Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sprawozdanie z Akcji Przedszkolak Pełen Zdrowia..

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sprawozdanie z Akcji Przedszkolak Pełen Zdrowia.."— Zapis prezentacji:

1 Sprawozdanie z Akcji Przedszkolak Pełen Zdrowia.

2 W akcji brały udział dwie grupy do których uczęszczają dzieci 5-6 letnie, jedna z grup jest grupą integracyjną Biedronki zajęcia z dziećmi prowadziła mgr Anna Jabłońska a druga to grupa ogólnodostępna Motylki w której pracują mgr Anna Bastrzyk i mgr Barbara Wyrwich. Akcja była prowadzona od stycznia do lutego. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach, były ciekawe proponowanych tematów. Przez całe dwa miesiące dzieci nauczyły się co to jest zdrowie i choroba, wiedzą jak należy wezwać pogotowie ratunkowe gdy komuś z rodziny dzieje się krzywda, znają naturalne sposoby dbania o odporność, poznawały zagadnienie znaczenia higieny, aktywności ruchowej i zdrowego żywienia dla zdrowia i wzmacniania naturalnej odporności.Chętnie i z zaangażowaniem podejmowały wiele działań kształtujących zachowania i nawyki prozdrowotne

3 ZDROWIE KONTRA CHOROBA Zajęcia rozpoczęły się od zapoznania dzieci z Akademią Zdrowego Przedszkolaka. Dzieci poznały cele Akcji. Zajęcia rozpoczęły się od zapoznania dzieci z Akademią Zdrowego Przedszkolaka. Dzieci poznały cele Akcji. W trakcie zajęć dzieci wspólnie z nauczycielką stworzyły definicję ZDROWIA i CHOROBY. Następnie wykonały plakat, który został zawieszony na grupowej gazetce. Pani pielęgniarka opowiadała dzieciom o konieczności dbania o własne zdrowie. Mierzyła dzieciom ciśnienie, badała stetoskopem, opowiadała o wirusach, bakteriach, konieczności mycia rąk, owoców przed jedzeniem. Zaznaczyła jak dzieci mogą wzywać ewentualną pomoc, jak dzwonić na pogotowie, przestrzegała przed samodzielnym zażywaniem lekarstw. Pokazała też przedmioty potrzebne jej w pracy. Dzieci z wielkim zainteresowaniem słuchały opowiadań pani Aldony, kształtując jednocześnie pozytywny stosunek do poddania się ewentualnemu leczeniu w przyszłości. W trakcie zajęć dzieci wspólnie z nauczycielką stworzyły definicję ZDROWIA i CHOROBY. Następnie wykonały plakat, który został zawieszony na grupowej gazetce. Pani pielęgniarka opowiadała dzieciom o konieczności dbania o własne zdrowie. Mierzyła dzieciom ciśnienie, badała stetoskopem, opowiadała o wirusach, bakteriach, konieczności mycia rąk, owoców przed jedzeniem. Zaznaczyła jak dzieci mogą wzywać ewentualną pomoc, jak dzwonić na pogotowie, przestrzegała przed samodzielnym zażywaniem lekarstw. Pokazała też przedmioty potrzebne jej w pracy. Dzieci z wielkim zainteresowaniem słuchały opowiadań pani Aldony, kształtując jednocześnie pozytywny stosunek do poddania się ewentualnemu leczeniu w przyszłości.

4 W dalszych zajęciach dzieci uczyły się o wirusach i bakteriach, wysłuchały wiersza Jana Brzechwy Katar, oraz bajki z serii Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka pt Raptuś, Wieprzuś i Ociupinka poznają choroby i przeziębienia. W celu zobrazowania dzieciom bakterii i wirusów pokazałam kolorowanki, które dzieci pięknie pokolorowały. Na zakończenie dzieci bawiły się w zabawę Wirus.

5 ODPORNOŚĆ ORGANIZMU Na początku zajęć dzieci wysłuchały bajki pt. Raptuś, Wieprzuś i Ociupinka w Fabryce Aptekarza na Górze Sowiej. Bajka opowiadała o lekarstwach, które można przyrządzić w domu z naturalnych składników. Jest to np. Na początku zajęć dzieci wysłuchały bajki pt. Raptuś, Wieprzuś i Ociupinka w Fabryce Aptekarza na Górze Sowiej. Bajka opowiadała o lekarstwach, które można przyrządzić w domu z naturalnych składników. Jest to np. Syropek HCMM rozgrzewający – skład: herbata cytryna, miód i malina. Syropek HCMM rozgrzewający – skład: herbata cytryna, miód i malina. Naleweczka CCC – skład: cebula, czosnek zalany cukrem. Naleweczka CCC – skład: cebula, czosnek zalany cukrem. Bomba witaminowa – skład: kiszona kapusta, starte jabłko, marchewka, pokrojona cebula i czosnek, zielona natka pietruszki, oliwa, sól i pieprz. Bomba witaminowa – skład: kiszona kapusta, starte jabłko, marchewka, pokrojona cebula i czosnek, zielona natka pietruszki, oliwa, sól i pieprz. Dzieci zrozumiały, że należy zdrowo się odżywiać jedząc warzywa, owoce i pełnowartościowe produkty aby wspomagać odporność. Dzieci zrozumiały, że należy zdrowo się odżywiać jedząc warzywa, owoce i pełnowartościowe produkty aby wspomagać odporność. Przy piosence Witaminki, Witaminki dzieci wspólnie się bawiły. A następnie z nauczycielką wykonały lekarstwa z domowej apteczki. Przy piosence Witaminki, Witaminki dzieci wspólnie się bawiły. A następnie z nauczycielką wykonały lekarstwa z domowej apteczki.

6 Po zrobieniu naturalnych lekarstw dzieci wybrały się na plac przedszkolny aby pobawić się w zabawę Obrona fortecy. Nauczycielka wspomniała dzieciom jak ważny jest ruch na świeżym powietrzu aby nasz organizm dobrze funkcjonował i bronił się przed wirusami i bakteriami. Dzieci z chęcią brały udział w tej zabawie. Wróciły do przedszkola zadowolone i zmęczone.

7 RUCH, HIGIENA I MĄDRE ŻYWIENIE TO ZDROWIE Dzieci chętnie słuchały o przygodach Wieprzusia, Ociupinki i Raptusia, poznając dzięki nim i mądrej cioci Róży zagadnienia zdrowego odżywiania, wspierania odporności, bezpiecznych zabaw, pojęcia związane z leczeniem. Chętnie odgrywały scenki, wcielały się w role bajkowych bohaterów, opowiadały o własnych przykrych doświadczeniach związanych z chorobami, wymieniały zachowania, produkty, sytuacje niebezpieczne dla naszego zdrowia i nawyki pożądane itp. Dzieci chętnie słuchały o przygodach Wieprzusia, Ociupinki i Raptusia, poznając dzięki nim i mądrej cioci Róży zagadnienia zdrowego odżywiania, wspierania odporności, bezpiecznych zabaw, pojęcia związane z leczeniem. Chętnie odgrywały scenki, wcielały się w role bajkowych bohaterów, opowiadały o własnych przykrych doświadczeniach związanych z chorobami, wymieniały zachowania, produkty, sytuacje niebezpieczne dla naszego zdrowia i nawyki pożądane itp. Na zajęciach przybliżono dzieciom zasady zbilansowanej diety. Dzieci poznały piramidę żywienia, dzięki której dowiedziały się jakie produkty powinny jeść najczęściej a jakie najrzadziej. Przy piosence Mydło wszystko umyje, nawet uszy i szyję dzieci wykonywały układ taneczny. Na zajęciach przybliżono dzieciom zasady zbilansowanej diety. Dzieci poznały piramidę żywienia, dzięki której dowiedziały się jakie produkty powinny jeść najczęściej a jakie najrzadziej. Przy piosence Mydło wszystko umyje, nawet uszy i szyję dzieci wykonywały układ taneczny.

8 Cebulka – tak się noszę – moda na jesień i zimę. Podczas tej zabawy dzieci dowiedziały się jak odpowiednio ubierać się podczas wyjścia na spacer w okresie zimowym. Nauczycielka wyjaśniła dzieciom, że złe ubranie spowoduje albo zmarznięcie albo spocenie, które mogą być przyczyną choroby. Zwróciła uwagę również na obuwie, któro powinno być nieprzemakalne, ponieważ przemoczone stopy to prawie pewny początek przeziębienia.

9 HIGIENA JAMY USTNEJ W dn r. wybraliśmy się na pieszą wycieczkę do Gabinetu Stomatologicznego w celu pełniejszej realizacji zagadnienia higieny jamy ustnej. Pani dentystka pokazywała narzędzia, opowiadała nam jak dbać o zęby, jak są one zbudowane, ile mamy zębów, dlaczego mleczaki wypadają, jakich produktów i zachowań unikać, wyjaśniła jak poprawnie szczotkować zęby. Podkreśliła też konieczność wizyt u dentysty przynajmniej co 6 miesięcy. Na koniec każdy z nas mógł usiąść na fotelu dentystycznym. Dzieci dostały też Dyplomy Dzielnych Pacjentów. Z pewnością ta wizyta spowoduje, że dzieci chętniej będą dbały o higienę jamy ustnej i odwiedzały stomatologa. W dn r. wybraliśmy się na pieszą wycieczkę do Gabinetu Stomatologicznego w celu pełniejszej realizacji zagadnienia higieny jamy ustnej. Pani dentystka pokazywała narzędzia, opowiadała nam jak dbać o zęby, jak są one zbudowane, ile mamy zębów, dlaczego mleczaki wypadają, jakich produktów i zachowań unikać, wyjaśniła jak poprawnie szczotkować zęby. Podkreśliła też konieczność wizyt u dentysty przynajmniej co 6 miesięcy. Na koniec każdy z nas mógł usiąść na fotelu dentystycznym. Dzieci dostały też Dyplomy Dzielnych Pacjentów. Z pewnością ta wizyta spowoduje, że dzieci chętniej będą dbały o higienę jamy ustnej i odwiedzały stomatologa. Warto podkreślić, że nasze przedszkolaki myją zęby również w przedszkolu, zawsze po obiedzie. Warto podkreślić, że nasze przedszkolaki myją zęby również w przedszkolu, zawsze po obiedzie.

10 Podczas zajęć o higienie jamy ustnej dzieci nauczyły się tego jak prawidłowo należy szczotkować zęby, jakie produkty i posiłki przyczyniają się do powstawania próchnicy zębów. Nauczycielka pokazała dzieciom jak prawidłowo należy szczotkować zęby. Na zakończenie było wspólne śpiewanie piosenki Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda. Następnego dnia dzieci wysłuchały bajki pt. Raptuś, Wieprzuś i Ociupinka, co to ból zęba.

11 ZAJĘCIE Z RODZICAMI W celu podsumowania akcji Przedszkolak pełen zdrowia zaprosiliśmy rodziców z naszej grupy na zajęcia otwarte pt. Bal przedszkolaka pełnego zdrowia. Podczas zajęć dzieci i rodzice poznali nową bajkę o przygodach zwierzątek ze Zdrowego Zakątka stworzoną przez nas na potrzeby zajęć, będącej podsumowaniem dotychczas poznanych treści. Potem opowiedziały ją misiom, utrwalając wybrane treści. Podczas zajęć otwartych również korzystałyśmy z bezpłatnych materiałów i niektórych pomysłów jak np. plakat ukazujący które części ciała mogą chorować, piramida żywienia. Dzieci wyciągały też z woreczka warzywa i owoce, opisując ich wygląd, kształt, fakturę, znaczenie dla zdrowia. Wraz z rodzicami bawiliśmy się w zabawę Sałatka warzywna i przy piosenkach wcześniej wspomnianych. Na koniec wspólnie wykonaliśmy sałatkę owocową z dostępnych owoców: bananów, kiwi, ananasów, jabłek, gruszek i pomarańczy. Wszyscy zajadali z apetytem, doceniając smak i wartości odżywcze owoców. W celu podsumowania akcji Przedszkolak pełen zdrowia zaprosiliśmy rodziców z naszej grupy na zajęcia otwarte pt. Bal przedszkolaka pełnego zdrowia. Podczas zajęć dzieci i rodzice poznali nową bajkę o przygodach zwierzątek ze Zdrowego Zakątka stworzoną przez nas na potrzeby zajęć, będącej podsumowaniem dotychczas poznanych treści. Potem opowiedziały ją misiom, utrwalając wybrane treści. Podczas zajęć otwartych również korzystałyśmy z bezpłatnych materiałów i niektórych pomysłów jak np. plakat ukazujący które części ciała mogą chorować, piramida żywienia. Dzieci wyciągały też z woreczka warzywa i owoce, opisując ich wygląd, kształt, fakturę, znaczenie dla zdrowia. Wraz z rodzicami bawiliśmy się w zabawę Sałatka warzywna i przy piosenkach wcześniej wspomnianych. Na koniec wspólnie wykonaliśmy sałatkę owocową z dostępnych owoców: bananów, kiwi, ananasów, jabłek, gruszek i pomarańczy. Wszyscy zajadali z apetytem, doceniając smak i wartości odżywcze owoców.

12 Bal Przedszkolaka pełnego zdrowia w przedszkolu Zdrowy Zakątek Minął już cały miesiąc odkąd zwierzątka z przedszkola zwanego Zdrowy Zakątek poznają tajemnice zdrowia. Ciocia Róża, która zajmuje się zwierzątkami w przedszkolu opowiadała im co dzień o zdrowiu, higienie, wirusach, niebezpiecznych zachowaniach, zdrowym żywieniu. W końcu nadszedł dzień, w którym zwierzątka miały podzielić się swoją ogromną wiedzą ze swoimi rodzicami. Tego dnia myszka Ociupinka wstała wcześnie rano. Bardzo się niecierpliwiła, chciała jak najszybciej pość do przedszkola. Zaraz po sytym i zdrowym śniadanku, które obowiązkowo jadła codziennie rano, poprosiła mamę o kukurydzę. - Po co Ci kukurydza Kochanie? – zapytała mama myszki - Dziś w przedszkolu będziemy robić sałatkę warzywną. Każdy z nas ma przynieść jakieś pyszne warzywo –odpowiedziała podekscytowana myszka. - Dobrze Kochanie, dam Ci więc jeszcze pomidorka, żeby sałatka była jeszcze bardziej pyszna - Dziękuję mamusiu! – podziękowała Ociupinka i szybciutko zapakowała warzywa do swojego różowego woreczka, był to bowiem jej ulubiony kolor. Potem pojechała z mamą do przedszkola. Już na drzwiach widniał kolorowy napis Bal przedszkolaka pełnego zdrowia. _ Zapowiada się ciekawy dzień – z uśmiechem powiedziała mama - O tak!- pisknęła z radości myszka i trzymając mamę za rękę weszła sali. Tam czekali już na nią prosiaczek Wieprzuś, zajączek Raptuś, wiele innych zwierzątek grupy i ciocia Róża. Każdy z nich przyniósł jakieś pyszne warzywo: - zajączek Raptuś - marchewkę - prosiaczek Wieprzuś - groszek - piesek Łatek - rzodkiewkę -kotek Mruczek- ogórka, -kotek Mruczek- ogórka, -chomik Miko - pomidora -chomik Miko - pomidora Wiele warzyw można by wymieniać, zapowiadała się pyszna zabawa, dosłownie! Ciocia Róża zaprosiła wszystkich do wesołego tańca przy piosence Witaminki, witaminki. Skocznym pląsom, śmiechom i piskom nie było końca! Potem każdy opowiedział dlaczego tak ważne jest zdrowe odżywianie. Zaczął zajączek Raptuś: - Warzywa i owoce mają witaminki, na przykład marchewka witaminę A i B, a cytryna witaminę C, dzięki niej mamy lepszą odporność na choroby na przykład przeziębienia! – z dumą odpowiedział Raptuś - A ja wiem, że pijąc mleko codziennie zdrowo rośniemy i nasze ząbki są silne i zdrowe, bo mleko zawiera dużo wapnia, tak tez mówiła pani dentystka u której byliśmy – szybciutko dorzucił piesek Łatek - O zdrowym odżywaniu mówi piramida zdrowego żywienia, to co na dole piramidy powinniśmy jeść najczęściej, a co na górze –najrzadziej – mądrze dodał Mruczek. - Wspaniale! Jak dużo już wiecie – odpowiedziała ciocia Róża. Na pewno poradzicie sobie z zagadkami, posłuchajcie:

13 - Co to takiego, brzydki, maleńki, nie widać go wcale, bardzo niegrzeczny, bo zdrowie nam psuje i niejedną groźną w organizmie chorobę wywołuje? - Wirus! – chórkiem odpowiedziały zwierzątka. - Wirusy i bakterie widać tylko pod mikroskopem proszę Pani! – krzyknął wesoło Wieprzuś. - Bardzo dobrze następna zagadka – pod pachę go włóż, potrzymaj przez chwile, a zaraz się dowiesz, że, stopni masz… o aż tyle! - Termometr, to termometr, mierzy nam temperaturę, wtedy wiemy czy jesteśmy zdrowi – przekrzykiwały się podekscytowane zwierzątka. - Tak, macie rację, a czy poradzicie sobie z tą zagadką? W białym fartuchu, w szpitalu pracuje, naszym zdrowiem się opiekuje? – zapytała pani - Piekarz! – krzyknął bez zastanowienia Raptuś - Jaki, piekarz,co prawda ma on biały fartuch, ale na pewno nie leczy i nie pracuje w szpitalu, to lekarz Raptusiu, jak zwykle się pospieszyłeś z odpowiedzią – odparła łagodnie Ociupinka. - Bardzo dobrze poradziliście sobie z zagadkami, jak widać wiecie, że zdrowi jesteśmy gdy nic nas nie boli, nie mamy gorączki, kaszlu, jesteśmy radośni i wypoczęci. A co to choroba? –zapytała ciocia Róża - Choroba jest wtedy, gdy mamy katar, kaszel, boli nas coś i nie chce nam się bawić – powiedział Wieprzuś - Racja, ja już byłem, chory, miałem grypę! – pochwalił się Łatek - Ja też byłam chora, miałam katar i kaszel i bolało mnie gardełko – smutno odpowiedziała Ociupinka - Ja też byłem, chory, ja też i ja! – nawzajem przekrzykiwały się dzieci - Każdy z nas kiedyś chorował i pewnie jeszcze nie raz niestety zachoruje, ale bardzo ważne jest by wiedzieć jak wspierać swoją odporność. Zapraszam Was do tablicy. Zwierzątka bez problemu uzupełniły plakat pt. Zdrowie-choroba, przyklejając po stronie: - zdrowia – pietruszkę, brokułę, ananasa, cytrynę, ubrania odpowiednie do pogody, szczoteczkę i pastę do mycia zębów, chusteczkę higieniczną, kartkę pogotowia z numerem alarmowym 112, piłkę jako symbol zabaw na świeżym powietrzu i ruchu - choroby –żelki, chipsy, frytki, hamburgery, sylwetkę wirusa, dziecko które nie zatkało nosa podczas kichania i nie myje rąk przez jedzeniem, dziewczynkę bez kurtki, czapki i szalika w czasie zimy oraz obrazek telewizora, którego nadmierne oglądanie połączeniu z dużą ilością niezdrowego jedzeni powoduje przecie otyłość. Wszyscy nawet rodzice zaangażowali się w to ćwiczenie. Ciocia Róża pękała z dumy! W nagrodę zaprosiła wszystkich do wesołej zabawy ruchowej Sałatka warzywna. Po radosnej zabawie nadszedł czas na wykonanie sałatki warzywnej. Śmiechu i zachwytom nie było końca, zwłaszcza że zjedzonej z apetytem sałatce, były jeszcze inne skoczne tańce i zabawy. To był naprawdę udany dzień i miniony miesiąc w przedszkolu Zdrowy Zakątek, bo zwierzątka i nie tylko one, wiedzą już bardzo dobrze jak dbać o swoje zdrowie! KONIEC

14 Bajkę Bal Przedszkolaka pełnego zdrowia w przedszkolu Zdrowy Zakątek napisały nauczycielki z grupy Motylki Anna Bastrzyk i Barbara Wyrwich oraz ich wychowankowie, bajka powstała na zajęcie z rodzicami, podczas którego rodzice poznali jej treść. Propagowanie aktywności fizycznej, wspieranie ogólnej sprawności, zapobieganie deficytom ruchowym, otyłości itp. poprzez liczne zabawy ruchowe, spacery, zabawy na świeżym powietrzu, gimnastykę z woreczkami, piłeczkami, gazetami, obręczami itd., udział w gimnastyce korekcyjnej, zajęciach karate, zabawach tanecznych szkoły tańca Patiga i w co dwutygodniowych zajęciach ruchowych prowadzonych metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherbourne. Wpłynęło na podniesienie sprawności ruchowej dzieci. Dzięki Akcji, dzieci z naszego przedszkola bardzo dużo się nauczyły, teraz wiedzą jak prawidłowo należy dbać o siebie aby unikać zachorowań, jak ważny w naszym życiu jest sport i prawidłowa dieta a zwłaszcza dla dzieci które są w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju. Koordynator akcji: mgr Anna Jabłońska


Pobierz ppt "Sprawozdanie z Akcji Przedszkolak Pełen Zdrowia.."

Podobne prezentacje


Reklamy Google