Szkolny program profilaktyki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
GIMNAZJUM NR 21 we Wrocławiu
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
RODZICE W SZKOLE.
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów  Przeprowadzenie rozmów z uczniami, których tematem były m.in. sytuacja edukacyjna, motywacja do.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Szkolny program profilaktyki Opracowanie: Anna Baranowska - GCPU Gdańsk, 31.03.2016

Szkolny program wychowawczy i program profilaktyki Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez: szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego; program wychowawczy szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym; program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym.

Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki, tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela.

Aby skutecznie realizować wychowawcze cele szkoły potrzebne są odpowiednie strategie wychowawcze i właściwe dla nich instrumenty.

Zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U Zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) każda szkoła posiada własny program wychowawczy i program profilaktyki. Takie rozwiązanie systemowe pozwala na dostosowanie działań podejmowanych przez całą społeczność szkolną do potrzeb i wymagań konkretnej szkoły.

Zgodnie z art. 54 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy uchwalanie programu wychowawczego i programu profilaktyki szkoły jest kompetencją rady rodziców, działającej w porozumieniu z radą pedagogiczną. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki są realizowane przez wszystkie podmioty zaangażowane w życie szkoły.

DIAGNOZA PROBLEMÓW ZAGROŻENIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Przykład: Na podstawie obserwacji środowiska szkolnego wyodrębniliśmy następujące obszary zachowań problemowych:   wagary; palenie papierosów przez uczniów; brak dyscypliny i niska kultura języka, brak motywacji do nauki, niskie potrzeby edukacyjne uczniów, … 

Przykład Przeprowadziliśmy również diagnozę ilościową, dotyczącą agresji i używania środków psychoaktywnych. Wśród wychowawców przeprowadzono ankietę dotyczącą warunków materialnych i społecznych rodziny. Pozwoliło to na wyłonienie grupy  uczniów o najwyższym ryzyku dysfunkcjonalności. Są to uczniowie znajdujący się w: w trudnej sytuacji materialnej, wychowujących się w rodzinie niepełnej, wychowujących się w rodzinie rozbitej, powtarzających klasę w swojej karierze szkolnej;

Na diagnozę środowiska szkolnego składają się również: obserwacja zachowania uczniów, analiza frekwencji w dziennikach lekcyjnych, analiza frekwencji rodziców na zebraniach organizowanych przez szkołę, wywiady z nauczycielami, uczniami, rodzicami.

PLAN REALIZACJI DZIAŁAŃ Działania skierowane do młodzieży Model informacyjny (wszystkie klasy)

Przykład Działania profilaktyczne skierowane do uczniów klas pierwszych gimnazjum:   Główne zadania do realizacji w klasie pierwszej to: poznanie uczniów integracja zespołu klasowego oraz zespołu rodziców, wypracowanie form współpracy z rodzicami

OBOWIĄZKI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA REALIZACJĘ PROGRAMU PROFILAKTYKI   Obowiązki dyrektora: Zakłada, że w jego szkole funkcja profilaktyki musi być spójna z funkcją wychowania. Posiada podstawową wiedzę w zakresie profilaktyki problemowej. Umacnia pozytywne relacje intrerpersonalne w szkole. Premiuje doskonalących się nauczycieli. Zachęca młodzież do udziału w działaniach profilaktycznych. Włącza rodziców do współpracy w tworzeniu i realizacji szkolnych programów: wychowawczego i profilaktycznego. Wspiera finansowo i organizacyjne działania profilaktyczne w swoim środowisku.

Zadania Formy realizacji I. Przeciwdziałanie sytuacjom stresowym.   Zapoznanie ze szkołą, Zajęcia integracyjno – adaptacyjne, Realizacja programu psychoedukacyjnego przeznaczonego dla klas pierwszych, Opracowanie zasad przestrzegania dyscypliny szkolnej, Badanie przyczyn niepowodzeń szkolnych uczniów, Ustalenie rozmiaru i przyczyn zjawiska absencji wśród młodzieży, Indywidualne spotkania z psychologiem szkolnym, II. Kształtowanie i wzmacnianie poczucia własnej wartości, budowanie postaw empatii i zaufania. Organizowanie imprez klasowych w celu bliższego poznania się (wycieczki, dyskoteki Andrzejki, Mikołajki), III. Zintegrowanie zespołu klasowego. Ustalenie z klasą kontraktu, który uwzględnia zasady obowiązujące obie strony uczeń – nauczyciel, Klasowy wyjazd integracyjny w góry pod opieką pedagoga szkolnego, psychologa szkolnego i wychowawcy klasy. Organizowanie warsztatów psychologicznych, Godziny wychowawcze o zainteresowaniach uczniów, Przeprowadzanie testów socjometrycznych pod koniec pierwszego semestru, IV. Rozwijanie u uczniów umiejętności radzenia sobie z presją rówieśników. Godziny wychowawcze dotyczące asertywności, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, V. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie. Zajęcia z zakresu: Komunikacji werbalnej i pozawerbalnej, Budowanie zaufania do innych, Poszanowania odmienności. VI. Rozbudzenie wrażliwości społecznej młodzieży. Rozpoczęcie działalności Szkolnego Koła PCK, objęcie opieką uczniów potrzebujących pomocy materialnej, Włączenie się uczniów w akcję dokarmiania zwierząt schroniskowych, Udział uczniów naszej szkoły w programie „Cała Polska Czyta Dzieciom”,

Działania profilaktyczne skierowane do uczniów klas drugich gimnazjum: Istotnymi tematami do realizowania w klasie drugiej są:  profilaktyka uzależnień, profilaktyka zachowań agresywnych.

Działania profilaktyczne skierowane do uczniów klas trzecich gimnazjum:   Istotnymi elementami działań do realizacji w klasie trzeciej są: Podejmowanie przez młodzież decyzji o wyborze kierunku swojego kształcenia, czyli pierwszej decyzji zawodowej. Egzamin gimnazjalny.

DZIAŁANIA ALTERNATYWNE Zajęcia dodatkowe przeznaczone są dla uczniów pragnących wspólnie z nauczycielem poszerzać swoje wiadomości i umiejętności w zakresie jednego przedmiotu lub innej dziedziny aktywności. Cele zajęć: rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań uczniów, poszerzanie wiedzy uczniów poza zakres przewidziany w programie nauczania, rozwijanie uzdolnień uczniów, zagospodarowanie wolnego czasu ucznia, promocja zdrowia psychicznego i fizycznego, W zajęciach pozalekcyjnych uczestniczą uczniowie zainteresowani przedmiotem. W zajęciach sportowych uczestniczą uczniowie z wysoką sprawnością fizyczną i predyspozycjami do uprawiania określonej dyscypliny sportowej, wyznaczeni przez nauczycieli wychowania fizycznego. W zajęciach rekreacyjno-sportowych uczestniczą uczniowie nie mający predyspozycji do udziału w sportowych sekcjach specjalistycznych.

PROGRAMY PROFILAKTYCZNE REALIZOWANE W SZKOLE Przykład Program przeciwdziałania przemocy rówieśniczej (program prowadzony we wszystkich klasach gimnazjum), Program „Unplugged”, Program przeciwdziałający trudnościom okresu dorastania,   tytuły programów realizowanych w roku szkolnym 2015/2016 umieszczone są w aneksie do szkolnego programu profilaktycznego

Spodziewane efekty podejmowanych działań w zakresie profilaktyki uniwersalnej Zmiany w postawach, wiedzy i zachowaniu: Nabycie wiedzy o szkodliwości alkoholu i innych środkach psychoaktywnych, Nabycie umiejętności dbania o własne bezpieczeństwo, Zdobycie wiedzy na temat skutków prawnych i społecznych używania środków psychoaktywnych, Umiejętne radzenie sobie w sytuacjach zetknięcia się z przemocą i uzależnieniami, Nauczenie się pozytywnych zachowań oraz właściwego postrzegania i rozumienia ludzi, Zdobycie umiejętności dokonywania wartościowych i sensownych wyborów w życiu.

Działania podejmowane w szkole w ramach profilaktyki selektywnej: Działania tego typu są podejmowane wobec osób z tzw. grup podwyższonego ryzyka. Do czynników ryzyka zalicza się: Środowisko społeczne (złe warunki ekonomiczne), Normy społeczne promujące dane zachowania (rodziny patologiczne), Grupa rówieśnicza, w której normą są zachowania dysfunkcyjne (np. zażywanie środków odurzających), Defekty w zakresie zdrowia somatycznego, Dysfunkcyjność w zakresie psychicznym (próby  samobójcze). W przypadku zarejestrowania negatywnych i aspołecznych zachowań pedagog, psycholog lub dyrektor szkoły podejmuje działania zmierzające do wyeliminowania ich skutków: Podejmuje systematyczne rozmowy z uczniem, a gdy sytuacja tego wymaga podejmuje interwencje z włączeniem rodziców, Kieruje do specjalistycznych poradni, lekarzy, Obejmuje opieką uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej (współpraca z MOPR, zwolnienie ze składek na ubezpieczenie, z opłat za obiady na stołówce szkolnej, dyskretna zbiórka odzieży wśród pracowników szkoły), Systematycznie współpracuje z Policją, Sądem dla Nieletnich (osoby objęte dozorem), Sprawuje opiekę nad uczniami posiadającymi opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Działania skierowane do rodziców Zadania Formy realizacji I. Informowanie rodziców o pracach szkoły.   Zapoznanie ze Statutem Szkoły (w tym z WSO), Programem Wychowawczym, Programem Profilaktyki, regulaminami organizacyjnymi, Organizowanie Dni Otwartych Szkoły, II. Informowanie rodziców o funkcjonowaniu dziecka w szkole. Informowanie o wynikach w nauce  i zachowaniu na zebraniach z rodzicami, Indywidualne spotkania z wychowawcą, pedagogiem i psychologiem szkolnym, Pisma informujące o wynikach w nauce, Spotkania z pedagogiem i psychologiem dla rodziców uczniów klas I na temat adaptacji dzieci do środowiska szkolnego, III. Współpraca z rodzicami. Pomoc rodziców przy organizacji imprez szkolnych, Systematyczna współpraca z Radą Rodziców, Organizacja prelekcji dla rodziców,

Działania skierowane do nauczycieli Zadania Forma realizacji I. Propagowanie kursów i szkoleń   Informowanie o kursach i szkoleniach w pokoju nauczycielskim, Promowanie nauczycieli doskonalących się w profilaktyce i wychowaniu, II. Organizacja szkoleń i warsztatów Spotkania z pracownikami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej z zakresu opieki i wychowania, Współpraca z pracownikami Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli III. Propagowanie literatury dotyczącej profilaktyki uzależnień Pozyskiwanie i udostępnianie materiałów dotyczących profilaktyki uzależnień (książki dostępne są w bibliotece szkolnej),

Obowiązki pedagoga szkolnego: Diagnozuje problemy wychowawcze szkoły. Koordynuje i monitoruje przebieg realizacji planu profilaktyczno – wychowawczego szkoły. Wspiera wychowawcę i pozostałych pracowników w realizacji zadań profilaktyczno – wychowawczych wynikających z planu wychowawczego szkoły. Bierze udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu (rady pedagogiczne). Pracuje indywidualnie i grupowo z uczniami i rodzicami. Propaguje treści i programy profilaktyczne. Rozpoznaje potrzeby ekonomiczne uczniów i pracuje w Komisji ds. Pomocy Materialnej. Systematycznie doskonali się w zakresie wychowania i profilaktyki.

Obowiązki psychologa szkolnego: Prowadzi warsztaty integracyjne dla pierwszych klas gimnazjum, Pomaga w opracowaniu i realizacji szkolnego programu profilaktyki, Bada relacje panujące w klasach: opracowanie, przeprowadzenie i analiza ankiet socjometrycznych w wybranych klasach oraz przedstawienie wyników wychowawcom klas, Prowadzi konsultacje z nauczycielami na temat uczniów sprawiających trudności wychowawcze, Rozmawia z uczniami o sposobach rozwiązywania konfliktów, Rozmawia z rodzicami uczniów sprawiających trudności wychowawcze, Współpracuje z pedagogiem szkolnym, Przeprowadza wstępną diagnozę, na podstawie której kieruje uczniów dyslektycznych i nadpobudliwych na badania i terapię do specjalistycznych Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych, Jest autorem prelekcji i pogadanek dla rodziców, Pracuje indywidualnie z uczniami mającymi problemy z nauką, które wynikają nie tylko z przyczyn dysleksji (np. brak motywacji do nauki). Rozpoznaje inne możliwe przyczyny niepowodzeń szkolnych – diagnoza za pomocą testów psychologicznych, Prowadzi, w ramach godzin wychowawczych, warsztaty wspomagające rozwój umiejętności społecznych i indywidualnych, Prowadzi cykl warsztatów dotyczących wyboru zawodu w trzecich klasach gimnazjum, Organizuje spotkania tematyczne z Policją i Strażą Miejską, Bierze udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu (rady pedagogiczne), Systematycznie doskonali się w zakresie wychowania i profilaktyki,

Obowiązki nauczyciela (nauczyciela wychowawcy): Promuje zdrowy styl życia i wartościowe formy spędzania wolnego czasu. Utrzymuje osobowe relacje z uczniami (poprzez konsultacje, indywidualne rozmowy). Konstruktywnie współpracuje z gronem pedagogicznym oraz pozostałymi pracownikami szkoły. Doskonali się osobowościowo. Dostrzega indywidualność dziecka, indywidualizuje oddziaływania. Ma pozytywne relacje z rodzicami, potrafi pozyskać rodziców do współpracy. Doskonali się zawodowo.

Obowiązki rodziców: Mają dobry kontakt ze szkołą i szeroko rozumianym środowiskiem dziecka, Aktywnie współpracują ze szkołą, dzieląc odpowiedzialność za podejmowane wspólnie oddziaływania profilaktyczno – wychowawcze i opiekuńcze, Zdobywają wiedzę na temat potrzeb dzieci, zagrożeń wieku dojrzewania i sposobów przeciwdziałania im, Stanowią wzór osobowy – model dla dziecka, Dbają o dobry kontakt z dzieckiem,

INSTYTUCJE WSPIERAJĄCE SZKOŁĘ W DZIAŁANIACH PROFILAKTYCZNYCH: Przykład: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Komenda Miejska Policji Straż Miejska Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzlaezn8ień Stowarzyszenie MONAR Świetlica socjoterapeutyczna itp.

EWALUACJA PROGRAMU 1. Cel ogólny ewaluacji: Podniesienie efektywności pracy szkoły. 2. Cel szczegółowy: Sprawdzenie funkcjonowania Szkolnego Programu Profilaktyki w praktyce szkolnej oraz jego modyfikacja i wyeliminowanie dostrzeżonych braków.

Autorzy Szkolnego Programu Profilaktyki: Nazwa szkoły:  …………..– dyrektor szkoły ……….– pedagog szkolny ………..– psycholog szkolny ………….– nauczyciel, wychowawca i koordynator programu profilaktycznego

Dziękuję za uwagę! Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnień Anna Baranowska a.baranowska@gcpu.pl