Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie Projekt i produkt ZAGROŻENIA CYBERPRZESTRZENI
Nowe technologie otwierają przed młodym pokoleniem wiele możliwości, ale jednocześnie – niosą ze sobą nowe problemy i zagrożenia 68 proc. użytkowników w wieku kontaktowało się w sieci z nieznajomym, z czego 5 proc. osób przyznało, że doświadczenie to okazało się być nieprzyjemnym, zaś 30 proc. spotkało się „twarzą w twarz” z nieznajomym poznanym w sieci. 17 proc. polskich dzieci zetknęło się z treściami szkodliwymi w Internecie, 15 proc. dzieci w Polsce otrzymało wiadomości z podtekstem seksualnym. 67 proc zetknęło się z materiałami pornograficznym, 50 proc. młodzieży doświadczyło cyberprzemocy, a 62 proc. gra w gry online. Dlaczego podjęto projekt?
Brakuje powszechnej świadomości problemów związanych z korzystaniem z Internetu 90 proc. polskich rodziców myśli, że ich dzieci nigdy nie otrzymały żadnych złośliwych lub przykrych wiadomości od rówieśników przez Internet (cyberbullying), podczas gdy ich dzieci tego doświadczyły. 58 proc. polskich rodziców uważa, że ich dzieci nie widziały w sieci treści związanych z seksem, zaś 85 proc. rodziców uważa, że nie otrzymały wiadomości związanych z seksem. 70 proc. rodziców nie wie, że ich dzieci spotkały się osobiście z osobą poznaną online. Dlaczego podjęto projekt?
Narasta skala zagrożeń powstających pod wpływem mediów i technologii informacyjnych Z raportu Dyżurnet.pl, wynika, iż w roku 2013 pracownicy zespołu przeanalizowali 6697 incydentów, co stanowiło wzrost o 25 procent w stosunku do roku poprzedniego. Miesięczna liczba incydentów wyniosła średnio 558, czyli ponad sto więcej w porównaniu z rokiem 2012, kiedy to średnia wynosiła 446 incydentów miesięcznie. Dlaczego podjęto projekt?
„Cyber problemy” wymagają podjęcia działań na rzecz zapewnienie bezpieczeństwa, które należy wiązać z poszerzeniem kompetencji dorosłych, w tym służb społecznych 96 proc. badanych uważała, że posiadanie wiedzy na temat zagrożeń cyberprzestrzeni jest istotne dla pracowników służb społecznych Prawie 8 na 10 ankietowanych nie znało podręcznika o tej tematyce 2/3 badanych nie słyszało o jakichkolwiek działaniach mających na celu ochronę przed zagrożeniami cyberprzestrzeni, podejmowanych w obecnym systemie pomocy społecznej. Dlaczego podjęto projekt?
wdrożenie innowacyjnego programu przygotowującego pracowników służb społecznych w tym pracowników socjalnych do pracy z rodzinami oraz osobami potrzebującymi pomocy społecznej w obszarze zagrożeń generowanych przez cyberprzestrzeń CEL PROJEKTU Projekt i produkt- odpowiedź na zdiagnozowane problemy Program dydaktyczny dla placówek chcących kształcić w tym zakresie. PRODUKT
GRUPY KORZYSTAJĄCE Z PRODUKTU UŻYTKOWNICY ODBIORCY RODZINY DZIECI i MŁODZIEŻ PRACOWNICY SŁUŻB SPOŁECZNYCH PRACOWNICY SZKOLĄCY Adresaci działań służb społecznych Narastają nowe (specyficzne) problemy związane z cyberprzestrzenią. Wobec rosnącej skali zjawiska, służby społeczne muszą włączyć się intensywnie w walkę z tymi zagrożeniami, ale muszą mieć dostęp do odpowiednich narzędzi WDROŻENIE Programu szkolenia/kształcenia daje możliwość odpowiedniego przygotowania do udzielania pomocy PRODUKT FINALNY UZUPEŁNIŁ LUKĘ W ROZWIĄZANIACH DYDAKTYCZNYCH I OFERCIE KSZTAŁCENIA w zakresie cyberzagrożeń, dla pracowników służb społecznych PRACOWNICY SZKOLĄCY W DZIEDZINACH POKREWNYCH Produkt finalny może być stosowany w szkoleniu pedagogów,nauczycieli, psychologów NOWE GRUPY UŻYTKOWNIKÓW
Produkt – najważniejsze cechy Wysoka skuteczność programu Wiele korzyści dla odbiorców i użytkowników Innowacyjność Szeroka grupa odbiorców, duży potencjał upowszechniania Modułowa Konstrukcja 4 moduły tematyczne 2 moduły pomocnicze Łatwość zastosowania produktu
Najważniejsze korzyści 1.przybliża charakter zjawiska, jego skalę 2.pomaga postawić diagnozę problemu, 3.proponuje procedurę wdrożenia pomocy, 4.powołuje się na już istniejące, najlepsze praktyki, 5.każdy z rozdziałów tematycznych posiada bazę ćwiczeń utrwalających poznaną wiedzę, 6.wielowątkowo odpowiada na potrzeby kształcenia i doskonalenia kadr obejmując takie obszary jak: kwestie naukowo-badawcze, społeczne, edukacyjne, profilaktyczne, prewencyjne, etyczne, prawne, organizacyjne, technologiczne w aspekcie zagrożeń generowanych przez cyberprzestrzeń, 7.Prowadzi do integracji służb społecznych wokół zagadnienia - Interdyscyplinarność produktu polega na połączeniu zagadnień z zakresu wielu dziedzin.
Program nastawiony jest na praktyczny charakter zdobywanej wiedzy: 1.osoby, które będą szkolone przy jego użyciu mogą w nim znaleźć informacje na temat różnych rodzajów zagrożeń związanych z cyberprzestrzenią; 2.sposób prezentacji treści w częściach opisowych (przystępny język, przejrzysta struktura i układ treści, czytelny graficzny sposób prezentacji z podziałem na numerowane akapity, ramki i pogrubienie najważniejszych treści); 3.znacząca baza ćwiczeń; 4.wskazówki, dobre praktyki, zalecenia dla nauczycieli, pracowników socjalnych; 5.przewodnik dla rodziców ułatwia stosowanie zdobytych informacji w praktyce; 6.podręcznik jest wzbogacony o listę ośrodków i instytucji, gdzie można szukać pomocy, listę niebezpiecznych gier komputerowych oraz wytyczne i rekomendacje dla kształcenia.
Innowacyjność wymiar grupy docelowej, otwartość przekazu, metod i sposób prezentacji treści powodują, iż poszczególne grupy (odbiorcy, użytkownicy) mogą dostosowywać szczegółowe aspekty programu do swoich potrzeb i prowadzonych działań. wymiar formy wsparcia - opracowanie programu stanowi nowe spojrzenie na proces szkolenia i dokształcania pracowników służb społecznych ( w tym pracowników socjalnych)- dotychczasowe podejście polegało na wprowadzaniu nowej tematyki szkoleniowej w momencie ugruntowania się danego zjawiska w środowiskach w których pracują na co dzień. Publikacja odnosi się do stosunkowo nowych zjawisk i tym samym wcześniejsze przygotowanie do czekających ich w najbliższej przyszłości wyzwań. Sposób przygotowania opracowania wyróżnia je na rynku wydawniczym (kompleksowość, interdyscyplinarność, sposób prezentacji). wymiar problemu – innowacyjne ujęcie problematyki zagrożeń cyberprzestrzeni Wprowadzenie i praktyczne przedstawienie nowego obszaru zagrożeń cywilizacyjnych jakim są zjawiska związane z cyberprzestrzenią jako projektu dedykowanego kadrom służb społecznych (w tym pracownikom socjalnym).
Uzasadnienie projektu i przytoczone dane pochodzą ze strategii wdrażania projektu Zagrożenia cyberprzestrzeni- nowe kompetencje pracownika socjalnego (opracowanie NASK) L. Kirwil, Polskie dzieci w Internecie. Zagrożenia i bezpieczeństwo – cz. 2. Częściowy raport z badań EU Kids Online II przeprowadzonych wśród dzieci w wieku 9-16 lat i ich rodziców, Warszawa: SWPS – EU Kids Online PL, /l_kirwil_raport_polska_eukidsonline_v3.pdf, Warszawa EU NET ADB – Badanie nadużywania Internetu przez młodzież w Polsce i Europie wśród młodzieży, Fundacja Dzieci Niczyje, fdn.pl/sites/default/files/EU-NET-ADB_raport_PL.pdf, Warszawa M. Jóźko, Diagnoza i analiza pracowników instytucji kształcących i szkolących kadry służb społecznych w tym pracowników socjalnych, Lokalne Badanie Społeczne, Raport z badań ilościowych przeprowadzony w ramach projektu PI-PWP Zagrożenia cyberprzestrzeni – nowe kompetencje pracownika socjalnego, Warszawa 2012,
Dziękujemy Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie PANEL EKSPERCKI - DEBATA PRZYSZŁOŚĆ KSZTAŁCENIA SŁUŻB SPOŁECZNYCH W ZAKRESIE ZAGROŻEŃ CYBERPRZESTRZENI 24 CZERWCA 2014