Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałRyszard Marciniak Został zmieniony 8 lat temu
1
zaprasza Zygmunt Korzeniewski
2
Czy znasz to powiedzenie? Lepszy wróbel w garści? Czy rzeczywiście znasz to powiedzenie: Lepszy wróbel w garści? Lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu! Z. Korzeniewski, DODN
3
Pa ń stwo Kowalscy Państwo Kowalscy jechali do miasta swoim Fiacikiem z przeciętną prędkością 60 km/godz. Niestety w drodze powrotnej był dość duży ruch i ich przeciętna prędkość wyniosła zaledwie 30 km/godz. Jaką średnią prędkość uzyskali na całej trasie do miasta i z powrotem? Z. Korzeniewski, DODN
4
Odpowied ź Jechali ze średnią prędkością 40 km na godzinę. Gdyby mieli do przejechania 60 km w jedną stronę, droga zajęłaby im godzinę w jedną stronę i dwie godziny w drugą – co daje trzy godziny na przejechanie 12O km. Z. Korzeniewski, DODN
5
Farmer Pewien farmer kupił konia za 60 dolarów i sprzedał go za 70. Następnie kupił go z powrotem za 80 dolarów i sprzedał po raz kolejny za 90. Ile pieniędzy zarobił farmer na sprzedaży swego konia? Z. Korzeniewski, DODN
6
Odpowied ź Rolnik zarobił 20 dolarów. Większość osób, w tym osoby zajmujące się finansami, podaje odpowiedź 10 dolarów. Przeliczmy to jednak: Cena kupnaCena sprzedaży Transakcja 160 dolarów70 dolarów Transakcja 280 dolarów90 dolarów Razem140 dolarów160 dolarów Z. Korzeniewski, DODN
7
W ą tpliwo ś ci? Jeśli nadal nie jesteś przekonany, przeczytaj ponownie pytanie, zmieniając drugie zdanie: „Następnie rolnik kupił cegły za 80 dolarów, a sprzedał je za 90”. (Czy ma znaczenie, czy druga transakcja dotyczyła cegieł czy konia?). Jeśli wciąż masz wątpliwości, wyciągnij realne pieniądze i przeprowadź z kimś fikcyjną transakcję. Z. Korzeniewski, DODN
8
Zagadki na wesoło A - jaka to wyspa? Z. Korzeniewski, DODN
9
Odpowied ź SamoA Z. Korzeniewski, DODN
10
Zagadki na wesoło Z jakim ciastkiem skojarzy się tez zapis? „D U P ? Z. Korzeniewski, DODN
11
Odpowied ź BezA Z. Korzeniewski, DODN
12
Zagadki na wesoło Podaj imię na „wesoło”, może być napisane tak, jak się słyszy. A W Z. Korzeniewski, DODN
13
Odpowied ź A – Wacóś W – Winicjuż Z. Korzeniewski, DODN
14
Poł ą cz 5 a nast ę pnie 4 liniami bez odrywania r ę ki Z. Korzeniewski, DODN
15
Poł ą cz 5 liniami bez odrywania r ę ki- odpowied ź Z. Korzeniewski, DODN
16
Poł ą cz 4 liniami bez odrywania r ę ki- odpowied ź Z. Korzeniewski, DODN
17
Ile kwadratów istnieje na zał ą czonym tu rysunku?
18
Policz kwadraty - odpowied ź „3o”: jeden duży kwadrat, 9 kwadratów złożonych z 4 mniejszych ( nie możemy zapomnieć o tym pośrodku), 4 kwadraty złożone z 9 małych i 16 małych kwadratów. Możesz wyszukać więcej? Lewa półkula mózgu zsumuje je wszystkie. Z. Korzeniewski, DODN
19
Test twórczego my ś lenia Część I 1. W ciągu 1 minuty wypisz jak najwięcej słów, zaczynających się od liter „JU” 2. W ciągu 2 minut wypisz jak najwięcej słów, zaczynających się od litery „R” a kończących się na „a” Z. Korzeniewski, DODN
20
Test twórczego my ś lenia Część II – 3 minuty Wypisz wszystkie możliwe zastosowania „filiżanki”. Z. Korzeniewski, DODN
21
Test twórczego my ś lenia Część III – 3 minuty Wypisz wszystkie możliwe skutki faktu, że od 01 września zamknięto szkoły. Z. Korzeniewski, DODN
22
Punktowanie 1. Policz wyrazy obu zadań części I… 2. Policz sposoby i skutki części II i III… 3. Dodaj je do siebie… 4. W części II wykreśl zastosowania w kategorii: pojemnika okrągłego kształtu narzędzia przemocy Z. Korzeniewski, DODN
23
Punktowanie 5. W części III wykreśl zastosowania w kategorii: praca nauczyciela (np. wzrost bezrobocia) działania zastępcze (np. nauczanie w domu). bunt społeczeństwa 6. Policz pozostałe zapisy cz. II i III. Pomnóż x 5 7. Dodaj wyniki zaznaczone Z. Korzeniewski, DODN
24
Wynik 43 punkty – umysł o innych obszarach aktywności. 44 – 59 – wyniki średni. 60 i wyżej – umysł twórczy, oryginalnie myślący. Z. Korzeniewski, DODN
25
Małe ć wiczenie rysunkowe 1. Narysujcie duży okrąg – tak duży, jaki można narysować na kartce. 2. Narysujcie pionową i poziomą linię, które krzyżują się pod katem prostym, tak by powstały cztery segmenty koła. ……. krok 1. krok 2. krok 3. Z. Korzeniewski, DODN
26
Małe ć wiczenie rysunkowe 3. Narysujcie teraz coś w prawym górnym segmencie koła, i to tak, by rysunek nie dotykał dotychczas narysowanych linii, nie przecinał ich. Narysujcie kwadrat z trzema liniami prostymi. Z. Korzeniewski, DODN
27
Małe ć wiczenie rysunkowe Teraz zakreślcie efekt waszego rozwiązania. Pamiętajcie, że ćwiczenie to należy rozwiązać w przeciągu 60 sekund! 1. Tak, narysowałem...... 2. Jest to możliwe do narysowania...... 3. Pytanie podchwytliwe...... Z. Korzeniewski, DODN
28
Rozwi ą zanie 1 Rozwi ą zanie 2 Z. Korzeniewski, DODN
29
Odpowied ź Rozwiązanie 1: pierwszym możliwym rozwiązaniem jest interpretacja zapisu „z” w sensie „i”, więc tu rysujemy kwadrat z trzema liniami prostymi – to wszystko oczywiście w prawym górnym segmencie koła. Z. Korzeniewski, DODN
30
Odpowied ź Rozwiązanie 2: większość jak czyta polecenie ubarwia je sobie o słowo „tylko”, które oczywiście nigdy nie padło. Stąd polecenie rozumieją „narysujcie kwadrat tylko z trzema liniami prostymi”. Ale słowo tylko nigdy nie padło, więc drugim rozwiązaniem będzie każdy kwadrat, który przecież zawiera trzy linie proste. Z. Korzeniewski, DODN
31
DIAGRAM : „JAK?” Jest to przykład jednej z technik z użyciem słów pytających: co, dlaczego, kto, gdzie, kiedy i jak. Dobrą stroną „jak?” jest to, że musisz podejść do problemu od strony praktycznej- nie po prostu co zrobić, ale określić, jak to zrobić. Zajmuje to umysł w szczególny sposób, a rozrastające się drzewko „JAK” prowadzi cię do punktu, w którym musisz wykonać jedynie jakąś prostą czynność, na przykład zatelefonować. Z. Korzeniewski, DODN
32
JAK JAK JAK JAK JAK Diagram „Jak”
33
Po każdym „jak?” zadajesz następne „jak?”, które wyprowadza cię z jednego rogu, ale zapędza w drugi. Na przykład: „Jak sprawić, by Pan X nie parkowała na moim miejscu?”, „Jak dostać się tu wcześniej?”, „Jak nie przejmować się głupstwami?”, „jak spuścić powietrze z opon po ciemku?” i tak dalej. Ta technika ma dwojaki skutek Z. Korzeniewski, DODN
34
Po pierwsze, przeformułowuje problem, czasami wielokrotnie. Zanim wyczerpiesz wszystkie „jak?” i zaczniesz chodzić w kółko, odnajdziesz rzeczywisty problem, który może być inny niż zaprezentowany. Po drugie, koncentrując się na sposobie, sprawisz, że każde rozwiązanie będzie wykonalne i wymusi podjęcie określonego działania. Z. Korzeniewski, DODN
35
Jeśli na wzór tego przykładu zadasz pytanie „jak wyrażać własne zdanie i być asertywnym”, możesz kontynuować: Jak odbyć trening asertywności? Jak zdobyć sponsora? Jak znaleźć numer telefonu? Z. Korzeniewski, DODN
36
I tak dalej. Każde „jak?” przybliża cię do konkretnego działania, nawet jeśli będzie to zwykłe rozpoczęcie. Nawet wielkie życiowe JAK (na przykład „Jak być asertywnym?) można rozpracować tą techniką. Potrzebujesz tylko trochę więcej JAK i więcej twórczych błysków. Z. Korzeniewski, DODN
37
Powtarzaj ą ce si ę „dlaczego?” Stosuje się tu pytanie o przyczynę, szczególnie skuteczne w przeformułowaniu problemu. Na przykład: PROBLEM: Nie mogę zapłacić rachunku. Dlaczego? Mam debet Z. Korzeniewski, DODN
38
Dlaczego? Zapłaciłem za wakacje. Dlaczego? Potrzebuję odpoczynku. Dlaczego? Wszystko przez Janka. Dlaczego? Przypuszczam, że nie poświęciłam mu dość czasu I tak dalej. Z. Korzeniewski, DODN
39
Uzyskasz podobne rezultaty, je ś li przeformułujesz pytania i odpowiedzi: Problem: Zgubiłem ważne akta. Bo: Mam bałagan na biurku. Bo: Nie segregowałem dokumentów w zeszłym tygodniu. Bo: Pomagałem Charlesowi połapać się w tym wszystkim. Bo: Wziąłem na siebie za dużo pracy. Bo: Nie jestem asertywny. Z. Korzeniewski, DODN
40
Gałązki drzewka DLACZEGO mogę też doprowadzić cię do tych samych lub podobnych problemów. Z. Korzeniewski, DODN
41
DLACZEGO DLACZEGO DLACZEGO DLACZEGO DLACZEGO DLACZEGO DLACZEGO Dlaczego
42
W prezentacji wykorzystano „Inteligencja Kreatywna”, autor H. Alder „Trening twórczości” pod redakcją E. Nęcki. Materiały szkoleniowe CODN, 2005r. Materiały własne Z. Korzeniewskiego. Z. Korzeniewski, DODN
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.