 Obszar odróżniający się od innych pewną cechą lub zbiorem cech, np.: region fizyczno- geograficzny, ekonomiczny itp.  Umownie wydzielony, względnie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
dr Krzysztof B. Matusiak
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
FUNKCJA PERSONALNA.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
1.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
SEGMENTACJA RYNKU.
Czynniki wpływające na przetrwanie i rozwój nowych podmiotów
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Rola Państwa w gospodarce
Rola Państwa w gospodarce
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

 Obszar odróżniający się od innych pewną cechą lub zbiorem cech, np.: region fizyczno- geograficzny, ekonomiczny itp.  Umownie wydzielony, względnie jednorodny obszar różniący się od pozostałych cechami naturalnymi (przyrodniczo-geograficznymi) lub nabytymi (antropogenicznymi)  Podział na regiony jest dokonywany na podstawie przesłanek: geograficznych, ekonomicznych, społecznych, demograficznych i administracyjnych

 Jest otoczeniem dla ludzi, podmiotów gospodarczych, instytucji, organizacji itp.  Jest przyrodniczym i kulturowych środowiskiem życia mieszkańców  Posiada warunki wpływające na jego atrakcyjność, poziom konkurencyjności czy klimat przedsiębiorczości  Jest wyposażony w urządzenia i infrastrukturę zapewniające jego dostępność

 Ujmuje region jako jednostkę wyodrębnioną, posiadającą określone zasoby ludzkie i rzeczowe, dane środowisko naturalne oraz mającą pewne relacje z otoczeniem  Problemy rozwoju regionu koncentrują się wokół zagadnień związanych z wykorzystaniem zasobów wewnętrznych oraz kształtowaniem powiązań z otoczeniem w celu optymalizacji struktury i tempa rozwoju danego regionu

 To rozwój szerszego układu, jakim jest kraj, w jego podziale na jednostki tzn. regiony  Jest procesem wszelkich zmian zachodzących w regionie  Jest procesem wielowymiarowym, heterogenicznym, o charakterze przyczynowo- skutkowym  Rozwój regionalny stanowi podstawę polityki regionalnej i polega na realizacji jej celów

 To zespół określonych łącznie celów i narzędzi, nakierowanych na zmianę naturalnego biegu wydarzeń. Cele i narzędzia muszą być ze sobą zgodne Składa się z trzech współzależnych elementów:  Celów  Sposobów ich osiągania (strategii)  Środków ich realizacji (narzędzi)

 Prawnie określone możliwości posługiwania się dostępnymi wielkościami przez organizacje publiczne dla sterowania pewnymi procesami, w wyniku których następuje osiągnięcie pożądanych celów (efektów)

 Administracyjno – prawne  Ekonomiczno – finansowe  Informacyjno – promocyjne  Prawno – decyzyjne  Organizacyjno – instytucjonalne  Ekonomiczne  Informacyjne  Finansowe  Infrastrukturalne  Niematerialne  Programowanie rozwoju regionalnego

 Interregionalna – polityka centralnych organów władzy publicznej wobec wszystkich regionów występujących w danym kraju  Intraregionalna – prowadzona we własnym zakresie przez przedstawicieli władzy publicznej w regionach

 Ekonomiczne  Społeczne  Techniczne i technologiczne  Ekologiczne  Polityczne  Endogeniczne (wewnętrzne)  Egzogeniczne (zewnętrzne)

 Wielkość i sposób funkcjonowania rynku dóbr i usług  Zmiany na rynku pracy  Dynamika popytu regionalnego i zmiany w jego strukturze  Zmiany dochodów ludności, przedsiębiorstw i organów samorządu terytorialnego działających w regionie  Wzrost kapitału zaangażowanego w gospodarce regionalnej  Napływ inwestycji krajowych i zagranicznych  Jakość marketingu regionalnego  Poziom zarządzania w gospodarce regionalnej  Sytuacja makroekonomiczna w kraju i zagranicą  Możliwość pozyskania zewnętrznego wsparcia

 Zmiany w ruchu naturalnym i strukturze ludności  Tempo i charakter procesów urbanizacji, aglomeracji i metropolizacji  Zmiany w poziomie i stylu życia  Zmiany w poziomie wykształcenia  Innowacyjność i przedsiębiorczość władz i społeczeństwa  Sprawność funkcjonowania samorządów terytorialnych i ich organów  Udział społeczeństwa w podejmowaniu decyzji lokalnych i regionalnych

 Wzrost wartości majątku trwałego i zmiany w jego strukturze  Unowocześnienie struktury rzeczowej czynników produkcji  Rozwój zaplecza techniczno - badawczego i wdrożeniowego  Jakościowe zróżnicowanie produkcji  Rozwój przemysłów wysokich technologii  Poprawa jakości produkcji  Innowacje produkcyjne i produktowe  Doskonalenie i rozwój infrastruktury technicznej

 Występowanie zasobów regionalnych  Postęp w zakresie ochrony środowiska przyrodniczego  Racjonalizacja gospodarowania zasobami i dobrami środowiska przyrodniczego  Świadomość i kultura ekologiczna społeczeństwa  Edukacja ekologiczna  Skuteczność stosowania ekonomicznych i pozaekonomicznych instrumentów ochrony środowiska

 Stabilność polityczna  Prorozwojowa polityka rządu  Ograniczenie oddziaływania ‘kadencyjności’ w realizacji założeń polityki na poziomie lokalnym i regionalnym  Spójna i zintegrowana polityka regionalna  Innowacyjność procesowa ośrodków decyzyjnych

 Z punktu widzenia charakteru ograniczeń: ilościowe, jakościowe, strukturalne i funkcjonalne  Ze względu na współzależność zjawisk społeczno- ekonomicznych: elementarne i złożone  Według kryterium rodzajowego: naturalne, demograficzne, ekonomiczne, społeczne, organizacyjne i instytucjonalne  Z punktu widzenia hierarchii układów przestrzennych: lokalne, regionalne i krajowe  Ze względu na wymiar czasowy: istniejące, potencjalne, okresowe, jednorazowe i stałe  Ze względu na sposób powstawania i oddziaływania: deterministyczne i stochastyczne

 Ekonomiczne  Społeczne  Techniczne i technologiczne  Ekologiczne  Polityczne

 Związane przede wszystkim z:  Niedostatecznym poziomem produkcji regionalnej  Wysokim bezrobociem  Niedostatkiem kapitału  Wadliwym funkcjonowaniem mechanizmu rynkowego  Niedoinwestowaniem gospodarki regionalnej  Brakiem środków finansowych i rzeczowych  Niewłaściwej struktury gałęziowej

 Obejmują:  Błędne unormowania prawno – administracyjne  Nieprawidłowości instytucjonalno – organizacyjne  Nieudolność układu samorządowego  Niekorzystna struktura ludności według wieku, płci, wykształcenia itd.  Negatywne tendencje w ruchu naturalnym ludności  niskie kwalifikacje pracowników i mała elastyczność zasobów pracy

 Zakłócenia w rozwoju infrastruktury technicznej  Niewłaściwa struktura rzeczowa i dekapitalizacja czynników produkcji  Przestarzałe metody wytwórcze  Niedostateczna dynamika rozwoju przemysłu zaawansowanego technologicznie  Słabe zaplecze naukowo – badawcze  Brak współpracy między sektorem naukowo – badawczym a przemysłem

 Brak lub niedostateczna ilość zasobów i dóbr środowiska naturalnego w regionie  Brak równowagi ekologicznej  Nieracjonalne gospodarowanie zasobami środowiska przyrodniczego  Koncentracja negatywnego oddziaływania na środowisko  Brak polityki ekologicznej

 Forma przewidywania i kształtowania przyszłości regionu  Może odnosić się do kształtowania rozwoju układu regionalnego kraju lub pojedynczego regionu w oparciu o wykorzystanie zróżnicowanych predyspozycji rozwojowych różnych obszarów dla kształtowania najwyższej dynamiki rozwoju gospodarki jako całości  Jest narzędziem polityki rozwoju regionalnego

 Efektywnościowe:  Porządkująca bieżące procesy decyzyjne  Pobudzająca układ podmiotowy regionu  Integrująca  Instrumentalne:  Regulacyjna  Kontrolna  Informacyjna  Koordynacyjna  Promocyjna

 Proces osiągania założonych celów przez jednostki osadnicze w warunkach konkurencji o ograniczone zasoby i przy właściwej orientacji na klientów- partnerów.  Rynkowa koncepcja zarządzania jednostką terytorialną zmierzająca do zaspokojenia potrzeb i pragnień mieszkańców, przez wcześniejsze ich rozpoznawanie i przewidywanie zmian, jednocześnie oparta na racjonalnym wykorzystaniu posiadanych zasobów. [Szromnik, 2002:37]

Wpływanie na opinie, postawy i sposoby zachowania się ‘zewnętrznych’ i ‘wewnętrznych’ grup zainteresowanych klientów przez kształtowanie właściwego zestawu środków oraz instrumentów stymulowania kontaktów wymiennych. [Meffert, 1989]

 Rozwijanie i umacnianie usług świadczonych przez instytucje publiczne, z których korzystanie jest utrudnione dla mieszkańców oraz podmiotów gospodarczych  Kształtowanie pozytywnego wizerunku regionu, gminy lub jednostki osadniczej  Podnoszenie atrakcyjności oraz pozycji danego terytorium we wzajemnym współzawodnictwie jednostek terytorialnych

 Poznanie aktualnych potrzeb i pragnień mieszkańców w zakresie usług komunalnych dostarczanych przez instytucje lokalne  Zapewnienie sprzyjających warunków korzystania z usług publicznych przez mieszkańców oraz lokalne organizacje  Przewidywanie zmian preferencji oraz zachowań podmiotów lokalnych w zakresie korzystania z dóbr i usług publicznych  Podnoszenie wartości oferty komunalnej kierowanej do społeczności lokalnej

 Rozpoznanie stopnia przywiązania mieszkańców i przedsiębiorców lokalnych do danej jednostki osadniczej  Uruchomienie efektywnych i skutecznych kanałów komunikowania się władz ze środowiskiem lokalnym  Określenie stopnia społecznej akceptacji kierunków polityki społeczno – gospodarczej władz samorządowych

 Poznanie determinant rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości na terenie danej jednostki terytorialnej  Podnoszenie poziomu zadowolenia jednostek i grup społecznych z warunków bytowych, pracy, wypoczynku i rozwoju istniejących na terenie danej jednostki osadniczej

 Wyodrębnione przestrzennie  O zinstytucjonalizowanym funkcjonowaniu  Posiadające całościową koncepcje organizacyjną  Zorientowane na osiąganie celów własnych

 Gmina miejska lub jej część urbanistyczna, administracyjna lub funkcjonalna (dzielnica lub osiedle, rynek główny, CBD, kompleks rekreacyjny itp.)  Gmina wiejska lub jej część administracyjna lub funkcjonalna (sołectwo, wyodrębniony obszar przyrodniczy czy funkcjonalny)  Zespół gmin miejskich i wiejskich wyodrębniony ze względów administracyjnych, gospodarczych czy przyrodniczych (kraina geograficzna, rejon, strefa ekonomiczna itp.)  Specjalne jednostki przestrzenne o wyjątkowym znaczeniu społeczno – politycznym, gospodarczym, przyrodniczym, turystycznym czy historycznym (strefy nadgraniczne, rezerwaty przyrody, skanseny, parki technologiczne itp.)

 Miejski / miasta  Komunalny  Terytorialny  Urbanistyczny

 Celowa i systematyczna działalność administracji samorządowej, zmierzająca poprzez procesy wymiany i oddziaływania do rozpoznania, kształtowania i zaspokajania potrzeb oraz pragnień społeczności lokalnej [Szromnik, 1996:7]  Przedmiotem marketing komunalnego są usługi administracji samorządowej i wyodrębnionych służb i instytucji na rzecz społeczności lokalnej i podmiotów gospodarujących [Zuziak, 1995:111]

 Jest narzędziem zarządzania miastem w taki sposób, aby miasto jako megaprodukt zaspokoiło zidentyfikowane i antycypowane potrzeby klientów w zamian za uzyskanie korzyści dla miasta  Miasto jako magaprodukt – wzajemnie powiązaną i ustrukturalizowaną formę produktów materialnych i niematerialnych dostępnych w mieście dla różnych grup jego użytkowników, którzy przy okazji konsumpcji poszczególnych pozwalają na uzyskanie dodatkowej korzyści [Markowski, 1999:224]

 Rynkowo zorientowana filozofia zarządzania miastem, w myśl której władza lokalna zachowuje się w sposób przypominający prywatną korporację  Zbiór metod i technik służących:  poznaniu potrzeb i popytu konsumentów na określone produkty miejskie i stymulowaniu tych potrzeb  kreowaniu wizerunku miasta  kreowaniu produktów miejskich  skutecznym zachęcaniu do ich zakupu (promocja) [Zuziak, 1995:111]

 Wewnętrzny  Zewnętrzny

 Całokształt skoordynowanych przedsięwzięć zorientowanych na wywołanie oczekiwanych reakcji w grupie osób i instytucji stale związanych z jednostką terytorialną, tzn. mieszkańców, organizacji komercyjnych i niekomercyjnych  Jest zorientowany na pracowników administracji samorządowej  Wyróżnia się dwie podstrefy marketingu wewnętrznego

 Odzwierciedla całokształt relacji, powiązań i działań inicjowanych przez władze jednostki terytorialnej, ukierunkowanych na szeroką grupę pracowników instytucji samorządowych i komunalnych  Jest przygotowywany i prowadzony przez samorządowe władze wykonawcze i ustawodawcze

 Czynności, operacje i całościowe przedsięwzięcia, które stymulują pożądane zachowania mieszkańców, ich grup, a także przedsiębiorstw i instytucji niekomercyjnych zlokalizowanych w danej jednostce terytorialnej

 Rozpoznanie motywów rządzących decyzjami migracyjnymi osób i ich grup, właścicieli i menedżerów firm oraz organów nadzorczych, a następnie stworzenie przekonującej oferty pod ich adresem, opartej na kompozycji atrakcyjnych walorów danej jednostki terytorialnej  Jest zorientowany na osoby i instytucje krajowe i zagraniczne  Wyróżnia się dwie podstrefy marketingu zewnętrznego: I – krajowy, II - zagraniczny

 Szczególnie zaawansowany i oparty na nowej koncepcji obsługi klientów i nowoczesnej formie wzajemnych powiązań  Oznacza relacje między pracownikiem samorządowym i interesantem uwzględniające ideę służby cywilnej

 Służebną rola urzędnika w stosunku do interesanta  Uznawanie pełni praw interesanta do posiadania niepełnej informacji, niewiedzy czy wątpliwości  Udzielanie interesantowi niezbędnej pomocy i doradztwa  Akceptację i pozytywny stosunek do interesanta  Rzetelne wykonywanie obowiązków i zaangażowanie  Przestrzeganie procedur i wymogów formalnych  Kompetencje merytoryczne i interpersonalne  Dostosowanie ilości i jakości usług do potrzeb i oczekiwań interesantów  Podmiotowe traktowanie interesanta

 własny  obcy

 Prowadzony przez osoby i instytucje lokalne, powiązane bezpośrednio z jednostką osadniczą poprzez zamieszkiwanie lub funkcjonowanie na danym terenie  Prowadzony przede wszystkim przez władze samorządowe

 Określany przez programy marketingowe jednostki terytorialnej wyższego szczebla lub programy sektora czy branży o wyraźnym profilu terytorialnym

 Stworzenie zespołu roboczego, którego zadaniem będzie ocena i planowanie przyszłości promowanego obszaru  Stworzenie jednostki organizacyjnej złożonej z wysoko wykwalifikowanych specjalistów odpowiedzialnej za opracowanie i wdrażanie strategii marketingowej  Analiza SWOT promowanego obszaru  Rozróżnienie i wydzielenie alternatywnych możliwych wizji dla obszaru  Wybranie najbardziej realnego i atrakcyjnego scenariusza  Wypracowanie długookresowego planu osiągnięcia wizji docelowej [Kotler, 2000:13]

 Wielkość jednostki terytorialnej  Jej zasobność  Osiągnięty etap procesu reorganizacji  Stopień otwarcia jednostki terytorialnej na kontakty zewnętrzne