Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA. KOMUNIKACJA TO Słuchanie Mówienie Mowa ciała Obserwacja.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA. KOMUNIKACJA TO Słuchanie Mówienie Mowa ciała Obserwacja."— Zapis prezentacji:

1 KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA

2 KOMUNIKACJA TO Słuchanie Mówienie Mowa ciała Obserwacja

3 SŁUCHANIE Słyszenie Koncentracja uwagi Rozumienie

4 Dobry słuchacz Koncentruje uwagę na rozmówcy. Utrzymuje optymalny kontakt wzrokowy. Nie przerywa, nie kończy za kogoś zdania. Zdaje pytania, by upewnić się, czy dobrze zrozumiał.

5 Reaguje mimicznie (np. uśmiechem, zmarszczeniem brwi, potakiwaniem). Potrafi równoważyć słuchanie i notowanie.

6 Komunikacja werbalna Mów tak, by Twój najmniej inteligentny słuchacz Cię zrozumiał, a ten najzdolniejszy nie nudził się Dostosuj poziom słownictwa do możliwości odbiorców. Operuj przykładami. Unikaj skrótów lub wyrażeń zrozumiałych tylko dla Twojej grupy zawodowej.

7 Dobry mówca Jest konkretny, rzeczowy, precyzyjny – dobry mówca wie, po co mówi, jest świadomy celu swojej wypowiedzi. Dba o kulturę wypowiedzi. Jest świadomy stanu swoich emocji. Rozumie ich wpływ na przebieg rozmowy.

8 Dobry mówca obserwuje reakcje swoich odbiorców. Im mniej osób nas słucha, tym krótsze i oszczędniejsze w formie powinno być wystąpienie.

9 Formy pomocne i utrudniające przekazywanie informacji zwrotnych Informacja zwrotna – reakcja na nasze słowa, gesty, czyny; swoista odpowiedź.

10 Pomocne Utrudniające Szczegółowa Dyskusyjna Użyteczna Odpowiednia w czasie Właściwa Ogólna Dogmatyczna Nieużyteczna Nieodpowiednia w czasie Przesadzona

11 Szczegółowa: W tym tygodniu spóźnił się Pan do pracy trzy razy Ogólna Ciągle spóźnia się Pan do pracy Wniosek: unikajmy określeń typu: ciągle, zawsze, nigdy

12 Dogmatyczna Musi Pani wreszcie coś zrobić, aby syn przestał przeszkadzać w czasie lekcji Dyskusyjna Zastanówmy się wspólnie nad tym, co zrobić, by Jacek przestał przeszkadzać w prowadzeniu lekcji

13 Użyteczna – czyli zrozumiała dla odbiorcy Bezużyteczna – czyli niezrozumiała Odpowiednia w czasie – kiedy odbiorca jest w stanie przyjąć informację Nieodpowiednia w czasie (np. w czasie silnego wzburzenia emocjonalnego odbiorcy, odbiorca pod wpływem alkoholu)

14 Właściwa – złoty środek Przesadzona (co do formy lub treści, np. wyolbrzymianie lub bagatelizowanie problemów)


Pobierz ppt "KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA. KOMUNIKACJA TO Słuchanie Mówienie Mowa ciała Obserwacja."

Podobne prezentacje


Reklamy Google