Prof. Krzysztof Rybiński Rektor, Akademia Finansów i Biznesu Vistula Innowacje Nowy trend czy konieczność dla innowacyjnej gospodarki
Wyzwania
3
4 Źródło: Prognozy demograficzne ONZ Ludność Polski: SOCJALIZM TRANSFORMACJA GERONTOKRACJA
5 Źródło: Prognozy demograficzne GUS Urodzenia i zgony
Klif fiskalny w Polsce? 6 Źródło:
7
8
9
Starzenie a finanse publiczne 10 Źródło: Komisja Europejska
11 Bez innowacji nie będzie kolacji
Fundamentalne błędy perspektywy Im więcej pieniędzy wydamy tym lepiej, tragedią jest jak trzeba zwrócić trochę pieniędzy do Brukseli Im więcej pieniędzy wydamy tym lepiej, tragedią jest jak trzeba zwrócić trochę pieniędzy do Brukseli Miarą sukcesu jest procent wydatkowania Miarą sukcesu jest procent wydatkowania Brak rzetelnej debaty o efektach programów unijnych Brak rzetelnej debaty o efektach programów unijnych Tych błędów nie wolno popełnić w kolejnej perspektywie finansowej Tych błędów nie wolno popełnić w kolejnej perspektywie finansowej
Co jest ważne? Bycie innowacyjnym (produkt, usługa, model biznesowy, kreowanie brandu) Zyskowna i szybko rosnąca sprzedaż przez firmy ze Świętokrzyskiego/Polski produktów i usług na rynkach zewnętrznych dla Świętokrzyskiego /Polski: (Polska), EŚiW, Europa, globalnie
Polska otrzymała (euro): 67 mld - polityka spójności 9 mld - POIG Jakie mamy efekty w dziedzinie wspierania innowacyjności polskiej gospodarki? 14
Czy 40 mld na innowacje to dużo? Źródło: Działalność innowacyjna przedsiębiorstw, GUS
Innowacyjność w Polsce: Źródło: EU Innovation Scoreboard, European Commission
Innowacyjność w Polsce:
Innowacyjność w Polsce:
Innowacyjność w Polsce:
Innowacyjność w Polsce: Źródło: Raporty World Economic Forum
Innowacyjność w Polsce: Źródło: European Commission, Innovation Union Scoreboard, 2013 POLSKA PUSTYNIĄ INNOWACYJNOŚCI
Innowacyjność w Polsce:
Źródło: K.Rybiński et al. Raport o innowacyjności polskiej gospodarki, 2011
Platige Image: Najbardziej innowacyjna polska firma w obszarze postprodukcji
Wnioski 1.System dystrybucji środków unijnych prawdopodobnie niszczy innowacyjność w Polsce 2.O sukcesie nie świadczy ilość (procent) wydanych pieniędzy, tylko uzyskane efekty 3.Jeżeli nie dojdzie do radykalnych zmian, np. rekomendowanych w raportach K.Rybiński (2011), Bank Światowy (2012), J.Hausner (2012) lub właśnie opracowywanego K.Rybiński (2013) to nowa perspektywa finansowa może doprowadzić do dalszego spadku innowacyjności w Polsce 4.Być może cały system dystrybucji środków unijnych trzeba radykalnie przemodelować 25
Rekomendacje Na podstawie raportu Rybiński et al. „Innowacyjność polskiej gospodarki „ (2011) Na podstawie wywiadów z 11 właścicielami/prezesami firm, które odniosły olbrzymie międzynarodowe /globalne sukcesy (2013)
Możliwe strategie działania Wspierać tych, którzy udowodnili że potrafią osiągać sukcesy (publiczny dopalacz) Inkubować talenty Mądra polityka popytowa oparta na zasadach ekonomicznego patriotyzmu - np. Solaris, RADWAG
Polityka popytowa – Solaris I tak to się zaczęło. I wtedy, to był 1994 roku, jak mąż ten autobus sprowadził, w 1995 roku prezydent miasta Poznania ogłosił pierwszy w Polsce duży przetarg. Jeszcze wcześniej ogłosiła przetarg pani Franciszka Cegielska w Gdyni na 10 czy 11 autobusów niskopodłogowych, ona była pierwsza odważna. Ten przetarg wygrał Zasada z takimi Jelczo-Mercedesami. Szkoda, bo gdyby mąż go wygrał dla Neoplana, to powstałaby fabryka pod Gdynią i byłaby szansa tam zamieszkać, a że ja się w Gdyni chowałam, spełniłoby się marzenie mojego życia. Nigdy nie chciałam w Warszawie mieszkać, tylko tam, no ale nie zawsze wszystko się w życiu udaje. Za to przetarg w Poznaniu wygrał mąż, na produkcję w sumie 122 autobusów, startując w imieniu Neoplana, przy czym Neoplan powiedział tak: „Jak pan wygra, my je chętnie dostarczymy, ale inwestować w Polsce nie będziemy”. Mąż wygrał i wtedy pan prezydent Kaczmarek ogłosił, że pojazdy mają być wyprodukowane w Polsce. Solange Olszewska, Prezes Solaris Bus & Coach
Polityka popytowa – RADWAG Około roku 1990 została zaprojektowana i sprzedana w setkach sztuk, mechaniczna waga laboratoryjna z projekcyjnym układem optycznym. Głównym odbiorcom była Poczta Polska która wykorzystywała ją do ważenia listów. Poczta Polska stała się pierwszym strategicznym klientem który dzięki swoim zamówieniom umożliwił przekształcenie RADWAG z małego rzemieślniczego warsztatu, w zakład produkujący profesjonalne wagi laboratoryjne. Tak wyglądał początek innowacyjnej firmy RADWAG. Witold Lewandowski, Prezes RADWAG
Jak stosować politykę popytową będąc w Unii Europejskiej Odejść od polityki najniższej ceny w przetargach publicznych Realizować politykę ekonomicznego patriotyzmu poprzez preferowanie małych i średnich firm w warunkach zamówień W ramach obowiązujących przepisów UZP przewidzieć środki publiczne na dalszy innowacyjny rozwój zamówionych usług i towarów poprzez obowiązek stworzenia i utrzymania centrum badawczego na Pomorzu
Jak rosnąć na barkach gigantów Kilka firm pomorskich (choć i też z innych regionów kraju) współpracując z nami także mocno się zmienia rosnąc równolegle do LPP. Są to firmy, które zajmują się m.in. projektowaniem sklepów, budową tych sklepów (w Polsce i innych krajach) czy też produkcją mebli i innego wyposażenia, które w sklepach jest używane. To jeśli chodzi o firmy dość mocno wyspecjalizowane. Są też takie, które świadczą usługi mniej specjalistyczne, ale też dał się zaobserwować ich wzrost - np. usługodawcy IT. Po prostu, podobnie jak w przypadku każdej firmy, która dynamiczne rośnie, tak i my zlecając wiele działań na zewnątrz dajemy szansę różnym partnerom. Dariusz Pachla, wiceprezes LPP
Jak rozwijać innowacyjność Władze regionu powinny zaprosić do współpracy fundusze VC/PE, zarówno polskie jak i globalne Poszukać przedstawicieli regionu, którzy odnieśli sukcesy za granicą, zaprosić do współpracy
Problemem nie jest brak pieniędzy, tylko brak odpowiednich kompetencji globalizacyjnych w polskich firmach Tomasz Czechowicz, Prezes MCI Jak rozwijać innowacyjność
W Polsce cały czas nakłady, które ponosi się na rozwój, po to, aby podnieść na wyższy poziom konkurencyjność przemysłu, w większości są adresowane do badań uczelnianych. Uczelnie narzekają, że tych pieniędzy jest za mało, ale jednocześnie inwestują często setki milionów euro w budowę laboratoriów, nie mając przy tym koncepcji, jak je wykorzystać. To jest, wie Pan, przejaw braku jakiegokolwiek kontaktu uczonych akademickich z rzeczywistością gospodarczą. Przywykli brać, jak dają i tyle, ile się uda, bez śladu refleksji po co. Nie chcę wskazywać palcem, ale jedna ze znanych mi uczelni dostała kolosalne pieniądze na budowę laboratorium i rozpisała przetarg nie na zakup urządzeń, tylko przetarg na wskazanie, które urządzenia należy kupić. Mirosław Grudzień, Prezes VIGO System Wniosek: przeznaczyć znaczną część pieniędzy na finansowanie centrów badawczych wewnątrz firm
Jakie firmy wspierać? Te które mająTe które największy potencjałnajlepiej sukcesu na areniewypełniają międzynarodowejwnioski
Podsumowanie Odkleić wsparcie dla firm od strategii rozwoju regionu (podejście elastyczne) Odkleić wsparcie dla firm od strategii rozwoju regionu (podejście elastyczne) Stosować reguły ekonomicznego patriotyzmu Stosować reguły ekonomicznego patriotyzmu Stosować mądrą politykę popytową Stosować mądrą politykę popytową Wykorzystać istniejący kapitał relacji z naciskiem na globalizację Wykorzystać istniejący kapitał relacji z naciskiem na globalizację Wzmacniać już potwierdzone sukcesy Wzmacniać już potwierdzone sukcesy Inkubować talenty, poprzez współpracę z sektorem VC/PE Inkubować talenty, poprzez współpracę z sektorem VC/PE