Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PROJEKT SZKOLENIA KADRY CENTRUM NAUCZYCIELSKIEGO Maria L. Ekiel-Jeżewska IPPT PAN, Warszawa Prezentacja projektu w Instytucie Nowoczesnej Edukacji Warszawa,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PROJEKT SZKOLENIA KADRY CENTRUM NAUCZYCIELSKIEGO Maria L. Ekiel-Jeżewska IPPT PAN, Warszawa Prezentacja projektu w Instytucie Nowoczesnej Edukacji Warszawa,"— Zapis prezentacji:

1 PROJEKT SZKOLENIA KADRY CENTRUM NAUCZYCIELSKIEGO Maria L. Ekiel-Jeżewska IPPT PAN, Warszawa Prezentacja projektu w Instytucie Nowoczesnej Edukacji Warszawa,

2 Autorzy projektu 1 dr hab. Maria L. Ekiel-Jeżewska, IPPT PAN 2 prof. dr hab. Stanisław D. Głazek, Instytut Fizyki Teoretycznej UW 3 dr hab. Magdalena Skompska, Wydział Chemii UW 4 dr Adam Smólski, I Społeczne LO, Bednarska 32 41

3 Plan prezentacji Misja Centrum Nauczycielskiego Wizja Szkolenia kadry Centrum Nauczycielskiego Geneza projektu Zarys projektu 2000 r. Aktualizacja

4 Misja Centrum Nauczycielskiego Rozwijanie i wspieranie trwałych kontaktów i współpracy między nauczycielami przedmiotów przyrodniczych a pracownikami naukowymi. Zakres współpracy: nauki przyrodnicze, metodyka ich nauczania. Cel nadrzędny: stworzenie uczniom w szkole warunków skutecznego uczenia się.

5 John Dewey: jak uczyć? przed po Edukacja = proces,,wydobywania czegoś educo – kształcę, wychowuję; e – z (czego); duco – prowadzę, wiodę Przykład: wpływ nauczyciela na wyobrażenia siedmioletniego dziecka obserwacja drzew rysowanie drzew z natury J. Dewey,,,Szkoła a społeczeństwo, University of Chicago Press, 1899 rozdział,,Szkoła a życie dziecka

6 Misja Centrum Nauczycielskiego S. D. Głazek

7 Wizja projektu Szkolenie kadry Centrum Nauczycielskiego Cel: Utworzenie Centrum Nauczycielskiego i wystąpienie do MEN o jego akredytację utworzenie = ? zespół + misja + wartości + procesy badawcze + środowisko oddziaływanie trójstronne: uczeni i studenci – nauczyciele – młodzież szkolna + rodzice

8 Geneza projektu Jak uczy się w szkole MOJE DZIECKO?! Koledzy-fizycy, UW i PAN: jak się uczyć? Wilson i Głazek, którzy,,wiedzą jak'' Procesy: Wilson, Daviss, Redesigning education (jak elektrownie, samoloty, komputery) Strategia działania: Project Discovery (4300 nauczycieli)Project Discovery Physics by Inquiry (zespół McDermott, 20 lat)Physics by Inquiry Noblista mistrzem uczonego Uczony mistrzem nauczyciela Nauczyciel mistrzem ucznia My też spróbujmy! Rodzice dbają o edukację dzieci Zajęcia pozalekcyjne Osobiste kontakty i zaufanie

9 Klub Odkrywców Cel: pomóc uczniom zrozumieć pojęcia i prawa fizyki Metoda: uczniowie wykonują proste doświadczenia i dyskutują wyniki 7 instruktorów: dr, nauczyciel, fizycy, chemik (UW, PAN) 100 dzieci + 23 dorosłych: nauczyciele, rodzice, studenci, naukowcy 400 godzin zajęć z fizyki (UW, PTF, szkoła, obozy naukowe) Cykle tematyczne: właściwości materii, temperatura i termometry, astronomia gołym okiem, obwody elektryczne, optyka, magnesy, masa i równoważenie, prawo Archimedesa, E=mc 2 Materiały do zajęć: McDermott dla nauczyciela tekst dla ucznia doświadczenia przy użyciu prostych przyrządów

10 Nasze materiały dla ucznia Podręcznik dla nauczyciela Adaptacja dla ucznia Zespół McDermott M. L. Ekiel-Jeżewska + M. Skompska 2000 r.

11 Czy obie wagi dobrze ważą? TAK NIE! Dlaczego waga jest zepsuta? Ramię wraca do poziomu Doświadczenie Aby sprawdzić, wychylamy w dół prawe ramię wagi Ramię nie wraca do poziomu

12 Klub Odkrywców WSPÓŁPRACA PRZYJEMNOŚĆ SAMODZIELNOŚĆ SKUPIENIE ZROZUMIENIE

13 WSPÓŁPRACA Podobało mi się to, że uczestnicy uzgadniali ze sobą w grupie sposoby rozwiązywania problemów. Matka ucznia Klubu Odkrywców, 1997

14 SKUPIENIE Najważniejsze było to, że zajęcia pozwoliły mi na uniknięcie strachu przed niepowodzeniami, dodały odwagi i wiary we własne siły, a dzięki temu mogłam skupić się na właściwym zagadnieniu. Nauczycielka fizyki i chemii, 1997

15 PRZYJEMNOŚĆ Zajęcia Klubu Odkrywców kojarzą mi się z fajną zabawą, dzięki której fizyka z czarnej magii przerodziła się w najprostszą naukę świata. Razem z przyjaciółką budowałyśmy różne urządzenia śmiejąc się przy tym i żartując z instruktorami. Tylko jedna rzecz pozostała dla mnie tajemnicą. Kiedyś nasz kolega Maciek, śmieszny okularniczek, zbudował elektrownię z cytryny. Do tej pory nie wiem, jak on to zrobił... Kasia, VII klasa, 1999

16 ZROZUMIENIE Która sztabka metalu jest namagnesowana: ta z czerwonymi paskami czy ta zardzewiała? Uczeń znalazł odpowiedź porównując wyniki obu pokazanych doświadczeń.

17 SAMODZIELNOŚĆ Ja nie szukam, ja znajduję. Pablo Picasso Zajęcia Klubu Odkrywców uświadomiły mi, w jak niedoskonały sposób do tej pory uczyłem swoich uczniów. Nauczyciel

18 Centrum Nauczycielskie: jak uczyć? Nie umiem...Umiem! ?

19 Centrum Nauczycielskie: strategie doskonalenia samodzielności

20 Dlaczego lewa waga działa, a prawa nie?

21 Szukam i znajduję: wieszak

22 Szukam i znajduję: momenty sił rF 1 > rF 2 wychylenie maleje rF 1 < rF 2 wychylenie wzrasta r r F1F1 F2F2 F1F1 F2F2 r r

23 Szkolenie kadry Centrum Nauczyczycielskiego Zarys projektu 2000 r. Rok 1 1) Kurs 3 godz./tydzień, Właściwości materii, Obwody elektryczne, Astronomia gołym okiem wg McDermott + własne badania 4 instruktorów kadry dla 24 nauczycieli i pracowników nauki 2) Letni obóz naukowy 10 dni, Astronomia gołym okiem, 1 instruktor kadry dla 8 absolwentów kursu + 30 dzieci => 8 osób nowej kadry Rok 2 1) Kurs 3 godz./tydzień, Właściwości materii, Obwody elektryczne, Astronomia gołym okiem wg McDermott + własne badania 8 instruktorów nowej kadry dla 32 nauczycieli i pracowników nauki 2) Organizacja Centrum, szkolenie 2 osób w USA

24 Aktualizacja projektu Nowe wyniki autorów Propozycja rozszerzenia projektu Koszty projektu Szkolenie kadry CN W poszukiwaniu stabilnych źródeł finansowania Centrum Nauczycielskiego

25 Przykłady wyników w edukacji - tłumaczenie na polski podręcznika L.C. McDermott W poszukiwaniu praw fizyki (KB,MEJ,SG,PR,MS,2000) - materiały do samodzielnej nauki podczas zajęć interakcyjnych dla uczniów, studentów, pracowników nauki (MEJ,SG,PR,MS,AS) - artykuły (MEJ,SG,AS) - podręcznik szkolny (AS,2000) - internetowy katalog podręczników szkolnych (SG,MaK,JM,2001) - internetowy program do nauki teorii względności (SG,MiK,2003) - prace dyplomowe (np. DD,MaK,MiK) - kierowanie Zakładem Dydaktycznym Chemii Fizycznej UW (MS) - polsko-ukraiński konkurs fizyczny Lwiątko (AS, od 2003) - S. Głazek, S. Sarason, Productive Learning: Science, Art, and Einsteins Relativity in Educational Reform, Corwin Press, 2006 KB = K. Bajer, DD = D. Drążyk, MaK = M. Kisiel, MiK = M. Kulik, JM = J. Młynik, PR = P. Rączka

26 Rozszerzenie projektu Poznawanie skutecznych systemów/projektów edukacyjnych Osobisty kontakt kadry ze światowymi znawcami edukacji Uczony + nauczyciel + dziecko + szkoła + rodzice 2 lata 3 lata Szkolenie kadry w 6 wiodących ośrodkach za granicą (każda z 12 osób kadry wyjeżdża po 2 miesiące/3lata) Przyjazdy ekspertów do Polski (12 osób po 2 tygodnie/3lata) Trzeci rok: nauczyciele prowadzą zajęcia dla dzieci w szkole przy współudziale uczonych + weneckie okno i dyskusja

27 Zagraniczne wzorce 1. Physics Education Group, Department of Physics, University of Washington, USA, Summer Institutes 2. Reading Recovery Council of North America, Worthington, OH, USA (weneckie okno) 3. The Big Picture Company, Providence, RI, USA 4. Success for All Foundation and Johns Hopkins University, Baltimore, MD, USA 5. Edison Schools, Essex, Wielka Brytania 6. La main à la pâte, Montrouge, Francja 7. Learning by redesign, Granville, OH, USA (Discovery)

28 Przykład La main à la pâte Nauczycielka fizyki z Warszawy:,,Uczniowie nie umieją czytać, rozmawiać i precyzować myśli. Jak to zrobić, żeby dziecko odczuwało przyjemność ucząc się w szkole? Francuska reforma systemu edukacji: 6-11 letnie dzieci uczą się przyrody w przedszkolu i szkole, własnoręcznie wykonując doświadczenia. Dyskusja, opisywanie i prezentowanie wyników pomagają im w opanowaniu sztuki pisania, argumentowania i pracy zespołowej. Nauczycielom pomaga środowisko naukowe. F. Liska-Baptiste

29 Koszty projektu SKCN Rewaloryzacja : × 2, USDeuro Przeciętne mies. wynagrodzenie w gosp. narod. PLN Kurs USD Minimalny koszt (2 lata): euro euro Koszt rozszerzonego projektu (3 lata): euro trzeci rok (szkoła + dzieci) euro kontakty ze światowymi ekspertami

30 Źródła finansowania CN SKCN: kadra 12 osób, 32 nauczycieli z 16 szkół = euro/rok fizyka fiz + chem + mat + bio, SKCN 4 × SKCN CN: kadra 50 osób, 130 nauczycieli z 65 szkół = euro/rok + stały personel, wyposażenie, letnie szkolenia, rozwój, × nauczycieli z 65 szkół ~ uczniów (50 euro/ucznia/rok) Skąd wziąć dochód euro/rok? Koszty CN: euro/rok


Pobierz ppt "PROJEKT SZKOLENIA KADRY CENTRUM NAUCZYCIELSKIEGO Maria L. Ekiel-Jeżewska IPPT PAN, Warszawa Prezentacja projektu w Instytucie Nowoczesnej Edukacji Warszawa,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google