Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Chełmży ID grupy:

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Chełmży ID grupy:"— Zapis prezentacji:

1

2 Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Chełmży ID grupy:
96/64_mp_g1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Doniczkowe rośliny ozdobne jako obiekt obserwacji i badań Semestr/rok szkolny: III/2010/2011

3 Transport wody przez rośliny
Obserwacja uprawy hydroponicznej Sole mineralne Koniec Uprawa hydroponiczna roślin Fotosynteza Klasyfikacja roślin Budowa rośliny

4 Obserwacja roślin Z dwóch sadzonek fiołka afrykańskiego ukorzenionych przez nas, jedna była zasilana pożywką mineralną druga nie. Fiołek afrykański zasilany roztworem soli mineralnych z pożywki Fiołek afrykański NIE zasilany roztworem soli mineralnych z pożywki

5 Obserwacja roślin Wnioski
Roślina zasilana pożywką zawierającą sole mineralne rozwijała się prawidłowo. Po wypuszczeniu liści, ich ilość się powiększała. Liście rosły. Roślina zakwitła Roślina bez pożywki początkowo rozwijała się podobnie jak roślina zasilana. Po 3 tygodniach było jednak widać różnicę. Liście przestały przyrastać, fiołek nie zakwitł. Przyczyną był niedobór makro i mikroelementów. Na co mają one wpływ można dowiedzieć się tutaj.

6 Klasyfikacja roślin Naturalny podział roślin odbywa się na podstawie podobieństw ich cech morfologicznych i anatomicznych czyli decyduje tu kształt, wielkość lub występowanie określonego związku chemicznego. Tworzy się specjalne klucze opisujące rośliny wg których oznacza się rośliny. Najpopularniejszy oparty na zestawianiu ze sobą przeciwstawnych cech i wyborze kolejnych numerów w zależności od decyzji oznaczającego.

7 I wybór Schemat takiego klucza wygląda następująco: II wybór II wybór
III wybór II wybór 3 Posługiwanie się takim kluczem polega na wyborze z pary przeciwstawnych cech tej, która pasuje do oznaczanej rośliny. Załóżmy, że ma ona numer 1. W takim razie pod tą jedynką szukamy cech 2 i 2* i spośród nich znowu wybieramy pasującą. Jeśli będzie to 2, zostawiamy 2* w spokoju i pod 2 szukamy 3 i 3* itd. Postępujemy tak dopóty, dopóki nie dojdziemy do punktu, w którym zawarta będzie nazwa rośliny. 2 3* 1 3 2* III wybór I wybór 3* 3 2 3* II wybór 3 2* III wybór 3*

8 Inna spotykana często budowa klucza polega na tym, że autor odsyła nas do kolejnych punktów, podając po prostu ich numer. Wygląda to tak: 1____2 1*____4 I wybór pkt 2 2____pasująca roślina 2*____3 II wybór pkt 3 3____pasująca roślina III wybór pkt 3 3*____4

9 Posługiwanie się kluczem na przykładzie Oznaczania Tulipana
Trawy Liliowate Kosaćcowate Amaryłkowate 1 Kwiaty niepokaźne, okryte łuskami (plewkami) ____1. 1* Kwiaty z wyraźnie wykształconym i barwnym okwiatem____ 2. Liliowate 2 Pręcików 4. Kwiaty białe drobne, o 4 listkach okwiatu____ 2. Czosnek Majownik Tulipan Lilia Hiacynt 2* Pręcików 6. Pęd kwiatowy zakończony jednym kwiatem __3.

10 6H2O + 6CO2 + chlorofil + energia słoneczna →
fotosynteza Fotosynteza jest zjawiskiem polegającym na przetworzeniu energii zawartej w promieniowaniu słonecznym na energię uwięziona w związkach chemicznych. W czasie fotosyntezy w obecności promieniowania słonecznego, z wody powstaje glukoza i tlen . Proces odbywa się w liściach roślin, dokładnie w chloroplastach. 6H2O + 6CO2 + chlorofil + energia słoneczna → → C6H12O6 (glukoza) + 6O2 + energia w związkach chemicznych

11 fotosynteza Dwutlenek węgla CO2 Tlen O2 Woda H2O

12 fotosynteza WNIOSEK: Przeciwdziałajmy wycince lasów, sadźmy drzewa
REGULUJE ILOŚĆ TLENU W ATMOSFERZE WIĄŻE SZKODLIWY DWUTLENEK WĘGLA A UWALNIA TLEN PRZEKSZTAŁCA SUBSTANCJE NIEORGANICZNE W ZWIĄZKI ORGANICZNE OGRANICZA EFEKT CIEPLARNIANY WNIOSEK: Przeciwdziałajmy wycince lasów, sadźmy drzewa

13 Hydroponiczna uprawa roślin
Hydroponika to bezglebowa uprawa roślin na pożywkach wodnych, umożliwiająca produkcję roślinną w sztucznych warunkach na skalę przemysłową, głównie w szklarniach.

14 Uprawa hydroponiczna roślin.
Woda wraz ze składnikami odżywczymi Wewnętrzna doniczka z otworami umożliwiającymi przepływ wody Podłoże zawierające dobre warunki powietrzne dla korzeni rośliny (np. keramzyt) Szczelny pojemnik zewnętrzny

15 Nasza uprawa hydroponiczna fiołka afrykańskiego
Wewnętrzna doniczka z otworami umożliwiającymi przepływ wody Woda wraz ze składnikami odżywczymi Podłoże keramzytowe zawierające dobre warunki powietrzne dla korzeni rośliny Szczelny pojemnik zewnętrzny osłaniany w celu zapobiegania rozwoju glonów

16 Nasze uprawy hydroponiczne
Pierwiosnek Fiołek afrykański Hiacynt Wnioski: Nie wszystkie rośliny doniczkowe nadają się do uprawy hydroponicznej. Czego przykładem jest pierwiosnek. Bardzo dobrze znoszą uprawę rośliny cebulowe np. hiacynty, tulipany, żonkile. W tym wypadku należy jednak pamiętać o cyklu wegetacyjnym tych roślin. Po przekwitnięciu należy cebulę zasuszyć.

17 Budowa Roślin kwiat kwiat łodyga korzeń

18 Budowa Kwiatu Rosin okrytonasiennych
znamię słupka Płatki korony pręcik szyjka słupka dział kielicha zalążnia

19 Transport wody i soli mineralnych
WYRÓŻNIAMY DWA MECHANIZMY ZA TO ODPOWIEDZIALNE MCHANIZM BIERNY MCHANIZM BIERNY Woda wraz z solami mineralnymi jest przenoszona zgodnie z prądem wstępującym, od korzenia do liści, przede wszystkim wskutek siły ssącej liści powstającej podczas transpiracji, czyli parowania wody przez aparaty szparkowe liści Dzięki siłom kohezji (spójności) wody, jest ona transportowana w kapilarach. Woda przemieszcza się dzięki sile parcia korzeniowego . Transport ten odbywa się przez martwą tkankę przewodzącą zwaną drewnem lub ksylemem.

20 Związki chemiczne budujące rośliny dzielimy na:
ORGANICZNE (białka, lipidy, węglowodany i kwasy nukleinowe) NIEORGANICZNE (woda i sole mineralne)

21 Sole mineralne. MAKROELEMENTY MIKROELEMENTY
To pochodne kwasów lub zasad, niezbędne do funkcjonowania organizmów MAKROELEMENTY MIKROELEMENTY

22 MAKROELEMENTY węgiel tlen wodór azot sód potas siarka magnez fosfor
wapń chlor Warunkują wszelkie życie na Ziemi Wpływa na wzrost i kwitnienie rośliny Zwiększa pobudliwość komórek Wpływa na wzrost pędów, korzeni, przeciwdziała chlorozie i martwicy Wpływa na syntezę chlorofilu Wpływa na fotosyntezę, przeciwdziała chlorozie Wpływa na procesy metaboliczne i wzrost roślin Przeciwdziała rozpadaniu błon komórkowych Wpływa na fotosyntezę, oddychanie komórkowe

23 Mikroelementy żelazo cynk mangan miedź jod fluor molibden kobalt bor
chrom selen Przeciwdziała chlorozie, wpływa na proces oddychania i fotosyntezy Zbyt mała ilość powoduje chlorozę liści Przy jego braku nie powstają owoce i nasiona

24


Pobierz ppt "Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Chełmży ID grupy:"

Podobne prezentacje


Reklamy Google