BUDŻET ZADANIOWY Piotr Sokół.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Advertisements

Procedura budżetowa (cz. 1)
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Kontrola finansów publicznych
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
System ewaluacji NPR i NSRO
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
BUDŻET ZADANIOWY SZKOLENIE W DNIU R.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Administracja publiczna
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Budżet państwa.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
Regionalny Program Operacyjny
1 Moduł IV. Obszar formułowania zadań budżetowych typu B.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Niemiecki model edukacji zawodowej
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy INFORMACJE DOTYCZĄCE SPECJALNEJ ORGANIZACJI NAUKI I METOD PRACY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z ORZECZENIEM.
WIELOLETNIE PLANOWANIE FINANSOWE
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Konferencja: Współczesne nurty badawcze w naukach o zarządzaniu Analiza skuteczności zarządzania jednostką samorządu terytorialnego na tle wyzwań stawianych.
Prawo budżetowe.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Funkcja planowania.
Przykładowy model podziału środków
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
I. Zasady budżetowe II. Budżet III. Klasyfikacja budżetowa
Budżet Państwa.
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

BUDŻET ZADANIOWY Piotr Sokół

budżet zadaniowy Autor Definicja S. Owsiak Plan finansowy podmiotu publicznego [….]. w którym niezależnie od obowiązującej klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych, zapisane są konkretne zadania charakteryzujące się niejednorodnością. Zadanie ma określony (ilościowo i jakościowo) cel, koszt, wskaźnik efektywności, wskazana jest także osoba odpowiedzialna za jego realizację. M. Postuła, P. Perczyński Metoda zarządzania środkami publicznymi ujmowana jako skonsolidowany plan wydatków jednostek sektora finansów publicznych – sporządzany w horyzoncie dłuższym niż rok, w układzie funkcji państwa, zadań i podzadań budżetowych wraz z miernikami określającymi stopień realizacji celu.

Czym jest budżet zadaniowy? Budżet zadaniowy stanowi jeden z terminów, jakim określa się nowy model budżetowania zorientowany na rezultaty osiągane w związku z ponoszonymi wydatkami publicznymi. W polskich regulacjach prawa finansowego nie ustanowiono legalnej definicji budżetu zadaniowego. Przepisy ustawy o finansach publicznych wprowadziły natomiast definicję tzw. układu zadaniowego budżetu państwa.

Ustawa z 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych Art Ustawa z 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych Art.2 3) Układ zadaniowy – zestawienie odpowiednio wydatków budżetu państwa lub kosztów jednostki sektora finansów publicznych sporządzone według funkcji państwa oznaczających poszczególne obszary działań państwa oraz: a) zadań budżetowych, grupujących wydatki według celów, b) podzadań budżetowych, grupujących działania, których realizacja wpływa na osiągnięcie celów określonych na szczeblu zadania – wraz z opisem celów tych zadań i podzadań, a także z bazowymi i docelowymi miernikami stopnia realizacji celów działalności państwa, oznaczającymi ilościowe, wartościowe lub opisowe określenie bazowego i docelowego poziomu efektów z poniesionych nakładów Art.23. Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, dysponenci państwowych funduszy celowych oraz państwowe osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt 14, sporządzają plany finansowe w układzie zadaniowym na rok budżetowy i dwa kolejne lata.

Budżet zadaniowy jest skonsolidowanym planem wydatków, o którym mowa w art. 142 pkt 11 ustawy o finansach publicznych Art. 142 pkt 11 - skonsolidowany plan wydatków na rok budżetowy i dwa kolejne lata państwowych jednostek budżetowych, państwowych funduszy celowych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej oraz państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14, sporządzany w układzie zadaniowym .

Istota budżetu zadaniowego Autor Definicja T. Lubińska, A. Lozano-Platonoff, T. Strąk Istotą budżetu zadaniowego jest wprowadzenie zarządzania wydatkami publicznymi poprzez cele odpowiednio skonkretyzowane i zhierarchizowane na rzecz osiągania określonych efektów, mierzonych za pomocą ustalonego systemu mierników. A. Wernik Istota budżetu zadaniowego polega na precyzyjnym określeniu zadań, które mają być finansowane ze środków budżetowych oraz stosowaniu odpowiednich mierników, które umożliwiałyby ocenę B. Pietrzak, Z. Polański, B. Woźniak Istotą budżetu zadaniowego jest zarządzanie środkami publicznymi przez cele. Cele te są skonkretyzowane i ich realizacja następuje według określonej hierarchii. Na każdym etapie realizacji zadań w ramach określonego celu za pomocą odpowiednich mierników mierzy się ich efektywność. Budżet zadaniowy pozwala ustalić, które zadania są dla danego celu najważniejsze i zmierzyć jak zostały ustalone.

Budżet zadaniowy odpowiada na pytania: • Jakie zadania są wykonywane przez ministerstwa i urzędy (są zaplanowane do wykonania)? • Jakie wydatki są przeznaczane na poszczególne zadania? • Jakie cele mają być osiągnięte poprzez realizację poszczególnych zadań i jak je zmierzyć? • Jakie efekty (wyniki, rezultaty) mają przynieść założone cele? (jakie wartości docelowe powinny osiągnąć zakładane mierniki)? • W jakim stopniu udało się zrealizować postawione cele?

Cele wprowadzenia budżetowania zadaniowego: • Osiągnięcie większej przejrzystości finansów publicznych oraz dostarczenie obywatelom bardziej czytelnej informacji o podejmowanych działaniach i ich kosztach • Osiągnięcie większej skuteczności realizacji zadań publicznych • Zwiększenie efektywności wydatkowania środków publicznych

Budżet zadaniowy jako narzędzie polityki Budżet zadaniowy (podsektora rządowego) Narzędzie zarządzania zadaniami publicznymi Czytelna informacja dla polityków i obywateli Minister finansów ministrowie, wojewodowie i kierownicy urzędów centralnych Sejm Senat Prezydent RP obywatele Minister finansów ministrowie, wojewodowie i kierownicy urzędów centralnych

Kogo obejmuje budżet zadaniowy? Obecnie budżetem zadaniowym objęty jest cały sektor finansów publicznych, z wyłączeniem jednostek samorządu terytorialnego oraz Narodowego Funduszu Zdrowia. Do planowania w układzie zadaniowym zobowiązano: państwowe jednostki budżetowe, agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, dysponentów państwowych funduszy celowych oraz państwowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych (z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego). Wynika to z art. 142 pkt 118, w którym wskazuje się: do projektu ustawy budżetowej dołącza się uzasadnienie zawierające skonsolidowany plan wydatków na rok budżetowy i dwa kolejne lata państwowych jednostek budżetowych, państwowych funduszy celowych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej oraz państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14, sporządzany w układzie zadaniowym.

W zależności od stopnia użyteczności informacji o efektach osiąganych w następstwie ponoszonych wydatków publicznych, można wyróżnić trzy kategorie budżetu zadaniowego: prezentacyjny budżet zadaniowy (informacje o efektach osiąganych w związku z poniesionymi nakładami służą jedynie przedstawieniu w dokumentach budżetowych zrealizowanych wydatków od strony uzyskanych rezultatów i nie mają wpływu na przydział środków budżetowych na rok następny), budżet zadaniowy informujący o efektach (alokacja środków wiąże się z zakładanymi rezultatami czy też efektami osiągniętymi w przeszłości jedynie w sposób pośredni. Informacje o efektywności nakładów nie stanowią podstawy do określenia poziomu przydzielanych środków, ale są jednym z czynników wpływających na kształt polityki budżetowej), budżet zadaniowy całkowicie opierający się na efektach (w modelu tym alokacja środków finansowych następuje na podstawie uzyskanych efektów działań. Stawia to wysokie wymogi w zakresie mierzenia rezultatów wykonania zadań. W praktyce ta forma budżetowania zadaniowego jest wykorzystywana jedynie w określonych sektorach gospodarki).

Zasady, na których opiera się koncepcja budżetu zadaniowego przejrzystości (transparency) programowania wieloletniego (multiyear planning) skuteczności (effectiveness) i efektywności (efficiency) konsolidacji (public expenditure consolidation)

Jakie zadania są wykonywane oraz zaplanowane ? Budżet zadaniowy Jakie wydatki są przeznaczone na poszczególne zadania w danym roku budżetowym ? Jakie zadania są wykonywane oraz zaplanowane ? W jakim stopniu udało się doprowadzić do osiągnięcia założonych celów ? Jakie cele mają być osiągnięte w wyniku realizacji zadań ?

Filary budżetu zadaniowego Zadania Cele Mierniki Tworzą one drugi szczebel klasyfikacji zadaniowej i grupują wydatki według celów Są określane dla każdego zadania, podzadania i działania, osiągane w wyniku ich realizacji Przy pomocy mierników produktu, rezultatu i oddziaływania ocenia się stopień realizacji celów Przypisuje się do nich środki finansowe przeznaczone na realizację celów funkcji państwa, w ramach której zostały zdefiniowane zadania Są formułowane tak, aby odnosiły się do efektów działań, a nie do działań, które służą ich osiągnięciu Głównym założeniem jest odzwierciedlenie ilościowego lub jakościowego stopnia osiągnięcia postawionych celów Muszą być: Powinny być: Dokładnie opisane (cel, możliwe warianty jego osiągnięcia, mierniki, rezultaty, czas wykonania, harmonogram i koszty) Istotne, precyzyjne i konkretne, spójne mierzalne, określone w czasie realistyczne Adekwatne, akceptowane przez jednostkę, łatwe do monitorowania, odporne na manipulacje, wiarygodne

Dla każdego zadania ustala się nie więcej niż dwa cele, które zamierza się osiągnąć w wyniku jego realizacji, a dla podzadania i działania jeden cel. Dla każdego zadania wyznacza się nie więcej niż dwa mierniki a dla podzadania i działania po jednym mierniku. Zaleca się prezentację w formularzach planistycznych w układzie zadaniowym dysponenta co najmniej 20 % mierników, pochodzących z zasobu Bazy Mierników. W przypadku zaprezentowania mniejszej ilości mierników od zalecanej, dysponent przedstawia wyjaśnienia przyczyn ich nie wykorzystania w formularzu opisowym,

Etapy prac nad budżetem zadaniowym Identyfikacja potrzeb Zdefiniowanie celów (określenie rezultatów) Zdefiniowanie zadań na podstawie ustalonych celów Zdefiniowanie mierników oraz powiązanie z zadaniem Wyznaczenie jednostki, komórki organizacyjnej, samodzielnego stanowiska pracy realizującego zadanie Określenie czasu realizacji zadania Ustalenie zakres rzeczowego planowanego zadania Ustalenie harmonogramu realizacji zadania Przydzielenie kosztów bezpośrednich i pośrednich Umiejscowienie zadania w klasyfikacji budżetowej Złożenie projektu zadaniowego planu finansowego Zatwierdzenie zadań do realizacji (w trybie uchwały, zarządzenia) Ewidencja zmian w planie finansowo-rzeczowym zadania w trakcie roku budżetowego (tryb wniosku o zmianę parametrów zadania) Rozliczenie realizacji zadania (sprawozdania) Ocena realizacji zadania finansowa merytoryczna

Zasady sporządzania budżetu zadaniowego Ogólne zasady sporządzania budżetu zadaniowego są regulowane ustawą o finansach publicznych w trzech artykułach Artykuł ustawy o finansach publicznych Treść normy prawnej Art. 35 ust.3 pkt.1 Wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Art. 124 pkt. 9 Do projektu ustawy budżetowej dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności: 9) zestawienie zadań, w ramach planowanych kwot wydatków, wraz z opisem celów tych zadań, mierników wykonania oraz przewidywanych wieloletnich kosztów finansowych związanych z ich realizacją

Zasady sporządzania budżetu zadaniowego Artykuł ustawy o finansach publicznych Treść normy prawnej Art. 158 ust. 2 pkt. 9 2. Rada Ministrów przedstawia Sejmowi i Najwyższej Izbie Kontroli, w terminie do dnia 31 maja roku następującego po upływie roku budżetowego, roczne sprawozdanie z wykonania budżetu państwa wraz ze: 9) informacje o wykonaniu zadań, w ramach planowanych kwot wydatków, wraz z opisem celów tych zadań, mierników wykonania oraz przewidywanych wieloletnich kosztów finansowych związanych z ich realizacją, a także o wydatkach poniesionych na ich realizację.

Budżet Klasyczny a Budżet Zadaniowy STRUKTURA Budżet Klasyczny a Budżet Zadaniowy

Budżet klasyczny Forma budżetu obowiązująca polskie samorządy zapisana jest w ustawie o finansach publicznych (uofp). Opiera się ona na klasyfikacji budżetowej (art. 235 i 236 uofp). Oznacza to, że wszystkie planowane i wykonane operacje w ramach gromadzenia i rozdysponowania środków zapisane są w tym budżecie w specjalny sposób ustalony w klasyfikacji budżetowej według działów i rozdziałów (określających rodzaj działalności); paragrafów (określających rodzaj dochodu, przychodu lub wydatku. Podziałki klasyfikacyjne (dział, rozdział, paragraf) oznaczone są cyframi.

Budżet klasyczny - struktura Według kryterium przedmiotowego dochody i wydatki grupuje się w podziale na: działy, odpowiadające podstawowym branżom gospodarki narodowej rozdziały, odpowiadające jednostkom lub rodzajom działalności wyodrębnionym jako branże (szczegółowy podział działów) Najniższą i jednocześnie podstawową jednostkę klasyfikacji budżetowej stanowi paragraf. W sposób szczegółowy ujmuje on wszystkie źródła dochodów (np. podatki, cła, opłaty, dotacje) i rodzaje wydatków budżetowych (świadczenia społeczne, przekazywane dotacje, subwencje, wynagrodzenia, zakup energii).

Budżet klasyczny - struktura

Struktura budżetu zadaniowego Funkcja Zadanie 1 Zadanie 2 Działanie 1.1.4 Działanie 1.1..3 Działanie 1.1.2 Działanie 1.1.1 Działanie 1.2.4 Działanie 1.2.3 Działanie 1.2.2 Działanie 1.2.1 Działanie 1.3.2 Działanie 1.3.1 Działanie 2.1..2 Działanie 2.2.4 Działanie 2.2.3 Działanie 2.2. Działanie 2.2.1 Działanie 2.1.1 Podzadanie 1.1 Podzadanie 1.2 Podzadanie 1.3 Podzadanie 2.1 Podzadanie 2.2 Podzadanie 3.1 Działanie 3.1.3 Działanie 3.1 .2 Działanie 3.1.1 Zadanie 3

Struktura budżetu zadaniowego Funkcje państwa tworzą główną jednostkę klasyfikacji zadaniowej i grupują wydatki jednego obszaru działalności państwa. Zadania tworzą drugi szczebel klasyfikacji zadaniowej i grupują wydatki według celów (posiadają cele i mierniki) Podzadania grupują działania, których realizacja wpływa na osiągnięcie celów określonych na szczeblu zadania Działania obejmują wszystkie najważniejsze elementy procesu osiągania celów podzadania oraz celów szczegółowych zadania.

Budżet zadaniowy - struktura Roczny budżet ujęty według klasyfikacji zadaniowej stanowi plan wydatków grupowanych stosownie do zadań i podzadań poszczególnych dysponentów. Modułem transformacji wydatków z budżetu tradycyjnego na budżet zadaniowy jest zadanie budżetowe. Powiązanie budżetu zadaniowego oraz tradycyjnego odbywa się poprzez rozdziały klasyfikacji budżetowej. W jednym zadaniu budżetowym zgrupowane są zwykle wydatki ujęte w kilku rozdziałach.

Budżet zadaniowy - struktura Budżet zadaniowy w Polsce odnosi się do strony wydatkowej. Wydatki, z przedstawieniem ich rocznego limitu, dzieli się między funkcje, zadania, podzadania i działania, dla których określa się cel, miernik i wartość końcową. Funkcje stanowią pierwszy (najwyższy) poziom klasyfikacji budżetowej. Wyodrębnione są według głównych obszarów polityki państwa, zgodnie z układem: 1 funkcja – 1 cel działalności państwa. Grupują wydatki z tego samego obszaru działalności państwa. W przyjętej w Polsce klasyfikacji zadaniowej wydzielono 22 funkcje państwa.

Budżet zadaniowy - struktura Funkcja 1. Zarządzanie państwem Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny Funkcja 3. Edukacja, wychowanie i opieka Funkcja 4. Zarządzanie finansami państwa Funkcja 5. Ochrona praw i interesów Skarbu Państwa Funkcja 6. Polityka gospodarcza kraju Funkcja 7. Gospodarka przestrzenna, budownictwo i mieszkalnictwo Funkcja 8. Kultura fizyczna Funkcja 9. Kultura i dziedzictwo narodowe Funkcja 10. Nauka polska Funkcja 11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic Funkcja 12. Środowisko Funkcja 13. Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny Funkcja 14. Rynek pracy Funkcja 15. Polityka zagraniczna Funkcja 16. Sprawy obywatelskie Funkcja 17. Kształtowanie rozwoju regionalnego kraju Funkcja 18. Sprawiedliwość Funkcja 19. Infrastruktura transportowa Funkcja 20. Zdrowie Funkcja 21. Polityka rolna i rybacka Funkcja 22. Planowanie strategiczne oraz obsługa administracyjna i techniczna

Budżet zadaniowy - struktura Drugi poziom klasyfikacji zadaniowej stanowią zadania, wyznaczające podstawowe kierunki działania w obrębie funkcji. Przypisuje się do nich środki finansowe przeznaczone na realizację celów zadań. Ponieważ zadania mają najczęściej charakter ogólny, wyodrębnia się z nich podzadania i działania.

Budżet zadaniowy - struktura

STRUKTURA BUDŻETU ZADANIOWEGO

Budżet zadaniowy - struktura

Budżet zadaniowy a budżet tradycyjny na przykładzie fragmentu budżetu zadaniowego dla części Nauka

Funkcja Zadanie Zakres Cel Miernik Uwagi, wyjaśnienia   Podzadanie Działanie Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny 2.1 Ochrona obywateli, utrzymanie porządku publicznego oraz działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa Poprawa bezpieczeństwa w województwie Wskaźnik wykrywalności przestępczości Stosunek liczby przestępstw wykrytych, łącznie z wykrytymi po podjęciu z umorzenia (w danym roku kalendarzowym w województwie) do liczby przestępstw stwierdzonych, powiększonych o liczbę przestępstw wykrytych po podjęciu postępowań w roku ubiegłym (umorzonych jako nie wykryte w latach poprzednich) 2.1.5. Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego Zmniejszenie aspołecznych zachowań Liczba osób objętych działaniami w ramach programu "Razem bezpieczniej" 2.4. Ochrona przeciwpożarowa, działalność zapobiegawcza, ratownicza i gaśnicza Zapobieganie i minimalizacja skutków pożarów, zagrożeń miejscowych i klęsk żywiołowych Stosunek liczby interwencji, w których jednostka KSRG dotarła na miejsc zdarzenia w czasie do 15 minut do ogółu interwencji % 2.4.1. Działalność ratownicza i gaśnicza Zwiększenie efektywności funkcjonowania systemu ratowniczego oraz poprawa skuteczności przeciwdziałania zagrożeniom Średni czas dojazdu jednostek na miejsce zdarzenia Otrzymany wynik przeliczany jest na minuty i sekundy Algorytm obliczania miernika: SCD = (L1*3+L2*8+L3*13+L4*18+L5*25+L6*45)/(L1+L2+L3+L4+L5+L6) Gdzie: L1 – liczba zdarzeń z czasem dojazdu < 5 min L2 – liczba zdarzeń z czasem dojazdu z przedziału 6-10 min L3 – liczba zdarzeń z czasem dojazdu z przedziału 11-15 min L4 – liczba zdarzeń z czasem dojazdu z przedziału 16-20 min L5 – liczba zdarzeń z czasem dojazdu z przedziału 21-30 min L6 – liczba zdarzeń z czasem dojazdu > 30 min

Funkcja Zadanie Zakres Cel Miernik Uwagi, wyjaśnienia   Podzadanie Działanie Funkcja 3. Edukacja, wychowanie i opieka 3.1. Oświata i wychowanie Poprawa jakości kształcenia 1) Procent szkół, w których średni wynik egzaminu gimnazjalnego mieści się w staninach 7-9, 2) Procent szkół, w których średni wynik sprawdzianu mieści się w staninach 7-9 3.1.1. Zarządzanie i nadzór nad systemem oświaty Podniesienie jakości pracy szkół i placówek oświatowych Stosunek liczby pozytywnie ocenionych szkół i placówek do liczby szkół i placówek skontrolowanych % 3.1.1.7. Nadzór pedagogiczny Przeprowadzanie ewaluacji i określanie poziomu spełniania wymagań dla każdego obszaru i odpowiednio typu szkoły lub placówki. Organizowanie szkoleń w powyższym zakresie. Liczba szkół i placówek, które spełniają wymagania na poziomie E w badanym obszarze w stosunku do liczby szkół i placówek Poziom E wskazuje, których wymagań szkoła lub placówka nie spełnia w danym obszarze 3.1.4. Egzaminowanie zewnętrzne Zapewnienie sprawnego funkcjonowania systemu egzaminów zewnętrznych Stosunek liczby osób, które uzyskały pozytywną ocenę z egzaminu do ogólnej liczby osób przystępujących do egzaminu

zadaniE budżetowe według układu zadaniowego budżetu państwa na rok 2012

Realizacja budżetu zadaniowego w Polsce – przykład Funkcja 13. Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny. Zadanie 13.1. Pomoc i integracja społeczna Zadanie 13.2. Aktywizacja społeczna osób niepełnosprawnych Zadanie 13.3. Świadczenia społeczne Zadanie 13.4. Sprawy kombatantów i osób represjonowanych Zadanie 13.5. Wspieranie rodziny Zadanie 13.6. Działalność pożytku publicznego

Realizacja budżetu zadaniowego w Polsce - przykład Zadanie 13.1. Pomoc i integracja społeczna Dysponenci: Minister Transportu, Budowy i Gospodarki Morskiej Minister Finansów Minister Obrony Narodowej Minister Pracy i Polityki Społecznej Wojewodowie

PLANOWANIE W BuDżECIE TRADYCYJNYM I ZADANIOWYM BUDŻET TRADYCYJNY BUDŻET ZADANIOWY

Różnice między budżetem Tradycyjnym a budżetem Zadaniowym Budżet tradycyjny Budżet zadaniowy Narzędzie wydatkowania Narzędzie zarządzania Utrudnione powiązanie z celami rządu i kontroli skuteczności realizacji zadań Sprzyja sprecyzowaniu celów działania rządu i monitorowania skuteczności ich realizacji Wydatki budżetu nie są zintegrowane z pozostałymi wydatkami sektora publicznego Globalne podejście do wydatków sektora publicznego Utrudniona hierarchizacja wydatków Hierarchia wydatków i instrumentów wg istotności dla rozwoju społeczno- gospodarczego Statyczne ujęcie – rok budżetowy Długofalowe podejście – roczny budżet wynikający z wieloletniego programowania budżetowego

Różnice między budżetem tradycyjnym a budżetem zadaniowym Budżet tradycyjny Budżet zadaniowy Brak wiedzy o efektywności poniesionych wydatków Pomiar stosunku nakładów do efektów - efektywność Resortowe podejście Sprzyja współpracy w rządzie i pozostałych instytucjach sektora publicznego Klasyfikacja budżetowa wymaga specjalistycznej wiedzy Czytelna informacja o wydatkach budżetowych Ukierunkowuje dyskusję w Sejmie na pojedyncze pozycje wydatkowe Umożliwia merytoryczną dyskusję w Sejmie o programach rządowych Dysponent administruje środkami Dysponent zarządza środkami – jest odpowiedzialny za realizację programu

Wykonywanie i kontrola wydatków w układzie Zadaniowym Art. 174 UoFP Minister Finansów sprawuje ogólną kontrolę: 2) efektywności i skuteczności realizacji budżetu w układzie zadaniowym; Art. 175 UoFP 1. Dysponenci części budżetowych sprawują nadzór i kontrolę: 4) efektywności i skuteczności realizacji planów w układzie zadaniowym na podstawie mierników stopnia realizacji celów.

Wykonywanie i kontrola wydatków w układzie zadaniowym Art. 182 UoFP 2. Rada Ministrów przedstawia Sejmowi i Najwyższej Izbie Kontroli, w terminie do dnia 31 maja roku następnego, roczne sprawozdanie z wykonania ustawy budżetowej oraz: 5) informację o wykonaniu wydatków w układzie zadaniowym. 6. Informacja o wykonaniu wydatków w układzie zadaniowym, z wyodrębnieniem wydatków na inwestycje i dotacji na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji oraz wydatków na programy wieloletnie, powinna zawierać: 1) omówienie realizacji planu wydatków w układzie zadaniowym, w tym realizacji założonych celów; 2) zestawienie planowanych i poniesionych wydatków na realizację zadań; 3) zestawienie planowanych i poniesionych wydatków na realizację podzadań; 4) zestawienie planowanych i osiągniętych wartości mierników stopnia realizacji celów.

Przykład informacji z wykonania budżetu w układzie rodzajowym (2013 r

Na ile budżet zadaniowy może być efektywny? Problemy z oceną efektywności: występują przypadki przyjmowania samej działalności podejmowanej w ramach danego zadania jako celu, zamiast uznania za cel osiągnięcia lub uzyskania wyniku/rezultatu oddziaływania tej działalności występują przypadki powtarzania się celów o tej samej treści dla różnych elementów lub poziomów klasyfikacji budżetu zadaniowego, np. ten sam cel odnosi się do zadania i podzadania niedoskonałe mierniki: brak kompletności lub nieprecyzyjność nazwy poszczególnych mierników, niepełny lub nieprecyzyjny sposób ich pomiaru, powtarzanie tych samych mierników w odniesieniu do wielu celów określonych na różnych poziomach budżetu zadaniowego w obrębie tej samej funkcji państwa, nieadekwatność mierników do celów, których stopień osiągnięcia mierzą

Na ile budżet zadaniowy może być efektywny? W resorcie finansów uważa się, że nie ma możliwości sprawdzania, czy mierniki zostały osiągnięte i trzeba będzie wierzyć szefom resortów, którzy się pod sprawozdaniami podpisują. Formalne wprowadzenie do procedury budżetowej budżetu zadaniowego nie spowodowało dotychczas istotnych zmian w sposobie zarządzania środkami publicznymi. Nie są przewidziane również żadne konsekwencje niezrealizowania zaplanowanych zadań. W 2013 r. (wg NIK) nie osiągnięto planowanych wielkości w przypadku 34,7% mierników.

Przykłady błędnie zdefiniowanych celów Uwagi Skuteczna realizacja działań w zakresie sądownictwa Po czym poznam/ poznamy, że dany cel został zrealizowany? Uporządkowanie zbioru dokumentów Co chcemy osiągnąć, realizując dany cel? Co powinno się zmienić na skutek realizacji celu? Po czym można poznać, że dany cel został osiągnięty? Wdrożenie systemu zarządzania jakością w perspektywie kilku lat Nie określono konkretnego terminu, w którym system zarządzania jakością zostanie wdrożony Prowadzenie prac legislacyjnych w zakresie kombatantów i osób represjonowanych Czy samo prowadzeni prac legislacyjnych decyduje o realizacji jakiegoś celu? Cel nie jest konkretny. Jak mierzyć fakt prowadzenia prac legislacyjnych, czy samo podjęcie działań legislacyjnych może spowodować zmiany u kombatantów i osób represjonowanych? Liczba godzin związanych z tymi pracami nie zmienia sytuacji kombatantów i osób represjonowanych.

Na ile budżet zadaniowy może być efektywny? – przykład i omówienie

Zalety i wady budżetu zadaniowego Przejrzysty i zrozumiały podział środków Niewielka analogiczność do tradycyjnych rozwiązań budżetowych Pozwala na lepszą ocenę efektywności wydanych środków i kontrolę ich struktury Ryzyko przeniesienia się do administracji publicznej egoistycznych zachowań i motywacji Wzrost elastyczności wydawania pieniędzy Ryzyko eliminacji, bądź utraty ważnych, użytecznych, z punktu widzenia obywateli, obszarów działalności państwa Wydłużenie horyzontu planowania Zapewnienie spójności między planowaniem strategicznym (priorytetami rozwojowymi) a podejmowanymi działaniami operacyjnymi (wydatkami sektora publicznego) Ryzyko powrotu do niekorzystnych, nieefektywnych i nieelastycznych praktyk i metod wieloletniego („centralnego”) planowania. Weryfikacja zbędnych przedsięwzięć i obszarów w działalności państwa.

SAMORZĄD TERYTORIALNY Budżet Zadaniowy SAMORZĄD TERYTORIALNY

Przykład zastosowania budżetu zadaniowego w JST 3.4.1.3. EDUKACJA i NAUKA

Przykład opisu zadania oświatowego