Cyfryzacja w Geodezji 2012 - 2002 - 1992 Adam Augustynowicz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
INTEROPERACYJNOŚĆ STANDARYZACJA
Advertisements

Biuletyny Informacji Publicznej we Wrotach Małopolski jako wstęp do elektronicznego województwa Kraków, 2 kwietnia 2004 r.
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.

Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne a mapa zasadnicza - Miasto Gliwice Ustroń października 2010.
Zadania służby geodezyjnej i kartograficznej
Warszawa, 19 lutego 2007 r. Agnieszka Suska-Buława
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Projekt System 7/24. Białystok, 9 lipiec 2007 System 7/24 - jako przykład współpracy BIZNES - SAMORZĄD Warszawa,
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Kongres Gospodarki Elektronicznej 21 marca 2006 r.1 Plan Informatyzacji Państwa Dr inż. Grzegorz Bliźniuk Podsekretarz Stanu Ministerstwo Spraw Wewnętrznych.
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Zadanie: Integracja oprogramowania w gminach i starostwie
Strategiczne potrzeby ZUS
PRODUKTY Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych Dział Promocji
Polskie i europejskie aspekty infrastruktury informacji przestrzennej
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM)
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Wymiana integracja ? oprogramowania dr Danuta Kajrunajtys.
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Planowanie przepływów materiałów
Tworzenie infrastruktury informacyjnej dla polskiego
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
GEO-INFO 6 System Informacji Przestrzennej
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Automatyczna wymiana zawiadomień z Sądami Rejonowymi w myśl Ustawy o Infrastrukturze Informacji Przestrzennej Mariusz Kasperkiewicz Jastrzębia Góra,
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Rozwój katalogu usług cyfrowych dla klientów Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi.
Warszawa, 26 maja 2015 r.. Koalicja na Rzecz Otwartego Rządu – KOR  Koalicja powstała w 2012, dziś skupia 15 organizacji działających i popierających.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Kierunki rozwoju usług monitorowania Outsourcing stacji monitorowania Optymalizacja kosztów.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
STAĆ CIĘ NA INNOWACJE Systemy Call Center Sp. z o.o.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Cyber Security Management
E - Urząd POWIATOWE CENTRUM OBSŁUGI TELEINFORMATYCZNEJ CZYNNIKIEM WSPOMAGAJĄCYM FUNKCJONOWANIE ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
XIV Ogólnopolskie Sympozjum – Krakowskie Spotkania z INSPIRE
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Zapis prezentacji:

Cyfryzacja w Geodezji Adam Augustynowicz

Administracja rządowa Administracja samorządowa Nauka Przedsiębiorstwa Geodeci Rzeczoznawcy

Wiele się zmieniło. Wiele się obecnie dzieje.

Do czego możemy odnieść obecne osiągnięcia? Czy wiemy w jakim punkcie jesteśmy ? Jaki efekt i kiedy chcemy osiągnąć ?

Czy istnieje plan cyfryzacji w geodezji ? Czy są znane cele do osiągnięcia ? O jakim horyzoncie czasowym mówimy?

Są już fakty dokonane. Biorąc pod uwagę obecną sytuację, to chyba nie do końca wiadomo, na jakim etapie cyfryzacji jesteśmy. Potrzebny jest plan cyfryzacji geodezji, jako uszczegółowienie planu informatyzacji państwa 1

Nowe uwarunkowania Sytuacja prawna Sytuacja finansowa Sytuacja biznesowa Dostępność baz danych Możliwości technologiczne Coraz większe trudności firm Kompetencje i wiedza Informatyzacja państwa

Projekt planu informatyzacji państwa Rząd stawia sobie ambitne zadanie: w 5 lat zinformatyzować urzędniczą Polskę. Projekt zakłada wiele ułatwień dla obywateli i biznesu ma kosztować ponad 6 mld zł. To już drugi taki plan, poprzedniego nie rozliczono - stwierdza "Dziennik Gazeta Prawna".

Efektywność Podniesienie efektywności obsługi przez państwo własnych obywateli i przedsiębiorców jest zadaniem szczególnie ważnym dla polepszenia jakości życia oraz warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Jednym z głównych narzędzi jest integracja systemów i zasobów informacyjnych o charakterze sektorowym w spójny i zgodny z zasadami architektury korporacyjnej system teleinformatyczny administracji publicznej.

Racjonalizacja Racjonalizacja wydatków administracji publicznej związanych z jej informatyzacją i z rozwojem społeczeństwa informacyjnego polegająca na zapobieganiu powielaniu działań, obligatoryjnym szacowaniu korzyści społecznych i materialnych z wprowadzanych rozwiązań na etapie podejmowania decyzji oraz weryfikacji uzyskanych efektów końcowych post fatum.

Podejście biznesowe do administracji Informatyzacja zadań realizowanych przez podmioty publiczne jest procesem biznesowym, to znaczy zespołem działań, których celem jest osiągnięcie konkretnych i mierzalnych korzyści. Modele procesów realizowanych w administracji i opisujące je schematy procedur prawnych wraz systemem opisu prawnego procedur administracyjnych pozwalają na określanie każdego z obiektów wykorzystywanych w procesie administracyjnym (dokumentu, podpisu, uwierzytelnienia itp.) wyłącznie w jednym akcie prawnym Mają zastosowanie wskaźniki dokumentujące spodziewane korzyści społeczne lub ekonomiczne – PSV (Public Service Value) – IRR (Investment Return Rate) – LCC (Life Cycle Costs) – TCO (Total Costs of Ownership). 2

Poprawa jakości usług Stały rozwój teleinformatyki zapewnia nowe narzędzia oraz metody pracy, pozwalające na coraz lepsze funkcjonowanie instytucji oraz skuteczniejsze wypełnianie ich powinności wobec wszystkich osób i podmiotów uprawnionych. – zmniejszenie kosztów ponoszonych na utrzymanie infrastruktury informatycznej wspierającej działania administracji. Wymagane są zmiany w sposobie wykonywania zadań publicznych z uwzględnieniem preferencji dla form ograniczających konieczność osobistego stawiennictwa w celu załatwienia sprawy. – skrócenie czasu realizacji i zmniejszenie liczby wizyt w urzędzie koniecznych do realizacji 20% procesów biznesowych w administracji, odpowiedzialnych za 80% kontaktów obywateli i przedsiębiorców z urzędami.

Plan cyfryzacji w geodezji Określenie wizji i celu jaki chcemy osiągnąć w określonym horyzoncie czasowym Określenie mierzalnych efektów działań polegających na usprawnianiu działania Identyfikacja i likwidacja barier prawnych i organizacyjnych utrudniających informatyzację Określenie miejsca w systemie informatycznym Państwa oraz roli samorządów, przedsiębiorców oraz nauki Określania skutków budowy, utrzymania, aktualizacji zbiorów danych Zdefiniowanie procesów biznesowych, utrzymanie standardów, ujednolicenie obsługi i wzorów dokumentów Koordynacja projektów dotyczących budowy baz danych dla infrastruktury danych przestrzennych oraz infrastruktury teleinformatycznej w samorządach Podnoszenie kwalifikacji z uwzględnieniem specyfiki IT i zarządzania Zadanie GUGIK : 60% powiatowych baz danych EGiB włączonych do centralnego repozytorium ZSIN do końca 2015

Przesłanki Ocena działań związanych z informatyzacją działalności geodezyjnej pod kątem już uzyskanych i oczekiwanych efektów w administracji i przedsiębiorstwach – Wiodąca rola w zakresie informacji przestrzennej – Nowelizacja przepisów, modele danych – Rosnący wpływ technologii i informatyki – Projekty ogólnokrajowe (plan informatyzacji) – Projekty samorządowe (?) 3

Uwarunkowania Uwarunkowania osiągnięcia celów i oczekiwań wobec powszechnego wykorzystania informacji przestrzennej – Regulacje prawne – Zapewnienie finansowania – Edukacja dostawców danych i użytkowników – Zrozumienie potrzeb odbiorców – Wiarygodność informacji

Technologie Możliwości informatyzacji produktów i usług oferowanych przez branżę geodezyjną – Technologie pomiarowe – Technologie kontrolne – Technologie identyfikacji danych – Technologie udostępniania danych – Technologie aktualizacji danych – Nowe produkty

Miejsce w systemie państwa Wykorzystanie najnowszych technologii tworzenia oprogramowania, teletransmisji danych oraz modelu przetwarzania w chmurze – Systemy centralne – Usługi sieciowe – Szyny usług – Modele UML – Technologia SOA – Technologia SAAS i PAAS – Usługi Datacenter

Postęp technologiczny Obecne przepisy nie „tworzą” z wyprzedzeniem warunków dla nowych działań tylko „sankcjonują” już wykonywane działania. Zaskakują nas nowe obszary informatyzacji, dla których nie mamy standardów opracowań, co powoduje tworzenie jednostkowych opracowań i różne formy obsługi.

Nowe role, nowe wyzwania Twórca danych przestrzennych Weryfikator danych przestrzennych Integrator danych przestrzennych Dystrybutor danych przestrzennych Operator infrastruktury danych przestrzennych Regulator rynku geoinformatycznego

Twórca danych przestrzennych Na ile treść objęta urzędową (ustawową) ewidencją ma charakter źródłowy a na ile referencyjny i dla kogo? – Np. Ewidencja GESUT - a systemy branżowe W jaki sposób na podstawie danych z jednej ewidencji tworzyć inne zasoby referencyjne? – Np. Ewidencja dróg i mostów – BDOT, mapa zasadnicza Na ile powinniśmy ograniczać (eliminować) prowadzoną treść a na ile ją powielać (redundancja) i dla jakich celów? – Np. Budynek na mapie ewidencyjnej, budynek w bazie SIT Na ile dobór treści tworzonych zasobów jest zdeterminowany możliwością ich skutecznej aktualizacji? – Np. Użytki gruntowe z mapy ewidencyjnej – pola zagospodarowania ARiMR W jakim zakresie obsługiwać „obcą logikę” danych przestrzennych? – Np. Uzbrojenie podziemne, drogi, wody

Weryfikator danych przestrzennych Odpowiedzialność za prowadzenie baz referencyjnych Konieczność harmonizacji danych z systemami centralnymi. – Jak dokonywać kontroli danych w ODGIK w obliczu centralnych zbiorów referencyjnych adresów EMUA? – Jak wprowadzać zmiany wymagające edycji zasobów referencyjnych będących w posiadaniu innych jednostek ? – W jaki sposób gromadzić dowody zmian ? – Jakie są kryteria edycji danych referencyjnych i zachowania relacji? – Jak i kiedy dokonywać konwersji danych do nowych schematów aplikacyjnych?

Integrator danych przestrzennych Integracja danych własnych oraz zbiorów innych dysponentów W jakim stopniu uda się wymusić na podmiotach zewnętrznych (komercyjnych, instytucjach) dostarczanie danych zgodnie z zaproponowanym modelem? – Jakość danych – Na jakim etapie są zmiany ustaw i rozporządzeń innych resortów ? – Kto powinien gwarantować informację o lokalizacji szpitali ? Resort geodezji czy zdrowia ? W jakim stopniu i czasie uda się dokonać harmonizacji danych pochodzących z różnych źródeł? – Stosowanie jednoznacznych pojęć i stałych identyfikatorów w innych branżach – Formaty danych, spójność danych W jakim zakresie będzie oceniana wiarygodność, aktualność i kompletność danych pochodzących z różnych źródeł? – Metody kontroli i weryfikacji – Procesy aktualizacji W jakim zakresie użyteczne będą metadane opisujące zasoby i jaka powinna być ich szczegółowość (warstwy, obiekty)? W jaki sposób utrzymywać referencję dla innych ewidencji i systemów?

Dystrybutor danych przestrzennych Jakie usługi, w jakim zakresie i standardzie oraz przez kogo i dla kogo będą oferowane? – Zbieranie – Kontrola – Aktualizacja – Harmonizacja – Wyszukanie – Udostępnienie – Autoryzacja – Zabezpieczenie – Monitoring – Biling – Rozliczenia

Operator infrastruktury Na jakich poziomach i obszarach realizowane będzie operowanie infrastrukturą przez różne podmioty? – Kraj, Województwo, Powiat, Gmina – Rejon energetyczny, Obwód wyborczy, Zlewnia Kto będzie właścicielem infrastruktury? – Rząd, Samorząd, Biznes Kto zapewni autoryzację, bezpieczeństwo? – Rząd, Samorząd, Biznes – Cloud computing 1.Utworzenie państwowej osoby prawnej – Międzyresortowego Operatora Systemu Teleinformatycznego (MOST), świadczącego usługi telekomunikacyjne oraz dostarczającego publiczne sieci telekomunikacyjne; 2.Wprowadzenie obowiązku korzystania z usług MOST przez jednostki administracji rządowej centralnej i terenowej, inne organy państwa, takie jak sądownictwo i prokuratura; 3.Konsolidacja i centralizacja systemów teleinformatycznych administracji publicznej; 4.Uruchomienie niezbędnej infrastruktury teleinformatycznej państwa pozwalającej na poprawę współpracy administracji rządowej i samorządowej (wspólnej platformy komunikacji dla administracji centralnej i stworzenie jednego standardu połączeń pomiędzy urzędami - np. VPN, dedykowana sieć lub Internet wraz z zabezpieczeniami na poziomie poszczególnych transakcji; zastosowanie otwartego standardu); 5.Uruchomienie i udostępnienie wspólnych narzędzi dla usług danych przestrzennych administracji publicznej.

Regulator rynku geoinformatycznego Kształcenie – Rankingi uczelni – Wiedza absolwentów – Luka pokoleniowa – „Nadprodukcja” geodetów – Uprawnienia i szkolenia – Programy nauczania – Kontakt z biznesem Prace badawcze – Pilotaże – Nowe technologie – Granty naukowe – Audyty Prawo i standaryzacja – Działania wyprzedzające – Optymalizacja wydatków – Otwartość formatów – Dobre praktyki – Unifikacja pracy ODGIK Kreowanie popytu – Segmentacja rynku usług – Producenci oprogramowania – Duże i małe firmy – Jakość danych – Konwersje danych 4

Organizacja Czy zawsze wykonywać zadania samemu? – Komputery i systemy można kupić – Dane można przetworzyć – Ludzi można zatrudnić – Procesy można zdefiniować Może bardziej efektywny jest Outsourcing? – Czynności administracyjne (front office) – Czynności techniczne (back office) 5 nieprzekraczanie poziomu zatrudnienia w administracji publicznej osiągniętego w chwili uchwalenia Planu, niezależnie od zakresu czynności realizowanych przez administrację publiczną,

73% zweryfikowanych danych

Dziękuję za uwagę 3D 6

Są takie miejsca 1992 – rozpoczęcie wektoryzacji mapy ewidencyjnej i zasadniczej 1997 – zakończenie przetwarzania i wycofanie map analogowych 1997 – uruchomienie cyfrowego ODGIK 1998 – uruchomienie systemu zasilania 1998 – uruchomienie cyfrowego ZUDP 1999 – połączenie mapy ewidencyjnej i zasadniczej 1999 – uruchomienie automatycznej aktualizacji map 2001 – weryfikacja budynków w oparciu ortofotomapę 2002 – uruchomienie Systemu Informacji Przestrzennej 2003 – uruchomienie GESUT i rozpoczęcie weryfikacji branżowej 2004 – uruchomienie podpisu elektronicznego 2005 – integracja z systemami FK i EOD 2006 – przejście na układ – uruchomienie portalu obsługi geodezyjnej 2008 – uruchomienie portalu mapowego i usług sieciowych 2009 – rozpoczęcie skanowania dokumentacji zasobu 2011 – rozpoczęcie integracji z ZSIN i NKW 2012 – rozpoczęcie aktualizacji produktów 3D w ODGIK 20 lat minęło 10 lat outsourcingu

Dziękuję za uwagę 1.Plan cyfryzacji dla geodezji 2.Podejście biznesowe do działań administracji 3.Koordynacja projektów samorządowych 4.Pilotaże, prace badawcze, dobre praktyki 5.Outsourcing działań technicznych 6.Wielowymiarowość danych Podział kompetencji rząd / samorząd