Stan i perspektywy cyfrowego rozwoju Lubelszczyzny w kontekście wdrażania Europejskiej Agendy Cyfrowej w ramach RSZZG Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Plan działań eEuropa+ - Wspólne działania na rzecz wdrożenia społeczeństwa informacyjnego w Europie Wskaźniki pomiaru stanu wdrażania Grażyna Omarska p.o.
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Szerokopasmowe Lubuskie
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w województwie podlaskim część II.
SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO ROZWÓJ POLSKI WSCHONIEJ Agnieszka Kapciak Dyrektor Departamentu Koordynacji Programów Regionalnych.
Projekt „e-świętokrzyskie” Finansowany z funduszy ZPORR na
Wyniki ankietowania Miasto Szczecin Młodzieżowa Rada Miasta Szczeciński Park Naukowo Technologiczny Szczecin, 20 czerwca
Działanie 8.4 PO IG – „ostatnia mila” pod górkę
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
ANALIZA KLUCZOWYCH SEKTORÓW WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Optoland S.A Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Krzysztof Bielewicz ITTI Sp. z o.o e- technologie i biznes
Projekt systemowy – działania na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu M INISTERSTWO I NFRASTRUKTURY.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Województwo Zachodniopomorskie Urząd Miejski w Koszalinie
Internet nowej generacji dla ziemi terespolskiej
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Internet dla Mazowsza.
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
„Szerokopasmowe Lubelskie” sesja wyjazdowa dla mediów
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
PORTAL EDUKACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO - KOSZALIN Koszalin, marzec 2010 UM Koszalin: Biuro Informatyki Wydział Edukacji Województwo Zachodniopomorskie.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Piotrkowska platforma e-learningowa Miasto Piotrków Trybunalski Powiat Piotrkowski Piotrków Trybunalski, , opracował: Marcin Góra.
Mój region w Europie Wsparcie dla nowoczesnych form świadczenia usług drogą elektroniczną w ramach Działania 4.3. RPO WK-P Rozwój komercyjnych e-usług.
Projekt STARGARDZKI INTERNET SZEROKOPASMOWY planowany do realizacji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
na rzecz cyfryzacji szkół
w Kociewskim Centrum Zdrowia Sp. z o.o. w Starogardzie Gdańskim
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Konkursy dla ABK - podsumowanie

Zapis prezentacji:

Stan i perspektywy cyfrowego rozwoju Lubelszczyzny w kontekście wdrażania Europejskiej Agendy Cyfrowej w ramach RSZZG Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Cele badania Celem ogólnym badania jest uzyskanie kompleksowej wiedzy nt. uwarunkowań i perspektyw rozwoju społeczeństwa cyfrowego w województwie lubelskim do roku Cele szczegółowe: Analiza uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych rozwoju społeczeństwa cyfrowego; Opracowanie diagnozy rozwoju społeczeństwa cyfrowego Lubelszczyzny w pięciu wymiarach, tj.: infrastruktury teleinformatycznej, e-administracji, e- edukacji, e-zdrowia i e-biznesu; Określenie pozycji wyjściowej województwa lubelskiego w zakresie rozwoju społeczeństwa cyfrowego na tle kraju i Unii Europejskiej; Przedstawienie rekomendacji w zakresie budowy podstaw społeczeństwa cyfrowego na Lubelszczyźnie Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie

Internet szerokopasmowy w Polsce Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie

Gospodarstwa domowe posiadające dostęp do internetu Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Wyszczególnienie Ogółem47,658,663,466,670,5 Według typu gospodarstwa Gospodarstwa domowe z dziećmi*61,475,382,988,391,5 Gospodarstwa domowe bez dzieci* 40,950,753,756,060,0 Według klasy miejsca zamieszkania Duże miasta56,0 `65,168,871,675,8 Mniejsze miasta50,359,865,167,069,5 Obszary wiejskie36,150,556,261,266,1 Według stopnia urbanizacji Wysoki54,864,568,171,074,8 Średni44,558,361,968,070,6 Niski40,752,258,861,6 65,5 Źródło: GUS: „Społeczeństwo informacyjne w Polsce (2012)”

Badania ilościowe (CATI i CAWI) Najważniejsze ustalenia Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego INFRASTRUKTURA

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie „Jaką prędkość ma Pana/i łącze internetowe?” Źródło: Na podstawie badań własnych (CATI, n= 1035)

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie "Jakie są Pan/i oczekiwania w zakresie rozwoju infrastruktury internetowej w regionie?"

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego E-ADMINISTRACJA

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie "Jak w skali 1-5 ocenia Pan/i swój poziom umiejętności w zakresie korzystania z usług e- administracji?"

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie „Proszę o określenie, w skali 1-5, jak często ma w Pana/i jednostce miejsce tzw. podwójny obieg dokumentów (czyli papierowy i elektroniczny)?”

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie „Proszę o zaznaczenie (spośród niżej wymienionych) wszystkich możliwości, jakie oferuje Pański urząd”

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego E-EDUKACJA

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie „Z jakich konkretnie usług e-edukacji zdarzyło się Panu/i korzystać?” Źródło: Na podstawie badań własnych (CATI, n= 126).

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie "Jak ocenia Pan/i swoje zapotrzebowanie na kursy e-learningowe?"

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie „Proszę o zaznaczenie najważniejszych, Pan/i zdaniem, barier rozwoju e-edukacji w województwie lubelskim”

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego E-ZDROWIE

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie "Z jakich usług z zakresu e-zdrowia zdarzyło się Panu/i skorzystać?" Źródło: Na podstawie badań własnych (CATI, n=94)

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie "Jak (w skali 1-5) ocenia Pan/i swój poziom zainteresowania usługami e-zdrowia?"

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie „Czy podmiot opieki medycznej, w której Pan/i pracuje stosuje następujące funkcjonalności…”

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego E-BIZNES

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie „Proszę zaznaczyć, jakie informacje można znaleźć na stronie internetowej Pana/i przedsiębiorstwa”

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie 1. „Czy brał Pan/i udział w szkoleniach podnoszących kompetencje w zakresie e-biznesu?” 2. „Czy znalazły one przełożenie na efektywność wykonywanej przez Pana/ią pracy?”

Badania jakościowe (ITI oraz IDI) Najważniejsze ustalenia Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

 „Na pewno są jeszcze obszary bez Internetu, zarówno stacjonarnego, jak i radiowego brakuje”;  „Są takie obszary [w których nie ma w ogóle dostępu do Internetu], ale są to, moim zdaniem, pojedyncze, wyjątkowe przypadki”;  „Internet jest wszędzie, tylko w niektórych obszarach są to wyłącznie radiówki”;  „Są obszary gdzie pociągnięcie sieci się nie opłaca - to głównie małe wioski. Są szanse na ekspansję, jeśli chodzi o rozbudowę sieci szerokopasmowej, po otrzymaniu dofinansowania, ale tylko w dużych miastach. Z punktu widzenia naszej firmy, jeśli sieć szkieletowa zostanie położona to na warunkach ulgowych może rozszerzymy swoją działalność na miasta „ostatniej mili”. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Infrastruktura teleinformatyczna

 „80% kanalizacji TP S.A. jest zajęta przez nieczynne kable miedziane. My nie mamy pieniędzy na utylizację tych kabli – musielibyśmy do tego dopłacić”;  „Problemem jest to, że TP S.A. nie dzierżawi włókna, albo jest to [wydzierżawienie] bardzo trudne. W takiej sytuacji możemy położyć swoje kable, ale drogą okrężną, co jest mało opłacalne. Na ogół jednak kanalizację można wydzierżawić. Na przykład w Lublinie na nowych osiedlach dobudowujemy kanalizację do tej [kanalizacji dzierżawionej] od TP S.A., dzięki temu w Lublinie są możliwe prędkości do 100Mb/s”;  „Kanalizacja jest, pustej brak. Problemem jest niedrożność istniejących kanalizacji - na papierach jest drożna, w praktyce wygląda to inaczej - kanalizacja pierwotna jest zajęta przez wtórną”;  „Stan raczkujący. Powiedziałbym nawet kiepski”;  „Słabo rozbudowana infrastruktura”;  „Konieczne jest wykorzystanie w większym zakresie mikrokanalizacji i mikrokabli”; Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Infrastruktura teleinformatyczna

 „Z Internetu korzystają tylko młodzi, którzy i tak nie mają czego załatwiać w urzędzie. Należałoby w większym stopniu zachęcić do korzystania z e- administracji takich przeciętnych petentów, między 35 a 60 lat, którzy stanowią gros zainteresowanych. A do nich można dotrzeć przede wszystkim za pomocą radia, telewizji, prasy, zwłaszcza do tych najstarszych”;  „Prawo budowlane nie zawsze dopuszcza coś takiego, że można odesłać dokument […]. Nie możemy też wydawać pozwolenia przez Internet – to musi być na piśmie, bo tak jest w ustawie”.  „Mamy 2 skrzynki: ePUAP, na której jest 7 formularzy i tu obserwujemy duży wzrost zainteresowania: w 2011 jedna osoba wysłała formularz; w 2012 – trzy osoby; w 2013 już 40 osób. Natomiast na drugiej skrzynce mamy 20 formularzy i jest ich coraz więcej, ale tego typu skrzynki są dosyć drogie. Poza tym nikt tam nie wysłał jeszcze formularza, przeszkodą jest wymagany podpis elektroniczny”. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego E-administracja

 „Od 2005, co roku są prowadzone badania dotyczące jakości usług; do 2011 nawet do 40% mieszkańców wyraziło zainteresowanie usługami. Od 2012 brak takich uwag (…). Od 2012 badanie jest na stałe zamieszczone w Internecie i każdy może wyrazić swoją opinię. Stykamy się z opiniami, że jest to bardzo rozbudowana strona internetowa, którą odwiedza coraz więcej ludzi”;  „Można przez Internet zarejestrować się jako bezrobotny, właśnie to wprowadziliśmy, od 27 maja działa”;  „Jest możliwość na przykład rezerwacji numerków do rejestracji […]”;  „Nie świadczymy w ogóle takich usług”. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego E-administracja

 „Korzystamy czasami z e-learningu, kierowane są te zajęcia, jak wszystkie w naszej szkole, do młodzieży […]. Prezentacje multimedialne też, standardowo są używane i to dość często”;  „Póki co korzystamy z elektronicznego dziennika, na równi z papierowym, ale od września planujemy, że będzie tylko on. E-learningu nie stosujemy i póki co nie planujemy, jedynie co, to nauczyciele logują się przy swoich wydawnictwach, by przygotować się do lekcji”;  „Funkcjonuje platforma zdalnego nauczania - „Wirtualny kampus UMCS”, jest to swoista ‘wartość dodana’, ponieważ nauczyciele [wykorzystujący platformę w swojej pracy] nie pobierają z tego tytułu żadnego wynagrodzenia. Zaletą e-learningu jest na pewno to, że materiały można wykorzystywać wielokrotnie, na przykład testy on-line. Najczęściej zasoby te wykorzystują humaniści, którzy w ten sposób uzupełniają tradycyjne sposoby studiowania. Działa też wirtualny dziekanat, studenci mogą się w sposób elektroniczny zapisywać na lektoraty i inne zajęcia, zaliczają też w ten sposób kurs biblioteczny, testy poziomujące [na lektoraty językowe]”. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego E-edukacja

 „To chyba najbardziej znajduje zastosowanie w takich ścisłych zawodach, gdzie trzeba coś pokazać, nie wiem – chemia, informatyka, fizyka. Jeśli chodzi o zainteresowanie, to w liceum jest chyba dużo większe niż w gimnazjum”;  „Problemem jest brak dofinansowania na realizację kursów e- learningowych, a koszty wynagrodzenia dla autorów ciekawych treści [wykorzystywanych w e-learningu] są znaczne”.  „[Stopień przygotowania do wykorzystywania TIK] zależy głównie od ich [nauczycieli] wieku. Szkoła jest gotowa i chętna wprowadzić kursy dla kadry pedagogicznej, ale młoda kadra kształci się przede wszystkim sama. Na takie kursy zawsze znajdą się środki, jeśli już to widzę jedynie bariery wewnętrzne - część kadry nie jest zainteresowana szkoleniami, a część dokształca się sama, natomiast technicznych ograniczeń raczej nie ma”. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego E-edukacja

 „RTG, mammografia, USG, echo, kardiografia – to wszystko mamy w wersji elektronicznej, ale chcielibyśmy dalej inwestować w rozwój [usług e-zdrowia], myślimy o zakupie holtera cyfrowego – urządzenia diagnostycznego, które ‘samo’ przesyłałaby informacje o pacjencie na serwer. Chcielibyśmy też utworzyć specjalne call-center dla radiologów, którzy mogliby dzięki niemu zdalnie opisywać wyniki badań”.  „[…] Chwilowo np. z rezerwacji wizyt korzysta może 400 na pacjentów”;  „Mamy możliwość rejestracji przez Internet na wizytę, ale nikt z tego nie korzysta, absolutnie nikt! Ludzie wolą przyjść osobiście, upewnić się, czy wszystko w porządku”. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego E-zdrowie

 „Mogłabym powiedzieć, że u nas [na Lubelszczyźnie] jest gorzej, a stopień rozwoju e-zdrowia – minimalny, ale tak na prawdę to nie wiem, pewnie powielam w tym momencie stereotypy. Na pewno w Europie jest znacznie lepiej – przecież wzorujemy się na innych krajach”.  „Narzędzia są dostępne, problemem jest budżet, mamy za mało środków i etatów na rozwój e-usług z prawdziwego zdarzenia. Konieczne na to jest przeznaczenie większych środków niż te, którymi dysponujemy”.  „Musiałby być i sprzęt, i taka centralna jednostka na cały kraj, z potężną baza danych. Przydałyby się elektroniczny obieg dokumentów, na przykład karta pacjenta, historia choroby, chociażby wiedza o uczuleniach… W ogóle system do ratownictwa medycznego jest potrzebny, mógłby być także uzupełniony o system wspomagania decyzji – do wykorzystania przez lekarzy w szczególnie trudnych sytuacjach”. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego E-zdrowie

 „Nasza firma nie świadczy e-usług - taka branża. Przez naszą stronę internetową klient jedynie może złożyć zamówienie – to znaczy drogą mailową” ;  „Korzystamy z nich [technologii informatyczno-komunikacyjnych] głównie przy startowaniu w przetargach, do wyszukiwania informacji i ogłaszanych przetargów”;  „Wykorzystujemy aplikację, służącą do pełnej obsługi księgowo - administracyjnej firmy. Otrzymaliśmy na to dofinansowanie w ramach PO IG i dzięki temu mogliśmy zakupić wersję rozbudowaną o moduły do zarządzania i obsługi klientów i zamówień, jest to ważne, bo klienci dzięki temu mogą sprawdzić status zamówienia”. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego E-biznes

 „Szkolenia mamy […], ale nie, nie z e-biznesu, nie potrzebujemy chyba ich obecnie, my wszystko umiemy obsługiwać, wiemy co i jak”;  „Podstawową barierą wprowadzenia takich narzędzi, usług, to przede wszystkim jest niezwykle wysoki koszt wdrożenia tego typu platform, np. zakupowych. Jednocześnie, mimo wszystko wciąż niewielka część klientów korzysta z e-zakupów, ta liczba mogłaby być większa, to mogłoby być bardziej popularne”;  „Jest potrzeba przede wszystkim propagowania e-biznesu oraz może jakiś dopłat do wprowadzenia tych narzędzi”;  „Oczywiście, że widać wpływ. Przede wszystkim więcej zamówień i to z całej Polski, a nie tylko z regionu. Poprawiło to efektywność również, szybciej wszystko się odbywa”. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego E-biznes

Stan infrastruktury teleinformatycznej województwa lubelskiego Najważniejsze ustalenia Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Narodowy Plan Szerokopasmowy (NPS) Narodowy Plan Szerokopasmowy (NPS) to dokument strategiczny, stanowiący plan dalszych prac wpierających budowę sieci szerokopasmowych w Polsce. Głównym celem NPS jest zapewnienie dostępu do Internetu szerokopasmowego dla każdego Polaka, co wpisuje się w cele Europejskiej Agendy Cyfrowej, które obejmują:  Zapewnienie powszechnego dostępu do Internetu do końca 2013 roku.  Zapewnienie powszechnego dostępu do Internetu o prędkości, co najmniej 30Mbps do końca 2020 roku.  Doprowadzenie do wykorzystania dostępu o prędkości, co najmniej 100Mbps przez 50% gospodarstw domowych do końca 2020 roku.

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Stan obecny Operatorzy, do których wystąpiono z prośbą o udostępnienie informacji dotyczących przebiegu kanalizacji teletechnicznej oraz tras przebiegu sieci światłowodowych i planowanych inwestycji na najbliższe lata: 1.Nette sp. z o.o. 2.PIONIER 3.HAWE Telekom Sp. z o.o. 4.TK Telekom spółka z o.o. 5.Netia S.A. 6.EXATEL S.A. 7.Multimedia Polska S.A. 8.Telefonia Dialog S.A. 9.ATM S.A. 10.LubMAN UMCS Sp. z o.o.

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Stan obecny Mapa pokrycia województwa lubelskiego infrastrukturą telekomunikacyjną

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Stan obecny Mapa przedstawiająca liczbę przedsiębiorców telekomunikacyjnych posiadających zakończenia sieci światłowodowych i punkty styku na terenie danej miejscowości Źródło: UKE

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Stan obecny Obecność węzłów dostępowych sieci telekomunikacyjnej Źródło: UKE

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Stan obecny Obecność węzłów dostępowych sieci telekomunikacyjnej Źródło: UKE

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Stan planowany Województwo lubelskie wchodzi w skład pięciu województw objętych projektem „Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej” (SSPW). Głównym celem projektów jest zwiększenie dostępu do Internetu szerokopasmowego w Polsce Wschodniej i usunięcie nieprawidłowości w funkcjonowaniu rynku w zakresie sieci NGA oraz podstawowej infrastruktury szerokopasmowego dostępu do Internetu.

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Stan planowany Całkowita wartość projektu „Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej” wynosi ,62 zł (w tym dofinansowanie z UE: ,31 zł) w tym:  lubelskie ,27 zł (w tym z UE ,29 zł)  podkarpackie ,64 zł (w tym z UE ,94 zł)  podlaskie ,25 zł (w tym z UE ,13 zł)  świętokrzyskie ,93 zł (w tym z UE ,31 zł)  warmińsko-mazurskie ,53 zł (w tym z UE ,64 zł)

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Stan planowany Realizacja projektu SSPW przechodzi na kolejny etap, bowiem dnia 22 maja 2013 r. została podpisana umowa z wykonawcą, hiszpańską firmą Aeronaval de Construcciones e Instalaciones.

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Stan planowany W województwie lubelskim powstanie 2908 km sieci oraz 312 węzłów do dalszej dystrybucji Internetu. Sieć szerokopasmowa będzie przebiegała przez 198 jednostek samorządu terytorialnego.

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Stan planowany Jak powinna być poprowadzona orientacyjnie sieć teleinformatyczna województwa lubelskiego, aby występowała możliwość umieszczenia gniazd abonenckich w 100% gospodarstw domowych, 100% przedsiębiorstw i instytucji publicznych, przy zachowaniu przepustowości u abonenta co najmniej 30Mb/s (łącze symetryczne) i minimalizacji szacunkowego, całkowitego kosztu realizacji? Obecnie niemożliwe jest zapewnienie dostępu do szerokopasmowego Internetu dla 100% gospodarstw domowych, 100% przedsiębiorstw i instytucji publicznych, przy zachowaniu przepustowości u abonenta co najmniej 30Mb/s ze względów technicznych. Realizując projekt „Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej”, możliwe będzie jedynie zbliżenie się do realizacji zakładanych celów i osiągnięcia wartości 100%.

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Stan planowany Proponowany przebieg sieci teleinformatycznej:  2 pierścienie o łącznej długości 998 km, zbudowane w oparciu o:  14 obszarów inwestycyjnych (zaznaczonych kolorami);  14 węzłów szkieletowych, w tym:  2 węzły z łączem skrośnym (zamykającym dodatkowy pierścień),  2 węzły IXP z punktem wymiany ruchu z dostawcami Internetu,  3 punkt styku z siecią SSPW w sąsiednim województwie;  3 łącze międzywojewódzkie łączące sieć SSPW w województwie lubelskim z sieciami w województwach świętokrzyskim, podkarpackim oraz podlaskim.

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Stan planowany Proponowany przebieg sieci szkieletowej na terenie województwa lubelskiego:

Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Stan planowany Schemat poprowadzenia orientacyjnej sieci teleinformatycznej dla powiatu Lublin :

Wnioski i rekomendacje - stan infrastruktury teleinformatycznej w regionie  Do silnych stron województwa lubelskiego zaliczyć można wysoki poziom absorpcji środków UE na rozbudowę sieci szerokopasmowej. Jednakże, mimo zrealizowanych do tej pory inwestycji na terenie Lubelszczyzny wciąż istnieją braki w nowoczesnej sieci światłowodowej, która mogłaby zapewnić dostęp do szerokopasmowego Internetu dla 100% mieszkańców. Rekomendacje  Poprowadzenie teleinformatycznej infrastruktury szkieletowej oraz rozbudowa sieci dystrybucyjnej i dostępowej, zgodnie z planami przedstawionymi w niniejszym raporcie oraz studium wykonalności z roku  Prowadzenie kampanii informacyjno - promocyjnych w celu upowszechnienia wśród odbiorców wiedzy na temat korzyści z korzystania z Internetu o dużej przepustowości i prędkości oraz możliwości korzystania z e-usług w obszarach administracji, zdrowia, edukacji, biznesu.  Podjęcie działań na rzecz obniżenia kosztów dostępu do szerokopasmowego Internetu, leżących po stronie odbiorców, na przykład poprzez lobbing na rzecz umożliwienia uzyskania ulg podatkowych i/lub innych sposobów dofinansowania dla użytkowników Internetu – odbiorców prywatnych i firm wdrażających zaawansowane rozwiązania IT. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Wnioski i rekomendacje – usługi e-zdrowia na Lubelszczyźnie  Respondenci badania jako główną barierę rozwoju świadczenia usług e- zdreowia, wskazują brak centralnej bazy danych, umożliwiającej dostęp do pełnej dokumentacji leczenia pacjenta. Jednocześnie, jak wynika z ustaleń desk research, ograniczeniem dla budowy ponadjednostkowych systemów realizacji zadań publicznych w zakresie e-zdrowia, jest m.in. brak odpowiednich uregulowań prawnych.  Ponadto, znaczna część respondentów reprezentujących publiczne placówki służby zdrowia, ocenia stopień wykorzystania nowoczesnych technologii w swoich placówkach jako niewystarczający, czego przyczyną w większości przypadków jest brak odpowiedniego sprzętu i niewielka liczba pracowników, zajmujących się zastosowaniem i wdrażaniem IT.  Zgodnie z przeprowadzoną w ramach badania analizą desk research, wymienione przez respondentów problemy mają charakter systemowy (wynikają ze sposobu organizacji i finansowania funkcjonowania służby zdrowia) i dotyczą obszaru całej Polski. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Wnioski i rekomendacje – usługi e-zdrowia na Lubelszczyźnie  Rozwój informatyzacji oraz wdrożenie spójnych wewnętrznych systemów informatycznych szpitali i innych (zwłaszcza publicznych) placówek służby zdrowia  Wdrożenie rozwiązań systemowych w zakresie opracowywania i udostępnienia ponadjednostkowych zintegrowanych systemów teleinformatycznych, służących do realizacji zadań publicznych w obszarze zdrowia na poziomie kraju.  Wprowadzenie rozwiązań prawnych, umożliwiających utworzenie centralnych (krajowych) baz danych i systemów monitorowania pacjentów, do czego przyczynić się może przede wszystkim wprowadzanie w obszar debaty społecznej kwestii umieszczenia odpowiednich zapisów w ustawach i rozporządzeniach dotyczących ochrony danych osobowych i służby zdrowia z uwzględnieniem ich roli w budowie ponadjednostkowych, ogólnopolskich baz danych. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Wnioski i rekomendacje – usługi e-edukacji na Lubelszczyźnie  Duża część respondentów, reprezentujących placówki edukacyjne na poziomie podstawowym, gimnazjalnym i średnim, nie widzi potrzeby zwiększenia wykorzystania narzędzi TIK w procesie nauczania.  Jednocześnie zdecydowana większość z nich wskazuje na brak odpowiednich treści dostępnych w ramach domeny publicznej, które mogłyby zostać wykorzystane w nauczaniu w zakresie przewidzianym podstawą programową dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich zawodowych.  Na poziomie kształcenia akademickiego, ważnym atutem Lubelszczyzny jest znaczne wykorzystanie najnowszych rozwiązań teleinformatycznych w edukacji na szczeblu uniwersyteckim. Jednakże obecnie obowiązująca ustawa o szkolnictwie wyższym ogranicza rozwój e-edukacji na uczelniach, ze względu na jej zapis o konieczności realizowania 40% zajęć przewidzianych kursem za pomocą tradycyjnych metod (w kontakcie bezpośrednim).  Badani mieszkańcy województwa (z różnych grup respondentów) określali swój poziom zainteresowania kształceniem ustawicznym jako niewielki i nie posiadali wiedzy na temat dostępnej oferty e-learningu w tym zakresie. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Wnioski i rekomendacje – usługi e-edukacji na Lubelszczyźnie  Podjęcie działań na rzecz podniesienia poziomu wiedzy i zaufania kadry zarządzającej szkół (podstawowych, gimnazjalnych i średnich zawodowych) oraz rodziców uczniów do kształcenia z wykorzystaniem narzędzi e- learningowych.  Prowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnych w szkołach wszystkich szczebli (np. poprzez cykle spotkań informacyjnych z nauczycielami i rodzicami uczniów).  Podjęcie działań służących rozbudowie treści/zawartości (tzw. kontent) na powszechnie dostępnych platformach e-learningowych (np.umożliwienie uzyskania dofinansowania w ramach środków UE na realizację projektów dotyczących rozwoju e-learningu w szkołach/placówkach oświatowych w formie konkursów grantowych.  Zwiększenie zainteresowania szerokich grup potencjalnych odbiorców kształceniem ustawicznym i wykorzystywanie w nim e-learningu. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Wnioski i rekomendacje – e-administracja na Lubelszczyźnie  Z usług e-administracji w woj. lubelskim korzystają głównie ludzie młodzi (co jest powszechnym zjawiskiem w skali całego kraju);  Badani mieszkańcy lubelskiego z grupy wiekowej 55+, deklarują brak zaufania do usług świadczonych za pośrednictwem Internetu oraz stwierdzają, że posiadają niewystarczające umiejętności korzystania z narzędzi TIK; dodatkowo duża część ankietowanych z tej grupy wiekowej nie ma wiedzy na temat możliwości korzystania z e-usług świadczonych przez urzędy;  W badaniu podmiotów świadczących usługi e-administracji, stwierdzono, że w części badanych placówek na Lubelszczyźnie nadal funkcjonuje podwójny obieg dokumentów;  W większości badanych placówek e-usługi świadczone są na poziomach dojrzałości I- III, tj. 100% badanych placówek oferuje poziom informacyjny oraz poziom interakcji jednokierunkowej; 75% - zapewnia poziom interakcji dwukierunkowej;  Wg respondentów główną przeszkodą w rozwoju świadczenia e-usług jest brak centralnej bazy danych, umożliwiającej komunikację pomiędzy urzędami różnych szczebli. Jednakże, jak wskazuje analiza desk research, ograniczeniem dla budowy takiego ponadjednostkowego systemu e-administracji, jest m.in. brak odpowiednich uregulowań prawnych. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Wnioski i rekomendacje – e-administracja na Lubelszczyźnie  Zwiększenie zakresu wykorzystania narzędzi TIK przez urzędy powiatowe i gminne.  Działania na rzecz upowszechnienia i podniesienia poziomu zaufania do usług e-administracji wśród osób starszych poprzez skierowane do nich kampanie informacyjno-promocyjne, rozpowszechniane z wykorzystaniem popularnych kanałów, takich jak lokalna prasa, radio, telewizja.  Podniesienie poziomu świadczenia e-usług administracji do IV i V poziomu dojrzałości, tj. poziomu transakcji oraz poziomu spersonalizowanego.  Wprowadzenie rozwiązań prawnych, umożliwiających świadczenie usług na IV i V poziomie dojrzałości we wszystkich obszarach administracji, przede wszystkim w zakresie prawa budowlanego, które obecnie nie dopuszcza takich możliwości.  Dla funkcjonowania e-administracji w całym kraju, kluczowe jest wdrożenie rozwiązań systemowych w zakresie opracowywania i udostępnienia ogólnopolskiego zintegrowanego systemu teleinformatycznego, służącego do realizacji zadań publicznych w obszarze administracji. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Wnioski i rekomendacje – usługi e-biznesu  Wszystkie przedsiębiorstwa objęte badaniem mają własną stronę internetową, choć niektóre z badanych firm sektora MMŚP w ogóle nie świadczą usług przez Internet;  Większość badanych przedsiębiorstw umożliwia klientom kontakt mailowy i złożenie w ten sposób zamówienia, nie ma jednak szeregu bardziej zaawansowanych funkcjonalności, takich jak możliwość sprawdzania stanu zamówienia przez klienta za pośrednictwem Internetu;  Zdecydowana większość pracodawców z terenu województwa lubelskiego deklaruje brak potrzeby doszkalania pracowników z wykorzystaniem narzędzi e-learningowych oraz nie ma zaufania do jakości umiejętności pracowniczych nabywanych za pośrednictwem Internetu (poprzez e-learning);  Znacząca część respondentów z badanych firm nie widzi konieczności doszkalania pracowników w zakresie wprowadzania najnowocześniejszych rozwiązań e-biznesu i nie korzysta z możliwości uzyskania doradztwa e-biznesowego. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Wnioski i rekomendacje – usługi e-biznesu  Kontynuowanie działań na rzecz poprawy jakości i dostępności e-usług w obszarze biznesu (np. poprzez realizację programów umożliwiających pozyskanie dofinansowania na wdrażanie zaawansowanych technologii IT w sektorze MMŚP).  Prowadzenie działań promocyjnych, podnoszących wiedzę przedsiębiorców na temat możliwości pozyskania środków publicznych przeznaczonych na szkolenia pracowników dotyczące rozwoju e-usług oraz na doradztwo e-biznesowe.  Prowadzenie działań na rzecz popularyzacji (kampanie informacyjne w mediach) wykorzystania e-learningu w szkoleniach dla pracowników firm oraz prowadzenie działań na rzecz wzrostu zaufania pracodawców do kompetencji pracowników nabywanych w ramach e-edukacji. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Dziękuję za uwagę. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego