Konferencja podsumowująca proces konsultacji projektu strategii rozwoju województwa świętokrzyskiego do roku 2020 – kluczowe wnioski Kielce, 21 grudnia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Związku Miast Polskich
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
SZANSE ROZWOJOWE KIELC W KONTEKŚCIE NPR
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Polityka spójności na lata
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025 ze szczególnym uwzględnieniem Ełku, Gołdapi i Olecka Suwałki,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Spotkania konsultacyjne
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Konferencja sieciująca pn.: „Tworzenie systemu instytucjonalnego, wspierającego efektywne prowadzenie polityki regionalnej” Geneza i założenia funkcjonowania.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Strategia rozwoju województwa podkarpackiego do 2020 roku Władysław Ortyl Marszałek Województwa Podkarpackiego Rzeszów, czerwiec 2013 r.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
Gdańsk, r. Przedsiębiorcze odkrywanie – wprowadzenie do dyskusji, doświadczenia pomorskie Maciej Dzierżanowski, Stanisław Szultka, Instytut.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Warunki wstępne (ex ante) stan
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
– wybrane instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
2030 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
Zapis prezentacji:

Konferencja podsumowująca proces konsultacji projektu strategii rozwoju województwa świętokrzyskiego do roku 2020 – kluczowe wnioski Kielce, 21 grudnia 2012 r.

Struktura prezentacji 1.Rekomendacje strategiczne wynikające ze spotkań konsultacyjnych 2.Wstępne wnioski wynikające z pisemnie sformułowanych uwag i postulatów

1. POPRAWA DOSTĘPNOŚCI TERYTORIALNEJ  Wielokrotnie podnoszono problem bardzo niskiej dostępności terytorialnej zarówno wewnętrznej i zewnętrznej województwa, co stanowi barierę rozwoju i obniża jakość życia ludności  Postulowano uwzględnienie dostępności drogowej, kolejowej, czasami także lotniczej, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej  Pomimo tego, że samorząd wojewódzki ma bardzo ograniczony wpływ na realizację najważniejszych inwestycji powinna to być materia strategii wojewódzkiej  Wskazywano na trafność szerokiego traktowania dostępności, nie tylko transportowej, ale także telekomunikacyjnej, instytucjonalnej itd.

 Z jednej strony pojawiały się propozycje wpisania budowy lotniska w strategię z drugiej strony bardzo krytyczne opinie na temat lotniska były formułowane poza Miastem Kielce  Propozycje zastąpienia siecią małych lotnisk  Wskazywanie na znaczenie innych lotnisk regionalnych dla mieszkańców województwa  Obawy, że lotnisko będzie wymagało dotowania przez wiele lat  Wskazywanie, że rozwój funkcji targowych i kongresowych Kielc wymaga budowy lotniska oraz że niezbędne jest okazywanie w strategeii możliwości podejmowania różnych działań przybliżających tę perspektywę 2. BUDOWA LOTNISKA W WOJEWÓDZTWIE ŚWIĘTOKRZYSKIM

 Propozycja zapisania w strategii świętokrzyskiej kolei metropolitalnej łączącej Ostrowiec, Starachowice, Skarżysko Kamienną, Suchedniów i Busko oraz przyszłe lotnisko z Kielcami, tak aby można przełożyć na projekt w RPO.  Sprzyja wzmocnieniu siły obszaru metropolitalnego Kielc i powiązań sieciowych  Oznacza wyjście naprzeciw priorytetom UE w latach POPRAWA DOSTĘPNOŚCI DO I W RAMACH OBSZARU METROPOLITALNEGO

4. ZNACZENIE TRANSPORTU KOLEJOWEGO DLA POPRAWY DOSTĘPNOŚCI WOJEWÓDZTWA  Wykorzystanie przebiegu przez województwo CMK i powiązanie w ten sposób także Kielc, co jednak leży poza kompetencjami samorządu województwa  Wykorzystanie przebiegu przez obszar województwa szerokiego toru w świetle rozwijania relacji ze wschodem  Wpisanie się w priorytety unii europejskiej jakie są związane z komunikacją szynową

5. STRUKTURA GOSPODARKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYZSKIEGO  Wielokrotnie odnoszono się do: istotnej roli rolnictwa w gospodarce, uzależnienia od tradycyjnych przemysłów, złożoności niedokończonego procesu restrukturyzacji, wysokiej wrażliwości regionu na zmiany koniunktury (budownictwo)  Wnioski to: konsekwentne poszerzanie struktury gospodarczej województwa, wykorzystanie różnych lokalnych potencjałów rozwojowych, systematyczne wzmacnianie potencjału nowoczesności i innowacyjności, także w tradycyjnych branżach województwa

6. SZKOLNICTWO WYŻSZE I SEKTOR B+R Zasadnicze wzmocnienie tego potencjału jest warunkiem skutecznego konkurowania województwa z innymi regionami o mieszkańców i inwestorów Wzmacnia funkcje metropolitalne Kielc i umożliwia zatrzymanie młodzieży Jest warunkiem uruchomienia środków zorientowanych na konkurencyjność oraz wzbogacenia profilu gospodarczego województwa

7. TURYSTYKA JAKO DŹWIGNIA ROZWOJU REGIONU  Wnioski odnośnie unikalnego potencjału województwa mogącego być podstawą rozwoju turystyki  Podpowiedzi odnośnie możliwości rozwijania szeregu lokalnych produktów turystycznych, jednak brak megaproduktu turystycznego  Bardzo niski poziom rozwoju bazy  Poczucie wielu uczestników konsultacji, że może to być specjalizacja inteligentna regionu  Postulaty uzupełnienia projektu strategii o zapisy dotyczące sfery kultury, także w aspekcie turystyki

8. PRZEBIEG PROCESÓW DEMOGRAFICZNYCH Szeroko komentowano niekorzystny przebieg procesów demograficznych (niski przyrost naturalny i migracje) Wskazywano na znaczenie podjęcia tego problemu, bowiem za lat Świętokrzyskie będzie regionem znajdującym się w najtrudniejszej sytuacji w Polsce Czy będzie możliwe szersze wykorzystanie EFS na wzór Specjalnej Strefy Demograficznej w województwie opolskim? Jakie zapisy ramowe w strategii aby takie działania w ramach RPO stały się możliwe?

9. FUNKCJE TARGOWE KIELC W wielu wypowiedziach uznawano to za największy sukces Województwa po roku 1990 i wskazywano na potrzebę pielęgnowania i wzbogacania tej funkcji o wystawiennicze, kongresowe i tym podobne

10. KIELECKI OBSZAR METROPOLITALNY Konsultacje udokumentowały bardzo wrażliwe relacje pomiędzy Kielcami a resztą województwa, gdzie wyrażane były obawy przed dominacją Kielc rozwijających się jakoby kosztem Województwa Komentowano propozycje delimitacji sformułowane przez MRR i GUS, wskazując na wiodącą rolę PZPW Kreowanie klimatu kooperacji oraz dokumentowanie że rozwój Kielc jest w sumie korzystny dla całego Regionu

Miejskie Obszary Funkcjonalne

Miejski obszar funkcjonalny Kielc

11. ROLA OBSZARÓW WIEJSKICH I ROZWOJU ROLNICTWA Silne kontrowersje – z jednej strony podkreślanie że w pewnych branżach istnieje konkurencyjna produkcja i podaż wysokiej jakości surowca, Z drugiej strony w innych komentarzach całkowite negowanie rolnictwa jako istotnego dla województwa sektora gospodarki

12. MOŻLIWOŚCI WYKORZYSTANIA ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII Często podnoszono kwestię możliwości znacznie szerszego niż dotychczas wykorzystania odnawialnych źródeł energii Wskazywano na kwestię wyartykułowania problematyki pozyskania i wprowadzenia do sieci energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Konflikt turystyka – energetyka wiatrowa

13. OBSZARY STRATEGICZNEJ INTERWENCJI (OSI)  Wprowadzona przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego kategoria osi budziła różne wątpliwości odnośnie identyfikowanych kategorii i zasięgów poszczególnych obszarów  Studialna mapa była traktowana z dużą nieufnością

Obszary Strategicznej Interwencji

14. Płaszczyzny współpracy z sąsiadami  Wskazywano na potrzebę wylistowania w strategii najważniejszych płaszczyzn współpracy z sąsiednimi regionami.  Ze względu na położenie województwa i szeroki zakres powiązań ma to istotne znaczenie a przykładem relacje Sandomierz-Tarnobrzeg  Temat ilości mostów na Wiśle  Współpraca w ramach makroregionu Polski Wschodniej

15. MONITORING STRATEGII Pozytywnie odnoszono się do zawartej w projekcie strategii propozycji monitoringu wskazując na potrzebę utrzymania (wprowadzenia) prostego i transparentnego systemu wskaźników stopnia relizacji strategii oraz systematycznego raportowania na ten temat

16. KONWENCJA STRATEGII Podzielano generalnie zaproponowany w Strategii uwzględnienia wszystkich istotnych dla województwa kwestii niezależnie czy są one w kompetencji samorządu województwa, ale umożliwia to lobbowanie i pośrednie oddziaływanie

WSTĘPNE WNIOSKI WYNIKAJĄCE Z PISEMNIE SFORMUŁOWANYCH UWAG I POSTULATÓW (1 ) 1. Wylistowanie różnych rodzajów energetyki odnawialnej 2. Wprowadzenie zapisu odnośnie drogi dochodzenia do realizacji lotniska 3. Kwestia wymienienia najważniejszych kierunków powiązań drogowych województwa 4. Turystyka uzdrowiskowa czy może turystyka prozdrowotna 5. Powiązania komunikacyjne z sąsiadami 6. Przemysły tradycyjne i ich rola w przyszłości województwa

WSTĘPNE WNIOSKI WYNIKAJĄCE Z PISEMNIE SFORMUŁOWANYCH UWAG I POSTULATÓW (2) 7. Wnioski dotyczące zasięgu Kieleckiego Obszaru Metropolitalnego 8. Wsparcie komunikacji publicznej i transportu zbiorowego 9. Kwestie dopracowania we ramach dalszych prac ilości i zasięgów OSI 10. kwestie ewentualnej SSD, różne wstępne propozycje typu kształcenie ustawiczne

Dziękujemy za uwagę zapraszamy na stronę internetową