Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

EUROPEJSKA MAPA DROGOWA NOŚNIKI ENERGII DLA NAPĘDÓW Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie Ministerstwo Gospodarki, 15 kwietnia 2013 r dr inż. Andrzej.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "EUROPEJSKA MAPA DROGOWA NOŚNIKI ENERGII DLA NAPĘDÓW Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie Ministerstwo Gospodarki, 15 kwietnia 2013 r dr inż. Andrzej."— Zapis prezentacji:

1 EUROPEJSKA MAPA DROGOWA NOŚNIKI ENERGII DLA NAPĘDÓW Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie Ministerstwo Gospodarki, 15 kwietnia 2013 r dr inż. Andrzej Urbanik Instytut Badawczy Dróg i Mostów Polska Platforma Technologiczna Transportu Drogowego ERTRAC

2 The European Road Transport Research Advisory Council (ERTRAC) – Europejska Platforma Technologiczna Transportu Drogowego strategiczna wizja dla transportu drogowego w obszarze R&D. => Strategiczna Agenda Badawcza (SRA) i mapy drogowe. pobudza efektywne publiczne i prywatne inwestycje w obszarze R&D transportu drogowego. koordynuje działania w obszarze R&D transportu drogowego Europa państwa członkowskie regiony podmioty publiczne prywatne. sprzyja => networking, clustering w Europejskim obszarze R&D. promuje zaangażowanie Europy w R&D, by była atrakcyjna dla badaczy i sprzyjała globalnej konkurencyjności transportu. 2

3 ERTRAC > 50 członków Europejski System Transportu Drogowego przemysł, stowarzyszenia, państwa członkowskie UE, władze lokalne, KE, platformy narodowe, uniwersytety i instytuty badawcze etc. 3

4 Priorytety ERTRACu Horizon 2020 są zgodne z SRA 2010 oraz mapami drogowymi MAP and Roadmaps uwzględniają PPP 4

5 Zgodność z SRA 2010 HolistycznIe i systemowo 4 OBSZARY: pojazdy infrastruktura logistyka i mobiliność energia i zasoby 3 RODZAJE Transportu Drogowego miejski łączony dalekobieżny CELE wyzwania społeczne 7 wskaźników % poprawy vs

6 EUROPEJSKA MAPA DROGOWA NOŚNIKI ENERGII DLA NAPĘDÓW Jak osiągnąć: zrównoważoną odnawialną MOBILNOŚĆ czystą vs. nośniki energii technologie napędów ERTRAC European Road Transport Technology Platform EBTP European Biofuels Technology Platform NGVA Natural & Biogas Vehicle Association 6

7 1Executive Summary 2Introduction STRUKTURA MAPY 3Benefits and challenges 4Future energy carriers for mobility and derived infrastructure and powertrain implication 4.1Todays energy carriers for mobility 4.2Competition assessment of renewable energy 4.3Renewable Electricity 4.4Renewable liquid fuels 4.5Renewable gaseous fuels 4.6Powertrain (only for adaptation or benefits) 4.7Future infrastructure 5Milestones 5.2Milestones for infrastructure 5.3Milestones for liquid fuels 5.4Milestones for gaseous fuels 5.5Milestones for passenger cars 5.6Milestones for commercial vehicles 6Roadmaps 7Recommendations 7.1Renewable liquid fuels 7.2Renewable gaseous fuels 7.3Future infrastructure 7.4Powertrain adaption 8References 7

8 Consultation Task force meetings Kick-Off Document 1st Draft ERTRAC 1st final public Technology chapter Milestones/ Roadmap chapter 1st Draft Taskforce nd (open) 3rd (open) 4th 2013JanFebMarAprMayJunJulAugSepOct Harmonogram 8

9 PALIWA ALTERNATYWNE projekty badawcze, rozwojowe i wdrożenia ==> dostawy, produkcja, dystrybucja, infrastruktura tankowania; konieczne adaptacje silników, jakość paliw, technologie obsługi. WYZWANIA niezawodność paliw alternatywnych (końcowy użytkownik), trwałość wszystkich elementów systemu, ==> samochody osobowesamochody dostawcze, samochody ciężaroweautobusy miejskie i dalekobieżne 9

10 Rozwój narzędzi do oceny alternatywnych technologii pojazdów i paliw WTW (Well-to Wheels) Proces dostarczenia energii do kół pojazdu począwszy od wytworzenia paliwa aż po uzyskanie energii i przekazanie jej do kół. LCA (Life Cycle Analysis) analiza cyklu życia LCA dla pojazdów pozyskiwanie I wydobywanie surowców wytwarzanie komponentów montaż pojazdów, obsługa i naprawa pojazdów cykl życia pojazdów recykling pojazdów 10

11 11 OCENA EKONOMICZNA Czy społeczeństwo jak i pojedynczych użytkowników stać na innowacyjne rozwiązania? OCZEKIWANE REZULTATY Poprawa efektywności energetycznej transportu drogowego pasażerskiego i towarowego => w aspekcie oceny LCA. Określony w SRA cel =>25% udział biopaliw. Wzrost użycie biogazu I gazu naturalnego => efektywność współczesnego silnika diesla Systemy magazynowania nadmiaru odnawialnej energii => mobilność

12 Dziekuję!


Pobierz ppt "EUROPEJSKA MAPA DROGOWA NOŚNIKI ENERGII DLA NAPĘDÓW Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie Ministerstwo Gospodarki, 15 kwietnia 2013 r dr inż. Andrzej."

Podobne prezentacje


Reklamy Google