Nowelizacja wewnątrzuniwersyteckich aktów prawnych dotyczących jakości kształcenia oraz Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Advertisements

Zapewnianie jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim w roku akademickim 2012/2013 Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 30.
Zapewnianie jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego w warunkach znowelizowanego Prawa o szkolnictwie wyższym Paweł Stępień i.
Uniwersytet Warszawski
Rola Wydziałowych Zespołów Zapewniania Jakości Kształcenia w pracach nad wewnętrznymi systemami zapewniania jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu.
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Programy studiów doktoranckich w świetle nowych regulacji prawnych Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 2 października 2012 r.
Uniwersytet Warszawski
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Propozycje działań na rzecz jakości kształcenia przygotowane przez Uczelniany Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia na podstawie Raportu z drugiej Ogólnouniwersyteckiej.
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
Uniwersytet Warszawski. REKRUTACJA WIELOKIERUNKOWA Kilka uwag praktycznych Spotkanie z Prodziekanami ds. Studenckich 13 października 2009.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Zapewnianie jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim w roku akademickim 2012/2013 Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 5.
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Definicje w uznawalności wykształcenia
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Uniwersytet Warszawski
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Wnioski z warsztatu Wprowadzenie na uczelnie Recognition of Prior Learning (RPL) – podejście praktyczne (III konferencja w ramach Programu doskonalenia.
System zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim – wybrane zagadnienia Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Spotkanie z Przewodniczącymi.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Jak w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego potwierdzać efekty uczenia się zdobyte poza systemem.
Projekt Erasmus+ Akcja KA1 „Najlepsi Informatycy w Europie” nr Umowy POWERVET PL01-KA jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Nowelizacja Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania i doskonalenia jakości na wydziałach i w innych jednostkach kształcących studentów.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
Europejski system akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET) Organizowanie mobilności edukacyjnej Zgierz.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Potwierdzanie efektów uczenia się w świetle aktualnych przepisów – obowiązki, wyzwania, dylematy praktyczne Agata Wroczyńska Warszawa, r.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 8 stycznia 2016 r. Rekrutacja do oddziałów sportowych i mistrzostwa sportowego na rok szkolny 2016/2017.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Potwierdzanie efektów uczenia się na Uniwersytecie Warszawskim w świetle aktualnych przepisów Agata Wroczyńska Warszawa r.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 2017 r.
do szkół ponadgimnazjalnych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Zapis prezentacji:

Nowelizacja wewnątrzuniwersyteckich aktów prawnych dotyczących jakości kształcenia oraz Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania i doskonalenia jakości na wydziałach i w innych jednostkach kształcących studentów Agata Wroczyńska Warszawa, r.

Projekt nowelizacji aktów prawnych związanych z badaniami jakości kształcenia 1. Projekt Uchwały Senatu UW w sprawie utraty mocy Uchwały nr 241 Senatu UW z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie badań ankietowych na UW; 2. Projekt Zarządzenia Rektora UW w sprawie utraty mocy Zarządzenia nr 16 Rektora UW z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania ogólnouniwersyteckich badań ankietowych oraz badań ankietowych na wydziałach i w innych jednostkach organizacyjnych Uniwersytetu Warszawskiego kształcących studentów; 3. Projekt Zarządzenia Rektora UW w sprawie badań dotyczących jakości kształcenia na UW. 2

§ 4 Badania dotyczące jakości kształcenia prowadzone są̨ z wykorzystaniem: a. ankiety ogólnouniwersyteckiej, b. ankiet jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Warszawskiego kształcących studentów, zwanych dalej ankietami jednostek, c. metod badań jakościowych d. analizy danych zastanych pochodzących ze źródeł administracyjnych Uniwersytetu Warszawskiego i innych instytucji publicznych. Projekt nowelizacji aktów prawnych związanych z badaniami jakości kształcenia Projekt Zarządzenia Rektora UW w sprawie badań jakości kształcenia na UW 3

§ 6 1. Na Uniwersytecie Warszawskim prowadzone są ogólnouniwersyteckie badania dotyczące jakości kształcenia wśród kandydatów na studia, studentów, doktorantów, absolwentów i nauczycieli akademickich. Projekt nowelizacji aktów prawnych związanych z badaniami jakości kształcenia Projekt Zarządzenia Rektora UW w sprawie badań jakości kształcenia na UW 4

§ Badania dotyczące rekrutacji na studia mają postać badania ankietowego wśród kandydatów na studia na Uniwersytecie Warszawskim oraz badania procesów rekrutacyjnych na Uniwersytecie Warszawskim z wykorzystaniem informacji pochodzących z systemów informatycznych Uniwersytetu Warszawskiego i realizowane są raz w roku. 2. Cele badania ankietowego wśród kandydatów na studia na Uniwersytecie Warszawskim i jego obszary tematyczne ustala każdorazowo Rektor w porozumieniu z kierownikiem PEJK i kierownikiem Biura ds. Rekrutacji z uwzględnieniem § 6 do końca kwietnia każdego roku. Projekt nowelizacji aktów prawnych związanych z badaniami jakości kształcenia Projekt Zarządzenia Rektora UW w sprawie badań jakości kształcenia na UW 5

3. Badanie ankietowe wśród kandydatów na studia na Uniwersytecie Warszawskim jest realizowane od ogłoszenia pierwszych wyników rekrutacji i trwa co najmniej do połowy września. 4. Cele badania procesów rekrutacyjnych na Uniwersytecie Warszawskim z wykorzystaniem informacji pochodzących z systemów informatycznych Uniwersytetu Warszawskiego i jego obszary tematyczne oraz harmonogram prac nad przygotowaniem raportu badawczego ustala każdorazowo Rektor w porozumieniu z kierownikiem PEJK i kierownikiem Biura ds. Rekrutacji z uwzględnieniem § 6 do 15 października każdego roku. 5. Jednocześnie z raportem badawczym na podstawie informacji pochodzących z systemów informatycznych Uniwersytetu Warszawskiego PEJK przygotowuje automatyczne raporty charakteryzujące procesy rekrutacyjne na poszczególnych kierunkach studiów na Uniwersytecie Warszawskim i przekazuje je Rektorowi, BJK oraz kierownikom jednostek organizacyjnych. Projekt nowelizacji aktów prawnych związanych z badaniami jakości kształcenia Projekt Zarządzenia Rektora UW w sprawie badań jakości kształcenia na UW 6

§ Raporty generowane automatycznie dotyczące procesów kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim z wykorzystaniem informacji pochodzących z systemów informatycznych Uniwersytetu Warszawskiego, zwane dalej „raportami automatycznymi na temat przebiegu studiów” stanowią element działań badawczych PEJK i realizowane są raz w roku. 2. Zawartość raportów automatycznych na temat przebiegu studiów ustala każdorazowo Rektor w porozumieniu z kierownikiem PEJK z uwzględnieniem § 6 do 15 października każdego roku. 3. Do końca lutego każdego roku PEJK przygotowuje raporty automatyczne na temat przebiegu studiów i dostarcza je Rektorowi, BJK oraz kierownikom jednostek organizacyjnych. Projekt nowelizacji aktów prawnych związanych z badaniami jakości kształcenia Projekt Zarządzenia Rektora UW w sprawie badań jakości kształcenia na UW 7

§ 14 Na stronie internetowej PEJK publikowane są streszczenia raportów badawczych, a na stronie internetowej BJK opracowane na podstawie tych raportów przez UZZJK wnioski i propozycje dotyczące jakości kształcenia, zaakceptowane przez Rektora. § 15 Biuro Promocji i Biuro Prasowe Uniwersytetu Warszawskiego w porozumieniu z BJK i PEJK przekazują informacje o kolejnych badaniach dotyczących jakości kształcenia i ich wynikach. Projekt nowelizacji aktów prawnych związanych z badaniami jakości kształcenia Projekt Zarządzenia Rektora UW w sprawie badań jakości kształcenia na UW 8

Badania ankietowe na wydziałach i w innych jednostkach organizacyjnych Uniwersytetu Warszawskiego kształcących studentów § 16 Zasady i procedury prowadzenia badań ankietowych w jednostkach organizacyjnych (w szczególności forma, treść, sposób realizacji badań ankietowych, sposób opracowania danych zebranych w wyniku badań oraz wykorzystanie ich w celu doskonalenia jakości kształcenia) określone są w uchwale rady jednostki w sprawie wewnętrznego systemu zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia. Projekt nowelizacji aktów prawnych związanych z badaniami jakości kształcenia 9

Projekt nowelizacji Zarządzenia nr 56 Rektora UW z dnia 3 październikann2012 r. w sprawie Systemu Zapewnienia i Doskonalenia Jakości kształcenia na UW §1 W zarządzeniu nr 56 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 3 października 2012 r. w sprawie Systemu Zapewniania i Doskonalenia Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim ( Monitor UW z 2012 r. Nr 8, poz. 268) w § 6 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany: 1) punkt 1 otrzymuje brzmienie: „ zasad projektowania, zatwierdzania, realizacji, monitorowania i okresowego przeglądu programów kształcenia”; 2) punkt 2 otrzymuje brzmienie: „ zasad uwzględniających konieczność publikowania i konsekwentnego stosowania kryteriów, przepisów i procedur w zakresie: przyjęć na studia, w szczególności w trybie potwierdzania efektów uczenia się spoza systemu formalnego, oceniania studentów i doktorantów, zaliczania kolejnych etapów studiów oraz dyplomowania”. 10

Projekt nowelizacji Zarządzenia nr 76 Rektora UW z dnia 4 grudnia 2012 r. w sprawie systemów zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na wydziałach §1 W zarządzeniu nr 76 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 4 grudnia 2012 r. w sprawie systemów zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia na wydziałach oraz w innych jednostkach organizacyjnych prowadzących studia na Uniwersytecie Warszawski (Monitor UW …..) w § 2 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany: 1) punkt 1 otrzymuje brzmienie: „ zasad projektowania, zatwierdzania, realizacji, monitorowania i okresowego przeglądu programów kształcenia”; 2) punkt 2 otrzymuje brzmienie: „ zasad uwzględniających konieczność publikowania i konsekwentnego stosowania kryteriów, przepisów i procedur w zakresie: przyjęć na studia, w szczególności w trybie potwierdzania efektów uczenia się spoza systemu formalnego, oceniania studentów i doktorantów, zaliczania kolejnych etapów studiów oraz dyplomowania”. 11

Obszary wskazane w § 2 ust. 2 Zarządzenia nr 76 Rektora UW z 4 grudnia 2012 w sprawie systemów... oraz w §1 Zarządzenia nr …. Rektora UW z dnia… w sprawie zmiany zarządzenia nr 76 Rektora UW w sprawie systemów… odpowiadają obszarom opisanym w znowelizowanych Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area, dokumencie przyjętym przez ministrów państw sygnatariuszy Procesu Bolońskiego na konferencji w Erywaniu w dniach maja 2015 r. Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt) 12

Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt) Zgodnie z tymi standardami jednostki powinny: – posiadać politykę zapewniania jakości i związane z nią procedury oraz standardy dotyczące oferowanych programów kształcenia. Programy powinny być projektowane tak, aby umożliwiały osiągnięcie wyznaczonych dla nich celów, w tym zamierzonych efektów kształcenia. Kwalifikacje wynikające z programu powinny być jasno określone i ogłoszone oraz powinny odnosić się do właściwego poziomu Krajowej Ramy Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego i, co za tym idzie, do poziomi ERK. - programy kształcenia powinny być projektowane z udziałem studentów i innych interesariuszy; - programy kształcenia powinny być projektowane tak, aby umożliwić studentowi sprawny progres; - programy kształcenia muszą precyzować oczekiwany nakład pracy studenta (w ECTS); 13

Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt) Jednostki powinny zapewniać taką realizację programów, która zachęca studentów do podjęcia aktywnej roli w tworzeniu procesu uczenia się, oraz gwarantować, że ocenianie studentów będzie odzwierciedlać to podejście do kształcenia. 14

Jednostki powinny sformułować zasady i procedury uwzględniające konieczność publikowania i konsekwentnego stosowania kryteriów, przepisów i procedur w zakresie: - przyjęć na studia, w szczególności w trybie potwierdzania efektów uczenia się spoza systemu formalnego, - oceniania studentów i doktorantów, - zaliczania kolejnych etapów studiów, -dyplomowania itp. Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt) 15

Obszar 1. Projektowanie, zatwierdzanie, realizacja, monitorowanie i okresowy przegląd programów kształcenia. Należy pamiętać, że zgodnie ze standardem 1.3 znowelizowanych Standardów i wskazówek… jednostki powinny zapewnić: poszanowanie różnorodności studentów i ich potrzeb poprzez umożliwienie im studiowania wykorzystującego elastyczne ścieżki kształcenia; elastyczne stosowanie różnych metod pedagogicznych w celu wspierania potrzeb edukacyjnych studentów; wybór odpowiednich dla studenta form studiów i form nauczania; regularną ocenę i dostosowywanie form nauczania i metod dydaktycznych. wzmacnianie poczucia autonomii studenta, przy jednoczesnym zapewnianiu wskazówek i wsparcia ze strony nauczyciela; promowanie wzajemnego szacunku w relacji student – nauczyciel; odpowiednie procedury postępowania w wypadku skarg studentów. Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt) 16

Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt ) Obszar 2. Przepisy i procedury w zakresie: przyjęć na studia, w szczególności w trybie potwierdzania efektów uczenia się spoza systemu formalnego, oceniania studentów i doktorantów, zaliczania kolejnych etapów studiów oraz dyplomowania itp. Sprawiedliwe uznawanie kwalifikacji, okresów studiów i wcześniejszego kształcenia, w tym potwierdzanie efektów uczenia się pozaformalnego i nieformalnego (RPL) stanowi niezbędny element zapewniający postęp studentów w ich studiach, przy jednoczesnym promowaniu mobilności. W celu zapewniania jakości w procesie uznawania kwalifikacji, osiągnięć i efektów uczenia się jednostki powinny, opracować procedury tych procesów. 17

Definicje: uznawanie kwalifikacji - recognition of qualifications) [słownik_KSK] formalne uznanie przez upraw­nioną do tego instytucję ważności świadectwa/dyplomu zdobytego za granicą. Definicja jest spójna m.in. z definicją podaną w Konwencji lizbońskiej z 1997 roku o uznaniu kwalifikacji związanych z uzyska­niem wyższego wykształcenia w Regionie Europejskim. W podobnym kontekście używane są terminy „uznawanie wykształcenia” i „uznawanie dyplomów”. Jedną z metod prowadzących do uznania kwalifikacji (niezalecaną) jest nostryfikacja. Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt) 18

potwierdzenie efektów uczenia się [ustawa_PSW] formalny proces weryfikacji posiadanych efektów uczenia się zorganizowanego instytucjonalnie poza systemem studiów oraz uczenia się niezorganizowanego instytucjonalnie, realizowanego w sposób i metodami zwiększającymi zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych Definicja ta ma charakter ogólny. Z przepisów ustawy wynika jednak, że odnosi się ona do konkretnej sytuacji - potwierdzania efektów uczenia się w związku z przyjęciami na studia. Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt) 19

osiągnięcie (credit) [słownik_KSK] wyodrębniony zestaw efektów uczenia się - stanowiących składnik wymagań dla kwalifikacji - których uzyskanie zostało potwierdzone na podstawie przeprowadzonej walidacji Termin „osiągnięcie” odniesiony do uczenia się, zwłaszcza do uczenia się przez całe życie, ma inne znaczenie niż w języku potocznym – nie dotyczy osiągnięć w jakiejkolwiek sferze – odnosi się np. do „zaliczenia” pewnego modułu kształcenia (przedmiotu, grupy przedmiotów, praktyki itp.). Osiągnięcia mogą być wyrażane za pomocą liczby punktów – ECTS (European Credit Transfer and accumulation System), a w przypadku szkoleń zawodowych – ECVET (European Credit system for Vocational Education and Training). Być może dlatego w niektórych dokumentach i materiałach wyraz „credit” jest niefortunnie tłumaczony na język polski nie jako „osiągnięcie”, lecz jako „punkt (zaliczeniowy)”. Zarówno względy merytoryczne, jak i Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, skłaniają do używania terminu „osiągnięcie”. Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt) 20

osiągnięcie (odpowiadające efektom uczenia się) (credit (for learning outcomes)) [zalecenie_ECVET] zbiór indywidualnych efektów uczenia się danej osoby, które zostały ocenione i mogą być akumulowane do celów uzyskania kwalifikacji lub transferowane do innych programów kształcenia/uczenia się lub do innych kwalifikacji Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt) 21

Wszystkie definicje zostały przedstawione w projekcie „Słowniczka” przygotowanego r. przez prof. Andrzeja Kraśniewskiego. Źródłem definicji zamieszczonych w słowniczku są następujące dokumenty: Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym (jej aktualna wersja uwzględniająca zmiany wynikające z przyjętej w dniu 11 lipca 2014 r. nowelizacji), Zalecenie Rady z dnia 20 grudnia 2012 г. w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, , 2012/C 398/01, Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie ustanowie­nia europejskiego systemu transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET), Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, , 2009/C 155/02, S. Sławiński (red.), Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014 Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt) 22

Regulacje Polskiej Komisji Akredytacyjnej Przepisy znajdujące się w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 października 2014 r. w sprawie podstawowych kryteriów oceny programowej oraz oceny instytucjonalnej zostały rozwinięte w Statucie Polskiej Komisji Akredytacyjnej uchwalonym 23 lutego 2015 r. Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt) 23

W załączniku nr 1 do Statutu PKA, określono szczegółowe kryteria oceny programowej dla kierunków o profilu ogólno akademickim. W załączniku nr 2 do Statutu PKA określono szczegółowe kryteria oceny programowej dla kierunków o profilu praktycznym. W załączniku nr 3 do Statutu PKA znajdujemy szczegółowe kryteria oceny instytucjonalnej Zmiany w przygotowanych przez UZZJK Wskazówkach i propozycjach rozwiązań… (projekt) 24

Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia Prof. dr hab. Paweł Stępień, Tel Biuro ds. Jakości Kształcenia Kierownik: mgr Agata Wroczyńska mgr Katarzyna Wileńska Tel. (022) , (022) , Fax (022) Siedziba: ul. Karowa 18, p. 203