Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

FEMINISTYCZNE STUDIA KULTUROWE ZAJĘCIA I WPROWADZENIE DO STUDIÓW KULTUROWYCH.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "FEMINISTYCZNE STUDIA KULTUROWE ZAJĘCIA I WPROWADZENIE DO STUDIÓW KULTUROWYCH."— Zapis prezentacji:

1 FEMINISTYCZNE STUDIA KULTUROWE ZAJĘCIA I WPROWADZENIE DO STUDIÓW KULTUROWYCH

2 CZYM ZAJMUJĄ SIĘ FEMINISTYCZNE STUDIA KULTUROWE? Polityka reprodukcji Polityka reprezentacji Polityka podmiotowości Polityka oporu

3 Społeczne ujęcie kultury i jej praktyk Teoria hegemonii Badania CCCS Główne założenia studiów kulturowych PLAN WYKŁADU

4 CULTURE IS ORDINARY CZĘŚĆ 1

5 3 TRADYCJE Francuska – civilisation Niemiecka – Kultur, Bildung Angielska

6 (…) pursuit of our total perfection by means of getting to know, on all the matters which most concern us, the best which has been thought and said in the world.

7 Kultura to: Zbiór wartości (wymiar aksjologiczny) Kanon (wymiar dokumentujący) Sposób życia (wymiar społeczny)

8 REWOLUCJA KULTUROWA Rozwój edukacji Demokratyzacja Technologie teleinformatyczne

9 THE WHOLE WAY OF LIFE (…) wszystkie charakterystyczne czynności i zainteresowania narodu, regaty Henley, Cowes, dwunasty sierpnia, finały mistrzostw świata w piłce nożnej, wyścigi hartów, kręgle, grę w rzutki, ser Wensleydale, posiekaną gotowaną kapustę, marynowane buraki, dziewiętnastowieczne neogotyckie kościoły oraz muzykę Elgara. Thomas Stearns Eliot

10 Kultura jest czymś zwyczajnym

11 TEORIA HEGEMONII CZĘŚĆ II

12 ANTONIO GRAMSCI

13 Praktyka kształtowania relacji władzy polegająca na roztaczaniu autorytetu moralnego, kulturowego i intelektualnego nad jak największą liczbą grup społecznych, którego celem jest podporządkowanie sobie owych grup, nie tylko za pomocą wymuszania biernego posłuszeństwa, lecz przede wszystkim na drodze osiągania aktywnej zgody i PRZYZWOLENIA. HEGEMONIA

14 CELEM HEGEMONII JEST KONSENSUS I SAMOREPRODUKCJA

15 Społeczeństwo polityczne = PODMIOT WŁADZY Społeczeństwo obywatelskie = PRZEDMIOT WŁADZY SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE I POLITYCZNE

16 WOJNA POZYCJI

17 DYNAMIKA SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO

18 Każda hegemonia jest tymczasowa i zmienna

19 KRYZYS HEGEMONII Jeśli klasa panująca utraciła przyzwolenie, czyli nie jest już kierowniczą a jedynie panującą, dysponującą wyłącznie siłą przymusu, oznacza to, że szerokie masy oderwały się od ideologii tradycyjnych, nie wierzą już w to, w co wierzyły dawniej, itd.

20 WRAZ Z HEGEMONIĄ POWSTAJE KULTURA HEGEMONICZNA

21 Zdrowy rozsądek Kultura popularna Wzorce konsumpcyjne Media

22 Hegemonia jest kategorią za pomocą której można badać kulturę

23 CZY MOŻNA MÓWIĆ O MĘSKIEJ HEGEMONII?

24 BADANIA CCCS CZĘŚĆ III

25 Powstanie Centre for Contemporary Cultural Studies

26 ETNOGRAFIA KULTURY WSPÓŁCZESNEJ

27 OBSZARY BADAWCZE CCCS Media, doświadczenie potoczne, kultura popularna – JAK DOCHODZI DO REPRODUKCJI HEGEMONII? W JAKICH OKOLICZNOŚCIACH POJAWIA SIĘ OPÓR?

28 FEMINIZM W CCCS

29 GŁÓWNE ZAŁOŻENIA STUDIÓW KULTUROWYCH PODSUMOWANIE

30 1. Konsumpcja kultury jest jednocześnie jej produkcją – czynny udział odbiorców

31 2. Praktyki kulturowe rządzą się swoją dynamiką – różne modele partycypacji w kulturze

32 3. Kultura to obszar hegemonicznej reprodukcji

33 4. Kultura to obszar subwersji


Pobierz ppt "FEMINISTYCZNE STUDIA KULTUROWE ZAJĘCIA I WPROWADZENIE DO STUDIÓW KULTUROWYCH."

Podobne prezentacje


Reklamy Google