Sprawozdawczość roczna w jednostce budżetowej wybrane aspekty Katarzyna Michalak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Irena Kisielewska
Advertisements

Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Elementy rachunkowości – cz. 1. spec. zarządzanie nieruchomościami
Elementy rachunkowości – cz. 3. spec. zarządzanie nieruchomościami
BADANIE SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
TECHNIKI, DOWODY, PRZEBIEG BADANIA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
ZASADY RACHUNKOWOŚCI © WR-ZSER Lesko 2004
rachunkowość zajęcia nr 3
Czym jest odroczony podatek dochodowy?
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Wykład 10 Dr Krzysztof Jonas
Operacje gospodarcze to udokumentowane i podlegające ewidencji księgowej zdarzenia gospodarcze. Zdarzenia gospodarcze to zjawiska i procesy gospodarcze.
Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Radom 1
Wydatki strukturalne.
Bilans przedsiębiorstwa
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
Rachunek Zysków i Strat
KLASYFIKACJA KONT Podział podstawowy KONTA KSIĘGOWE KONTA SYNTETYCZNE
Rachunkowość Robert Dyczkowski.
rachunkowość zajęcia nr 8
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Księgi rachunkowe jako księgi podatkowe
Wykład 9. Zgodnie z art. 64 ust.1 pkt. 1 badaniu podlegają roczne sprawozdania finansowe zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. Badanie jest.
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
Kurs: rachunkowość jednostek gospodarujących W Tygodniu 2 dowiesz się: jakie jednostki zobligowane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych, kiedy osoby fizyczne,
Czym jest odroczony podatek dochodowy?
Podstawy rachunkowości budżetowej
Bilans, Konta bilansowe, Zestawienie obrotów i sald
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Cel Uregulowanie podstaw prezentacji sprawozdań finansowych o ogólnym przeznaczeniu, aby zapewnić porównywalność danych zawartych w sprawozdaniach finansowych.
Schemat organizacyjny
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń Wykład 8. Badanie sprawozdań finansowych Z.U.
Analiza ekonomiczno – finansowa
_jarocin Informacja o prowadzonym audycie finansowo-prawnym w latach Urząd Miejski w Jarocinie Informacja o prowadzonym audycie finansowo-prawnym.
Prawdy oczywiste Inwentaryzacja środków pieniężnych w kasie - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
ANALIZA BILANSU.
ANALIZA SPRAWOZDANIA (RACHUNKU) PRZEPŁYWÓW PIENIĘŻNYCH
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Badanie sprawozdań finansowych jednostek sektora finansów publicznych Gabriela Ballion Warszawa, 25 czerwca 2015 r.
Pomoc publiczna w projektach – podsumowanie z dnia pierwszego WST PL-SK.
Fundusz Współpracy 1 Jachranka, 25 stycznia 2005 Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL WNIOSEK O PŁATNOŚĆ.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, czerwiec 2011r.
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Inwentaryzacja w jednostkach sektora finansów publicznych.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Rachunkowość Dr Krzysztof Jonas Wykład 9. Pozostałe elementy sprawozdawczości finansowej.
Procedura Finansowo - Księgowa w UMP. ZAKŁADANIE KONTA Wniosek o otwarcie konta dochodowego i wydatkowego dla projektu przekazywany jest do Wydziału Finansowego.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Rachunkowość finansowa – część 4
Rachunkowość finansowa - wykłady
Rachunkowość finansowa - wykłady
Rachunkowość finansowa - wykłady
Rachunkowość Wykład 0.
Rachunkowość finansowa – część 5
RACHUNKOWOŚĆ Katedra Rachunkowości.
Rachunkowość finansowa – wykład 2
Przyczyny powstawania, wykrywanie i poprawianie błędów księgowych
Trener: Dorota Pudło-Żylińska
Bilans przedsiębiorstwa
Rachunek Zysków i Strat
Rachunkowość finansowa – część 4
Ustalanie wyniku finansowego (zysku)
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
Zapis prezentacji:

Sprawozdawczość roczna w jednostce budżetowej wybrane aspekty Katarzyna Michalak

Akty prawne zewnętrzne i wewnętrzne dot. sprawozdawczości rocznej 1) Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej Dz.U z 2010 r. Nr 128 poz. 861 z późn. Zmianami – zwane w dalszej części Rozporządzeniem ( zawiera m.in. elementy, zasady tworzenia, wzory, terminy ) 2) zakładowy plan kont – polityka rachunkowości

Czynności poprzedzające sporządzenie sprawozdania rocznego Krok 1. Sprawdzenie czy ewidencja księgowa jest kompletna, poprawna pod względem formalnym: - ujęcie wszystkich dowodów księgowych dotyczących danego roku, - wyliczenie i zaksięgowanie amortyzacji rocznej,

Czynności poprzedzające sporządzenie sprawozdania rocznego Krok 2. Sprawdzenie, czy dane wynikające z ksiąg rachunkowych pokrywają się ze stanem rzeczywistym - INWENTARYZACJA

Inwentaryzacja – podstawa prawna Ustawa o Rachunkowości ( Dz.U Nr 121, poz 591 ) - art. 26 i 27 – określa: - Przedmiot - metody i rodzaje - zasady - termin i częstotliwość - sposób rozliczenia

Jak często przeprowadzamy inwentaryzację ? Co inwentaryzujemy ?

Metody inwentaryzacji 1) Spis z natury (S) 2) Potwierdzenie sald z kontrahentami (P) 3) Weryfikacja zapisów z dowodami źródłowymi – weryfikacja aktywów i pasywów (W)

Protokół weryfikacja aktywów i pasywów Uwiarygodnienie sald kont, których nie można zinwentaryzować za pomocą innych metod porównawczych Konstrukcja: 1. Stan na początek roku 2. Zwiększenia 3. Zmniejszenia 4. Stan na koniec roku + ustalenie różnic inwentaryzacyjnych (dopisek GK)

Ważne ! 1. Inwentaryzacja dotyczy wszystkich składników aktywów i pasywów 2. Inwentaryzację przeprowadza się co rok, różnymi metodami i w różnych formach

Czynności poprzedzające sporządzenie sprawozdania rocznego Krok 3. Dokonanie przeksięgowań rocznych poprzedzone wydrukiem zestawienia obrotów i sald ( Załącznik 2 i 3 )

Czynności poprzedzające sporządzenie sprawozdania rocznego Krok 4. Przygotowanie wydruków celem przeniesienia danych do sprawozdań: - Wydruk zestawienia obrotów i sald po dokonaniu przeksięgowań - Wydruk zapisów konta 860 Wynik finansowy - Wydruk zapisów konta 800 Fundusz jednostki

Elementy sprawozdania finansowego 1) Bilans (B), 2) Rachunek zysków i strat (Rzis), 3) Zestawienie zmian funduszu (ZF)

BILANS Informacja o posiadanym majątku jednostki i źródłach jego pochodzenia

Bilans Sporządzany na podstawie obrotów i sald

Bilans - zasady - Zasada równowagi bilansowej - Zasada ciągłości bilansowej - Zasada rzetelności ( na podst. ksiąg rachunkowych, według zasad wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego określonych w polityce rachunkowości )

Bilans – cechy formalne - nazwa i nr identyfikacyjny podmiotu - oznaczenia dnia, na który sporządzono bilans - data sporządzenia bilansu - podpis kierownika jednostki oraz osoby, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych

Rachunek zysków i strat Sporządzany z zestawienia obrotów i sald kont zespołu 4, 7,8 oraz zapisów konta 860 Informacja o poniesionych przychodach, kosztach – wyniku finansowym i jego obciążeniu Odróżnia działalność podstawową, operacyjną i finansową

Uproszczony schemat Rzis

Zestawienie zmian w funduszu jednostki Sporządzany na podstawie zapisów konta 800 Zawiera informacje o zmianach jakie następowały w funduszu jednostki w ciągu roku obrotowego, z poszczególnych tytułów Zawiera informacje o wyniku finansowym jednostki jako elemencie wpływającym na fundusz

Bilans a Rzis oraz ZF - powiązania Rzis oraz ZF stanowią uszczegółowienie informacji zawartych w bilansie

Audyt sprawozdania rocznego wybrane aspekty

Kryteria oceny 1) Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej Dz.U z 2010 r. Nr 128 poz. 861 z późn. zm. 2) zakładowy plan kont 3) księgi rachunkowe jednostki 4) Inwentaryzacja ( Ustawa o Rachunkowości ) 5) Sprawozdania budżetowe

Ryzyka Ryzyko 1 – niesporządzenie sprawozdania finansowego lub niekompletne sprawozdanie finansowe Ryzyko 2 - zastosowanie niewłaściwych formularzy Ryzyko 3 – sporządzenie z pominięciem cech formalnych Ryzyko 4 – niezgodność pomiędzy elementami SF Ryzyko 5 – niezgodność SF ze sprawozdawczością budżetową Ryzyko 6 – niezgodność sprawozdania finansowego z księgami rachunkowymi Ryzyko 7 - niewiarygodność sprawozdania finansowego – nie odzwierciedla stanu faktycznego

Ryzyko 1 - niesporządzenie sprawozdania finansowego lub niekompletne sprawozdanie finansowe I. Kryterium – Rozporządzenie II. Warunki kompletności – co zawiera sprawozdanie finansowe : 1) bilans (B) 2) rachunek zysków i strat (Rzis) 3) zestawienie zmian funduszu (ZF)

Ryzyko 2 - zastosowanie niewłaściwych formularzy I. Kryterium – Rozporządzenie (Załączniki 5 – 10) II. Warunek – sporządzenie sprawozdania finansowego na wzorze zgodnym z określonym w Rozporządzeniu

Ryzyko nr 4 - Niezgodność poszczególnych elementów SF (sumy kontrolne) 1) Wynik finansowy Bilans Pasywa A.II. = Rzis N. = ZF III. 2) Fundusz ( fundusz jednostki skorygowany o wynik finansowy ) Bilans Pasywa A = ZF V.

c.d. Ryzyko 4 3) Fundusz jednostki Bilans pasywa A.I. = ZF II wynik finansowy za rok ubiegły Bilans Pasywa A.II.( pocz.okr. ) = ZF: I – 1.1. / I -2.1.

Ryzyko 5 – niezgodność SF ze sprawozdawczością budżetową I. I. Kryterium – Sprawozdania Rb-28 i Rb-27 ( Rb-23, Rb-BZ ) II. Warunki zgodności – zgodność sumy wydatków i dochodów wykazany wykazanych w sprawozdaniach budżetowych z pozycjami ZF Suma Rb-28 ( Rb-23 ) = I.1.2. ( = konto 223 ) Suma Rb-27 ( Rb-23 ) = I.2.2. ( = konto 222 )

Ryzyko 6 – niezgodność bilansu z księgami rachunkowymi I. Kryterium: – zestawienie obrotów i sald, - zapisy konta 800, 860 II. Warunek zgodności: - odzwierciedlenie wszystkich sald z zestawienia obrotów i sald z właściwymi pozycjami bilansu, rachunku zysku i strat - odzwierciedlenie zapisów na koncie 800

Ryzyko 7 - niewiarygodność sprawozdania finansowego – nie odzwierciedla stanu faktycznego I. Kryterium: - inwentaryzacja - polityka rachunkowości II. Warunek - prawidłowe dokonanie przeksięgowań rocznych - zgodność wykazanych w zestawieniu obrotów i sald kwot z inwentaryzacją - zgodność zapisów na poszczególnych kontach z opisem kont zawartym w polityce rachunkowości

Czynności badania SF (1) c.d.n.: 1) Rozpisanie i zdefiniowanie na podstawie opisu kont: - kont bilansowych z określeniem „strony bilansu”; - księgowań rocznych – zamykających; - miejsca poszczególnych kont w strukturze (B) i (Rzis) 2) Sprawdzenie kompletności SF i ich zgodności elementów SF ze sobą 3) Sprawdzenie zgodności zastosowanych formularzy z określonymi w przepisach 4) Sprawdzenie prawidłowości dokonania przeksięgowań rocznych (konta: 222,223, „4”, „7”, 800, 860 ) 5) Sprawdzenie zgodności ZF ze sprawozdaniami budżet.

c.d. Czynności badania SF (2): 6) Sprawdzenie prawidłowości przeniesienia wszystkich sald z zestawienia obrotów i sald do poszczególnych pozycji bilansu, rachunku zysków i strat 7) sprawdzenie zgodności zapisów konta 800 z poszczególnymi pozycjami ZF 8) Sprawdzenie i weryfikacja przeprowadzenia inwentaryzacji rocznej 9) Sprawdzenie zgodności zestawienia obrotów i sald (poszczególnych pozycji bilansu) z wynikami przeprowadzonej inwentaryzacji (protokołami weryfikacji kont )

Protokół weryfikacji A i P 1. Zgodność zwiększeń / zmniejszeń z przyjętymi zasadami – polityką rachunkowości 2. Zgodność wyników protokołu ze SF 3. Zastępowalność protokołów aktywów / pasywów protokołami sald poszczególnych kont

Dziękuję za uwagę