Jak Polak o Polaku Postrzeganie osób upośledzonych umysłowo przez społeczeństwo polskie Warszawa, 15.11.2008 dr hab. Dominika Maison, prof. UW Wydział.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

AAC (ang.) Augmentative and Alternative Communication wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się lub wspomagająca i alternatywna komunikacja.
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
2012 Przedsiębiorczość kobiet w Polsce Wyniki projektu badawczego PARP Paulina Zadura-Lichota Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
Kucharz zajmuje się przyrządzaniem różnego rodzaju potraw, dań, itd. Od kilkunastu lat sztuka kulinarna przeżywa swoisty renesans. Często to nie sam lokal,
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Czyli często nieuzasadniony strach.
„Alkotest przeciw tragedii” kampania społeczna Stowarzyszenia „Droga i Bezpieczeństwo”” przy poparciu Marszałka Województwa Wielkopolskiego oraz współpracy.
„MARZĘ O ZAWODZIE…” Wykona ł a prezentacj ę : Aleksandra Ż ak kl.6c Ze szko ł y podstawowej nr 66 w Warszawie.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Jak sobie z nim radzić ?.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Zapraszamy na naszą stronę. Zależy nam na kontakcie z Wami. Czytajcie, komentujcie i dyskutujcie na forum. Nic o Was bez Was Zapraszamy na naszą stronę.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
 Miłość – podstawową definicją jest pragnienie szczęścia dla drugiej osoby (ewentualnie siebie bądź innego ważniejszego bytu). Miłość często jest rozumiana.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
WYNIKI ANKIETY INTERNETOWEJ Opracowanie wyników: Dr Jarosław Załęcki Mgr Maciej Brosz „Współtwórz swoje miasto. Wysokościowce w Gdańsku”
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
- nie ma własnego kształtu, wlana do naczynia przybiera jego kształt, - ma swoją objętość, którą trudno jest zmienić tzn. są mało ściśliwe (zamarzając.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Bezpieczeństwo przy pracy z ciekłym azotem
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Ortoreksja Czyli z czym to się je..
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Moje szczęście.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Zapis prezentacji:

Jak Polak o Polaku Postrzeganie osób upośledzonych umysłowo przez społeczeństwo polskie Warszawa, dr hab. Dominika Maison, prof. UW Wydział Psychologii UW

Co to są postawy? Wieloletnia tradycja badania postaw w psychologii i socjologii Różnorodne rozumienie pojęcia postawy –Behawioryści – utożsamianie z zachowaniem –Psychologowie poznawczy – zawartość treściowa i struktura –Kluczowe właściwości: znak i natężenie Postawa jako struktura trzyelementowa (Mika, 1984; Mądrzycki, 1977) –Komponent poznawczy – co osoba myśli? –Komponent emocjonalny – co osoba czuje? –Komponent behawioralny – jak się osoba zachowuje? Introspekcja – dominująca metoda badania postawy

Współczesne rozumienie postaw – rewolucja lat 90.  Efekt ekspozycji (Zajonc, 1985)  Bodźce podprogowe /afektywne poprzedzanie (Murphy i Zajonc, 1994) Nieświadomość źródła postawy Automatyczny charakter postawy Dualizm postawy  Czas reakcji jako wskaźnik postawy (Fazio, Sanbonmatsu, Powell i Kardes, 1986)  Badania nad poprzedzaniem (Bargh, 1999)  Jednoczesne istnienie dwóch postaw w osobie (Chaiken i Trope, 1999) POSTAWA UTAJONA

Postawa jawna Typ postawyKomponentZachowanie Komponent poznawczy Komponent emocjonalny Utajone reakcje afektywne Postawa utajona Zachowanie kontrolowane Zachowanie automatyczne

POSTRZEGANIE OSÓB UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO

Badanie Dla PSOUU Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym

Metodologia badania BADANIE JAKOŚCIOWE BADANIE ILOŚCIOWE 4 FGI + 6 IDI kobiety i mężczyźni wykształcenie: zawodowe, średnie, wyższe Miejsce realizacji Warszawa i Siedlce Badanie sondażowe na próbie reprezentatywnej 15+ reprezentatywne dla ogółu Polaków Omnibus Realizacja IQS Quant

Czym jest upośledzenie umysłowe? WIEDZA NA TEMAT UPOŚLEDZENIA UMYSŁOWEGO => BRAK WIEDZY „Upośledzenie to raczej jest choroba stała, która jest dosyć ciężka do uleczenia. Z drugiej strony ktoś chory psychicznie ma jakąś szanse wyleczenia.” (mężczyzna, Siedlce) UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE: –widać (specyficzny wygląd twarzy, gesty) –upośledzenie umysłowe jest stałe i nieuleczalne –zazwyczaj upośledzonym się człowiek rodzi. CHOROBA PSYCHICZNA: –może nie być widać –chorobę psychiczną łatwiej się leczy (leki, szpitale psychiatryczne, terapia) –ujawnia się w różnym wieku. PROBLEMY Z ROZPOZNANIEM UPOŚLEDZENIA UMYSŁOWEGO Upośledzenie umysłowe jest niejednoznaczne i trudne do zdefiniowania ze względu na różne objawy fizyczne i psychiczne, jak i różne natężenie upośledzenia. W przypadku ciężkiego upośledzenia można stwierdzić, że osoba jest upośledzona umysłowo. Natomiast w przypadku lekkiego upośledzenia istnieje problem z: –Określeniem granicy między upośledzeniem a normą –Odróżnieniem upośledzenia umysłowego od zaniedbania, patologii społecznej, braku wychowania. = ZESPÓŁ DOWNA – SYMBOL UPOŚLEDZENIA UMYSŁOWEGO Zespół Downa jest zdecydowanie najczęściej kojarzonym upośledzeniem. Osoby posługują się tą nazwą i potrafią opisać przynajmniej fizyczne jej objawy. Jest to najbardziej oswojone upośledzenie umysłowe i osoby z zespołem Downa wzbudzają najbardziej pozytywne odczucia. „Niektórzy mają tak, jak z zespołem Downa, to widać, charakterystyczne są takie wady genetyczne, no to wszyscy wiedzą, jak wyglądają.” (kobieta, Warszawa)

Jakie emocje i odczucia wzbudzają upośledzeni umysłowo? (1/2) LĘK Źródła: obawa o siebie (strach, że osoba upośledzona umysłowo może zrobić mi krzywdę) uświadomienie istnienia problemu, który może dotknąć każdego człowieka (także mnie, moją rodzinę lub kogoś z mojego otoczenia). Konsekwencje: unikanie kontaktu z osobami upośledzonymi umysłowo odwracanie głowy, unikanie spojrzeń na taką osobę „gapienie się” wzmożona czujność w obecności osób upośledzonych umysłowo (potrzeba ciągłej kontroli sytuacji) wyśmiewanie się. OBRZYDZENIE Źródła: kojarzenie osób upośledzonych z nieestetycznym wyglądem, brakiem kontroli nad własną fizjologią (ślinienie się, nietrzymanie moczu) oraz odpychającymi zachowaniami (dłubanie w nosie, pluciem, bekanie) w naszej kulturze fizjologia jest sferą prywatną i intymną – wszelkie publiczne zachowania z nią związane są niezgodne z panującą normą, nie są akceptowane i są wyrazem złego wychowania. Konsekwencje: unikanie bliskiego kontaktu z osobami upośledzonymi umysłowo uczucie dyskomfortu psychicznego i fizycznego w kontakcie z osobami upośledzonymi. Bariera bardzo trudna do przełamania Bariera, które można zmniejszyć poprzez przyzwyczajanie się

Jakie emocje i odczucia wzbudzają upośledzeni umysłowo? (2/2) WSTYD Źródła: odmienność osoby upośledzonej umysłowo postrzegana jako odmienność negatywna, bo związana jest z nieprzestrzeganiem norm społecznych, a wręcz łamaniem tych norm temat tabu. Konsekwencje: trudno jest mówić o upośledzeniu umysłowym, nie wiadomo, jakich słów używać, gdy opisuje się takich ludzi. nie wiadomo też jak rozmawiać z bliskimi takich osób – często unika się takich rozmów rodziny osób upośledzonych umysłowo izolują je od świata zewnętrznego. BEZRADNOŚĆ Źródła: niewiedza, czym jest upośledzenie umysłowe, czym jest spowodowane trudność przewidzenia zachowań osoby upośledzonej konieczność traktowania takiej osoby inaczej, według innych standardów postępowania (które często nie są znane). Konsekwencje: unikanie kontaktu z osobami upośledzonymi umysłowo nienaturalne i sztywne zachowanie w kontakcie z osobami upośledzonymi. uczucie dezorientacji (nie wiadomo, jak się zachować). Bariera, którą można zmniejszyć poprzez uczenie ludzi rozmawiania o upośledzeniu (np. dostarczanie odpowiedniego słownictwa) Bariera, która można zmniejszyć dostarczając społeczeństwu wiedzy poznawczej (czym jest upośledzenie) i behawioralnej (jak można się zachować)

Cechy przypisywane osobom upośledzonym umysłowo (2/2) Nieprzewidywalność – nie kierują się ogólnie przyjętymi społecznie zasadami zachowania. Nie można również wyczytać intencji osób upośledzonych z ich twarzy. Wiąże się to z niestabilnością emocjonalną – częstymi zmianami nastroju i przejawianiem silnych, często skrajnych emocji. Osoby upośledzone umysłowo bywają często agresywne i zdolne do gniewu, co także jest ściśle związane z brakiem kontroli emocji. Cechy zagrażające, wzbudzające lęk, w najmniejszym stopniu akceptowane Powolne – zarówno powolnie myślące, jak i wolno poruszające się. Zaniedbane (nieprzyjemny zapach, ślinotok, dziwny ubiór). Zdolność do przeżywania uczuć wyższych: zdolność do miłości, przeżywanie cierpienia. Duża ufność wobec innych ludzi – co jest pozytywnie odbierane przez badanych, bo kojarzy się z ufnością i naiwnością dziecka. Jednocześnie badani dostrzegają zagrożenie, że osoby upośledzone umysłowo mogą zostać oszukane lub wykorzystane przez innych. Wrażliwe, a często też uzdolnione, co wynika z przekonania o ich bogatej i barwnej wyobraźni. Cechy, do których można się przyzwyczaić lub łatwo je zmienić Cechy wzbudzające pozytywne odczucia i chęć opieki nad osobami upośledzonymi

Jakie cechy przypisywane są osobom upośledzonym umysłowo N=1005

Jakie cechy przypisywane są osobom upośledzonym umysłowo - kategorie Cechy wzbudzające współczucie i chęć opieki Cechy wyższe i zdolności Cechy wzbudzające obrzydzenie i niechęć Cechy wzbudzające lęk Cechy najczęściej przypisywane Cechy najrzadziej przypisywane +/-+/

UPOŚLEDZENI NA RYNKU PRACY

Prawa przyznawane osobom upośledzonym umysłowo Nie powinny mieć prawa doPowinny mieć prawo do Posiadania dzieci Wyborcze Edukacji w pełnym wymiarze Bezpłatnej rehabilitacji Pracy Małżeństwa 48% 24% 6% 5% 3% NIE

W jakich zawodach mogłyby pracować osoby upośledzone umysłowo? Pracownik oczyszczania miasta Szatniarz Pomoc kuchenna Parkingowy TAK To zależy…NIE Jakie zawody? Dlaczego tak? Proste, mechaniczne czynności Mało odpowiedzialne zawody Niskie prawdopodobieństwo spowodowania wypadku „ Poradzi sobie. To taka mechaniczna praca, odruchowo będzie robić.” (mężczyzna, Siedlce) „Taka osoba, która by pozamiatała podłogę i tyle. Umyła coś.” (mężczyzna, Warszawa) Pracownik na poczcie Kucharz Dozorca domu Recepcjonista Dostawca pizzy Woźny w szkole Jakie zawody? Od czego zależy? Od stopnia trudności wykonywanej pracy Od stopnia upośledzenia Od miejsca pracy „Pracownik na poczcie? Lakować koperty może. Siedzieć przy okienku to raczej nie.” (kobieta, Warszawa) „Dozorca w domu z małym upośledzeniem. Ja myślę, że tak.” (kobieta, Siedlce) Sekretarka Listonosz Kierowca Mechanik samochodowy Kelner Pomoc przedszkolna Ochroniarz w banku Jakie zawody? Dlaczego nie? Wiążą się z odpowiedzialnością (za inne osoby, pieniądze, dokumenty) Skomplikowane czynności Wymaga wiedzy, umiejętności, sprawnej pamięci, szybkich reakcji Wiąże się z estetycznym wyglądem „Kierowca nie. Trzeba być spostrzegawczym, jakimś bystrym, umieć przewidzieć pewne sytuacje (mężczyzna, Warszawa)

Dom Badawczy Maison ul. Piękna 54/ Warszawa tel ; fax ;