Kształcenie w zakresie geomatyki na kierunku leśnictwo Grażyna Kamińska Katedra Urządzania Lasu, Geomatyki i Ekonomiki Leśnictwa Wydział Leśny SGGW.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STUDIUM PODYPLOMOWE „ZASTOSOWANIE SYSTEMÓW INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W LEŚNICTWIE I OCHRONIE PRZYRODY” Z PERSPEKTYWY CZTERECH LAT Krzysztof Będkowski Katedra.
Advertisements

Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
„Wpatrz się głęboko, głęboko w przyrodę, a wtedy wszystko lepiej zrozumiesz…” Albert Einstein.
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
Prof. nadzw. dr hab. Radosław Ignatowski Zakład Rachunkowości Międzynarodowej, Katedra Rachunkowości Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki 1 Prezentacja.
III Konferencja SIP w LP „Stan i perspektywy wdrażania leśnej mapy numerycznej” Rogów września 2006 r. I n t r a n e t o w y S e r w e r M a p o.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
90 lat Zak ? aduGeomatykii Gospodarki Przestrzennej ZILiM, ZM,SZGLiF, ZGL,ZGiFL,ZSIPiGL, ZGiGP 90 lat Zakładu Geomatyki i Gospodarki Przestrzennej, Katedra.
Opracowanie: mgr Dorota Fabianowicz. Edukacja leśna w polskich szkołach Kształtowanie właściwych postaw dzieci i młodzieży odbywa się na poszczególnych.
Nadleśnictwo Radomsko Nadleśnictwo Radomsko powstało w 1945 rok. Obecnie zarządza gruntami Skarbu Państwa o łącznej powierzchni 17127,14 ha, podzielonymi.
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
Stan wdrożenia LMN w nadleśnictwach Jolanta Starzycka Wydział Urządzania Lasu Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych III Konferencja SIP w LP Rogów
SYSTEMY INFORMACJI GEOGRAFICZNEJ W BADANIACH ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO SYSTEMY INFORMACJI GEOGRAFICZNEJ W BADANIACH ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO Halina Klimczak,
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
© 2015 Copyright by Maciej Bednarek & Digitalsphere Fotografika. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wydział Biotechnologii i Nauk o Żywności Na Wydziale studiuje: 1740 studentów 112 doktorantów Kadra akademicka Wydziału: 133 nauczycieli 11 profesorów.
31 maja 2016r. 1 Regionalne badanie nastrojów społecznych wokół UEFA EURO 2012™ Prezentacja wyników badania z mieszkańcami Gdańska, Poznania,
Nadleśnictwo - obszar Poddębic Gospodarka leśna. Ukierunkowana jest ona w stronę postrzegania gospodarki leśnej i lasu jako podmiotów wielofunkcyjnych.
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2013/2014 Senat PG, r. Opracowała:
Literary Reference Center Przewodnik
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Główne etapy procedury administracyjnej związanej z uzyskaniem stopnia doktora nauk chemicznych Uzyskanie kompetencji merytorycznych wynikających realizacji.
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 66 im. Ks. J. Chrościckiego, ul. Przepiórki 16 JA, ANTEK RYLSKI UCZEŃ KLASY VI MARZĘ O ZAWODZIE… PROJEKTANTA GIER KOMPUTEROWYCH.
Wydział Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów Dr inż. Barbara Niekraszewicz.
Najnowsze technologie – Profesjonalni wykonawcy. Geneza Stowarzyszenie powstało 9 kwietnia 2011 roku w miejscowości Rochna, położonej w centralnej Polsce,
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Finanse i Rachunkowość Wybory ścieżki kształcenia na rok akademicki 2016/2017.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Wykorzystanie map numerycznych i teledetekcji w turystyce i edukacji leśnej III Krajowa Konferencja „SYSTEM INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W LASACH PAŃSTWOWYCH”
Seminarium magisterskie/licencjackie dr Renata Karkowska Zakład Ubezpieczeń i Rynków Kapitałowych Katedra Systemów Finansowych Gospodarki (wpisać proponowany.
WYDZIAŁ NAUK O SPORCIE SPECJALNOŚĆ ODNOWA BIOLOGICZNA W SPORCIE WYDZIAŁ NAUK O SPORCIE SPECJALNOŚĆ ODNOWA BIOLOGICZNA W SPORCIE II stopień studiów.
Objęta patronatem dwóch uczelni wyższych: *Politechniki Śląskiej w Katowicach Wydziału Inżynierii Materiałowej i Metalurgii oraz * Wyższej szkoły Biznesu.
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Wydział Informatyki Kierunek: Informatyka Specjalność: Systemy Informatyczne PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA.
III SESJA ZIMOWEJ SZKOŁY LEŚNEJ PRZY IBL „Strategia rozwoju lasów i leśnictwa w Polsce do roku 2030” Leśne Centrum Informacji - transfer wiedzy o środowisku.
2016. Najczęściej popełniane błędy podczas e-Naboru Wybranie jedynie jednego oddziału w danej szkole – w przypadku gdy zabraknie punktów aby system przydzielił.
Sieci komputerowe. Podział sieci. Podstawowe pojęcia związane z sieciami. Internet - określenia podstawowych terminów. Komunikacja w sieci.
Przewodnik – od sygnału do mapy- wykorzystanie urządzeń GPS w pomiarach geodezyjnych Technik geodeta Technikum nr 6 w Głogowie Technik geodeta Technikum.
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
ZNACZENIE WIARYGODNOŚCI DANYCH O WARUNKACH GLEBOWYCH DLA POTRZEB OKREŚLENIA WARTOŚCI GRUNTÓW W PROCESIE SCALENIA I WYMIANY Anna Bielska Katedra Gospodarki.
Pedagogika porównawcza wymiar godzin: 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Prezentacja dobrych praktyk w zakresie programowania w ramach zajęć komputerowych i informatyki Gimnazjum.
Badanie sprawozdań finansowych i kontrola wewnętrzna Moduł specjalizacyjny F3/RA opiekun: dr Mikołaj Turzyński Kierunek: Finanse i rachunkowość Specjalność:
Opracowanie metody inwentaryzacji lasu opartej na integracji danych pozyskiwanych różnymi technikami geomatycznymi.
Nasze nadleśnictwo Zapraszamy do leśnictwa Podzamcze Chcemy wspólnie troszczyć się o lasy uczestnicząc we właściwym ich zagospodarowaniu, eksploatacji,
Z Zapraszamy. Drzwi Otwarte 19 marca 2016 roku (sobota), godz – kwietnia 2016 roku (piątek), godz – Pomorska 105,
Moduł SDI – zasilanie węzłów IIP oraz wykorzystanie danych. Wprowadzenie. Szkolenie przeprowadzone w ramach projektu „TERYT 3 – Rozbudowa systemów do prowadzenia.
Wydział Nauk Ekonomicznych i informatyki (zajęcia w Płocku)
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Zapraszamy na studia Promocja WNEI. Wydział Nauk Ekonomicznych i Informatyki Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku.
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
NADLEŚNICTWO RYTEL.
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Spotkanie informacyjne projektu Podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej UMK Zadanie 4 (IINiB)
Nowa jakość studiów II stopnia na PG
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Międzynarodowy Rynek Pracy
Specjalność wydawnicza
System kształcenia nauczycieli w Polsce
Rachunkowość i Rewizja Finansowa II stopień Katedra rachunkowości
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Zapis prezentacji:

Kształcenie w zakresie geomatyki na kierunku leśnictwo Grażyna Kamińska Katedra Urządzania Lasu, Geomatyki i Ekonomiki Leśnictwa Wydział Leśny SGGW

Wydział Leśny w Poznaniu – rok akademicki 1997/1998 Wydział Leśny w Krakowie – rok akademicki 1995/1996 Wydział Leśny w Warszawie – rok 1992 Data rozpoczęcia pełnej edukacji w zakresie geomatyki:

Wykaz przedmiotów obowiązkowych i fakultetów z zakresu geomatyki realizowanych na Wydziale Leśnym AR w Poznaniu ( 2006r.) Studia dzienne i studia zaoczne Kierunki: gospodarka leśna, ochrona środowiska leśnego - Geodezja leśna - Fotogrametria i SIP Fakultety geomatyczne - Systemy INFO w ochronie środowiska - Mapa numeryczna w nadleśnictwie - SIP w urządzaniu lasu

Przedmioty z elementami geomatyki - Inwentaryzacja lasu - Planowanie przestrzenne - Rekreacyjne zagospodarowanie lasu - Urządzanie lasu Fakultety z elementami geomatyki - Internet - zagadnienia praktyczne - Zalesienia gruntów porolnych

Wykaz przedmiotów obowiązkowych i fakultetów z zakresu geomatyki realizowanych na Wydziale Leśnym AR w Krakowie ( 2006r.) Studia dzienne specjalność ochrona zasobów leśnych - Systemy Informacji Przestrzennej - Fotogrametria i fotointerpretacja Studia dzienne specjalność gospodarka leśna - SIP i fotogrametria Studia zaoczne - SIP i fotogrametria Fakultety - Geoinformatyka – tworzenie i prezentacja map - Techniki kartowania GPS

Wykaz przedmiotów obowiązkowych i fakultetów z zakresu geomatyki realizowanych na Wydziale Leśnym SGGW w Warszawie ( 2006r.) Studia dzienne i studia zaoczne specjalność leśnictwo wielofunkcyjne - Geodezja i kartografia leśna / Geodezja leśna - Podstawy fotogrametrii i SIP / Fotogrametria i SIP Studia zaoczne specjalność ochrona przyrody i krajobrazu - Geodezja i kartografia - Teledetekcja i fotogrametria - Systemy informacji przestrzennej Studia zaoczne magisterskie uzupełniające obie specjalności - Geodezja leśna + SIP

- Metody numeryczne w fotogrametrii i teledetekcji - Metody analizy danych rastrowych w SIP - Budowa SIP dla nadleśnictwa - Wykorzystanie SIP w nadleśnictwie - Budowa SIP na poziomie regionalnym i krajowym - Wykorzystanie SIP na poziomie regionalnym i krajowym - Wykorzystanie sieci neuronowych w leśnictwie - Fotogrametria w urządzaniu lasu Przedmioty fakultatywne wybrane przez studentów w roku 2005/2006:

Dwuletnie, angielskojęzyczne studia magisterskie na kierunku leśnictwo. Realizowane są wspólnie przez Wydział Leśny SGGW i Uniwersytet w Eberswalde. Program jest otwarty dla posiadających stopień licencjata lub inżyniera leśnictwa albo dziedzin pokrewnych i udokumentowaną znajomość języka angielskiego. Ukończenie studiów jest jednoznaczne z uzyskaniem tytułu magistra obu uczelni. Rocznik stanowić może maksymalnie 25 osób: po 8 z Polski i Niemiec i 9 z innych krajów. Wykładane są min.: programowanie internetowe, cyfrowa obróbka danych teledetekcyjnych, administracja i zarządzanie w leśnictwie, system informacyjny w leśnictwie, urządzanie lasu, półnaturalna hodowla lasu, ekologia leśna. Technologie Informacyjne w Leśnictwie (Forest Information Technology – FIT)

- Systemy Informacji Geograficznej II (Geographic Information Systems II ) - Fotogrametria leśna (Forest Photogrammetry ) - Programowanie II (Programming II) - Numeryczne przetwarzanie danych teledetekcyjnych (Digital processing of remotely sensed data) - Analizy przestrzenne (Spatial analyses) - Systemy informacyjne w leśnictwie (Forest Information Systems ) Przedmioty realizowane w ramach FIT w roku 2006 W roku 2005/2006 studia rozpoczęło (jeszcze bez udziału studentów polskich) 12 osób: 8 z Niemiec, po jednej osobie z Austrii, Ghany, Nigru i USA.

Prace magisterskie Wydział Leśny w Poznaniu – od 2001 roku - 12 prac Wydział Leśny w Krakowie – od 1999 roku - 17 prac Wydział Leśny w Warszawie – od 1992 roku prac

Postulaty Deklaracji Bolońskiej - wprowadzenie systemu „łatwo czytelnych” i porównywalnych stopni (dyplomów) - wprowadzenie studiów dwustopniowych - wprowadzenie punktowego systemu rozliczania studentów (ECTS) -usuwanie przeszkód ograniczających mobilność studentów i pracowników - współdziałanie w zakresie zapewnienia jakości kształcenia - propagowanie problematyki europejskiej w kształceniu

- kończą się one (po obronie pracy inżynierskiej) nadaniem tytułu zawodowego inżyniera, - trwają nie krócej niż 7 semestrów, - liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 2400, - liczba punktów ECTS nie mniejsza niż 210. Standard kształcenia na kierunku leśnictwo dla studiów pierwszego stopnia zakłada, że:

Grupy treści kształcenia, składniki treści kształcenia w grupach, minimalna liczba godzin zajęć zorganizowanych oraz minimalna liczba punktów ECTS (źródło www. mnisw.gov.pl) godzinyECTS GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH Treści kształcenia w zakresie: Matematyki i statystyki matematycznej45 2. Fizyki30 3. Chemii30 4. Fizjologii roślin drzewiastych30 5. Botaniki i zoologii leśnej45 6. Ekologii30 GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH Treści kształcenia w zakresie: Siedliskoznawstwa leśnego 2. Hodowli lasu 3. Ochrony ekosystemów leśnych 4. Urządzania ekosystemów leśnych 5. Techniki i inżynierii leśnej 6. Użytkowania zasobów leśnych 7. Geomatyki w leśnictwie 8. Zarządzania w leśnictwie

- Metody pomiarów geodezyjnych - Systemy pozycjonowania globalnego - Zdjęcia fotogrametryczne i obrazy satelitarne – ich wykorzystanie - Interpretację oraz numeryczne opracowanie zdjęć i obrazów - System informacji przestrzennej - Leśną mapę numeryczną - Numeryczny model terenu - Analizy przestrzenne Kształcenie w zakresie geomatyki w leśnictwie, zgodnie ze standardem, obejmuje: Efektem kształcenia ma być zrozumienie specyfiki pozyskiwania danych przestrzennych o lasach, umiejętność przetwarzania i wizualizacji danych przestrzennych o lasach.

- Studia kończą się nadaniem tytułu zawodowego magistra. - Trwają nie krócej niż 3 semestry, - Liczba godzin zajęć nie powinna być mniejsza niż 900, - Liczba punktów ECTS nie mniejsza niż 90, - Przynajmniej 50% stanowić powinny ćwiczenia. Standard kształcenia na kierunku leśnictwo dla studiów drugiego stopnia zakłada, że:

Grupy treści kształcenia, składniki treści kształcenia w grupach, minimalna liczba godzin zajęć zorganizowanych oraz minimalna liczba punktów ECTS (źródło www. mnisw.gov.pl) godzinyECTS GRUPA TREŚCI PODSTAWOWYCH Treści kształcenia w zakresie: Doświadczalnictwa leśnego GRUPA TREŚCI KIERUNKOWYCH Treści kształcenia w zakresie: Siedliskoznawstwa leśnego 2. Hodowli lasu 3. Ochrony ekosystemów leśnych 4. Urządzania ekosystemów leśnych 5. Techniki i inżynierii leśnej 6. Użytkowania zasobów leśnych 7. Geomatyki w leśnictwie 8. Zarządzania w leśnictwie

Kształcenie w zakresie geomatyki w leśnictwie, zgodnie ze standardem dla studiów drugiego stopnia, obejmuje integrację różnych źródeł danych przestrzennych o środowisku leśnym w celu prowadzenia szeroko rozumianych analiz danych przestrzennych.

Wydział Leśny SGGW Geomatyka w leśnictwie studia I stopnia przedmiot semestr/ punkty ECTS wykład ćwiczenia kameralne ćwiczenia terenowe Geodezja leśnaI / Fotogrametria i teledetekcjaIV / Systemy informacji przestrzennejV / 31326

Wydział Leśny SGGW Geomatyka w leśnictwie studia II stopnia Geomatyka w leśnictwie – 10 godz. wykładów, 30 godz. ćwiczeń (dla wszystkich specjalizacji) Specjalizacja „Techniki geoinformacyjne w kształtowaniu środowiska przyrodniczego” Każda specjalizacja obejmuje 150 godzin zajęć obowiązkowych, 80 godzin seminarium i konwersatorium, 120 godzin fakultetów

wykorzystania stanu wiedzy nauk przyrodniczych do konstruowania komputerowych modeli obiektów przyrodniczych i procesów w formie dostosowanej do przetwarzania w systemach informacji geograficznej narzędziowego wykorzystania współczesnych technik geoinformacyjnych do inwentaryzacji stanu i analizy zmian środowiska przyrodniczego interpretacji przyrodniczej rezultatów analiz przestrzennych, ukierunkowanych na poznanie lub zarządzanie układami przyrodniczymi Głównym celem specjalizacji jest zdobycie przez jej absolwentów umiejętności:

Blok I Podstawy merytoryczne interpretacji i kierunki wykorzystania danych przestrzennych do inwentaryzacji, ochrony, użytkowania i zarządzania zasobami leśnymi, zadrzewieniami i parkami zabytkowymi. Forma realizacji to wykłady z udziałem zapraszanych specjalistów. Blok II Regulacje prawne i ekonomiczne pozyskania, wykorzystania i udostępniania przyrodniczych danych na szczeblu globalnym, UE i krajowym. Forma – wykład. Blok III Techniki geoinformacyjne w pozyskiwaniu i przetwarzaniu przestrzennych danych przyrodniczych. Forma – wykłady i ćwiczenia. Realizacja tak sformułowanego celu przeprowadzona będzie w trzech blokach:

- Fotogrametria i teledetekcja obszarów wiejskich - Elementy geodezji współczesnej - Analizy przestrzenne - Wybrane techniki modelowania systemowego - Matematyczne podstawy przetwarzania danych przestrzennych - Komputerowa redakcja map i kartoznawstwo - Udostępnianie danych przestrzennych w sieciach komputerowych - Tworzenie baz danych systemów informacji przestrzennej W ramach bloku III realizowane będą przedmioty:

Czy nowy system kształcenia będzie lepszym dla przyszłego leśnika i leśnictwa? Czy umożliwi kończącym studia zdobycie wiedzy umożliwiającej pracę również w innych resortach? Czy Ci, którzy postawią na geomatykę będą mieli większe możliwości wyboru?

„Jedną z dziedzin naukowych, której jeszcze formalnie nie ma, ale która zyskała swoją tożsamość w ramach Polskiej Akademii Umiejętności jest geoinformatyka. Takiej dyscypliny naukowej formalnie nie ma, a jednak wszyscy spotykamy się niemal codziennie z mapami cyfrowymi. Taka dziedzina nie występuje na żadnej oficjalnej liście, a jednak satelitarne systemy geodezji, kartografii i teledetekcji są w powszechnym użyciu. Taka dziedzina nie ma jeszcze swojej kadry naukowej...” Problemy Nauki numer 7-8, 2006