Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

1 Perspektywy skroplonego metanu jako paliwa w Polsce i Europie Kwiecień 2013.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "1 Perspektywy skroplonego metanu jako paliwa w Polsce i Europie Kwiecień 2013."— Zapis prezentacji:

1 1 Perspektywy skroplonego metanu jako paliwa w Polsce i Europie Kwiecień 2013

2 2 Fabryka Autobusów Solbus jest polską, rodzinną firmą produkującą nowoczesne autobusy, które z powodzeniem konkurują z wyrobami światowych koncernów. Autobusy marki Solbus są użytkowane przez największych przewoźników w Polsce, w tym przez MZA Warszawa (wkrótce 45 sztuk). Statuetki Gazeli Biznesu Solbus jest jedyną firmą w Polsce, która zdobyła statuetkę Gazeli Biznesu dwa razy z rzędu w latach , kiedy zwiększyła zatrudnienie z 60 do 200 osób. Solbus – polska firma rodzinna

3 3 Solbus Solcity - pierwszy autobus na LNG w Europie Solbus pokazał premierowy egzemplarz autobusu na skroplony gaz ziemny w 2008 r. Firma niezwłocznie przeszła do komercjalizacji nowej technologii, jednak pierwszy wygrany kontrakt na autobusy LNG nie doszedł do skutku ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury do tankowania LNG oraz niedostosowanie regulacji prawnych w Polsce i Europie. Złoty Medal Targów Transexpo dla Solbusa Solcity LNG

4 4 Testy w sześciu miastach w na wiosnę roku 2012 Pokazowe tankowanie LNG w w czasie konferencji w Warszawie, maj 2012 Licznik zapewniający dane o zużyciu LNG Na wiosnę 2012 roku Solbus zorganizował jazdy testowe autobusów LNG w sześciu polskich miastach (m. in. Toruniu) przy wykorzystaniu dostarczonej przez Gazprom mobilnej stacji LNG wyposażonej w przepływomierz. Dzięki temu po raz pierwszy był możliwy pomiar zużycia LNG i zdobycie dowodów na opłacalność tego paliwa dla zainteresowanych firm transportowych.

5 5 Solbus nadal pionierem LNG w Europie Demonstracyjny Solbus Solcity LNG był prezentowany na tzw. Arenie Innowacji podczas największych targów pojazdów użytkowych w Europie, IAA w Hanowerze, gdzie znalazł się wśród najbardziej innowacyjnych pojazdów z Europy.

6 6 Pierwszy komercyjny sukces – 11 Solbusów na LNG dla Olsztyna! Olsztyn - miasto pełne zabytków i zieleniSolbus LNG – już dzisiaj spełnia normę emisji Euro 6.

7 7 Łańcuch dostaw LNG – wybrane problemy Produkcja LNG / Terminal Dystrybucja LNG/LCNG filling station Tankowanie Końcowy użytkownik Różny skład chemiczny LNG- problematyczny dla silników dual -fuel Akcyza na LNG - trzeba ją opłacić miesiąc wcześniej Regazyfikacja LNG - prosty i szybki sposób na zmarnowanie energii włożonej w skroplenie Różne temperatury LNG- producenci silników wymagają od 2 do min. 18 bar LNG to nie LPG! - betonowe niecki pod zbiornikami LNG są zbędne Różne przyłącza tankowania LNG- 2 firmy: JC Carter i Kodiak Homologacja pojazdów LNG! - możliwa choć nie tak prosta

8 8 Pojazdy na LNG i CNG mają różne zbiorniki na to samo paliwo – metan (CH4) 8,5 bar 200 bar Butle CNG Zbiornik LNG Regulator ciśnienia Parownik Gasous (bio-) Methane CH 4 Silnik na gaz ziemny (metan)

9 9 Certyfikacja pojazdów na LNG w Europie dzisiaj – decyzje krajowych instytucji certyfikujących => ryzyko Komponenty LNG certyfikowane wg norm zastępczych: - światowych ISO - amerykańskich NFPA Komponenty CNG są certyfikowane wg europejskiego regulaminu R110, który jest podstawą do wydawania homologacji europejskiej dla pojazdów na CNG

10 10 Certyfikacja pojazdów na LNG w UE w przyszłości – pewność uzyskania homologacji europejskiej (WVTA) Europejski regulamin R110 zostanie rozszerzony o wymagania techniczne dla elementów kriogenicznych mających kontakt z ciekłym metanem (LNG). Na podstawie nowego regulaminu R110 producent pojazdów uzyska homologację europejską (Whole Vehicle Type Approval).

11 11 Zalety skroplonego gazu ziemnego jako paliwa Diesel 1 litr 5 litrów CNG 1,8 litra -162 O C LNG 200 bar Źródło: NGVA Europe ponieważ zbiorniki na LNG są ok. 3 razy mniejsze i znacznie lżejsze od butli CNG, to LNG może być paliwem dla ciągników siodłowych (TIR) jako ciecz może być taniej i szybciej tankowana niż gaz czystość LNG w porównaniu z CNG jest gwarantowana – gdyż LNG nie zawiera wilgoci i związków siarki, ani nie może być zanieczyszczone olejem ze sprężarek sprawdzona technologia stosowana od 20 lat w USA

12 12 KE wspiera rozwój tzw. Błękitnych Korytarzy– cel to stacje LNG co 400 km wzdłuż Projekt Niebieskich Korytarzy został zaplanowany na lata KE przeznaczyła na budżet projektu 8 milionów Euro (wsparcie do 50%. Dzięki 13 nowym stacjom LNG mają powstać 4 międzynarodowe korytarze transportowe dla ciężarówek LNG. Źródło: NGVA Europe

13 13 Ważniejsza od zmiany przepisów jest zmiana sposobu myślenia o paliwach metanowych Musimy pamiętać, że CNG i LNG to ta sama substancja (metan) zatem zgodnie z logiką i interesem ekonomicznym Polski LNG i CNG powinny być tak samo traktowane w przepisach także akcyzowych Używane w przepisach unijnych w kontekście transportu wyrażenie natural gas to gaz ziemny, czyli i CNG i LNG.

14 14 Dziękuję za uwagę! Michał Śliżak Wszelkie wnioski i informacje zawarte w prezentacji odzwierciedlają wiedzę i doświadczenia jedynie Fabryki Autobusów Solbus Sp. z o.o.


Pobierz ppt "1 Perspektywy skroplonego metanu jako paliwa w Polsce i Europie Kwiecień 2013."

Podobne prezentacje


Reklamy Google