Terminy, zakres i zasady wypełniania oświadczeń majątkowych Wieliczka, r.
Terminy składania oświadczeń majątkowych przez radnych wszystkich szczebli samorządu terytorialnego, wójtów, burmistrzów: dni od dnia złożenia ślubowania; 2. corocznie, do dnia 30 kwietnia; 3. na 2 miesiące przed upływem kadencji.
W oświadczeniach majątkowych składanych za cały rok należy we wszystkich punktach wykazać stan na 31 grudnia, a w oświadczeniach składanych w ciągu roku należy we wszystkich punktach wykazać stan na dzień objęcia, utraty lub rezygnacji ze stanowiska.
OŚWIADCZENIE MAJĄTKOWE (wypełnić kogo dotyczy – radnego gminy, powiatu, wójta, zastępcy wójta, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną) Miejscowość, dnia ………….. r.
INFORMACJE OGÓLNE 1. Osoba składająca oświadczenie obowiązana jest do zgodnego z prawdą, starannego i zupełnego wypełnienia każdej z rubryk formularza. 2. Jeżeli poszczególne rubryki nie znajdują w konkretnym przypadku zastosowania, należy wpisać „nie dotyczy”. Nie należy pozostawiać pustych rubryk.
3. Osoba składająca oświadczenie zobowiązana jest określić przynależność poszczególnych składników majątkowych, dochodów i zobowiązań do majątku odrębnego i majątku objętego małżeńską wspólnotą majątkową. (Wspólność majątkowa może być zniesiona umową w formie aktu notarialnego lub orzeczeniem sądu. Majątek odrębny może być nabyty w wyniku dziedziczenia lub darowizny. Obejmuje też majątek nabyty przed zawarciem małżeństwa).
4. Oświadczenie o stanie majątkowym dotyczy majątku w kraju i za granicą. 5. Oświadczenie o stanie majątkowym obejmuje również wierzytelności pieniężne. 6. W części A oświadczenia zawarte są informacje jawne, w części B zaś informacje niejawne dotyczące adresu zamieszkania składającego oświadczenia oraz miejsca położenia nieruchomości.
CZĘŚĆ A Ja niżej podpisany (a), ………………………………………………… (imiona i nazwisko oraz nazwisko rodowe) urodzony (a) …………….…… w ….………….. ……………………………………………………… (miejsce zatrudnienia, stanowisko lub funkcja)
PUNKT I – ZASOBY PIENIĘŻNE W punkcie I oświadczenia majątkowego należy wykazać zasoby środków pieniężnych w walucie polskiej oraz obcej, zgromadzone zarówno w gotówce jak i w formie bezgotówkowej. Przepisy dotyczące oświadczeń majątkowych nie wprowadzają dolnej granicy, od której deklaruje się posiadane środki pieniężne, należy więc ujawnić każde posiadane środki.
I. Zasoby pieniężne: - środki pieniężne zgromadzone w walucie polskiej: zł – podać stan na koniec roku, którego dotyczy oświadczenie lub na dzień zaistnienia określonego zdarzenia (podać zarówno gotówkę posiadaną w domu, jak i środki znajdujące się na rachunkach bankowych)
- środki oszczędzane na określony cel (np. oszczędzania na mieszkanie lub w ramach programu emerytalnego). Należy tu zatem wykazać środki zgromadzone w ramach tzw. III filaru emerytalnego, w ramach indywidualnych kont emerytalnych (IKE) lub indywidualnych kont zaopatrzenia emerytalnego (IKZE), o ile umowa jest tak skonstruowana, że można ustalić, jakie środki w danej chwili znajdują się na koncie danej osoby oraz, że może ona nimi rozporządzać; podobnie z ubezpieczeniami na życie
- nie ma obowiązku podawania miejsca przechowywania środków pieniężnych (wskazywania nazwy banku czy rodzaju konta)
- środki pieniężne zgromadzone w walucie obcej: USD 500 EUR (podać zarówno gotówkę posiadaną w domu, jak i środki znajdujące się na rachunkach bankowych) W tym punkcie nie podaje się debetu na rachunku bankowym.
- papiery wartościowe (należy wykazać szeroko rozumiane papiery wartościowe, tj. bony skarbowe, akcje, obligacje, jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, weksle, czeki, certyfikaty depozytowe i inwestycyjne, świadectwa udziałowe, polisy ubezpieczeniowe, itp.) Podać należy ich łączną wartość, np. : obligacje Skarbu Państwa szt. 22 zakupione w roku 2014 za kwotę zł, akcje spółek giełdowych (podać ilość, wartość nabycia, rok nabycia i emitenta akcji)
Należy zaznaczyć, że posiadane akcje i udziały spółek prawa handlowego powinny być wykazane w odrębnej części oświadczenia (część III i IV).
II. Punkt II oświadczenia majątkowego podzielony został na 4 części: poz.1. „Dom”, poz.2. „Mieszkanie”, poz.3. „Gospodarstwo rolne”, poz.4.” Inne nieruchomości”. W przypadku każdej części należy podać informacje dotyczące powierzchni, wartości i tytułu prawnego.
Powierzchnię nieruchomości podaje się na podstawie aktu notarialnego, przydziału lokalu albo na podstawie innych posiadanych i wiarygodnych dokumentów. Podając powierzchnię całkowitą mieszkania należy uwzględnić również powierzchnię pomieszczeń przynależnych. Należy pamiętać o dokładnym podaniu jednostki miary, według której określamy powierzchnię nieruchomości, np. m², a, ha.
Wartości podawane w oświadczeniach powinny być szacunkowymi wartościami rynkowymi. Nie podaje się ceny nabycia nieruchomości. Wartość danej nieruchomości wskazuje się na dzień 31 grudnia roku poprzedniego (w przypadku corocznych oświadczeń majątkowych), bądź na dzień zdarzenia uzasadniającego złożenie oświadczenia majątkowego (w przypadku pierwszego i ostatniego oświadczenia majątkowego).
Obowiązek podania wartości nieruchomości występuje tylko w odniesieniu do praw zbywalnych (nie dotyczy np. najmu i dzierżawy).
Tytułem prawnym jest np.: własność, współwłasność, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo użytkowania wieczystego, najem, dzierżawa, użyczenie, posiadanie samoistne (w dobrej lub złej wierze), decyzja administracyjna o przydziale, nieuregulowany stan własnościowy nieruchomości (np. trwające postępowanie spadkowe). Nie jest wskazaniem tytułu prawnego podanie numeru aktu notarialnego lub księgi wieczystej.
W przypadku gospodarstwa rolnego należy zwrócić uwagę na konieczność podawania liczby hektarów fizycznych, a nie przeliczeniowych. Ponadto należy wskazać rodzaj zabudowy oraz przychód i dochód osiągnięty z tytułu prowadzenia takiego gospodarstwa (także otrzymane dotacje z Unii Europejskiej). Określając rodzaj zabudowy należy wymienić, oprócz budynków, także budowle położone na terenie gospodarstwa (np. budynki gospodarczo - produkcyjne, wiaty, itp.).
Osoba składająca oświadczenie majątkowe powinna oszacować przychód i dochód z gospodarstwa rolnego opierając się na posiadanych rachunkach i umowach. Jeżeli gospodarstwo rolne przyniosło stratę w pozycji dochód należy wpisać „strata” i wskazać określoną kwotę.
W przypadku, gdy nie jest prowadzona produkcja rolnicza (nie uzyskano przychodu i nie poniesiono kosztów) w odpowiednich rubrykach wpisuje się zero. Przychodem z dzierżawy gospodarstwa rolnego jest kwota czynszu. Rodzaje gospodarstw: rolne, ogrodnicze, hodowla, inne.
W poz. „inne nieruchomości” należy wykazać przede wszystkim inne nieruchomości niebędące domami, mieszkaniami lub gospodarstwami rolnymi, np. działkę, na której stoi dom wymieniony w pkt II.1 oświadczenia majątkowego, udział w gruncie oraz w częściach wspólnych budynku przynależny do posiadanego mieszkania, nieruchomości, na których znajdują się działki budowlane, garaże, grunty leśne i nieużytki, działki rekreacyjne, działki pracownicze, działki wykorzystywane na potrzeby działalności gospodarczej przez współmałżonka, warsztaty, budynki gospodarcze, stawy, itp.
PUNKT III i IV – UDZIAŁY I AKCJE W SPÓŁKACH HANDLOWYCH W punktach III i IV oświadczenia majątkowego należy ujawnić informacje o posiadanych udziałach i akcjach w spółkach handlowych podając: - liczbę posiadanych udziałów i akcji, - nazwę emitenta udziałów i akcji, - nazwy spółek, w których udziały lub akcje stanowią pakiet większy niż 10% udziałów, - wysokość dochodu osiągniętego z tytułu udziałów lub akcji.
Dochodem z tytułu posiadania udziałów i akcji są m. in.: - dochód z udziału w zyskach osób prawnych – dywidenda, - dochód z umorzenia udziałów (akcji), - dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu ich umorzenia,
- wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, - dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, - dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na kapitał zakładowy z innych kapitałów itp.
III. 1. Posiadam udziały w spółkach handlowych z udziałem gminnych osób prawnych lub przedsiębiorców, w których uczestniczą takie osoby – należy podać liczbę i emitenta udziałów: np. 20 udziałów w XYZ spółka z o.o. z/s. Szczawnica, ul. Kalinowa 15 nabyte w roku 2014, (w przypadku przedsiębiorcy – osoby fizycznej, gdzie siedzibą firmy jest adres zamieszkania podać ten adres, ewentualnie NIP ……………………………………………………………… udziały te stanowią pakiet większy niż 10 % udziałów w spółce: „ABC” sp. z o.o. z/s. Nowy Targ, ul. Śliczna 1 Z tego tytułu osiągnąłem(ęłam) w roku ubiegłym dochód w wysokości: dochodu nie osiągnęłam …………………………………………………...
2. Posiadam udziały w innych spółkach handlowych – należy podać liczbę i emitenta udziałów: ………………………………………………………… Z tego tytułu osiągnąłem(ęłam) w roku ubiegłym dochód w wysokości: …………………………………………………………
IV. 1. Posiadam akcje w spółkach handlowych z udziałem gminnych osób prawnych lub przedsiębiorców, w których uczestniczą takie osoby – należy podać liczbę i emitenta akcji: np. 80 akcji „NOWAK” S.A z/s. Jasło, ul. Nowa 5 nabyte w roku 2010, akcje te stanowią pakiet większy niż 10 % akcji w spółce: np. tak (18 %) „Podróżnik” s.a. z/s. Krosno, ul. Ogrodowa 2 Z tego tytułu osiągnąłem(ęłam) w roku ubiegłym dochód w wysokości: np. dochodu nie osiągnęłam
2. Posiadam akcje w innych spółkach handlowych – należy podać liczbę i emitenta akcji: ……………………………………………… ……………………………………………… Z tego tytułu osiągnąłem(ęłam) w roku ubiegłym dochód w wysokości: ………………………………………………
PUNKT V – NABYCIE MIENIA W DRODZE PRZETARGU W punkcie V oświadczenia majątkowego należy podać informację o mieniu nabytym wyłącznie w drodze przetargu od: - Skarbu Państwa, - innej państwowej osoby prawnej, - jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków, - komunalnej osoby prawnej. Należy podać: opis nabytego mienia, datę nabycia oraz nazwę podmiotu, od którego nabyto mienie.
W punkcie tym należy podać mienie wskazane już w innych punktach oświadczenia, jeśli zostało nabyte w drodze przetargu w roku ubiegłym (w przypadku oświadczeń składanych według stanu na dzień 31 grudnia) lub w dowolnym czasie w przeszłości (w przypadku oświadczeń składanych pierwszy raz).
V. Nabyłem (am) (nabył mój małżonek, z wyłączeniem mienia przynależnego do jego majątku odrębnego)* od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej następujące mienie, które podlegało zbyciu w drodze przetargu – należy podać opis mienia i datę nabycia, od kogo: np. dom do rozbiórki na działce o pow m², w roku 2014 od Urzędu Gminy Oświęcim ** * niepotrzebne skreślić ** w przypadku nieruchomości odnieść do punktu II
PUNKT VI – DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA Punkt VI oświadczenia majątkowego dotyczy prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania taką działalnością. Należy ujawnić: -fakt prowadzenia działalności gospodarczej, -fakt zarządzania taką działalnością lub występowania w roli przedstawiciela lub pełnomocnika,
- formę prawną oraz przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej, - ewentualnych wspólników, -przychód i dochód osiągnięty z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, -dochód z tytułu zarządzania działalnością gospodarczą (przedstawicielstwa, pełnomocnictwa).
Formy prawne działalności gospodarczej to: - prowadzenie działalności na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej (indywidualna działalność gospodarcza oraz w ramach spółki cywilnej), - prowadzenie działalności gospodarczej w ramach jednego z rodzajów spółek osobowych wskazanych w przepisach kodeksu spółek handlowych (spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna).
Ujawniamy także zawieszoną działalność gospodarczą. Zarządzanie działalnością gospodarczą dotyczy zarządu na podstawie: pełnomocnictwa, kontraktu menedżerskiego, prokury lub umów o podobnym charakterze.
VI. 1. Prowadzę działalność gospodarczą (należy podać formę prawną i przedmiot działalności): np. indywidualna działalność gospodarcza – usługi transportowe; - osobiście tak - wspólnie z innymi osobami w przypadku spółki cywilnej bądź prawa handlowego podać imiona i nazwiska wspólników Z tego tytułu osiągnąłem(ęłam) w roku ubiegłym przychód i dochód w wysokości: poz. 53 i 55, 58, ewentualnie 100 i 102, 105 z PIT-36, poz. 13 i 15 PIT-36L, w przypadku ryczałtu podać kwotę przychodu i oszacować dochód, w przypadku karty podatkowej oszacować przychód i dochód.
2. Zarządzam działalnością gospodarczą* lub jestem przedstawicielem* pełnomocnikiem* takiej działalności (należy podać formę prawną i przedmiot działalności): podać nazwę firmy lub firm; w przypadku kilku firm podać dane odrębnie dla każdej z tych firm - osobiście ……………. nie - wspólnie z innymi osobami jeżeli tak podać imiona i nazwiska osób ……………………………………………………………… Z tego tytułu osiągnąłem(ęłam) w roku ubiegłym dochód w wysokości: ………………………………………………………………… * niewłaściwe skreślić
PUNKT VII – UDZIAŁY I AKCJE W SPÓŁKACH HANDLOWYCH Punkt VII oświadczenia majątkowego dotyczy udziału we władzach spółek handlowych, spółdzielni (poza spółdzielniami mieszkaniowymi) i fundacji prowadzących działalność gospodarczą. Należy ujawnić: - fakt uczestnictwa we władzach statutowych wymienionych wyżej instytucji (wskazać nazwę i siedzibę), - datę objęcia funkcji, - dochód osiągnięty z tego tytułu.
VII. W spółkach handlowych (nazwa, siedziba spółki): ……………………………………………………………… - jestem członkiem zarządu (od kiedy): ………………………………………………………………. - jestem członkiem rady nadzorczej (od kiedy): ………………………………….…………………………… - jestem członkiem komisji rewizyjnej (od kiedy): ……………………………………………………………… Z tego tytułu osiągnąłem(ęłam) w roku ubiegłym dochód w wysokości: ………………………………………………………………
Jak wynika z wzorów oświadczeń, radni wykazują jedynie uczestnictwo w organach spółek handlowych, natomiast wójtowie, burmistrzowie, starosta są zobligowani ponadto do ujawnienia faktu uczestniczenia we władzach spółdzielni oraz fundacji prowadzących działalność gospodarczą.
W spółdzielniach: - jestem członkiem zarządu (od kiedy): …………………………………………………………… - jestem członkiem rady nadzorczej* (od kiedy): ………………………………….………………………… - jestem członkiem komisji rewizyjnej (od kiedy): ………………………………………………………… Z tego tytułu osiągnąłem(ęłam) w roku ubiegłym dochód w wysokości: ………………………………………………………… * Nie dotyczy rad nadzorczych spółdzielni mieszkaniowych.
W fundacjach prowadzących działalność gospodarczą: -jestem członkiem zarządu (od kiedy): ………………………………………………………… -jestem członkiem rady nadzorczej (od kiedy): ………………………………….……………………. - jestem członkiem komisji rewizyjnej (od kiedy): …………………………………………………………… Z tego tytułu osiągnąłem(ęłam) w roku ubiegłym dochód w wysokości: …………………………………………………………
PUNKT VIII – INNE DOCHODY Punkt ten nakazuje ujawnienie wszelkich dochodów osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskanych z każdego tytułu, o ile dochody te nie zostały wykazane w żadnym innym punkcie oświadczenia. Należy tu wykazać zarówno dochody ujęte w zeznaniach rocznych jak również w innych dokumentach w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, spadków lub darowizn. Ujawnieniu podlega zarówno dochód opodatkowany, jak również wolny od podatku.
W punkcie tym należy wykazać dochód (przychód minus koszty uzyskania przychodu) uzyskany z poszczególnych tytułów, m.in.: ze stosunku pracy (także dodatkowe świadczenia jak: nagrody jubileuszowe, uznaniowe, itp.); z umowy zlecenia, o dzieło; z praw majątkowych, w tym z praw autorskich; z najmu i dzierżawy; działy specjalne produkcji rolnej, z emerytury i renty; z zasiłków dla bezrobotnych; diety z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich, jednorazowe świadczenia, np.: odszkodowania, wygrane; odpłatne zbycie nieruchomości lub mienia ruchomego.
Jeśli z zeznania podatkowego wynika, że osoba uzyskała dochód z kilku źródeł np. ze stosunku pracy i z najmu, należy wówczas w oświadczeniu majątkowym wykazać dochody z każdego źródła odrębnie. W sytuacji, gdy podatnik osiąga dochody ze stosunku pracy i z tego samego zakładu pracy otrzymał np. świadczenie urlopowe (wykazane w informacji PIT-11 w innych źródłach), dochody takie należy odpowiednio wykazać w poszczególnych źródłach dochodu, zarówno w zeznaniu podatkowym jak i w oświadczeniu majątkowym, ponieważ, pomimo że wypłacane przez jeden zakład pracy, są jednak dochodami z różnych tytułów.
VIII. Inne dochody osiągane z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu:* należy wykazać wszystkie dochody w tym również z wynagrodzenia, renty, emerytury, a także z innych tytułów np. najmu, dzierżawy, a także nie podlegające opodatkowaniu lub w kwocie wolnej od opodatkowania, poza dochodami wykazanymi we wcześniejszych punktach tego oświadczenia. * zgodnie z art. 24 h ust. 1 pkt 2 ustawy „gminnej”, art. 5 c ust. 1 pkt 2 ustawy „powiatowej” i art. 27 c ust. 1 pkt 2 ustawy wojewódzkiej” należy podać także kwotę wynagrodzenia.
PUNKT IX – MIENIE RUCHOME Punkt IX oświadczenia majątkowego dotyczy składników mienia ruchomego o wartości powyżej złotych. (lub równowartości euro). Deklarowaniu nie podlegają zbiory rzeczy - kolekcje, zestawy, gdyż prawo cywilne nie zna takiego pojęcia. Elementy zestawu nie stanowią części składowych. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Wykazaniu podlega tylko rodzaj mienia, nie ma obowiązku deklarowania jego wartości. W przypadku pojazdów mechanicznych należy podać markę, model i rok produkcji.
Do składników mienia ruchomego należy zaliczyć m.in. meble, samochody, motocykle, maszyny rolnicze, urządzenia, maszyny, również te służące do wykonywania działalności gospodarczej, gdy nie są własnością odrębnej osoby prawnej; sprzęt rtv i agd, dzieła sztuki, biżuteria, inne.
Istotnym jest aby w przypadku, gdy w poprzednim oświadczeniu był wykazany dany składnik a w kolejnym już go nie ma, wskazać przyczynę pominięcia danego składnika. Należy uwzględnić mienie: stanowiące własność lub współwłasność małżeńską, stanowiące współwłasność z innymi osobami (podajemy udział),
zakupione na kredyt, na którym ciąży zastaw rejestrowy. Wartość poszczególnych składników majątku ruchomego należy określić według ceny rynkowej na dzień 31 grudnia (oświadczenie roczne) lub na dzień związany z określonym zdarzeniem nakładającym obowiązek złożenia oświadczenia.
IX. Składniki mienia ruchomego o wartości powyżej złotych (w przypadku pojazdów mechanicznych należy podać markę, model i rok produkcji): podać rok nabycia, należy wskazać też składniki mienia, które stanowią własność, ale wykorzystywane są do prowadzonej działalności (także przez współmałżonka o ile istnieje współwłasność małżeńska). …………………………………………………
PUNKT X – ZOBOWIĄZANIA PIENIĘŻNE Punk X oświadczenia majątkowego obejmuje zobowiązania pieniężne o wartości powyżej ,00 zł. W oświadczeniu należy także określić warunki, na jakich zostały udzielone zobowiązania pieniężne: - wskazać osobę (instytucję), - określić w związku z jakim zdarzeniem (nie wystarczy wpisać kredyt hipoteczny, należy wskazać zdarzenie np. zakup mieszkania), - wskazać wysokość zobowiązania. Jeżeli osoba składająca oświadczenie majątkowe zaciągnęła kilka kredytów należy określić ich wysokość i warunki, na jakich zostały udzielone, odrębnie dla każdego z nich.
Ujawnieniu podlegają kredyty i pożyczki zaciągnięte: w bankach (także debet na koncie w wysokości przekraczającej ,00 zł), w innych instytucjach oszczędnościowo – kredytowych, od osób prywatnych oraz pozostałe, np. zaciągnięte z funduszy zakładowych, zarówno w walucie polskiej jak i obcej. Nie ma znaczenia, czy zobowiązanie ciąży na osobie składającej oświadczenie (lub jej małżonku), czy też inne osoby są zobowiązane wobec niej (lub jej małżonka). W tej części oświadczenia należy podać oprócz w/w. kredytów i pożyczek, udzielone i uzyskane poręczenia, otrzymane i udzielone darowizny oraz inne zobowiązania w rozumieniu prawa cywilnego o charakterze pieniężnym.
X. Zobowiązania pieniężne o wartości powyżej złotych (lub równowartość euro), w tym zaciągnięte kredyty i pożyczki oraz warunki, na jakich zostały udzielone (wobec kogo, w związku z jakim zdarzeniem, w jakiej wysokości): np. kredyt mieszkaniowy w PKO BP z roku 2013 w wysokości zł, udzielony na 5 lat na zakup mieszkania, na koniec roku 2013 stan zadłużenia wynosi zł.,* pożyczka od Jana Kowalskiego w wysokości zł z roku 2012, udzielona na 3 lata na zakup samochodu, na koniec roku 2013 stan zadłużenia wynosi zł, itp.* * podać stan zadłużenia na koniec roku którego dotyczy oświadczenie. ………………………………………………………………… …...
Podkreśla się, że w przypadku kredytów i pożyczek powinna być wykazana kwota pozostająca do spłaty na dzień, według stanu na który składane jest oświadczenie majątkowe.
CZĘŚĆ B Adres zamieszkania osoby składającej oświadczenie: …………………………………………………… Miejsce położenia nieruchomości wymienionych w punkcie II części A (adres): 1. II.1 (dom 120 m2) Zalesie ul. Górna II.2 (mieszkanie 60 m2) Płock ul. Kościelna 24 m 7 3. II. 3 (gospodarstwo 2 ha) Nowa Wieś ul. Dolna II. 4a (działka budowlana) podać adres 5. II. 4b (działka rekreacyjna) podać adres
Podany adres powinien zawierać wszystkie elementy umożliwiające usytuowanie nieruchomości, tj. nie tylko miejscowość, ale także ulicę, numer domu i lokalu, numer działki w przypadku niezabudowanych nieruchomości gruntowych. Ilość i kolejność ujawnionych adresów winna odpowiadać ilości i kolejności wykazanych w części A pkt II nieruchomości. W przypadku, gdy adres zamieszkania osoby składającej oświadczenie pokrywa się z adresem mieszkania lub domu wymienionego w części A pkt II oświadczenia, należy ten adres wpisać powtórnie.
Do oświadczenia majątkowego należy dołączyć kopie wszystkich swoich zeznań o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym za rok poprzedni oraz ewentualnych korekt tych zeznań. Osoby rozliczane przez zakłady pracy i organy rentowe mają obowiązek dołączyć do oświadczenia majątkowego kopie PIT-40 lub PIT-40A. Nie dołącza się do wymienionego oświadczenia otrzymanej od płatnika informacji PIT-11.
Najczęściej występujące błędy pozostawienie niektórych rubryk oświadczenia niewypełnionych, brak adnotacji „nie dotyczy” w rubrykach, które według osoby zobowiązanej w tym konkretnym przypadku nie mają do niej zastosowania, brak określenia przynależności poszczególnych składników majątku do majątku odrębnego i majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową, złożenie dokumentacji niekompletnej (brak niektórych stron oświadczenia lub brak zeznania podatkowego PIT); niepodpisanie oświadczenia majątkowego,
brak określenia tytułu prawnego posiadanej nieruchomości, wykazania jej powierzchni oraz wartości, brak wykazania osiągniętego przychodu i dochodu z gospodarstwa rolnego, brak wykazania dochodu (diety) z tytułu pełnienia funkcji radnego, brak wykazania dochodu z najmu,
wykazanie ogólnego osiągniętego dochodu, bez podziału i wskazania kwot uzyskiwanych z poszczególnych tytułów; brak określenia warunków, na jakich zaciągnięto kredyt (wobec kogo zaciągnięto zobowiązanie finansowe, w związku z jakim zdarzeniem oraz w jakiej wysokości); w części B nie wskazano miejsc położenia nieruchomości wymienionych w części A pkt II, a także błędne przyporządkowanie adresów;
w części A pkt II nie określono tytułu prawnego; pominięcie w części A pkt II.4 informacji dot. nieruchomości, w tym zabudowanych domem ujawnionym w punkcie II.1; w punkcie IX nie wykazano samochodu wymienianego w poprzednim oświadczeniu, a nie wskazano przyczyny pominięcia go w obecnym oświadczeniu;
Większość błędów popełnianych przy wypełnianiu oświadczenia wynika z faktu, iż składający oświadczenie nie porównuje danych, jakie podał w oświadczeniu za poprzedni rok. Nie powinny zdarzać się więc sytuacje, że ten sam dom lub działka mają w oświadczeniu za 2013 r. powierzchnię różną od wykazanej w oświadczeniu za 2012 r. - chyba, że w 2013 r. część nieruchomości wykazanej w 2012 r. została np. zbyta lub zakupiono dodatkową.
Wykazując dane dotyczące nieruchomości powinno się konfrontować je z danymi wykazanymi w oświadczeniach za poprzednie lata.