Właściwa opieka nad dziećmi w młodszym wieku szkolnym Zabrze, 22 marca 2016 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania rozwoju dziecka sześcioletniego Na podstawie: „Sześciolatek w pierwszej klasie” Bożeny Janiszewskiej.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Prezentacja multimedialna
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
Czy zdrowo odżywiamy sie?
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Jakub Szota Częstochowa 2012
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Dbaj o zdrowie, jak bogowie.
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Charakterystyka dziecka sześcioletniego
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
w praktyce pedagogicznej
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Szkoła Promująca Zdrowie
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
ODPOCZYNEK CZYNNY I BIERNY
RODZINA.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
„W zdrowym ciele, zdrowy duch”
JEDZ ZDROWO, BĄDŹ ZDROWY
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
„Po zdrowie na start seniorze”
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
Trzymaj Formę! Prezentacja multimedialna. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych na Rzecz tłuszczów roślinnych (w umiarkowanych ilościach) *Jedz.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
7 Nawyków – mapa wdrożenia
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Zapis prezentacji:

Właściwa opieka nad dziećmi w młodszym wieku szkolnym Zabrze, 22 marca 2016 r.

Sen dziecka w młodszym wieku szkolnym  Długość snu dziecka wynosi 9 do 11 godzin  Zasypianie musi rozpocząć się od godz , bo od godz wydziela się melatonina.  Spalanie tkanki tłuszczowej ma związek z długością snu.  Sen pomaga zregenerować organizm i oczyścić go ze złych myśli i uczuć.  Mogą wystąpić problemy ze snem to sprawdzamy: porę snu, regularność kładzenia dziecka spać, ile czasu w dzień spędzają rodzice z dzieckiem?

 Rozwój psychiczny dziecka 6-10-letniego jest ściśle związany z jego stanem fizycznym, działalnością i kontaktami społecznymi (i innymi dziećmi i dorosłymi).  Istotną rolę w rozwoju dziecka, oprócz osobistego doświadczenia, odgrywa naśladowanie, powtarzaniu słów i czynności wzorowaniu się na czynnościach dorosłego sprzyja rozwojowi pojęć i umiejętności radzenia sobie w życiu.  Pamięć logiczna 6-7-latka opiera się początkowo nie na abstrakcyjnych pojęciach, ale na wyobrażeniach obrazowych oraz na spostrzeżeniach, dlatego ważne jest w rozwoju pamięci stosowanie metody poglądowości. Rozwój psychiczny

rozwija się wraz z kształtowaniem zaciekawień dziecka, w miarę jak poznaje ono coraz szerszy krąg otaczającego go środowiska. Uwaga dowolna zaczyna się kształtować pod wpływem poleceń dorosłego, przez spełnianie różnych obowiązków, zabaw zespołowych, systematycznych zajęć. Kształcenie uwagi dowolnej jest warunkiem lepszego przygotowania dziecka do szkoły i do pracy. Uwaga mimowolna

Rozwój mowy i emocji W 6-10 roku życia dziecko używa prawie każdej formy zdania i posługuje się już wypowiedzeniami bardziej skomplikowanymi, przy czym wcześniej w rozmowach z dorosłymi aniżeli w kontaktach z dziećmi. Pod koniec edukacji wczesnoszkolnej dziecko posługuje się mowę, prawidłowo wypowiada się i rozumie treść mowy. Jej rozwój wiąże się ściśle z kształtowaniem się myślenia. Emocje 6-10-letniego dziecka są zróżnicowane; zaczynają się już rozwijać uczucia społeczne, moralne, estetyczne oraz intelektualne (wyższe). Rodzą się pierwsze przyjaźnie, zarysowują się początki umiejętności społecznego współżycia w grupie rówieśników. Odpowiednio prowadzone zajęcia, zadania, stymulacje artystyczne, sportowe, społeczne i zabawy wpływają na rozwój i rozumienie sfery emocjonalnej. Następuje współdziałanie w grupie, podporządkowywanie się przepisom i zasadom obowiązującym w niej.

Rozwój społeczny My Przez rozwój społeczny rozumie się „szereg zmian, jakie dokonują się w osobowości jednostki, powodując to, iż jednostka ta staje się zdolna do konstruktywnego uczestnictwa w życiu i działalności społeczeństwa". Dzięki kontaktom z rówieśnikami zaczyna rozwijać się świadomość społeczna u dzieci. W okresie 6-10 roku życia dzieci tworzą "grupy przelotne", małoliczne, przeważnie tej samej płci, w celach zabawy. Później zaczynają tworzyć "paczki" lub "bandy". Uczniowie klasy I nie mają poczucia wspólnoty zadań. Każde dziecko w klasie jest jakby odizolowane od innych (Ja). Dopiero w klasie III uczniowie zaczynają liczyć się z opinią społeczną (MY). Wspólnota uchroni dziecko przed samotnością i chorobą psychiczną.

Tabela umiejętności – Niemcy 1. komunikowanie się na swoim poziomie poznawczym 2. samoobsługa 3. czynności domowe (proste prace, gospodarowanie budżetem) 4. umiejętności interpersonalne – wchodzenie w kontakty społeczne 5. kierowanie własnym postępowaniem (samostanowienie) 6. korzystanie z środków użyteczności społecznej 7. umiejętności szkolne (czytanie, pisanie, liczenie) 8. praca, nauka (mam talent, fachowiec, współkolega, współpracownik, lider) 9. organizacja wolnego czasu – samorozwój 10. troska o zdrowie i własne bezpieczeństwo

WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE Dziecku letniemu: - rosną stopy i powoli zanika płaskostopie (kości stóp wysklepiają się), - wydłużają się i twardnieją kości kończyn, rosną zęby stałe, zmieniają się proporcje ciała, - powoli kształtuje się większa odporność na zmęczenie związane z dłuższym przebywaniem w jednej pozycji, - rozpoczyna się pierwszy etap kostnienia nadgarstka (część chrząstek zamienia się w kości) - ruchy dłoni stają się bardziej odporne na męczenie; drugi i ostatni etap kostnienia nadgarstka przypada na wiek około 10 lat - dziecko staje się zdolne do pisania w zeszycie w jedną linię, - poprawia się płynność i szybkość ruchów rąk - dziecko łatwiej uczy się pisania w linijkach i łączenia liter, zaczyna także ładniej rysować, lepiej wycinać, może nauczyć się wiązania kokardki itp. - do rozwoju kości dopasowuje się układ mięśniowy, - mięśnie stają się silniejsze (wzrasta siła skurczu), są bardziej odporne na zmęczenie, wzrasta siła zwieraczy - dziecko nie musi już tak często załatwiać potrzeb fizjologicznych, - rozwijają się wszystkie narządy wewnętrzne; lepiej pracuje serce, płuca (lepsze dotlenienie) i jednocześnie rośnie potrzeba ruchu, zwiększa się pojemność żołądka (zmniejsza się częstotliwość przyjmowanie pokarmów, a zwiększa się objętość przyswajanej jednorazowo porcji), - dzieci stają się bardziej odporne na choroby.

 1750 do 2500 kalorii na dobę  Białka 10 g na kg masy ciała- 15 %  Węglowodany ok.50 % dziennego posiłku  5 porcji warzyw i owoców to jest ok. 400 g  Dieta zbilansowana dostarcza energii niezbędnej do pracy narządów wewnętrznych, krążenia, oddychania, trawienia, utrzymania stałej ciepłoty ciała, kondycji budulcowej…  Dziecko powinno zjeść 5 posiłków, przerwy między nimi 3- 4 godz. Po 6 godz. ciepły posiłek.

Koncepcja Wygockiego Koncepcja Wygockiego oparta jest na podłożu antropologicznym związanym z kulturą, która nie jest tylko odkrywana, ale jest przekazywana z pokolenia na pokolenie lub staje się zapomniana i wtedy następuje upadek człowieka. Kultura rozwija umiejętności i otwiera możliwości.

Rozwój człowieka jest kulturowo – historyczny KONCEPCJA WYGOCKIEGO Ludzie do dziecka Uczenie = Rozwój Dziecko uczy się z ludźmi Jak to robimy? Co doświadczyło dziecko, co doprowadziło go do takiego rozwoju? Rezultat = doświadczenie + narzędzia Wiedza językowo – kulturowa Wiedza jest szeroka każdy ją posiądzie, zrozumie na miarę swoich możliwości np. poprzez schematy, znaki, tabele, wzory, muzykę, liczbę, literę, symbol…

Dziecko przychodząc na świat nie ma w sobie nic poza czystą, otwartą duszą! Małe dziecko potrzebuje głębokiego poczucia bezpieczeństwa, Doświadczenie owej więzi czy przywiązania - czyli bezpieczeństwa – płynie nie tylko z faktu bycia kochanym, ale także z poczucia, że jest się kochanym, z poczucia, że jest się chcianym, z poczucia, że jest się kimś ważnym. Proszę zwrócić uwagę, że akcent spoczywa tu bardziej na słowie poczucie niż na słowie bycie.

Nadchodzi pokolenie dzieci bardzo zajętych, kontrolowanych przez rodzinę z racjonalnym podejściem do świata i do tego co robi, o bardzo słabo rozwiniętej empatii! Naukowcy zauważają, że wiele rodzin zaczyna zarządzać swoim dzieckiem, jego czasem, jego znajomymi, jego uczuciami, jego talentem, jego możliwościami. Rodzice traktują dzieci jak spadkobierców. Rodzice traktują dzieci jak spadkobierców. Oczekują wdzięczności, nie uczą miłości, szacunku, poprawnej komunikacji, nie rozbudzają nadziei.

Mądry rodzic i wychowawca: Uczy miłości Przebaczania Poprawnej komunikacji opartej na szacunku Rozbudza nadzieję Dostarcza dziecku Licznych doświadczeń Dziękuję za uwagę Ludmiła Prusko