 Wykonawcy:  Patryk Jezierski kl. 2 „c”  Kamil Rurarz kl. 2 „c”  Maciek Salata kl. 2 „c”  Opiekun: Barbara Kawecka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 5: Rola mechanizmu.
Advertisements

© IEn Gdańsk 2011 Wpływ dużej generacji wiatrowej w Niemczech na pracę PSE Zachód Robert Jankowski Andrzej Kąkol Bogdan Sobczak Instytut Energetyki Oddział.
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
Doświadczenia z pracy ze schładzarką szybową w fabryce Szerencs Zakopane, Zoltán TÓTH Mátra Cukor.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
SPORZĄDZANIE PROJEKTÓW UMÓW. Inter – Group sp.k. sp. z.o.o. jest właścicielem nieruchomości, składającej się z działki gruntu zabudowanej budynkiem biurowym,
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1 Środki transportu Transport kolejowy lokomotywy Klasyfikacja lokomotyw Opracował: Kazimierz Rudnicki.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Sytuacja na rynku pracy – bezrobocie na terenie miasta Zawiercie Zawiercie, r.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Czy spalanie biomasy jest neutralne w kontekście CO 2 ? Wydział Przyrodniczo-Technologiczny Instytut Inżynierii Rolniczej Studenckie Koło Naukowe BioEnergia.
Przepisy dotyczące rowerzystów Agata Lewandowska.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Poczta elektroniczna – e- mail Gmail zakładanie konta. Wysyłanie wiadomości.
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2013/2014 Senat PG, r. Opracowała:
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Mgr Agnieszka Wnuk KRĘGOSŁUP Mgr Agnieszka Wnuk
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
INNOWACJE I PATENTY Innowacje i nowe technologie - przykład - Gepardy Biznesu Spotkania lokalne organizowane są w ramach projektu systemowego Urzędu Marszałkowskiego.
Niedziela dobrem publicznym -chrońmy ją ustawowo Konferencja Sejm RP,
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Dworzec Łódź – Fabryczna dziś Węzeł Multimodalny Łódź – Fabryczna - po przebudowie Koncepcja funkcjonalno – przestrzenna Opracowanie: SYSTRA/AREP/BBF.
 Chrzest Polski – tradycyjna nazwa chrztu księcia Polan Mieszka I, który zapoczątkował proces chrystianizacji ziem polskich. Niekiedy uważa się go.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Zarządzanie systemami dystrybucji
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
WYNIKI ANKIETY INTERNETOWEJ Opracowanie wyników: Dr Jarosław Załęcki Mgr Maciej Brosz „Współtwórz swoje miasto. Wysokościowce w Gdańsku”
KARTY RATOWNICZE W POLSCE
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
- nie ma własnego kształtu, wlana do naczynia przybiera jego kształt, - ma swoją objętość, którą trudno jest zmienić tzn. są mało ściśliwe (zamarzając.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
PRZEGLĄD PRASY 19 marca 2013 roku Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach Biuro Prasowe tel. (41) ; fax. (41) rzecznik.
Rower (pierwotne nazwy: welocyped, bicykl – i podobnie nazywany jest w większości nowożytnych języków europejskich; obecna polska nazwa pochodzi od brytyjskiej.
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Zapraszam na wycieczkę po Toruniu. Toruń jest jednym z najstarszych miast polskich.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus Forum Rynku Zdrowia Warszawa,
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Systemy zarządzania jakością Fredericka Winslow Taylora Artur Szulc Bartosz Naczyński Ryszard Szymczak Tomek Marszał Wsinf 2016.
Informacja na temat projektu informatycznego „Centralizacja przetwarzania danych” V Krajowa Konferencja System Informacji Przestrzennej w Lasach Państwowych.
Rozbudowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej przez Samorząd Województwa Małopolskiego 30 czerwca 2016r. Jacek Krupa Marszałek Województwa Małopolskiego.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Mikrus Powstał szybko, wraz z gomułkowską odwilżą 1956 roku Był pierwszą próbą zbudowania popularnego samochodu dla przeciętnego Polaka Produkcja 1728.
Lekcja 17 Temat: Budowa roweru Definicja roweru
Wyścigowe Auta i Motory
Zapis prezentacji:

 Wykonawcy:  Patryk Jezierski kl. 2 „c”  Kamil Rurarz kl. 2 „c”  Maciek Salata kl. 2 „c”  Opiekun: Barbara Kawecka

PRL jest okresem w historii Polski, przypadaj ą cym na lata Polska w tym okresie by ł a pod w ł adz ą komunistów i zwierzchnictwem Zwi ą zku Radzieckiego. Motoryzacja w latach prl-u mia ł a bogat ą przysz ł o ść. Rozwija ł a si ę ale zawsze blokowa ł y j ą w ł adze. Polska motoryzacja z tego okresu znana by ł a dzi ę ki takim autom jak Fiat 125p, 125p, Polonez, Syrena czy Warszawa. Jednak w okresie PRL polscy in ż ynierowie skonstruowali bardzo wiele ciekawych prototypów. Dzi ś mo ż emy spotka ć niewiele w znakomitym stanie ikon polskiej motoryzacji. Jednak ż e najlepiej zachowane egzemplarze s ą dzi ś oczkiem w g ł owach kolekcjonerów oraz pasjonatów tej niezwyk ł ej motoryzacji.prototypów

 samochód osobowy produkowany od 6 listopada 1951 do 30 marca 1973 w FSO (warszawskiej fabryce na Ż eraniu) na licencji ZSRR [3]. By ł to pierwszy w powojennej historii Polski samochód produkowany seryjnie [3]. Gam ę jednostek nap ę dowych stanowi ł y dwa benzynowe silniki R4 o pojemno ś ci skokowej 2120 cm³, dolnozaworowy M-20 i górnozaworowy S-21. Moment obrotowy przekazywany by ł poprzez suche jednotarczowe sprz ę g ł o, 3-biegow ą manualn ą skrzyni ę biegów (od 1971 w niewielkiej liczbie egzemplarzy skrzynia 4-biegowa) i wa ł nap ę dowy na o ś tyln ą. Pierwsze Warszawy (M20, 200, 201 i 202) charakteryzowa ł y si ę 4-drzwiowym nadwoziem typufastback. Od 1964 produkowana by ł a wersja sedan, za ś od drzwiowe kombi. Przez ca ł y okres produkcji Warszawa poddawana by ł a licznym modernizacjom. samochód osobowyFSOwarszawskiej Ż eraniulicencjiZSRR [3]samochód [3]R4M-20S-21o ś tyln ąfastbacksedankombi  Od roku 1958 produkowana by ł a wersja u ż ytkowa modelu, pick-up. Powsta ł y tak ż e odmiany specjalne Warszawy: radiowóz, ambulans/sanitarka, furgon, pocztylion oraz drezyna. W oparciu o podzespo ł y dedykowane dla Warszawy skonstruowano tak ż e samochody dostawcze: Ż uka, Nys ę orazTarpana. Ostatnia Warszawa zjecha ł a z ta ś my produkcyjnej 30 marca 1973 roku. Przyczyni ł o si ę do tego faktu wprowadzenie w 1967 nast ę pcy dla przestarza ł ego samochodu z FSO, Polskiego Fiata 125p. Przez ca ł y okres produkcji powsta ł o ogó ł em egzemplarzy modelu, z czego trafi ł o na eksport [4].pick-updrezyna Ż ukaNys ęTarpanaPolskiego Fiata 125p [4]

 polski samochód ci ęż arowy ma ł ej ł adowno ś ci, stanowi ą cy licencyjn ą wersj ę radzieckiego samochodu GAZ-51. Produkcj ę seryjn ą rozpocz ę to 7 listopada 1951 roku, a zako ń czono w czerwcu 1959 roku. Model ten zast ą piony zosta ł w ofercie producenta przez opracowany w kraju samochód dostawczy FSC Ż uk. Łą cznie wyprodukowano egzemplarzy samochodu FSC Lublin-51samochód ci ęż arowyradzieckiegoGAZ-517 listopada FSC Ż uk

 rodzina polskich samochodów dostawczych produkowana w FSC w Lublinie. Opracowana w 1956 na bazie samochodu FSO Warszawa, mia ł a wspólne z nim podwozie, silnik [2] i uk ł ad jezdny. Rozwi ą zanie to z jednej strony przyczyni ł o si ę do du ż ej popularno ś ci tego samochodu i jego niskiej ceny, z drugiej za ś strony by ł o powodem rozlicznych wad takich jak [3] :samochodów dostawczychFSCLublinie1956FSO Warszawapodwoziesilnik [2] [3]  niska trwa ł o ść elementów zawieszenia przedniego,  wysoko po ł o ż ona skrzynia ł adunkowa,  wysoko po ł o ż ony ś rodek ci ęż ko ś ci,  zbyt ma ł y rozstaw kó ł,  ograniczone mo ż liwo ś ci w zakresie wzrostu parametrów samochodu (szczególnie ł adowno ś ci).  Jednak ż e w okresie produkcji tego samochodu w FSC jego konstrukcja ulega ł a unowocze ś nieniu (szczególnie w latach 70. [3] ), wprowadzono mocniejsze i oszcz ę dniejsze silniki, zmieniono skrzyni ę biegów, unowocze ś niono wygl ą d zewn ę trzny. Nast ę pc ą sta ł si ę samochód dostawczy FS Lublin seryjnie produkowany od pa ź dziernika 1993 roku. [3]FS Lublin1993  Konstruktorami pojazdu byli in ż ynierowie Stanis ł aw Ta ń ski oraz Roman Skwarek. Za wygl ą d nadwozia odpowiedzialny by ł Julian Kami ń ski. W szczytowych momentach produkowano 30 tysi ę cy Ż uków rocznie. Samochód produkowany by ł zarówno na eksport, jak i na rynek krajowy. Nazwa samochodu wzi ęł a si ę od pasiastego malowania ostatecznej wersji prototypu pojazdu. Zosta ł a ona zaproponowana przez Juliana Kami ń skiego [3]. [3]  Ż uk dost ę pny by ł w ró ż nych wersjach nadwozia - pocz ą wszy od nadwozia typu pick-up w pierwszym modelu A 03, poprzez nadwozia typu furgon iskrzyniowe, wersje do przewozu wi ę kszej liczby osób (towos, mikrobus), po zabudow ę specjalizowan ą (samochody po ż arnicze, do przewozu pieczywa lub odzie ż y). Poszczególne wersje tworzone by ł y w FSC lub przez przedsi ę biorstwa wykorzystuj ą ce znaczny tabor Ż uków (np.Przedsi ę biorstwa Transportowe Handlu Wewn ę trznego) [3][4]. Produkcj ę Ż uków zako ń czono 13 lutego 1998 roku. Łą cznie wyprodukowano sztuk wszystkich wersji tego modelu [5].nadwoziapick-upfurgonskrzyniowetowosmikrobussamochody po ż arniczePrzedsi ę biorstwa Transportowe Handlu Wewn ę trznego [3][4]1998 [5]

 Syrena – rodzina polskich samochodów osobowych i dostawczych produkowanych w latach przez Fabryk ę Samochodów Osobowych wWarszawie, a nast ę pnie w latach przez Fabryk ę Samochodów Ma ł olitra ż owych (pocz ą tkowo Wytwórni ę Sprz ę tu Mechanicznego) wBielsku-Bia ł ej. Wyprodukowano egzemplarzy modelu [1].samochodów osobowychdostawczychFabryk ę Samochodów OsobowychWarszawieFabryk ę Samochodów Ma ł olitra ż owychBielsku-Bia ł ej [1]

 polski samochód osobowy o bardzo uproszczonej budowie produkowany w latach przez WSK Mielec (nadwozie) we wspó ł pracy z WSK Rzeszów (silnik). Wyprodukowano 1728 sztuk.samochód osobowy WSK MielecWSK Rzeszów

 Wzrost w latach 50. oraz 60. liczby ludno ś ci w polskich miastach spowodowa ł zwi ę kszone zapotrzebowanie na us ł ugi transportowe, do zaspokojenia których konieczne by ł o wykorzystanie autobusów miejskich o du ż ej pojemno ś ci. Ze wzgl ę du na brak w ofercie polskich producentów autobusów tego typu pojazdów oraz ich niewystarczaj ą cy import, Jelcza ń skie Zak ł ady Samochodowe w 1962 roku opracowa ł y dokumentacj ę techniczn ą oraz zbudowa ł y prototyp autobusu miejskiego Jelcz 272 MEX, który stanowi ł adaptacj ę modelu Jelcz 043 przystosowan ą do realizacji przewozów na liniach miejskich. Do produkcji seryjnej nowy model wprowadzony zosta ł w 1963 roku polskichmiastachimportJelcza ń skie Zak ł ady Samochodowe1962Jelcz  Osadzone na pod ł ó ż nicowej, nitowanej ramie z t ł oczonej blachy stalowej, nadwozie Jelcza 272 MEX wykonane zosta ł o z zamkni ę tych i otwartych profili stalowych łą czonych ze sob ą poprzez metod ę spawania. Poszycie zewn ę trzne wykonane zosta ł o z blach stalowych mocowanych do szkieletowej konstrukcji nadwozia poprzez nity. W ś cianie czo ł owej nad szybami zastosowano miejsce przeznaczone na tablic ę informacyjn ą. W prawej ś cianie bocznej autobusu pomi ę dzy przedni ą i tyln ą osi ą oraz na zwisie tylnym umieszczone zosta ł y sterowane pneumatycznie dwuskrzyd ł owe drzwi prowadz ą ce do wn ę trza pojazdu. W lewej ś cianie bocznej zastosowano natomiast drzwi przeznaczone dla kierowcy. Wn ę trze o wysoko ś ci 1900 mm, przeznaczone zosta ł o do przewozu 81 pasa ż erów z czego 28 na miejscach siedz ą cych. Wewn ą trz przestrze ń pasa ż erska wyko ń czona zosta ł a lakierowanymi p ł ytami pil ś niowymi, pod ł og ę stanowi ł y deski sosnowe pokryte gum ą. Wn ę trze modelu 272 MEX ogrzewane by ł o przez nagrzewnic ę zasilan ą ze zbiornika paliwa pojazdu oraz nagrzewnic ę wodn ą. W stosunku do Jelcza 043 we wn ę trzu odmiany miejskiej zlikwidowano nadokienne pó ł ki baga ż owe oraz baga ż nik dachowy.nitowanejstalowejspawaniap ł ytami pil ś niowyminagrzewnic ę  Do nap ę du tego pojazdu zastosowano importowany z Czechos ł owacji wyposa ż ony w bezpo ś redni wtrysk paliwa, 6-cylindrowy, rz ę dowy silnik wysokopr ęż ny typu Škoda 706RT o pojemno ś ci skokowej cm³ i mocy maksymalnej 117,6 kW (160 KM). Jednostka nap ę dowa zblokowana zosta ł a z 5-biegow ą manualn ą, niesynchronizowan ą skrzyni ą biegów. Silnik umieszczony zosta ł w przedniej cz ęś ci pojazdu nad osi ą kó ł przednich, nap ę d na ko ł a tylne przekazywany by ł poprzez dwucz ęś ciowy wa ł o konstrukcji rurowej. W uk ł adzie jezdnym zastosowano sztywn ą o ś przedni ą o przekroju dwuteowym opart ą na wzd ł u ż nych pó ł eliptycznych resorach piórowych oraz dwóch hydraulicznych amortyzatorach ramieniowych. Tylny most nap ę dowy zawieszony zosta ł na pó ł eliptycznych resorach piórowych, dodatkowo wspartych przez hydrauliczne amortyzatory ramieniowe. Uk ł ad kierowniczy z ś limakow ą przek ł adni ą kierownicz ą wyposa ż ony zosta ł w nadci ś nieniow ą pomp ę wspomagaj ą c ą typu AB 125.wtrysk paliwasilnik wysokopr ęż nydwuteowymhydraulicznych amortyzatorach ś limakow ą przek ł adni ą  Do obecnych czasów w Polsce zachowa ł y si ę trzy [potrzebne ź ród ł o] egzemplarze Jelczy 272 MEX. Dwa z nich nale żą do stowarzysze ń mi ł o ś ników komunikacji, a trzeci do prywatnego kolekcjonera. W 2002 roku MPK w Krakowie przebudowa ł o autobus Jelcz 043 na wersj ę 272 MEX.potrzebne ź ród ł o2002Jelcz 043

 samochód osobowy klasy ś redniej produkowany w FSO na Ż eraniu od 28 listopada 1967 [2] do 29 czerwca 1991 na podstawieumowy licencyjnej z w ł osk ą firm ą FIAT z 1965 roku. Po wyga ś ni ę ciu licencji w 1983 roku nazw ę zmieniono na FSO 125p.samochód osobowy klasy ś redniejFSO Ż eraniu [2]umowy licencyjnejFIAT  Samochód zosta ł wprowadzony jako nast ę pca dla przestarza ł ej Warszawy 223/224. Konstrukcyjnie by ł po łą czeniem w ł oskich modeli 1300/1500 i125. Do nap ę du u ż ywano benzynowych silników R4 OHV o pojemno ś ci 1,3 i 1,5 litra, w pó ź niejszym czasie dodatkowo przej ę to gam ę jednostek nap ę dowych z Poloneza. Powsta ł y tak ż e krótkie serie z silnikami wysokopr ęż nymi i benzynowymi DOHC. Moment obrotowy przenoszony by ł przez: suche jednotarczowe sprz ę g ł o, 4-biegow ą manualn ą (od biegow ą ) skrzyni ę biegów, dwucz ęś ciowy wa ł nap ę dowy i tylny most na ko ł a tylne. Samochód dost ę pny by ł pocz ą tkowo jako 4-drzwiowy sedan, w 1972 roku do oferty do łą czy ł a wersja kombi, trzy lata pó ź niej pick-up. Przez ca ł y okres polskiej produkcji przeprowadzane by ł y liczne modernizacje modelu, najbardziej widoczna z nich przygotowana zosta ł a dla rocznika 1975, zmieniono wówczas znacznie wygl ą d nadwozia i kabiny pasa ż erskiej. W roku 1978 wprowadzono nast ę pc ę, Poloneza, oba modele produkowane by ł y jednak równocze ś nie a ż do 1991 roku. Łą cznie powsta ł o egzemplarzy modelu, z czego trafi ł o na eksport.Warszawy 223/ / R4OHVDOHCMoment obrotowyko ł a tylnesedankombipick-upPoloneza

. samochód osobowy klasy ni ż szej- ś redniej, pierwszy przednionap ę dowy model FIATa, produkowany w latach Zast ą pi ł Fiata W 1970 r. zosta ł samochodem roku. Wyst ę powa ł z nadwoziami typu sedan (dwu i czterodrzwiowe), kombi (trzydrzwiowe), Sport Coupe ( ) i coupe 3P (od 1975 r.). Nap ę dzany by ł czterocylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemno ś ci 1116 cm³ (55-65 KM) i 1290 cm³ (60-75 KM).samochód osobowyklasyFIATaFiata 1100samochodem rokunadwoziamisedankombiSport Coupecoupe 3PsilnikamiKM  W 1979 roku w koncernie Fiat podstawowa wersja zast ą piona zosta ł a modelem Ritmo.FiatRitmo  Licencja na model 128 zosta ł a kupiona przez Jugos ł owia ń sk ą firm ę Zastava, która produkowa ł a go od 1971 roku jako Zastav ę Samochód ten posiada ł zmienione w tylnej cz ęś ci nadwozie, co czyni ł o z niego pi ę ciodrzwiowego hatchbacka. W Polsce pod nazw ą Polski Fiat 128p montowano w Warszawie (FSO) odmiany Sport Coupe oraz pó ź niejsz ą 3P. LicencjaJugos ł owia ń sk ąZastavaZastav ę 1100hatchbacka

 samochód osobowy skonstruowany w zak ł adach FIAT, produkowany we W ł oszech w latach , a w Polsce od 6 czerwca 1973 do 22 wrze ś nia 2000 roku (Polski Fiat 126p) [1]. Polska wersja licencyjna produkowana by ł a przez Fabryk ę Samochodów Ma ł olitra ż owych „Polmo” Bielsko-Bia ł a w Bielsku-Bia ł ej oraz w Tychach. Jego poprzednikiem by ł Fiat 500, nast ę pc ą Fiat Cinquecento.samochód osobowyFIATW ł oszechPolsce [1]Fabryk ę Samochodów Ma ł olitra ż owych „Polmo” Bielsko-Bia ł aBielsku-Bia ł ejTychachFiat 500Fiat Cinquecento  Przez wiele lat by ł jednym z najcz ęś ciej spotykanych samochodów na polskich drogach, doczeka ł si ę te ż bardzo wielu nazw potocznych i zwyczajowych, z których najpopularniejsza – Maluch, sta ł a si ę pod koniec produkcji tego modelu (1997) jego oficjaln ą nazw ą.  Łą cznie wyprodukowano sztuk Fiatów 126, z czego we W ł oszech powsta ł o sztuk [1]. W Polsce wyprodukowano łą cznie sztuk Fiatów 126, z czego w Bielsku- Bia ł ej – , a w Tychach – [1]. W Austrii 2069 sztuk [potrzebne ź ród ł o] w ł oskiego Fiata zosta ł o wzbogaconych o m.in. mocniejszy silnik przez firm ę Steyr [2]. [1]Bielsku- Bia ł ejTychach [1]Austriipotrzebne ź ród ł oSteyr [2]

 W grudniu 1972 roku bramy WZNS opu ś ci ł a pierwsza seria 25 sztuk wykonanych tu samochodów, ju ż pod nazw ą Tarpan. W kwietniu 1973 roku WZNS zosta ł y przy łą czone do Fabryki Samochodów Ci ęż arowych w Lublinie jako Zak ł ad Samochodów Rolniczych. Naprawy samochodów du ż ej ł adowno ś ci przeniesiono do innych wyspecjalizowanych zak ł adów. Rozpocz ę to prace adaptacyjne niezb ę dne do nowej produkcji. Nale ż a ł o powi ę kszy ć lakierni ę i przygotowa ć lini ę zgrzewania nadwozia.1972WZNS1973Lublinie  Badania eksploatacyjne pierwszych samochodów oraz wymagania technologiczne spowodowa ł y konieczno ść wprowadzenia szeregu zmian w konstrukcji tego pojazdu. W wyniku pierwszej modernizacji zmieni ł si ę nieco wygl ą d samochodu. Wprowadzono przedni zderzak, nowe lampy kierunkowskazów przednich (z PF 125p) i now ą, w ęż sz ą, atrap ę nie os ł aniaj ą c ą ju ż reflektorów. W reflektorach wprowadzono dwustopniow ą regulacj ę wysoko ś ci snopa ś wiat ł a w zale ż no ś ci od obci ąż enia pojazdu.PF 125patrap ę  W nadwoziu zlikwidowano zewn ę trzne kraw ę dzie spawalnicze. Stosowane dotychczas klamki przyciskowe zast ą piono klamkami z PF 126p. We wn ę trzu nadwozia poprawiono kszta ł t przednich foteli, zmieniono zestaw wska ź ników oraz d ł ugo ść i k ą t pochylenia kolumny kierownicy. W tylnymzawieszeniu zastosowano amortyzatory teleskopowe. Masa w ł asna pojazdu wzros ł a do 1320 kg. W 1973 roku wykonano 250 sztuk Tarpanów, a w roku nast ę pnym ju ż Alternatywnie stosowano silniki typu M20 i S-21 (o mocy 51,5 kW). Dalsze lata równie ż charakteryzuj ą si ę du ż ym wzrostem produkcji, w 1975 roku wyprodukowano 2760 Tarpanów, w rok pó ź niej 3941 sztuk.nadwoziukolumny kierownicyzawieszeniuamortyzatory teleskopoweM20S-21kW  Od 1 lipca 1975 roku producent Tarpanów uzyska ł niezale ż no ść i zacz ął dzia ł a ć pod nazw ą Fabryka Samochodów Rolniczych "Polmo" w Poznaniu. Podj ę to te ż decyzj ę o rozbudowie Fabryki i w łą czeniu w jej sk ł ad kilku zak ł adów b ę d ą cych dot ą d g ł ównie kooperantami dla FSR, m.in. w Gnie ź nie,Swarz ę dzu i Z ł otowie.1 lipca1975Fabryka Samochodów Rolniczych "Polmo"PoznaniuGnie ź nieSwarz ę dzuZ ł otowie  Zak ł adowe biuro konstrukcyjne opracowa ł o kolejn ą modernizacj ę samochodu Tarpan oraz nowe wersje nadwoziowe. Indywidualne przednie fotele pasa ż erów zast ą piono dwuosobow ą odchylan ą kanap ą. Samochody otrzyma ł y nowy wystrój tablicy rozdzielczej. Wprowadzono wiele zespo ł ów wyposa ż enia elektrycznego zunifikowanych z rodzin ą Polskich Fiatów. Cz ęść samochodów wyposa ż ono w nowe, 4- biegowe, skrzynie biegów(wykonane w FSO). Na ż yczenie klientów w niektórych Tarpanach montowano mechaniczn ą blokad ę mechanizmu ró ż nicowego, u ł atwiaj ą c ą jazd ę w trudnym terenie.tablicy rozdzielczejskrzynie biegówFSOblokad ę mechanizmu ró ż nicowego  Blachy nadwozi Tarpana od 1976 roku wykonywane by ł y na prasach.1976prasach

 kompaktowy samochód osobowy produkowany przez Fabryk ę Samochodów Osobowych w Warszawie od 3 maja 1978 do 22 kwietnia 2002 roku [1][2]. Powsta ł jako nast ę pca Polskiego Fiata 125p, który by ł jednak produkowany równorz ę dnie a ż do 1991 roku. Przez ca ł y okres produkcji samochód przeszed ł kilka wi ę kszych modernizacji, wprowadzano tak ż e kolejne odmiany.kompaktowy samochód osobowyFabryk ę Samochodów OsobowychWarszawie [1][2]Polskiego Fiata 125p  Samochód odziedziczy ł po poprzedniku wi ę kszo ść rozwi ą za ń technicznych, w tym: uk ł ad przeniesienia nap ę du, zmodyfikowane silniki, uk ł ad hamulcowy oraz zawieszenie. Nowo ś ci ą by ł o 5-drzwiowe nadwozie typu hatchback. W 1988 wprowadzono wersj ę u ż ytkow ą Poloneza, Truck. W 1991 roku przeprowadzono gruntown ą modernizacj ę wprowadzaj ą c wersj ę Caro z nowym nadwoziem. Od 1996 dost ę pna by ł a wersja sedan - Atu, rok pó ź niej przeprowadzono ostatni ą powa ż niejsza modyfikacj ę Poloneza wprowadzaj ą c modele Caro i Atu Plus. Od 1999 dost ę pna by ł a tak ż e wersjaKombi. Produkcj ę zawieszono 22 kwietnia 2002 roku, łą cznie z zestawami monta ż owymi wyprodukowano egzemplarzy modelu w ró ż nych wersjach (bez dostawczych Trucków i vanów Cargo) [1].hatchbackTruckAtuKombi [1]

 Pierwszy model motocykla SHL, produkowany w latach , opracowany zosta ł przez in ż. Rafa ł a Ekielskiego w oparciu o brytyjski silnik Villiers 98 cm³, produkcj ę którego uruchomiono na podstawie umowy licencyjnej. Podwozie SHL 98 skonstruowane by ł o z kszta ł towników t ł oczonych z blachy łą czonych ś rubami z elementami odlewanymi. Motocykli tych wyprodukowano ok. 2 tys Rafa ł a Ekielskiego  Po zako ń czeniu II wojny ś wiatowej postanowiono wznowi ć w Kielcach produkcj ę motocykli. W roku 1947 skonstruowano prototyp motocykla SHL 125 – M02 wed ł ug w ł asnego projektu, opartego na wzmocnionej konstrukcji ramy przedwojennej oraz krajowym silniku S01 o pojemno ś ci 125 cm³ (opracowanym w 1946 r. przez Centralne Biuro Techniczne na bazie niemieckiego DKW RT125 dla motocykla Sokó ł 125 – M01 produkowanego w Warszawie). Model ten wprowadzony zosta ł do seryjnej produkcji w roku Po wyprodukowaniu ok. 200 szt., w ramach unifikacji z Soko ł em 125 zast ą piony zosta ł przez SHL M03 (350 szt.), a od roku 1949 przez SHL M04 (15,5 tys.szt.).II wojny ś wiatowej DKW RT125Sokó ł  W tym okresie w Wydziale Do ś wiadczalnym Kieleckich Zak ł adów Wyrobów Metalowych (od 1948 r. nowa nazwa Huty Ludwików) pod kierunkiemJerzego Jankowskiego konstruowano równie ż motocykle sportowe: wy ś cigowe i rajdowe. W jednym z modeli – RJ2 po raz pierwszy zastosowano w motocyklu polskiej konstrukcji widelec teleskopowy i tylne zawieszenie na suwakach. Niestety, do naszych czasów nie zachowa ł si ę oficjalnie ż aden z motocykli RJ2 W roku 1952 produkcja motocykli zosta ł a przeniesiona z KZWM do Warszawskiej Fabryki Motocykli, gdzie do 1953/1954 r. pod znakiem SHL produkowano model przej ś ciowy M05 wyposa ż ony w w/w widelec. Motocykle z prze ł omu 1953/1954 roku wyposa ż one by ł y w widelec teleskopowy lub trapezowy (wykorzystywano stare zapasy). Niektóre motocykle przej ś ciowe maj ą nabite na tabliczce znamionowej M04 przekre ś lone na M05.Jerzego Jankowskiego1952Warszawskiej Fabryki Motocykli  Produkcja motocykli powróci ł a do kieleckiej fabryki w 1958 r., wraz z modelem SHL M06U z silnikiem S06 o pojemno ś ci 150 cm³. Produkcj ę tej wersji zast ą piono w 1959 r. przez wersj ę M06T z nowocze ś niejszym zawieszeniem przednim na wahaczu pchanym, któr ą produkowano do 1961 r.  W maju 1961 r. do seryjnej produkcji wprowadzono model SHL M11, który by ł pierwszym polskim jedno ś ladem z silnikiem 175 cm³. Oprócz nowego silnika S32, wprowadzono takie nowo ś ci, jak: zamek kierownicy, tylny baga ż nik, cygarowy t ł umik, czy te ż sprz ę g ł o z centraln ą spr ęż yn ą dociskow ą. Konstrukcja by ł a ca ł y czas modernizowana [1]. W latach produkowano ponadto ulepszon ą wersj ę M11W, z nowym silnikiem W-2A Wiatr.SHL M11 [1]  Modele M11 i M11W by ł y produkowane tak ż e w wersji eksportowej – „Lux”. Sprzedawano j ą m.in. w Stanach Zjednoczonych oraz w Indiach, które w 1963 r. zakupi ł y licencje na produkcj ę modelu M11 (produkcj ę zako ń czono w 2005 r.). W Indiach motocykl produkowany by ł pod mark ą Rajdoot [1].Stanach ZjednoczonychIndiach1963Rajdoot [1]  W sierpniu 1968 r. wprowadzono do produkcji ca ł kowicie now ą konstrukcj ę. By ł to motocykl SHL M17 „Gazela” z silnikiem 175 cm³, powsta ł y cz ęś ciowo jako rozwini ę cie prototypowych konstrukcji M14 i M16 opracowywanych w latach wcze ś niejszych kolejno przez SFM i WFM. Model ten by ł produkowany w latach jako ostatni ze znakiem SHL.1968GazelaSFMWFM

 polski motocykl popularny produkowany przez Warszawsk ą Fabryk ę Motocykli w latach Wyró ż nia ł si ę prost ą i tani ą konstrukcj ą. Odporny na ci ęż kie warunki eksploatacji i ł atwy do samodzielnej naprawy. Doskonale sprawdza ł si ę w warunkach wiejskich na polnych drogach, cz ę sto przeci ąż any. Ze wzgl ę du na s ł aby silnik niezbyt nadawa ł si ę do dalekiej turystyki.motocyklWarszawsk ą Fabryk ę Motocykli  Konstrukcja motocykla oznaczona M06 opracowana zosta ł a w 1952 roku przez Dzia ł Motocykli BKPMot. jako nast ę pca produkowanych przez warszawsk ą wytwórni ę motocykli SHL M04 i M05. Pierwotn ą konstrukcj ę z pojedyncz ą ram ą, nowym silnikiem S02, amortyzatorami z t ł umieniem olejowym, progresywnymi spr ęż ynami w widelcu teleskopowym oraz akumulatorem w instalacji elektrycznej uznano wówczas za zbyt drog ą i skomplikowan ą dla motocykla popularnego. W 1953 roku opracowano wi ę c uproszczona wersj ę M06 na podwójnej ramie spawanej z ceowników blaszanych, z dotychczasowym silnikiem S01 o nieco podwy ż szonej mocy. Wprowadzono jednak amortyzowane zawieszenie tylnego ko ł a na wahaczu oraz widelec teleskopowy, tyle ż e w równie ż uproszczonej wersji bez t ł umienia, konstrukcja widelca by ł a oparta o stosowany wcze ś niej w SHL M05. M.in. dzi ę ki uproszczeniom mo ż liwe okaza ł o si ę szybkie uruchomienie produkcji i ju ż w grudniu 1954 wytwórni ę opu ś ci ł a seria informacyjna motocykli WFM M SHL  W po ł owie 1955 roku produkcj ę tego samego modelu rozpocz ę to w Wytwórni Sprz ę tu Komunikacyjnego w Ś widniku pod znakiem WSK. W pó ź niejszych latach model M06 obie wytwórnie modernizowa ł y niezale ż nie od siebie.1955Wytwórni Sprz ę tu Komunikacyjnego w Ś widnikuWSK

 Nazwa i znak firmowy pochodzi ł y wprost od nazwy producenta: Wytwórni Sprz ę tu Komunikacyjnego w Ś widniku, gdzie dla zaspokojenia potrzeb rynku w 1955 roku zlokalizowano dodatkow ą produkcj ę motocykli M06. Motocykle WSK M06 do 1957 roku nie ró ż ni ł y si ę od tych produkowanych przez WFM jednak w pó ź niejszych latach konstruktorzy z WSK zacz ę li konkurowa ć z g ł ównym producentem pod wzgl ę dem stosowanych rozwi ą za ń i modernizacji i to na tyle skutecznie, ż e zaprezentowany na Targach Pozna ń skich wiosn ą 1964 roku zmodernizowany model M06 zachowuj ą c t ę sam ą cen ę co WFM mia ł solidny widelec teleskopowy z t ł umieniem olejowym, pe ł nob ę bnowe hamulce, wi ę kszy reflektor i wzmocnion ą ram ę. Sta ł o si ę to jedn ą z przyczyn decyzji o zamkni ę ciu produkcji w warszawskiej wytwórni. Podstawowy model M06 produkowany by ł ze zmianami a ż do roku Ostatni egzemplarz WSK zjecha ł z ta ś my 31 pa ź dziernika 1985 roku i by ł to ostatni motocykl wyprodukowany w Polsce. W fabryce Cegielskiego w Poznaniu (st ą d pochodzi Dokumentacja Techniczno-Ruchowa) lub ZNTK Wroc ł aw (tak g ł osi napis na jednej z zachowanych tabliczek znamionowych) produkowano tak ż e w oparciu o silnik WFM 150 drezyn ę DL2. 13 maja 2010 roku w Ś widniku otworzono pierwsze muzeum tej marki motocykli [1]Wytwórni Sprz ę tu Komunikacyjnego w Ś widniku WFMTargach Pozna ń skich pa ź dziernika1985ZNTK Wroc ł awtabliczek znamionowych [1] Nazwa i znak firmowy pochodzi ł y wprost od nazwy producenta: Wytwórni Sprz ę tu Komunikacyjnego w Ś widniku, gdzie dla zaspokojenia potrzeb rynku w 1955 roku zlokalizowano dodatkow ą produkcj ę motocykli M06. Motocykle WSK M06 do 1957 roku nie ró ż ni ł y si ę od tych produkowanych przez WFM jednak w pó ź niejszych latach konstruktorzy z WSK zacz ę li konkurowa ć z g ł ównym producentem pod wzgl ę dem stosowanych rozwi ą za ń i modernizacji i to na tyle skutecznie, ż e zaprezentowany na Targach Pozna ń skich wiosn ą 1964 roku zmodernizowany model M06 zachowuj ą c t ę sam ą cen ę co WFM mia ł solidny widelec teleskopowy z t ł umieniem olejowym, pe ł nob ę bnowe hamulce, wi ę kszy reflektor i wzmocnion ą ram ę. Sta ł o si ę to jedn ą z przyczyn decyzji o zamkni ę ciu produkcji w warszawskiej wytwórni. Podstawowy model M06 produkowany by ł ze zmianami a ż do roku Ostatni egzemplarz WSK zjecha ł z ta ś my 31 pa ź dziernika 1985 roku i by ł to ostatni motocykl wyprodukowany w Polsce. W fabryce Cegielskiego w Poznaniu (st ą d pochodzi Dokumentacja Techniczno- Ruchowa) lub ZNTK Wroc ł aw (tak g ł osi napis na jednej z zachowanych tabliczek znamionowych) produkowano tak ż e w oparciu o silnik WFM 150 drezyn ę DL2. 13 maja 2010 roku w Ś widniku otworzono pierwsze muzeum tej marki motocykliWytwórni Sprz ę tu Komunikacyjnego w Ś widniku WFMTargach Pozna ń skich pa ź dziernika1985ZNTK Wroc ł awtabliczek znamionowych

 W latach wyprodukowano łą cznie motocykli Junak, w tym ok szt. modelu M07, a tak ż e rajdowe typu M07-R, crossowe typu M07-C, 2500 trójko ł owców typu B20 (dostawczy ze skrzyni ą z plandek ą ) oraz 8500 wózków bocznych typów WB1 i W03. Produkowany by ł wSFM w Szczecinie, silniki typu S03 do wszystkich modeli Junaka produkowane by ł y przez Zak ł ady Sprz ę tu Motoryzacyjnego w Ł odzi plandek ąwózków bocznychSFMSzczecinieZak ł ady Sprz ę tu Motoryzacyjnego Ł odzi  W latach wyprodukowano ok. 10 tys. egzemplarzy M07. Model M10 oficjalnie wprowadzono do produkcji w grudniu 1959 jednak pierwsze 20 tys. szt. modelu M10 wyprodukowane w latach posiada ł y jeszcze niektóre cechy z poprzedniego modelu, przyk ł adem mo ż e by ć przednia lampa. Motocykle Junak posiadaj ą ce cechy obydwu modeli nazwane zosta ł y przej ś ciówkami  Konstrukcja, opracowana w latach w Biurze Konstrukcyjnym Przemys ł u Motoryzacyjnego przez zespó ł pod kierunkiem J. Ignatowicza, przewy ż sza ł a wiele motocykli renomowanych firm ś wiatowych owego czasu [1]. Nic w tym dziwnego, skoro tworzyli go do ś wiadczeni konstruktorzy opieraj ą c si ę na przedwojennych dokonaniach zespo ł u T. Rudawskiego, niezwykle utalentowanego konstruktora trzech modeli motocykli Sokó ł wPZIn ż. St ą d tak wiele podobie ń stw w konstrukcji silnika Junaka do Soko ł a 600 i 500 [potrzebne ź ród ł o]. Przy konstrukcji wzorowano si ę tak ż e na rozwi ą zaniach konstrukcyjnych takich motocykli jak angielskie AJS, BSA, Triumph czy Norton, cho ć nie bez wp ł ywu konstrukcji niemieckich [1]T. RudawskiegoSokó łPZIn żSoko ł a 600 i 500potrzebne ź ród ł oTriumph  Wiele Junaków wyeksportowano m.in. do W ę gier, Bu ł garii, Turcji, Wenezueli, Mongolii i na Kub ę. Junaki sprzedawano tak ż e w USA, w tym model szosowo-terenowy Scrambler oraz 21 sztuk wykonane na specjalne zamówienie, z wyposa ż eniem wzbogaconym o sakwy, gmole i dodatkowe o ś wietlenie (fabryczne oznaczenie - "Junak M10 de Lux").W ę gierBu ł gariiTurcjiWenezueliMongoliiKub ęUSAgmole  "Przej ś ciówka" z 1961 r.  Motocykl Junak stosowany by ł w Milicji Obywatelskiej jako motocykl po ś cigowy, u ż ywany te ż by ł w wy ś cigach motocross i rajdach terenowych. W1959 zawodnik Klubu Motocyklowego "Budowlani" z Gda ń ska Franciszek Stachewicz ustanowi ł na specjalnie przystosowanym Junaku polski rekord pr ę dko ś ci motocykla. Na poniemieckiej autostradzie Elbl ą g – Tczew osi ą gn ął pr ę dko ść 149,3 km/h. Wydarzenie to zosta ł o uwiecznione przez Polsk ą Kronik ę Filmow ą (PKF 16A z 1959 roku).Milicji Obywatelskiej1959Franciszek StachewiczElbl ą gTczewPolsk ą Kronik ę Filmow ą  Ówczesne realia oraz z ł a lokalizacja produkcji Junaka spowodowa ł y permanentne trudno ś ci z osi ą gni ę ciem wymaganej jako ś ci. Te same przyczyny uniemo ż liwi ł y podj ę cie produkcji nowocze ś niejszych wersji silników S130, S131, S132 konstruowanych w ł ódzkich ZSM a tak ż e modelu M13 oraz "M14 Iskry" - motocykla, który mia ł by ć nast ę pc ą Junaka.ZSMM14 Iskry  Junak by ł równie ż bardzo drogi jak na mo ż liwo ś ci ówczesnych polskich nabywców. Na prze ł omie lat 50/60 kosztowa ł z ł (M10 "przej ś ciowy"). Ostatecznie za ś za ł amanie rynku motocykli ci ęż kich doprowadzi ł o do zamkni ę cia produkcji w 1965 r.1965  Zwany przez niektórych polskim Harleyem, pomimo swoich niektórych wad by ł jednak motocyklem lubianym, staj ą c si ę z czasem "kultowym". Charakterystyczny tzw. gang czyli odg ł os pochodz ą cy z rury wydechowej, w po łą czeniu z ha ł a ś liw ą prac ą rozrz ą du umo ż liwia ł atwe rozpoznanie tego motocykla nawet ze znacznej odleg ł o ś ci, przy czym ta druga cecha jednocze ś nie jest "spadkiem" po Sokole, ale i jedynym bodaj ogniwem łą cz ą cym junaki z harleyamiHarleyemrozrz ą du

 pierwszy polski motorower. Skonstruowany zosta ł w I po ł owie 1957 roku w Zak ł adach Metalowych Wroc ł aw-Zakrzów we Wroc ł awiu-Zakrzowie przez zespó ł in ż ynierów: Zbigniewa Domicza, Romana Wachowiaka i Edwarda Janasa. Prototyp skonstruowano w maju 1957, a produkcj ę seryjn ą rozpocz ę to w ZMW od wrze ś nia 1958 roku [1]. Silniki SM01 dla Rysia produkowano w WSK Wroc ł aw-Psie Pole [1].motorower1957Zak ł adach Metalowych Wroc ł aw-ZakrzówWroc ł awiu-Zakrzowie1958 [1]Wroc ł aw-Psie Pole [1]  Konstrukcj ę uznano wówczas za bardzo udan ą, nie ust ę puj ą c ą pojazdom tego typu innych europejskich firm [2], zw ł aszcza z powodu estetycznej sylwetki, resorowania obu kó ł i dobrych parametrów ruchowych. W 1958 roku konstruktorzy opracowali tak ż e dwuosobowy wariant motoroweru, który nie zosta ł zatwierdzony do produkcji. Nowoczesna jak na owe czasy konstrukcja Rysia okaza ł a si ę jednak zbyt kosztowna w produkcji (cena wynosi ł a 6500 z ł, niewiele mniej od motocykli - ok z ł za WFM) [1]. Ju ż w 1959 roku opracowano w ZMZ model uproszczony, ze zmniejszon ą ilo ś ci ą elementów blaszanych oraz silnikiem S38 z Zak ł adów Metalowych w Nowej D ę bie, nazwany MR2 Ż ak, produkowany od 1960 roku. Pod koniec produkcji w roku 1963, w zwi ą zku z zako ń czeniem produkcji silników SM01, wypuszczono seri ę Rysia z silnikiem S38, takim samym, jaki montowano w MR2 Ż ak. Taka wersja Rysia nosi ł a oznaczenie MR1B [1]. [2]1958WFM [1]1959Zak ł adów Metalowych w Nowej D ę bieMR2 Ż ak Ż ak [1]

 to polski skuter. Jedyny skuter produkowany seryjnie w PRL. W latach WFM w Warszawie wyprodukowa ł a ich ok. 25 tys. sztuk.skuterPRL WFM

 motorower produkcji polskiej, produkowany w latach (ró ż ne modele) przez Zjednoczone Zak ł ady Rowerowe wBydgoszczy, a pó ź niej Zak ł ady Predom Romet, g ł ównie na rynek polski (model MR232 wyst ę powa ł tak ż e w Niemczech i Holandii pod nazw ą Mofa-25 "Condor").motorower BydgoszczyZak ł ady Predom RometNiemczechHolandii

 uproszczona wersja motoroweru Ry ś, skonstruowana i produkowana w Zak ł adach Metalowych "Zakrzów" we Wroc ł awiu-Zakrzowie. Zrezygnowano z bocznych os ł on, obudowy reflektora i g łę bokich b ł otników. Zastosowano p ł ytkie b ł otniki i rowerowe siode ł ko. W ten sposób obni ż ono koszty produkcji, a w konsekwencji cen ę gotowego wyrobu do ok z ł [1]. Pojazd wyposa ż ono w nowy silnik S38 z Zak ł adów Metalowych Dezamet w Nowej D ę bie. Oprócz wersji podstawowej, produkowano jednak tak ż e lepiej wyposa ż ony wariant z obudow ą reflektora z Rysia, ozdobnymi listwami i pow ł okami chromowymi na obr ę czach kó ł [1]. Produkcja seryjna ruszy ł a w 1960 roku i zako ń czono j ą w 1963 w zwi ą zku z rezygnacj ą z produkcji motorowerów we Wroc ł awiu.Ry śZak ł adach Metalowych "Zakrzów"Wroc ł awiu-Zakrzowie [1]Dezamet [1]

 ur. 27 stycznia 1930 roku w D ą browie Górniczej– polski kierowca rajdowy, oszczepnik i biznesmen. Ekonomista po krakowskiej Akademii Handlowej.27 stycznia1930D ą browie Górniczejkierowca rajdowyoszczepnikEkonomistaAkademii Handlowej  Osi ą gni ę cia:  jako m ł ody ch ł opak rzuca ł oszczepem (rekord ż yciowy 55,65 m w 1951),1951  3 z ł ote medale mistrza Europy w rajdach 1966, 1967, 1971,rajdach  3 srebrne medale wicemistrza Europy w rajdach 1968, 1969, 1972rajdach  11-krotny rajdowy mistrz Polski,  zwyci ę zca 148 rajdów samochodowych.rajdów samochodowych  Kierowca fabryczny Steyr Puch (3 lata), Porsche (5 lat), BMW (2 lata) i Mercedes-Benz (3 lata).Steyr PuchPorscheBMWMercedes-Benz  Autor kilku ksi ąż ek, w tym "Samochód, Rajd, Przygoda" i "Moje rajdy", opisuj ą cych jego rajdowe przygody oraz "Szybko ść bezpieczna", "Szybko ść bezpieczna – Safari", a tak ż e ich poszerzonej wersji "Szerokiej drogi. Doskonalenie techniki jazdy".  W 1977 za ł o ż y ł w Krakowie dzia ł aj ą c ą do dzi ś firm ę polonijn ą "Alpha" produkuj ą c ą g ł ównie zamki b ł yskawiczne. Od lat 90. powstaj ą tam równie ż modele samochodów osobowych z nadwoziem kabriolet marki Mercedes- Benz z nap ę dem mechanicznym lub elektrycznym, przeznaczone dla dzieci. S ą one sprzedawane w salonach dealerskich koncernu Daimler AG. Jest równie ż w ł a ś cicielem firmy "HSK Data" w Krakowie produkuj ą cej podzespo ł y elektroniczne, w tym najlepiej znany wyrób – rozdzielacze filtruj ą ce do komputerów.1977KrakowieMercedes- BenzDaimler AG  W latach 1981–1986 by ł konsultantem w pionie rozwoju firmy Porsche AG. Od 1990 r. wspó ł pracuje z firm ą Mercedes-Benz (do 1996 r. by ł generalnym przedstawicielem koncernu w Polsce). Utworzy ł "Grup ę Zasada", która w latach 90. XX wieku przej ęł a kontrol ę nad najwi ę kszymi polskimi producentami ci ęż arówek i autobusów. Obecnie kontroluje firmy Autosan i Jelcz, które integruj ą swoj ą dzia ł alno ść w ramach spó ł ki Polskie Autobusy Porsche AG1990Mercedes-Benz1996koncernuPolsceAutosanJelczPolskie Autobusy  Laureat Nagrody Kisiela W 2000 r. odznaczony przez Prezydenta RP Aleksandra Kwa ś niewskiego Krzy ż em Komandorskim z Gwiazd ą Orderu Odrodzenia Polski, zosta ł równie ż odznaczony Krzy ż em Oficerskim i Krzy ż em Kawalerskim tego orderu. Pi ę ciokrotnie zosta ł odznaczony z ł otymMedalem "Za wybitne osi ą gni ę cia sportowe". W 2009 roku Sobies ł aw Zasada otrzyma ł nagrod ę Laur Magellana za ca ł okszta ł t dzia ł alno ś ci zawodowej.Nagrody Kisiela Aleksandra Kwa ś niewskiegoKrzy ż em Komandorskim z Gwiazd ą Orderu Odrodzenia PolskiMedalem "Za wybitne osi ą gni ę cia sportowe"