BADANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kierunki kształcenia w kontekście współczesnego rynku pracy
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Limanowej
Rodzic jako doradca zawodowy
Zakres badań ankietowych realizowanych w ramach Sądeckiego Obserwatorium Rynku Pracy, Edukacji i Zatrudnienia.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGRODNICZYCH W OSTROWIE
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Limanowej
Powiatowe zróżnicowanie sytuacji na podkarpackim rynku pracy w kontekście zawodów nadwyżkowych i deficytowych. Tomasz Soliński Zakład Public Relations.
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
Kompetencje zawodowe uczniów w kontekście oczekiwań rynku pracy Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu listopad 2007.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Technik ekonomista.
DEBATA Edukacja a rynek pracy w Powiecie Gostyńskim 11 grudnia 2007r.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
Podstawy prawne polityki rynku pracy
RYNEK PRACY I JEGO OCZEKIWANIA A SZKOLNICTWO ZAWODOWE mgr Mariusz Wacławek Dyrektor PCE w Chrzanowie.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Zadanie 1 Zarządzanie projektem - wzrost wiedzy na temat EFS i projektu wśród mieszkańców powiatu lęborskiego Zadanie 2 Program formalnego potwierdzania.
Losy absolwentów ZSP Nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Stalowej Woli
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.
Wyniki badań losów zawodowych absolwentów studiów stacjonarnych magisterskich 2010 Kraków, październik 2011 Centrum Karier, Ośrodek Monitorowania Kadry.
Co dalej Gimnazjalisto ?
MODUŁ A.
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
SOSW dla Młodzieży Niewidomej i Słabowidzącej w Chorzowie.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Egzaminy zawodowe, maturalne i gimnazjalne 2014 r.
BIURO KARIER UNIWERSYTETU RZESZOWSKIEGO Badanie Losów Zawodowych Absolwentów Uniwersytetu Rzeszowskiego Badanie losów zawodowych absolwentów Uniwersytetu.
Szkolnictwo zawodowe w opinii uczniów w świetle wybranych wyników badań Iwona Gruczyńska, Waldemar Dubla.
Rok ukończenia szkoły W PREZENTACJI WYKORZYSTANO WYNIKI Z ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD ABSOLWENTÓW ZESPOŁU SZKÓŁ NR1 PO UKOŃCZENIU SZKOŁY W 2014.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Dołącz do nas!!!. Profil akademicki Współpraca z Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie Dołącz do nas!!!
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2012 roku mgr Marlena Włodkowska mgr in ż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
Lokalny rynek pracy LATA Bezrobotni (ogółem)
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
POWIATOWY URZĄD PRACY W KONINIE Konferencja „Po pierwsze praca …” Konin, 18 września 2014 r. Wiesława Matusiak Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Koninie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Badanie losów absolwentów szkół zawodowych. Struktura prezentacji przykładowe zastosowania organizacja badania odbiorcy wyników badania formy prezentacji.
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
I Liceum Ogólnokształcące im. M
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Liceum Ogólnokształcące im. Sebastiana Petrycego w Pilźnie
Liceum Ogólnokształcące im. Sebastiana Petrycego w Pilźnie
Liceum Ogólnokształcące im. Sebastiana Petrycego w Pilźnie
I Liceum Ogólnokształcące im. M
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

BADANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO

KONTEKST - DEMOGRAFIA Źródło: prognoza GUS Wg prognozy GUS w latach : -odsetek osób w wieku do 17 lat zmniejszy się o 3,5 punkty procentowe -odsetek osób w wieku 60+ zwiększy się o 12,9 punktu procentowego

KONTEKST – MIGRACJE ZAROBKOWE Źródło: R. Jończy, Zewnętrzne migracje… Opole W całej badanej populacji z pracy za granicą korzysta 26% osób w wieku produkcyjnym i 36% osób podejmujących jakąkolwiek pracę 2.Oznacza to, że na każde dwie osoby pracujące w Polsce przypada jedna pracująca za granicą 3.Wśród autochtonów z pracy za granicą korzysta 41% osób w wieku produkcyjnym i 54% osób podejmujących jakąkolwiek pracę; wśród nie-autochtonów odsetki te wynoszą odpowiednio 14% i 20%. 4.Migruje przede wszystkim młodzież: wśród mężczyzn w wieku lat odsetek pracujących tylko i wyłącznie w Polsce jest niemal taki sam jak pracujących tylko i wyłącznie za granicą. Wśród mężczyzn – autochtonów w tym wieku na jedną osobę pracującą tylko w Polsce przypadają cztery pracujące tylko za granicą. W przypadku kobiet relacja ta wynosi 1/3

KONTEKST - BADANIA Młody człowiek musi dostać swoją szansę, ale nie można zakładać, że młodzież kończąca szkołę jest przygotowana do zawodu. Ona musi nabyć praktyki, musi otrzymać wsparcie. Dostępnych jest gros ludzi młodych, którzy nie mają wykształcenia. Kończą jakieś roczne lub dwuletnie szkoły, które nie dają im zawodu. Nasze pokolenie miało problem z językami, teraz kończąc szkołę młodzież ma język angielski w palcu. Migracja będzie większa […] młodzi rzucają pracę, bo za 1500 zł nie chcą pracować. Oni wolą dostać garba, ale tam. Źródło: Badania własne WUP

KONTEKST – MONITORING ZAWODÓW Lp.zawódRejestrujący się w 2009 roku bezrobotniabsolwenci 1sprzedawca robotnik gospodarczy ślusarz murarz ekonomista asystent ekonomiczny technik mechanik krawiec kucharz pracownik biurowy

CEL BADAŃ Głównym celem badań jest: Poznanie i zdiagnozowanie sytuacji na rynku pracy w jakiej znajdują się absolwenci określonych typów szkół w pół roku po zakończeniu nauki w porównaniu z ich sytuacją zawodową i edukacyjną tuż przed ukończeniem nauki.

Założenia metodologiczne BADANIE PANELOWEI etap badanie uczniów ostatnich klas szkół zawodowych ponadgimnazjalnych i studentów szkół wyższych II etap na podstawie zebranych danych teleadresowych ponowne dotarcie do badanych w pół roku po zakończeniu nauki

Założenia metodologiczne Badanie w oparciu o kwestionariusz wywiadu Respondenci: Uczniowie ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych zawodowych funkcjonujących na obszarze województwa opolskiego (zasadnicze szkoły zawodowe, technika, szkoły policealne i pomaturalne). Studenci ostatnich lat studiów głównych opolskich uczelni wyższych.

Założenia metodologiczne Wielkość próby: co najmniej 450 w I i II fali w szkołach ponadgimnazjalnych oraz 400 w szkołach wyższych Szacowany błąd wnioskowania: +/- 5% Dobór próby: losowo-warstwowy; uwzględnienie proporcji i liczebności uczniów szkół ponadgimnazjalnych zawodowych i studentów uczelni wyższych wśród badanej populacji generalnej oraz struktury sieci szkół ponadgimnazjalnych zawodowych funkcjonujących na danym terenie Próba w przypadku uczniów szkół ponadgimnazjalnych obejmuje wszystkie powiaty województwa.

Odbiorcy badania 1. Gimnazja2. Szkoły zawodowe i ponadgimnazjalne3. Uczelnie wyższe4. Jednostki samorządu terytorialnego5. Instytucje szkoleniowe

Obszary wykorzystania Doradztwo zawodowe Polityka edukacyjna w wymiarze makro Polityka edukacyjna w wymiarze mikro (szkoły) Polityka migracyjna Uczniowie/Rodzice – decyzje edukacyjne i zawodowe

Lp. Pracuje WSZiAPWSZUOPO Razem I Etap N=84 II Etap N=60 I Etap N=71 II Etap N=54 I Etap N=246 II Etap N=172 I Etap N=160 II Etap N=114 I Etap N=561 II Etap N= tak66,781,722,540,454,574,378,179,659,072,5 2. nie33,318,377,559,645,525,721,920,441,027,5 Sytuacja zawodowa – szkoły wyższe Wzrost zatrudnienia w przeciągu 6 miesięcy. Połowiczna zgodność zatrudnienia z wykształceniem – najwyższa zgodność na uczelni technicznej.

Sytuacja zawodowa – szkoły wyższe Czas oczekiwania na pracę CZASWSZiA PWSZUOPO podjąłem\podjęłam pracę jeszcze w trakcie nauki 71,442,966,982,270,8 podjąłem\podjęłam pracę od razu po zakończeniu nauki 6,138,13,912,29,4 do 2 tygodni0,0 0,81,10,7 od 2 tygodni do 1 miesiąca2,04,83,90,02,4 od 1 do 2 miesięcy6,14,87,11,14,9 od 2 do 3 miesięcy6,14,85,51,14,2 od 4 do 6 miesięcy4,10,08,72,25,2

Sektor zatrudnienia Sytuacja zawodowa – szkoły wyższe

Przeciętne wynagrodzenie (w PLN)

Sytuacja zawodowa – szkoły ponadgimnazjalne Status na rynku PRACUJE ZSZ szkoła policealna / pomaturalna technikum razem I Etap II EtapI EtapII EtapI EtapII EtapI EtapII Etap tak13,840,743,529,124,834,227,034,6 nie86,259,356,570,975,265,873,065,4 Wzrost zatrudnienia w przeciągu 6 miesięcy Połowiczna zgodność wykształcenia z wykonywaną pracą.

Sytuacja zawodowa – szkoły ponadgimnazjalne Czas oczekiwania na pracę Typ szkoły zawodowej Ogółem ZSZ szkoła policealna \pomaturalna technikum podjąłem\podjęłam pracę jeszcze w trakcie nauki 4,261,816,022,3 podjąłem\podjęłam pracę od razu po zakończeniu nauki 12,520,66,711,5 do 2 tygodni 0,0 1,30,6 od 2 tygodni do 1 miesiąca 25,00,09,312,1 od 1 do 2 miesięcy 14,62,910,710,2 od 2 do 3 miesięcy 20,80,026,719,1 od 4 do 6 miesięcy 20,82,922,717,8 od 6 do 12 miesięcy 2,18,85,35,1 Relatywnie najdłuższy czas oczekiwania na pracę charakterystyczny jest dla uczniów technikum i ZSZ.

Sytuacja zawodowa – szkoły ponadgimnazjalne Sektor zatrudnienia

Sytuacja zawodowa – szkoły ponadgimnazjalne Przeciętne wynagrodzenie (w PLN)

Sytuacja zawodowa – podsumowanie Cecha Szkoły wyższe ogółem Szkoły ponadgimnazjalne ogółem Zatrudnienie72,5%34,6% Zgodność pracy z wykształceniem 53,1%50,3% Przeciętne wynagrodzenie Podjęcie pracy jeszcze w trakcie nauki 70,8%22,3% Ok. 20% absolwentów szkół ponadgimnazjalnych uzyskuje zatrudnienie w okresie 1-3 mc po ukończeniu szkoły

Pozostawanie bez pracy - przyczyny

Mobilność przestrzenna Planowane miejsce podjęcia pracy zarobkowej po ukończeniu szkoły/ uczelni Poszukiwanie pracy Miejsce zatrudnienia Lp. Obszar Szkoły wyższe o gółem Szkoły ponadgim nazjalne ogółem Szkoły wyższe ogółem Szkoły ponadgim nazjalne ogółem Szkoły wyższe ogółem Szkoły ponadgim nazjalne ogółem 1. w granicach powiatu, w którym mieszka 25,231,592,188,084,479,0 2. poza granicami powiatu, w którym mieszka, ale w granicach województwa 19,612,540,456,210,412,1 3. poza granicami województwa opolskiego, ale w granicach Polski 21,35,27,06,81,43,8 4.poza granicami Polski 10,410,24,46,02,14,5 5. nie planuje podejmować pracy po ukończeniu tej szkoły 035,9 xx xx 6. nie wiem/trudno powiedzieć 22,64,11,40 7. brak odpowiedzi 0,90,60,30,6 Razem 100

Kwalifikacje Ogólna ocena wiedzy zdobytej w trakcie nauki (raczej / zdecydowanie przydatna)

Kwalifikacje Wykorzystanie wiedzy zdobytej w trakcie nauki w pracy szkoły wyższe ogółem szkoły ponadgimnazjalne ogółem raczej / zdecydowanie nie przydatna 45,141,4 raczej / zdecydowanie przydatna 53,157,4 brak odpowiedzi1,81,2

Kwalifikacje Ocena umiejętności posługiwania się oprogramowaniem specjalistycznym wykorzystanym w branży

Sytuacja kobiet i mężczyzn – uczelnie wyższe -przeważnie nie kontynuuje nauki; -jeżeli kontynuuje naukę, to najczęściej na kierunku informatyka lub ekonomia - przeważnie pracuje - najczęściej w niewyszczególnionej branży z sektora prywatnego; - jeżeli nie pracuje, chciałby pracować w branży IT, administracji publicznej lub w niewyszczególnionej branży sektora prywatnego; -jeżeli nie pracuje, często planuje wyemigrować poza granice kraju w poszukiwaniu pracy (8%); - zarabia przeciętnie 1850 zł netto miesięcznie; - zwykle dobrze radzi sobie z obsługą edytorów tekstu, arkuszy kalkulacyjnych, programów do obsługi Internetu oraz związanych z profilem kształcenia; - podczas poszukiwania zatrudnienia, częściej odmawiano mu zatrudnienia z powodu braku doświadczenia, niż kobietom. - przeważnie nie kontynuuje nauki; -jeżeli kontynuuje naukę, to najczęściej na kierunku pedagogika, psychologia, zdrowie lub resocjalizacja; - przeważnie pracuje - najczęściej w niewyszczególnionej branży z sektora prywatnego - jeżeli nie pracuje, chciałaby pracować w branży edukacyjnej, ochronie zdrowia, administracji publicznej lub innych branżach sektora prywatnego i publicznego; -jeżeli nie pracuje, nie planuje emigrować poza granice kraju w poszukiwaniu pracy (0%); - zarabia przeciętnie 1518 zł netto miesięcznie; - zwykle dobrze radzi sobie z obsługą edytorów tekstu, arkuszy kalkulacyjnych, programów do obsługi Internetu, ale nie opanowała programów związanych z profilem kształcenia - podczas poszukiwania zatrudnienia, rzadziej odmawiano jej zatrudnienia z powodu braku doświadczenia, niż mężczyznom. MĘŻCZYZNA KOBIETA

Sytuacja kobiet i mężczyzn – szkoły ponadgimnazjalne - przeważnie kontynuuje naukę; -jeżeli kontynuuje naukę, to najczęściej na kierunku mechanicznym lub informatycznym lub budowniczym; - przeważnie nie pracuje - jeżeli pracuje, to najczęściej w budownictwie, przetwórstwie lub w innej branży z sektora prywatnego; - jeżeli nie pracuje, chciałby pracować w branży IT, budownictwie lub w innej branży sektora prywatnego; -jeżeli nie pracuje, często planuje wyemigrować poza granice kraju w poszukiwaniu pracy (8%); - zarabia przeciętnie 1500 zł netto miesięcznie; - zwykle dobrze radzi sobie z obsługą edytorów tekstu, arkuszy kalkulacyjnych, programów do obsługi Internetu; - podczas poszukiwania zatrudnienia, rzadziej odmawiano mu zatrudnienia z powodu braku doświadczenia, niż kobietom. - przeważnie kontynuuje naukę; -jeżeli kontynuują naukę, to najczęściej na kierunku ekonomicznym lub ogólnokształcącym; - przeważnie nie pracuje - jeżeli pracuje, to najczęściej w handlu lub w innej branży z sektora prywatnego; - jeżeli nie pracuje, chciałaby pracować w branży gastronomiczno-turystycznej, w innej branży sektora prywatnego lub w administracji publicznej; -jeżeli nie pracuje, często planuje wyemigrować poza granice kraju w poszukiwaniu pracy (8%); - zarabia przeciętnie 1043 zł netto miesięcznie; - obsługuje edytory tekstu, arkusze kalkulacyjne, programy do obsługi Internetu; - podczas poszukiwania zatrudnienia, częściej odmawiano jej zatrudnienia z powodu braku doświadczenia, niż mężczyznom. MĘŻCZYZNA KOBIETA

Dziękuję za uwagę Paweł Łazarczyk