Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Chełmży ID grupy: 96/64_mp_g1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Doniczkowe rośliny ozdobne jako obiekt obserwacji i badań Semestr/rok szkolny: III/2010/2011

3 Uprawa hydroponiczna roślin Obserwacja uprawy hydroponicznej Budowa rośliny Transport wody przez rośliny Sole mineralne Fotosynteza Klasyfikacja roślin Koniec

4 OBSERWACJA ROŚLIN Z dwóch sadzonek fiołka afrykańskiego ukorzenionych przez nas, jedna była zasilana pożywką mineralną druga nie. FIOŁEK AFRYKAŃSKI ZASILANY ROZTWOREM SOLI MINERALNYCH Z POŻYWKI FIOŁEK AFRYKAŃSKI NIE ZASILANY ROZTWOREM SOLI MINERALNYCH Z POŻYWKI

5 OBSERWACJA ROŚLIN Wnioski Roślina zasilana pożywką zawierającą sole mineralne rozwijała się prawidłowo. Po wypuszczeniu liści, ich ilość się powiększała. Liście rosły. Roślina zakwitła Roślina bez pożywki początkowo rozwijała się podobnie jak roślina zasilana. Po 3 tygodniach było jednak widać różnicę. Liście przestały przyrastać, fiołek nie zakwitł. Przyczyną był niedobór makro i mikroelementów. Na co mają one wpływ można dowiedzieć się tutaj.

6 KLASYFIKACJA ROŚLIN Naturalny podział roślin odbywa się na podstawie podobieństw ich cech morfologicznych i anatomicznych czyli decyduje tu kształt, wielkość lub występowanie określonego związku chemicznego. Tworzy się specjalne klucze opisujące rośliny wg których oznacza się rośliny. Najpopularniejszy oparty na zestawianiu ze sobą przeciwstawnych cech i wyborze kolejnych numerów w zależności od decyzji oznaczającego.

7 Schemat takiego klucza wygląda następująco: I wybór II wybór III wybór Posługiwanie się takim kluczem polega na wyborze z pary przeciwstawnych cech tej, która pasuje do oznaczanej rośliny. Załóżmy, że ma ona numer 1. W takim razie pod tą jedynką szukamy cech 2 i 2* i spośród nich znowu wybieramy pasującą. Jeśli będzie to 2, zostawiamy 2* w spokoju i pod 2 szukamy 3 i 3* itd. Postępujemy tak dopóty, dopóki nie dojdziemy do punktu, w którym zawarta będzie nazwa rośliny * 2* 3 3* 2 2* 3 3* 3

8 Inna spotykana często budowa klucza polega na tym, że autor odsyła nas do kolejnych punktów, podając po prostu ich numer. Wygląda to tak : 1____2 1*____4 I wybór pkt 2 2____pasująca roślina 2*____3 II wybór pkt 3 3____pasująca roślina 3*____4 III wybór pkt 3

9 1 Kwiaty niepokaźne, okryte łuskami (plewkami) ____ 1. 1* Kwiaty z wyraźnie wykształconym i barwnym okwiatem____ 2. 1.Trawy 2.Liliowate 3.Kosaćcowate 4.Amaryłkowate Liliowate 2 Pręcików 4. Kwiaty białe drobne, o 4 listkach okwiatu____ 2. 2* Pręcików 6. Pęd kwiatowy zakończony jednym kwiatem __ 3. 1.Czosnek 2.Majownik 3.Tulipan 4.Lilia 5.Hiacynt POSŁUGIWANIE SIĘ KLUCZEM NA PRZYKŁADZIE OZNACZANIA TULIPANA

10 FOTOSYNTEZA Fotosynteza jest zjawiskiem polegającym na przetworzeniu energii zawartej w promieniowaniu słonecznym na energię uwięziona w związkach chemicznych. W czasie fotosyntezy w obecności promieniowania słonecznego, z wody powstaje glukoza i tlen. Proces odbywa się w liściach roślin, dokładnie w chloroplastach. 6H 2 O + 6CO 2 + chlorofil + energia słoneczna C 6 H 12 O 6 (glukoza) + 6O 2 + energia w związkach chemicznych

11 Dwutlenek węgla CO 2 Woda H 2 O Tlen O 2 FOTOSYNTEZA

12 REGULUJE ILOŚĆ TLENU W ATMOSFERZE WIĄŻE SZKODLIWY DWUTLENEK WĘGLA A UWALNIA TLEN PRZEKSZTAŁCA SUBSTANCJE NIEORGANICZNE W ZWIĄZKI ORGANICZNE OGRANICZA EFEKT CIEPLARNIANY WNIOSEK: Przeciwdziałajmy wycince lasów, sadźmy drzewa

13 HYDROPONICZNA UPRAWA ROŚLIN Hydroponika to bezglebowa uprawa roślin na pożywkach wodnych, umożliwiająca produkcję roślinną w sztucznych warunkach na skalę przemysłową, głównie w szklarniach.

14 UPRAWA HYDROPONICZNA ROŚLIN. Woda wraz ze składnikami odżywczymi Podłoże zawierające dobre warunki powietrzne dla korzeni rośliny (np. keramzyt) Wewnętrzna doniczka z otworami umożliwiającymi przepływ wody Szczelny pojemnik zewnętrzny

15 Nasza uprawa hydroponiczna fiołka afrykańskiego Wewnętrzna doniczka z otworami umożliwiającymi przepływ wody Woda wraz ze składnikami odżywczymi Podłoże keramzytowe zawierające dobre warunki powietrzne dla korzeni rośliny Szczelny pojemnik zewnętrzny osłaniany w celu zapobiegania rozwoju glonów

16 Nasze uprawy hydroponiczne Pierwiosnek Hiacynt Fiołek afrykański Wnioski: Nie wszystkie rośliny doniczkowe nadają się do uprawy hydroponicznej. Czego przykładem jest pierwiosnek. Bardzo dobrze znoszą uprawę rośliny cebulowe np. hiacynty, tulipany, żonkile. W tym wypadku należy jednak pamiętać o cyklu wegetacyjnym tych roślin. Po przekwitnięciu należy cebulę zasuszyć.

17 BUDOWA ROŚLIN kwiat łodyga kwiat korzeń

18 BUDOWA KWIATU ROSIN OKRYTONASIENNYCH szyjka słupka zalążnia dział kielicha pręcik Płatki korony znamię słupka

19 TRANSPORT WODY I SOLI MINERALNYCH MCHANIZM BIERNY WYRÓŻNIAMY DWA MECHANIZMY ZA TO ODPOWIEDZIALNE MCHANIZM BIERNY Woda wraz z solami mineralnymi jest przenoszona zgodnie z prądem wstępującym, od korzenia do liści, przede wszystkim wskutek siły ssącej liści powstającej podczas transpiracji, czyli parowania wody przez aparaty szparkowe liści Dzięki siłom kohezji (spójności) wody, jest ona transportowana w kapilarach. Woda przemieszcza się dzięki sile parcia korzeniowego. Transport ten odbywa się przez martwą tkankę przewodzącą zwaną drewnem lub ksylemem.

20 ZWIĄZKI CHEMICZNE BUDUJĄCE ROŚLINY DZIELIMY NA: NIEORGANICZNE (woda i sole mineralne) ORGANICZNE (białka, lipidy, węglowodany i kwasy nukleinowe )

21 SOLE MINERALNE. To pochodne kwasów lub zasad, niezbędne do funkcjonowania organizmów MAKROELEMENTYMIKROELEMENTY

22 MAKROELEMENTY węgiel tlen wodór azot sód potas siarka magnez fosfor wapń chlor Warunkują wszelkie życie na Ziemi Wpływa na wzrost i kwitnienie rośliny Zwiększa pobudliwość komórek Wpływa na wzrost pędów, korzeni, przeciwdziała chlorozie i martwicy Wpływa na syntezę chlorofilu Wpływa na fotosyntezę, przeciwdziała chlorozie Wpływa na procesy metaboliczne i wzrost roślin Przeciwdziała rozpadaniu błon komórkowych Wpływa na fotosyntezę, oddychanie komórkowe

23 MIKROELEMENTY żelazo cynk mangan miedź jod fluor molibden kobalt bor chrom selen Przeciwdziała chlorozie, wpływa na proces oddychania i fotosyntezy Zbyt mała ilość powoduje chlorozę liści Przy jego braku nie powstają owoce i nasiona

24 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google