Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wprowadzenie do studiów kulturowych

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wprowadzenie do studiów kulturowych"— Zapis prezentacji:

1 Wprowadzenie do studiów kulturowych
Feministyczne studia kulturowe zajęcia I

2 Czym zajmują się feministyczne studia kulturowe?
Polityka reprodukcji Polityka reprezentacji Polityka podmiotowości Polityka oporu

3 Społeczne ujęcie kultury i jej praktyk Teoria hegemonii Badania CCCS
Główne założenia studiów kulturowych Plan wykładu

4 „culture is ordinary” Część 1

5 3 tradycje Francuska – civilisation Niemiecka – Kultur, Bildung
Angielska

6 „(…) pursuit of our total perfection by means of getting to know, on all the matters which most concern us, the best which has been thought and said in the world.„

7 Kultura to: Zbiór wartości (wymiar aksjologiczny)
Kanon (wymiar dokumentujący) Sposób życia (wymiar społeczny)

8 Rewolucja kulturowa Rozwój edukacji Demokratyzacja
Technologie teleinformatyczne

9 The whole way of life „(…) wszystkie charakterystyczne czynności i zainteresowania narodu, regaty Henley, Cowes, dwunasty sierpnia, finały mistrzostw świata w piłce nożnej, wyścigi hartów, kręgle, grę w rzutki, ser Wensleydale, posiekaną gotowaną kapustę, marynowane buraki, dziewiętnastowieczne neogotyckie kościoły oraz muzykę Elgara.” Thomas Stearns Eliot

10 Kultura jest czymś zwyczajnym

11 Teoria hegemonii Część II

12 ANTONIO GRAMSCI

13 Hegemonia Praktyka kształtowania relacji władzy polegająca na roztaczaniu autorytetu moralnego, kulturowego i intelektualnego nad jak największą liczbą grup społecznych, którego celem jest podporządkowanie sobie owych grup, nie tylko za pomocą wymuszania biernego posłuszeństwa, lecz przede wszystkim na drodze osiągania aktywnej zgody i PRZYZWOLENIA.

14 CELEM HEGEMONII JEST KONSENSUS I SAMOREPRODUKCJA

15 Społeczeństwo obywatelskie i polityczne
Społeczeństwo polityczne = PODMIOT WŁADZY Społeczeństwo obywatelskie = PRZEDMIOT WŁADZY

16 WOJNA POZYCJI

17 Dynamika społeczeństwa obywatelskiego

18 Każda hegemonia jest tymczasowa i zmienna

19 Kryzys hegemonii „Jeśli klasa panująca utraciła przyzwolenie, czyli nie jest już „kierowniczą” a jedynie „panującą”, dysponującą wyłącznie siłą przymusu, oznacza to, że szerokie masy oderwały się od ideologii tradycyjnych, nie wierzą już w to, w co wierzyły dawniej, itd.”

20 WRAZ Z HEGEMONIĄ POWSTAJE KULTURA HEGEMONICZNA

21 Kultura HEGEMONICZNA Zdrowy rozsądek Kultura popularna
Wzorce konsumpcyjne Media

22 Hegemonia jest kategorią za pomocą której można badać kulturę

23 CZY MOŻNA MÓWIĆ O MĘSKIEJ HEGEMONII?

24 Badania cccs Część III

25 Powstanie Centre for Contemporary Cultural Studies

26 Etnografia kultury współczesnej

27 Obszary badawcze cccs Media, doświadczenie potoczne, kultura popularna – JAK DOCHODZI DO REPRODUKCJI HEGEMONII? W JAKICH OKOLICZNOŚCIACH POJAWIA SIĘ OPÓR?

28 Feminizm w cccs

29 Główne założenia studiów kulturowych
podsumowanie

30 1. Konsumpcja kultury jest jednocześnie jej produkcją – czynny udział odbiorców

31 2. Praktyki kulturowe rządzą się swoją dynamiką – różne modele partycypacji w kulturze

32 3. Kultura to obszar hegemonicznej reprodukcji

33 4. Kultura to obszar subwersji


Pobierz ppt "Wprowadzenie do studiów kulturowych"

Podobne prezentacje


Reklamy Google