Ochrona własności intelektualnej a rozwój przedsiębiorczości dr hab. Adam Grzegorczyk Kielce,
Innowacyjność przede wszystkim! Raport McKinsey Global Institute „Beyond Austerity: A Path to Economic Growth and Renewal in Europe” z 2012 roku wskazuje: lepiej wykorzystywać potencjał demograficzny państwa liberalizować i rozszerzać sektor usług wzmacniać gałęzie gospodarki, decydujące o długofalowej przewadze konkurencyjnej: produktów high-tech, „czystych technologii”, a także bio- i nanotechnologii.
Finlandia Zwiększenie integracji i współpracy pomiędzy sektorem publicznym (zwłaszcza nauką i ośrodkami badawczo- rozwojowymi), a biznesem. Promowanie przedsiębiorczości i współpracy z ośrodkami naukowo- badawczymi.
Innowacyjność według Agencji Rozwoju Przemysłu: Innowacyjność to tworzenie nowych produktów i usług, które zapewniają przedsiębiorstwom zwrot i zysk z inwestycji. Ale to także wytwarzanie starych produktów w sposób bardziej efektywny (tańszy), szybszy, bardziej ekologiczny.
Ochrona własności czy śmierć innowacji? O konkurencyjności przedsiębiorstwa decyduje nie tylko zdolność innowacyjna, ale także ochrona innowacji. Uzyskanie konkurencyjności z przewagi w zakresie wiedzy i innowacji wymaga właściwej ochrony własności intelektualnej.
Przydatność ochrony własności intelektualnej Utrudnienie kopiowania rozwiązań; Kreowanie wizerunku i siły marki Zarabianie na sprzedaży licencji Strategiczne podejście do prac badawczo- rozwojowych Uzyskiwanie dostępu do nowych rynków.
Struktura własności intelektualnej
Patenty Patenty są udzielane – bez względu na dziedzinę techniki – na wynalazki, które są nowe, posiadają poziom wynalazczy i nadają się do przemysłowego stosowania. Wynalazek uważa się za nowy, jeśli nie jest on częścią stanu techniki.
Wzór użytkowy Wzorem użytkowym jest nowe i użyteczne rozwiązanie o charakterze technicznym, dotyczące kształtu, budowy lub zestawienia przedmiotu o trwałej postaci.
Wzór przemysłowy Wzorem przemysłowym jest nowa i posiadająca indywidualny charakter postać wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację.
Czas ochrony
Naruszenia?
Znak towarowy Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Czas ochrony wynosi 10 lat i może być wielokrotnie przedłużany.
Majonez kielecki Pasztet kielecki?
Ochrona prawa autorskiego Prawa do utworów Prawa do artystycznych wykonań Prawa producenckie Prawa do wizerunku
Metody ochrony wewnętrznej Procedury Umowy o pracę Komputerowe systemy zabezpieczające Motywacja za innowacje Motywowanie przez innowacje Szkolenia pracowników
Skala stosowania ochrony własności intelektualnej
Główne tezy 1. Ochrona własności intelektualnej jest koniecznością w warunkach nasilającej się konkurencji. 2. Ochrona własności intelektualnej w przedsiębiorstwie nie musi być kosztowna. 3. Metody ochrony własności intelektualnej należy dostosować do skali i profilu działalności przedsiębiorstwa.
Dziękuję za uwagę dr hab. Adam Grzegorczyk Kielce,