Po panowaniu Bolesława Chrobrego nastał w Polsce czas pełen najazdów i osłabienia. Zniszczone Gniezno przestało być stolicą i jej funkcję przejął Kraków.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
Advertisements

ŚREDNIOWIECZE A DZISIEJSZE CZASY. PODZIAŁ NA GRUPY SPOŁECZNE KIEDYŚ DZISIAJ -chłopi -bezdomni -mieszczanie/rzemieślnicy -normalni ludzie -szlachta/duchowni.
53°58′N 18°32′E Starogard Gdański Starogard Gdański- dawniej miasto królewskie, dzisiaj stolica Kociewia z ponad 800-letnią historią. Pierwsze wzmianki.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
Pierwsi Piastowie Przygotowała: Magdalena Książkiewicz.
Temat: Państwo wielu narodów. W 1385 r. Polska i Litwa miały wspólnego wroga – Krzyżaków. Postanowiły się połączyć aby z nimi walczyć. Połączenie to nastąpiło.
Dynastia Piastów Królowie Kinga Pyrek. Menu Drzewo genealogiczne Drzewo genealogiczne Bolesław I Chrobry Mieszko II Lambert Bolesław II Śmiały Przemysł.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Robinson Cruzoe urodził się w Anglii. Był synem kupca niemieckiego pochodzenia. Miał dwóch starszych braci, którzy zginęli na morzu. Jako najmłodszy z.
Ul. Żeromskiego Szkoła przyjazna i otwarta dla każdego ucznia!
31 maja 2016r. 1 Regionalne badanie nastrojów społecznych wokół UEFA EURO 2012™ Prezentacja wyników badania z mieszkańcami Gdańska, Poznania,
Do powinności i obowiązków rycerza należało: A.Dotrzymywanie słowa i ochrona biednych; B.Obrona wiary chrześcijańskiej i swojego pana; C.Walka z bezbronnym.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
“Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili.” (Mt 25,40) Słowo Życia Kwiecień 2016.
Kucharz zajmuje się przyrządzaniem różnego rodzaju potraw, dań, itd. Od kilkunastu lat sztuka kulinarna przeżywa swoisty renesans. Często to nie sam lokal,
Foreign Legends Hungary”Ludas Matyi” Jest to legenda o biednym chłopcu, który mieszkał razem z matką. Pewnego dnia chłopiec udał się na targ sprzedać.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
S POTKANIE Z OSOBAMI NIEPEŁNOSPRAWNY MI 24 kwietnia 2016r Centrum Kształcenia Sportowego.
Mgr Agnieszka Wnuk KRĘGOSŁUP Mgr Agnieszka Wnuk
1 kwietnia aula widowiskowa ICDS wypełniła się do ostatniego miejsca podczas Dnia Otwartego naszego gimnazjum. Licznie przybyli rodzice oraz przyszli.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Historia i tradycje Szkoła Podstawowa nr 40 w Lublinie pierwotnie mieściła się w budynku VI Liceum Ogólnokształcącego im. H. Kołłątaja przy ul. Mickiewicza.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
GNIEZNO – PIERWSA STOLICA POLSKI HISTORIA MIASTA.
Historia to świadek czasu, światło prawdy, życie pamięci, nauczycielka życia, zwiastunka przyszłości...
1050. ROCZNICA CHRZTU POLSKI Tomasz Gołąbek kl.IVb SP nr 46 w Poznaniu.
 Chrzest Polski – tradycyjna nazwa chrztu księcia Polan Mieszka I, który zapoczątkował proces chrystianizacji ziem polskich. Niekiedy uważa się go.
Autorzy: Sara Pawelska Patrycja Rychter Opiekunowie: mgr Magdalena Cieślak mgr Paulina Chłopkowska Zespół Szkół nr 1 im. Stefana Garczyńskiego ul. Powstańców.
Domy wczoraj i dziś Wojciech Janus Klasa 1c.
Epoka rycerzy przeminęła.. Archaizmy Płatnerz- rycerz wyrabiający zbroje, tarcze Płatnerz- rycerz wyrabiający zbroje, tarcze Pawęż- prostokątna drewniana.
CHORWACJA / Croatia Miasto Dubrovnik (Dubrownik) to położona nad Adriatykiem perła Dalmacji i mekka odwiedzających Chorwację turystów. Położony jest.
Historia Znaleziska archeologiczne wskazują, że jedwab wytwarzano już w starożytnych Chinach od roku około 2700 lat p.n.e.Chinach Chińskie.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
Nasz Patron – ks. Jan Twardowski ks. Jan Twardowski ( ) poeta, pisarz, kapłan… Kochają go wszyscy, wierzący i niewierzący, pobożniejsi i grzesznicy,
Zamek Kreuzenstein Majestatyczny średniowieczny zamek Kreuzenstein położony jest niedaleko Leobendorfu w Dolnej Austrii. Jego historia sięga początków.
Realizowany w Chorzowie od do r. autor: Karolina Piwczyk.
Moja Patronka. J. Karpińska, P. Ratajczak, A. Zając DROGA DO PATRONA i PIEŚNI MOJEJ SZKOŁY! "...Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z której.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Chrzest Polski.
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Spis treści: 1. Strona główna Strona główna 2. Spis treści Spis treści 3. Położenie Położenie 4. Szkoła Podstawowa Szkoła Podstawowa 5. Plac Zabaw Plac.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
Jedlanka. Jedlanka – wieś w Polsce położona w województwie lubelskim, w powiecie łukowskim, w gminie Stoczek Łukowski. W latach 1975–1998 miejscowość.
Strażak Strażak to osoba pełniąca służbę w straży pożarnej. Strażacy są przeszkoleni i wyposażeni w specjalistyczny sprzęt do walki z ogniem, częściowego.
Nasze Nadleśnictwo Mieszkowice Dzień dobry! Witamy w Nadleśnictwie Mieszkowice – naszym Nadleśnictwie, naszym lesie…. Historia Nadleśnictwa, to las i ludzie.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
BLISKO NAS, czyli co znajdziesz w lasach otaczających nasze osiedle „Kokociniec”
Zapraszam na wycieczkę po Toruniu. Toruń jest jednym z najstarszych miast polskich.
W YCHOWANIE SPARTAŃSKIE … …czyli AGOGE. C O OZNACZA SŁOWO „AGOGE”? Agoge w języku starogreckim oznaczało „przywództwo” lub „trening”. Szkolenie przyszłych.
Bezpieczeństwo przy pracy z ciekłym azotem
Prezentację przygotował:
Bar micwa בר מצוה.
„JAK JEDNA OSOBA, MOŻE WPŁYNĄĆ NA LOSY CAŁEGO SPOŁECZEŃSTWA?” Mieszko I.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Fot: Szater (public domain). CO WARTO ZOBACZYĆ LUBLINIE?  Brama Krakowska Slajd 4Slajd 4  Brama Grodzka Slajd 5Slajd 5  Zamek  Archikatedra  Kościół.
225. Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja
Kłodzko moje miasto ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Justyna Rychel ~~~~~~~~~~~
Dzień Nauczyciela  Obchodzone w tym dniu święto to rocznica upamiętniająca powstanie w 1773 roku Komisji Edukacji Narodowej (KEN), która została utworzona.
Karolina Sammel Szczecin, 2016.
Temat: Wojna z zakonem krzyżackim.
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
Zapis prezentacji:

Po panowaniu Bolesława Chrobrego nastał w Polsce czas pełen najazdów i osłabienia. Zniszczone Gniezno przestało być stolicą i jej funkcję przejął Kraków. Zamek na Wawelu stał się siedzibą władców Polski. Pierwszym królem koronowanym w Krakowie w 1320r został Władysław Łokietek który poddał się próbie przywrócenia Polsce dawnej świetności. Podobną politykę prowadził jego syn Kazimierz Wielki. Budował bardzo dużo zamków a niektóre miasta otaczał murami. Finansował on budowę zamków, wspierał rozwój osadnictwa i wprowadził wspólną dla całego państwa monetę grosze. W 1364r założył on Akademię Krakowską oraz w tym samym roku odbyła się uczta u Wierzynka. Kazimierz Wielki panował od 1333 do 1370r.

Średniowieczne szkoły do których mogli uczęszczać tylko chłopcy prowadzone mogły być tylko i wyłącznie przez duchownych. Uczyli się w szkołach parafialnych gdzie uczyli się tam czytać i pisać oraz podstaw łaciny a także modlitw i wiedzy o kalendarzu. Po ukończeniu tej szkoły mogli kontynuować naukę w szkole katedralnej gdzie pogłębiali swoją wiedzę. W tamtych czasach zazwyczaj tylko nauczyciel miał książkę, a uczniowie uczyli się czytanego tekstu na pamięć.

Gaudeamus Wykładowcy podczas uroczystości zakładali tradycyjne stroje zwane togami. Toga rektora wyróżniała się od innych gronostajowym przybraniem. Hymnem studentów nadal jest Gaudeamus. Wykładowcy po uznanym dorobku naukowym otrzymują tytuł profesora.

Zamki budowano w trudno dostępnych miejscach np. na wzgórzach, wyspach, nad jeziorami lub rzekami. Dostępu do zamku broniły: mury obronne, wieże, most zwodzony, brama zabezpieczona kratą a niekiedy też fosa. Wewnątrz murów obronnych, często podwójnych znajdowały się różne budynki mieszkalne, zbrojownia, stajnie a także magazyny żywności. W niektórych zamkach znajdowały się podziemne korytarze prowadzące poza mury obronne w ten sposób mieszkańcy zamku gdy najeźdźcy go przejmowali mogli uciec. Zamki nie służyły tylko do obrony były one również siedzibami rycerzy. Mieszkali tam z rodziną i służbą która spełniała ich zachcianki. Największą rozrywką rycerzy była walka konno czyli turnieje rycerskie. Rycerze kierowali się kodeksem rycerskim i nie mogli opuszczać miejsca walki. Od rycerza wymagano umiejętności władania bronią, wierności władcy, obrony słabszych, dotrzymywania danego słowa, uprzejmości wobec kobiet oraz bronienia wiary chrześcijańskiej. Najsłynniejszym polskim rycerzem był Zawisza Czarny. Rycerz nosił na polu walki hełm z opuszczaną na głowę przyłbicą, tarcze, pas, miecz oraz ostrogi.

STAJNIE- mieszkały tam konie WARSZTATY RZEMIEŚLNIKÓW- wytwarzane były tam niezbędne towary KOŚCIÓŁ- odprawiane były tam msze święte oraz ważne uroczystości STUDNIA ZAMKOWA- dostarczała wody pitnej DZIEDZINIEC ZAMKOWY- odbywały się tam turnieje rycerskie OGRÓD WARZYWNY- sadzenie warzyw POMIESZCZENIA MIESZKALNE- spali tam ludzie mieszkający w zamku BRAMA WJAZDOWA- była zabezpieczona kratą

Chłopiec rozpoczynał naukę i służbę na dworze jako paź. W wieku 7 lat odbierano go matce. Musiał uczyć się wielu rzeczy. Wymagano od niego uprzejmości wobec kobiet i dobrego zachowywania się przy stole. Uczyli się grać na instrumentach a także śpiewać różne piosenki. Z czasem chłopiec zostawał giermkiem i miał obowiązek czyścić zbroje rycerza a czasem wyruszał z nim na wojnę. Gdy giermek wsławił się odwagą i oddaniem swemu panu mógł zostać pasowany na rycerza. Otrzymywał on od władcy pas, ostrogi i miecz.

Uroczystość pasowania na rycerza kończyła się zazwyczaj turniejem rycerskim. Największą atrakcją turniejów były pojedynki na kopie. Rycerze starali się przewrócić przeciwnika z konia. Zwycięzca dostawał bardzo dużą sumę pieniężną i mógł zabrać konia i zbroję przeciwnika.

radę miejską Miasta w średniowieczu powstawały z połączenia grodów z podgrodziami lub były zakładane zupełnie od nowa. Mieszkańcy zazwyczaj organizowali sposób rządzenia miastem i wybierali radę miejską. Na czele miasta stał burmistrz. Członkowie rady nazywali się rajcami, ustanawiali i pobierali podatki, decydowali o handlu i innych sprawach mieszkańców. Ważniejsze miasta były ogrodzone murami obronnymi a dostępu do nich broniła fosa. Bramy miejskie dodatkowo zabezpieczone były kratą. O zmierzchu bramę zamykano przede wszystkim dla bezpieczeństwa. Centrum średniowiecznego miasta stanowił rynek. Znajdowały się tam najważniejsze budowle takie jak ratusz i budynek wagi miejskiej. Przy rynku znajdował się kościół. Na targ przyjeżdżali różni kupcy z bardzo rzadkimi towarami.

Mieszkańcy średniowiecznego miasta różnili się miedzy sobą posiadaniem pieniędzy. Niektórzy mieli własne domy, warsztaty lub kramy. Inni utrzymywali się z pracy dorywczej i mieszkali w wynajmowanych mieszkaniach. Miasta chętnie nawiedzali włóczędzy i żebracy miejący nadzieję na łatwy zarobek. Najbogatszą grupę mieszkańców stanowili kupcy a najliczniejszą rzemieślnicy. Kupcy i rzemieślnicy byli pełnoprawnymi mieszkańcami miasta, czyli mieszczanami. Rzemieślnicy wytwarzający ten sam towar należeli do związku zwanego cechem. Jego zadaniem była wzajemna pomoc i ochrona interesów. Rodzaj pracy oraz ocena jej wykonania należał do mistrzów cechowych. Zanim rzemieślnik mógł przystąpić do wykonania pracy mistrzowskiej, przez wiele lat musiał pracować jako uczeń a potem jako czeladnik pod okiem doświadczonego rzemieślnika. Przerwy mieszkańców miast stanowiły różne święta kościelne.

Ruch w mieście rozpoczyna się o świcie. W warsztatach rzemieślniczych wszyscy zabierają się do pracy. Na rynku handlarze rozkładają swój towar. Farbiarze rozpalają ogień pod kotłami, by we wrzącej, zabarwionej wodzie moczyć tkaniny. Miasta pilnują strażnicy. Do miasta przyjeżdżają cyrkowcy a na ulicach roznosi się zapach pieczywa, to znak, że piekarze zaczynają piec chleb. Żacy biegną na wykłady a zakonnicy po porannych modlitwach zaczynają pracę w klasztorze. Przez rynek przechodzili rajcy spieszący na obrady do ratusza.

W średniowieczu większość mieszkańców Polski żyła na wsi. Ludzi tych nazywano chłopami lub kmieciami. Zajmowali się uprawą roli i hodowlą zwierząt- kóz, świń, owiec, krów, kur i gęsi. Na polu uprawiali zboża: żyto, owies, pszenicę, jęczmień i proso. W przydomowych ogrodach uprawiali m.in.: marchew, rzepę, cebulę, bób, groch i soczewice. Chłopi polowali na drobną zwierzynę, ponieważ tylko władca i możni mogli sobie pozwolić na polowanie na grubego zwierza. Kmiecie przy okazji wyprowadzali ze sobą świnie które w lesie jadły tylko żołędzie. Odpoczynkiem mieszkańców wsi były święta kościelne i ważne uroczystości. W zależności od pory roku chłopi wykonywali inne zadania. Osady wiejskie powstawały blisko rzek i lasów. W jednoizbowych chatach mieszkały całe liczne rodziny. W chacie znajdowały się łóżka drewniane ławki i stół. W rogach chaty magazynowano zboże. Wszystkie ziemie należały do władcy i rycerzy więc kmiecie musieli płacić im pieniądze a także oddawać połowę tego, co uzyskali w gospodarstwie.