E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
Advertisements

EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4. Otwartość systemu.
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Technik masażysta Czas trwania nauki – 2 lata. Kwalifikacja K1 Świadczenie usług w zakresie masażu.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne ale jakie? „ Rozwój zawodowy (...) jest osią życia człowieka, wokół której koncentrują się, myśli, przeżycia, działania” K.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Kucharz zajmuje się przyrządzaniem różnego rodzaju potraw, dań, itd. Od kilkunastu lat sztuka kulinarna przeżywa swoisty renesans. Często to nie sam lokal,
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Technik cyfrowych procesów graficznych jest zawodem szerokoprofilowym, przygotowującym absolwenta do pracy przy procesie wytwarzania produktów poligraficznych.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
EDUKACYJNE FORUM KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
Zapis prezentacji:

E DUKACYJNE F ORUM K WALIFIKACJI Z AWODOWYCH Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.4 Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie Poddziałanie Upowszechnianie uczenia się przez całe życie M ULTIMEDIALNY K ATALOG Z AWODÓW ZAWÓD: TECHNIK ORTOPEDA

ZADANIA ZAWODOWE ŚRODOWISKO PRACY PREDYSPOZYCJE KARIERA ZAWODOWA MASZYNY I NARZĘDZIA TECHNIK ORTOPEDA WARUNKI FIZYCZNE LITERATURA CZY WIESZ, ŻE …?

C ZYM ZAJMUJE SIĘ TECHNIK ORTOPEDA ? ZADANIA ZAWODOWE : dobór odpowiednich rozwiązań konstrukcyjnych sprzętu ortopedycznego zgodnie ze wskazaniami lekarza, projektowanie i wykonanie przedmiotów ortopedycznych i sprzętu rehabilitacyjnego, dostosowanego do potrzeb klientów w różnym wieku ( obuwie, wkładki ortopedyczne, ortezy i protezy), zajmowanie się sprzętem od jego zaprojektowania, aż po czynności serwisowe, wykonywanie pomiarów, odlewów, dobieranie odpowiednich rozwiązań konstrukcyjnych, dostosowywanie sprzętu codziennego użytku, instruowanie pacjentów o sposobach eksploatacji sprzętu, serwis wykonanego sprzętu, sporządzanie kalkulacji kosztów wykonania sprzętu ortopedycznego.

Miejsce wykonywania pracy Charakter pracy Praca technika ortopedy jest pacą z ludźmi, w bliskim kontakcie z pacjentem. Średnio ciężka/ lekka, w pozycji stojącej, siedzącej lub pochylonej. Czynności wykonywane według instrukcji. J AKA JEST SPECYFIKA ŚRODOWISKA PRACY TECHNIKA ORTOPEDY ? Pomieszczenia zamknięte: hale produkcyjne, warsztaty, gabinety lekarskie.

J AKA JEST SPECYFIKA ŚRODOWISKA PRACY TECHNIKA ORTOPEDY ? Możliwości zatrudnienia Oddziały szpitalne i przychodnie, zakłady wytwórcze i naprawcze przedmiotów ortopedycznych i sprzętu rehabilitacyjnego, poradnie zaopatrzenia ortopedycznego, zakłady naukowo-badawcze przedmiotów ortopedycznych i sprzętu rehabilitacyjnego, punkty dystrybucji przedmiotów ortope- dycznych, własna działalność (dla osób posiadających tytuł mistrza w zawodzie). Stanowiska pracy technik ortopeda.

Czas pracy Zazwyczaj 8 h dziennie, praca może być wykonywana w systemie zmianowym w dni robocze. W przypadku własnej działalności gospodarczej lub w gabinecie prywatnym możliwa jest praca w soboty. Zarobki Średnie wynagrodzenie ok zł brutto ( ). Czynniki zagrażające zdrowiu Hałas, wibracje, szkodliwe opary, zapylenie, narażenie na alergie (np. na żywice epoksydowe). Technik ortopeda w wyniku intensywnego i bliskiego kontaktu z pacjentami narażony jest na wypalenie zawodowe. J AKA JEST SPECYFIKA ŚRODOWISKA PRACY TECHNIKA ORTOPEDY ?

J AKICH MASZYN I NARZĘDZI UŻYWA TECHNIK ORTOPEDA ? Stół warsztatowy Wyrzynarka Tarnik Wiertarka Maszyna krawiecka Wydrążarka Tokarka

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY do wiercenia otworów. Wiertarka

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY „biurko” technika ortopedy. Stół warsztatowy

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY elektronarzędzie do precyzyjnego cięcia. Wyrzynarka

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY służy do wyrównywania powierzchni. Tarnik

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY przeznaczona jest do obróbki skrawaniem różnych powierzchni. Tokarka

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY do zszywania tekstylnych elementów sprzętu ortopedycznego. Maszyna krawiecka

M ASZYNY, NARZĘDZIA, MATERIAŁY narzędzie przydatne w pracy technika ortopedy. Wydrążarka

J AKIE PREDYSPOZYCJE POWINIEN POSIADAĆ TECHNIK ORTOPEDA ? Technik ortopeda powinien być osobą cierpliwą i dokładną – takie cechy ułatwiają wykonywanie zadań zawodowych oraz kontakt z pacjentem. Charakter pracy na tym stanowisku sprawia, że bardzo ważne jest, aby technik był odpowiedzialny, samodzielny w realizacji zadań, a także przedsiębiorczy i operatywny. Cechami niezbędnymi w tym zawodzie są: silna budowa ciała, zdolności manualne, kultura osobista, życzliwość, łatwość nawiązywania kontaktów, umiejętność współpracy z innymi specjalistami, zainteresowania techniczne, empatia.

J AKIE WARUNKI FIZYCZNE SĄ NIEZBĘDNE W TYM ZAWODZIE ? Od kandydata na technika ortopedę wymaga się dużej sprawności manualnej – jest ona potrzebna w trakcie przygotowywania sprzętu dla pacjenta. Wskazane jest, aby osoba ta miała dobry słuch oraz ogólną bardzo dobrą ogólna sprawność fizyczną – niekiedy praca wymaga użycia siły, np. podczas pobierania pomiarów czy przenoszenia pacjenta. Przeciwwskazaniem do podjęcia pracy w tym zawodzie są: nieskorygowana wada wzroku, niesprawność palców i rąk, omdlenia, zaburzenia równowagi, wzmożona potliwość oraz choroby przewlekłe skóry i rąk, nosicielstwo chorób zakaźnych, zaburzenia układu krążenia, wady serca, reumatyzm, alergie (na żywice epoksydowe).

I NFORMACJE DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ Praca dostępna dla osób z niepełnoprawnością, jeżeli stan zdrowia nie uniemożliwia wykonywania czynności zawodowych. W każdym przypadku należy konsultować możliwość podjęcia kształcenia w kierunku wybranego zawodu z lekarzem medycyny pracy, doradcą zawodowym.

JAKIE SĄ MOŻLIWOŚCI ROZWOJU W TYM ZAWODZIE? Technik ortopeda może kontynuować naukę na studiach wyższych, m.in. na kierunkach: Fizjoterapia, Rehabilitacja, Pedagogika specjalna, kierunek lekarski (ortopedia). Technik ortopeda Technikum - 4 lata Egzamin potwierdzający kwalifikację Z.2. Technikum - 4 lata Egzamin potwierdzający kwalifikację Z.2. GIMNAZJUM Liceum - 3 lata lub Technikum - 4 lata Technik ortopeda *Szkoła Policealna - 2 lata Egzamin potwierdzający kwalifikację Z.2. *Szkoła Policealna - 2 lata Egzamin potwierdzający kwalifikację Z.2. Dla osób wykonujących pracę na własny rachunek – egzamin mistrzowski. *Kształcenie w szkole dla młodzieży oraz w szkole dla dorosłych prowadzone wyłącznie w formie stacjonarnej. JAK ZOSTAĆ TECHNIKIEM ORTOPEDĄ ?

C ZY WIESZ, ŻE …? C IEKAWOSTKI Najstarszą odnalezioną protezą, jest proteza dużego palca u nogi, należąca do egipskiej mumii - liczy sobie ponad 5000 lat. Przez długie lata protezy produkowano głownie z drewna – materiału lekkiego, łatwo dającego się formować. Dziś, że względu na wagę i wytrzymałość, najczęściej wytwarza się protezy z włókna węglowego oraz tytanu. Zespoły naukowców wciąż pracują nad udoskonalaniem protez. Obecnie testy przechodzi prototyp protezy kończyny górnej, która pozwala pacjentowi odczuwać zmysł dotyku. Coraz częściej się mówi o drukowaniu protez na drukarkach 3D – powstają pierwsze tego typu protezy, zwraca się uwagę przede wszystkim na niski koszt ich wyprodukowania. Profesor Gil Weinberg zbudował nowoczesną protezę dla perkusisty, któremu kilka lat temu po wypadku trzeba było amputować rękę. Proteza wyposażona jest w motory napędzające pałeczki perkusyjne. Jedna z pałeczek podlega pełnej kontroli muzyka. Druga - sama „słucha” muzyki i wykonuje różne aranżacje.

Program nauczania dla zawodu technik ortopeda o strukturze przedmiotowej, materiały wydane w ramach programu „Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru, dostępne na stronach Czasopisma branżowe: „Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja” „Postępy rehabilitacji”, „Rehabilitacja medyczna”, „Chirurgia Narządów Ruchu i Ortopedia Polska”, „Kwartalnik ortopedyczny” „Fizjoterapia & Rehabilitacja”. C O CZYTAĆ ? L ITERATURA FACHOWA

B IBLIOGRAFIA Podstawa programowa kształcenia w zawodzie, Opracowano na podstawie dokumentu z dnia 7 lutego 2012 r. Technik ortopeda nr zawodu Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego z późn. zmianami. Informator o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie Technik ortopeda nr zawodu , CKE, Warszawa Materiały projektu „Poznaj swoje zainteresowania i świat szkolnictwa zawodowego”, Strony internetowe szkół prowadzących kształcenie w poszczególnych zawodach. (Raport Sedlak&Sedlak).

WYWIAD Z TECHNIKIEM ORTOPEDĄ

SPRAWDŹ SWOJĄ WIEDZĘ - QUIZY Zapoznałeś się z charakterystyką zawodu. Teraz sprawdź swoją wiedzę i predyspozycje do zawodu rozwiązując quizy interaktywne.