HOLANDIA Rsg Wiringherlant Wieringerwerf, Region Noord-Holland średnia szkoła ogólnokształcąca, 150 uczniów, 15 nauczycieli, SŁOWENIA Osnovna šola Križevci Križevci pri Ljutomeru, Region Pomurska szkoła podstawowa, 289 uczniów, 31 nauczycieli
Integralną częścią projektu są wizyty uczniów i nauczycieli w partnerskich szkołach finansowane w całości z funduszu Unii Europejskiej. Planowane wyjazdy zagraniczne: -październik 2013 – Słowenia -grudzień 2013 – Austria - kwiecień 2014 – Holandia -grudzień 2014 – Chorwacja -marzec 2015 – Hiszpania; -maj 2015 – Turcja W październiku 2014 zaplanowana została wizyta uczniów i nauczycieli z wszystkich szkół partnerskich w Polsce - nasza szkoła będzie więc gospodarzem. W szkole wybrana została grupa projektowa składająca się z 16 uczniów. Grupa tych uczniów będzie koordynować wszystkie aktywności związane z realizacją projektu w szkole, a także będzie brała udział w wyjazdach zagranicznych.
prezentacje PowerPoint, zdjęcia, filmy o szkolnych tradycyjnych grach, zabawach, krajach i regionach w których mieszkamy utworzenie logo i maskotki projektu utworzenie grupy Sporture na Facebooku utworzenie strony internetowej projektu foldery, plakaty, informatory; tablice o projekcie dla rodziców i władz lokalnych dzienniki projektu, sprawozdania po każdym wyjeździe prace plastyczne uczniów dotyczące gier i zabawa oraz kultury krajów partnerskich (komiks, książka z pracami) publikacje na szkolnej stronie internetowej informacji o projekcie słownik dla partnerów projektu ( wielojęzyczny słownik zawierający proste słowa w językach krajów z których pochodzą partnerzy projektu) artykuły do prasy lokalnej; Książeczka (album)i płyta CD przedstawiające wyniki/ rezultaty projektu
pracę nad projektem w ramach lekcji szkolnych i innych działań szkolnych stosowanie aktywnych metod nauczania budowanie świadomości uczniów na temat problemów ekologicznych i ochrony środowiska, wzbogacenie treści przedmiotów nauczanych w szkole z elementami, które są niezbędne dla realizacji naszego projektu, przy użyciu tych treści do nauki historii i języka ojczystego, korzystania z produktów projektu jako materiałów edukacyjnych uczenie się przez doświadczenie, zdobywanie wiedzy w praktyce korzystanie z języka obcego w codziennych sytuacjach w szczególności z słownictwa dotyczącego tematów projektów rozwój umiejętności pracy grupowej korzystanie z nowoczesnych technologii komunikacyjnych i informacyjnych kształcenie zdolności do zbierania, selekcjonowania i analizowania materiałów związanych z projektem prezentację wyników pracy na forum (na międzynarodowych spotkaniach, spotkaniach z rodzicami, władzami lokalnymi) Podczas pracy nad projektem, nauczyciele powinni promować i realizować ideę edukacji międzykulturowej oraz wykorzystywać doświadczenie które zdobędą, w celu poprawy efektywności współpracy międzynarodowej w szkole. Praca nad projektem powinna być integralną częścią programu nauczania, w szczególności po przez:
Projekt jest formą wzbogacania warsztatu pracy nauczycieli, rozwijania ich umiejętności i kreatywności. Daje też szansę porównywania efektów własnej pracy i czerpania pomysłów w ramach wymiany doświadczeń. Nauczyciele wyjeżdżający na spotkania w ramach projektu przywożą ze sobą nowe pomysły zabaw, zajęć. Nauczyciele doskonalić będą umiejętności językowe oraz związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Nie do przecenienia jest dla przedszkola sam prestiż udziału w projekcie. Udział w projekcie to także szansa dla dzieci na poznanie kultury, zwyczajów, różnorodności kulturowej. Sposób na budowanie wspólnoty europejskiej poprzez wspólne poznawanie gier i zabaw oraz rozwijanie kreatywności i wyobraźni ; zwiększenie motywacji do nauki języków obcych. Rodzicom udział w projekcie stwarza możliwość rozwijania zainteresowań innymi kulturami i zacieśnienia współpracy ze szkołą.
Znajdź nas: Strona internetowa: Grupa otwarta na Facebooku: Sporture