Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki."— Zapis prezentacji:

1 Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA) Nazwa szkoły: Zespół Szkół Chemicznych ID grupy: 97/39_MF_G1 Opiekun: Karolina Grzesińska Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Budujemy maszynę parową Semestr/rok szkolny: II / 2010/2011

3 PLAN PREZENTACJI: 1. Ogólnie. Ogólnie. 2. Podstawy teoretyczne. Podstawy teoretyczne. 3. Doświadczenia do wykonania. Doświadczenia do wykonania.

4 MASZYNA PAROWA Maszyna parowa - to parowy silnik tłokowy. Czasem do maszyn parowych zalicza się pompy parowe powstałe przed silnikiem tłokowym. Za wynalazcę maszyny parowej uważa się Jamesa Watta, który w 1763 roku udoskonalił atmosferyczny silnik parowy.

5 DZIAŁANIE Spalając pod napełnionym kotłem drewno bądź węgiel, doprowadzano wodę do wrzenia. Wytworzona w ten sposób para była doprowadzana przez układ rozrządu do cylindra. Tłok wprawiany był w ruch poprzez naprzemienne wpuszczanie będącej pod wysokim ciśnieniem pary do przedniej i tylnej części cylindra (rozdzielonych tłokiem). Następnie za pośrednictwem korbowodu przenoszono wytworzoną energię na wał korbowy i koło zamachowe. W celu stabilizacji obrotów w maszynach parowych używany był regulator odśrodkowy.

6

7 BUDOWA 1. tłok 2. tłoczysko 3. krzyżulec 4. korbowód 5. wykorbienie wału korbowego 6. wał korbowy 7. koło zamachowe 8. suwak 9. regulator odśrodkowy

8 PODSTAWY TEORETYCZNE: Temperatura - jest związana ze średnią energią kinetyczną ruchu i drgań cząsteczek. Temperaturę podajemy w Kelwinach (układ SI) lub w stopniach Celsjusza. Przelicznik T = t + 273, gdzie: T – temperatura w Kelwinach t – temperatura w °C 0°C = 273 K

9 CO TO JEST CIEPŁO? Ciepło - to sposób przekazywania energii. Ciepło - to ilość energii wewnętrznej, która jest przekazywana przez ciało o temperaturze wyższej do ciała o temperaturze niższej.

10 CIEPŁO WŁAŚCIWE: Ciepło właściwe jest równe liczbowo ilości ciepła, która jest potrzebna do ogrzania 1 kg masy substancji o 1K lub o 1°C. Ciepło właściwe definiuje się jako iloraz ciepła dostarczanego ciału przez jego masę i przyrostu temperatury. <- jednostki ciepła właściwego

11 Ilość ciepła jaką pobiera ciało, ogrzewając się, można wyliczyć ze wzoru:

12 BILANS CIEPŁY: Ciepło oddane równe jest ciepłu pobranemu. Wzór pozwalający wyliczyć temperaturę końcową mieszaniny (T) dla dwóch substancji jedna o masie m 1 i temperaturze T 1 oraz druga o masie m 2 i temperaturze T 2 :

13 I ZASADA TERMODYNAMIKI Zmiana energii wewnętrznej ciała (ΔE w ) jest równa sumie pracy wykonanej nad ciałem (W) i ciepła wymienianego z otoczeniem (Q) ΔE w =W+Q

14 DOŚWIADCZENIE 1 Napełniamy probówkę do pojemności wodą a następnie wciskamy korek lekko dopasowany do wewnętrznych ścianek probówki, tak aby dotykał powierzchni wody. Podgrzewamy ostrożnie probówkę. Wynik doświadczenia: po pewnym czasie korek porusza się w probówce ku górze. To pokazuje jak energia wewnętrzna zamienia się w pracę.

15

16

17 DOŚWIADCZENIE 2 Do zlewki wlewamy 250 ml wody o temperaturze pokojowej (około 20°C), wkładamy termometr a następnie podgrzewamy ją. Odczytujemy co 60 sekund temperaturę. Wyniki pomiarów umieszczamy w tabeli. L.P.Czas ogrzewania (s) Temperatura (°C) 250ml 500ml 1.O sekund33°C39°C 2.60 sekund43°C39°C sekund50°C44°C sekund54°C48°C sekund57°C52°C sekund63°C57°C sekund67°C61°C

18

19 DOŚWIADCZENIE 3 Zlewka z gorącą wodą i druga zlewka z zimną wodą. Wyznaczamy masy obu wód i mierzymy ich temperatury. Wlewamy je obie do kalorymetru i mierzymy temperaturę końcową mieszaniny. Rozwiązanie: Zlewka – 102,70g Gorąca woda – 123,20g -> temp. 65°C Zimna woda – 130g -> temp. 22°C Temperatura końcowa mieszaniny - 34°C

20

21 Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki."

Podobne prezentacje


Reklamy Google