Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie MARKETING Dr Aleksandra Gniot

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie MARKETING Dr Aleksandra Gniot"— Zapis prezentacji:

1 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie MARKETING Dr Aleksandra Gniot

2 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Brak rozeznania w motywacjach, potrzebach i preferencjach klientów może być bardzo szkodliwy!!! Przyglądanie się konsumentom dostarcza wskazówek do opracowania marketingu mix. kto kupuje? co kupuje? jak kupuje? kiedy kupuje? gdzie kupuje? jak często kupuje? dlaczego kupuje? ile kupuje?

3 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Skuteczność działań marketingowych w firmie uzależniona jest w największym stopniu od tego, na ile rozpoznany jest klient oraz jego zachowania na rynku proces podejmowania decyzji poszukiwanie informacji związanych z zakupem

4 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie bodźce wywołujące potrzeby uświadomienie sobie potrzeby, pragnienia czy pożądanie czegoś, zainteresowanie wiedzą na temat możliwości zaspokajania potrzeb siła nabywcza kształtująca popyt poziom dochodów nabywcy, możliwość zakupu na kredyt decyzji o przeznaczeniu własnych pieniędzy dostępność produktów oraz możliwość zakupu wiedza nabywcy o dystrybucji produktu oraz usług i możliwości nabycia w czasie oraz przestrzeni. Trzy płaszczyzny procesu zakupu

5 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Proces akceptacji nowego produktu W jaki sposób Ty usłyszałeś po raz pierwszy o tej nowości? Czy kupiłeś ją od razu, czy też upłynęło trochę czasu zanim się do niej przekonałeś? Co Cię przekonało? W jaki sposób potencjalni klienci dowiadują się o nowych produktach, wypróbowują je, a następnie akceptują lub odrzucają? A TY? Przypomnij sobie jakiś nowy produkt, który ostatnio kupiłeś.

6 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Stosunek nabywców do nowości śmiali, są skłonni wypróbować nowe pomysły, nawet przy pewnym ryzyku. są osobami kształtującymi opinię w swoim środowisku i akceptują nowe pomysły wcześnie, ale z rozwagą postępują ostrożnie, akceptują oni nowe pomysły zanim dokona tego przeciętny nabywca, chociaż rzadko są liderami Sceptyczni, akceptujący innowację tylko wówczas, gdy zostanie ona wypróbowana przez większość kupujących charakteryzują się przywiązaniem do tradycji, podchodzą nieufnie do zmian, łączą się z innymi ludźmi o podobnym nastawieniu i akceptują innowację tylko wówczas, kiedy sama w pewnej mierze zawiera już w sobie element tradycji.

7 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Cechy grup konsumentów w procesie akceptacji

8 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Główne kryteria na rynku dóbr konsumpcyjnych

9 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Ograniczenia w segmentacji rynku jedynie na podstawie kryterium wieku niemowlęta (0-3 m-cy) – grzechotki Duplo, dzieci 3-18 m-cy – zabawki aktywizujące Duplo (składają się z dwóch, trzech części,mają zaokrąglone krawędzie), dzieci 2-4 lat – klocki Duplo, dzieciom 3-12 lat – małe klocki LEGO Basi; przejście na małe klocki nie jest dla dzieci trudne, bo małe klocki pasują do dużych klocków Duplo. Przeprowadzona segmentacja nabywców według wieku jest bardzo użyteczna w przypadku dzieci poniżej piątego roku życia – powyżej tej granicy coraz mniej dziewczynek kupuje klocki LEGO, natomiast zainteresowania chłopców stają się coraz bardziej zróżnicowane.

10 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Pozycjonowanie produktu określenie miejsca, jakie dany produkt zajmuje w świadomości konsumenta z punktu widzenia cech lub atrybutów produktów konkurencyjnych

11 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Mapa percepcji pomiar percepcji marek produktu według przyjętych kryteriów ich oceny. Kryteriami tymi są atrybuty oferty, które stanowią podstawę oceny i wyboru przy zakupie (np. szczególne cechy produktu, cena). Największą korzyścią map percepcji jest poznanie produktów bezpośrednio konkurujących, czyli marek produktów uznawanych przez nabywców jako podobne (to te, które na mapie percepcji zlokalizowane są najbliżej siebie).

12 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie

13 Pozycjonowanie produktu Perfekcja Luksus Specjalne wymagania Środkowy Prostota/wygoda To samo ale taniej Tylko cena Mercedes-Benz Audi Volvo Buick Volks Wagen Skoda Daweoo

14 Koncepcje pozycjonowania i ich znaczenie Pozycjonowanie rynkowe (pozycja konkurencyjna) Pozycjonowanie produktu (atrybuty produktu) Pomiary- rynek Udział w rynku Porównanie atrybutów Umysł klienta Reputacja Wizerunek (mapa percepcji) Możliwe pozycje LiderPretendentSkoczek Działający w niszy NastępcaNasladowcaCena/jakość Główne cechy Możliwe strategie PowiększaćWspółdziałaćPromowaćOchraniać Wycofać się Wzmacniać Zmienić pozycję Źródło: Perry M. Conceptual overview and application of international marketing 1988

15 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Marketing mix kombinacja narzędzi, jakimi posługuje się firma, aby osiągnąć pożądane cele na rynku docelowym.

16 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Działania marketingowe Marketing MIX product asortyment, jakość, marka, opakowanie, usługi price polityka cenowa, rabaty, warunki płatności place strategia dystrybucji, kanały dystrybucji, logistyka promotion promocja osobista, reklama, PR, sponsoring people personel obsługujący, klient, inni nabywcy process przebieg świadczenia usługi od zainteresowania klienta, poprzez informację, sprzedaż i obsługę posprzedażową physical evidence wizualne i materialne elementy (budynki, logo, meble, wyposażenie techniczne)

17 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie 5P Marketing MIX product asortyment, jakość, marka, opakowanie, usługi price polityka cenowa, rabaty, warunki płatności place strategia dystrybucji, kanały dystrybucji, logistyka promotion promocja osobista, reklama, PR, sponsoring People Metody doboru pracowników Ocena pracowników Motywacje w tym system wynagrodzeń Szkolenie, zwłaszcza osób pierwszego kontaktu (pilotów wycieczek i recepcjonistów) Największy udział w świadczeniu usług: Kontakt z klientem, kreują produkt i wyobrażenie o nim oraz o PbT

18 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie 7P Marketing MIX product asortyment, jakość, marka, opakowanie, usługi price polityka cenowa, rabaty, warunki płatności place strategia dystrybucji, kanały dystrybucji, logistyka promotion promocja osobista, reklama, PR, sponsoring people personel obsługujący, klient, inni nabywcy process przebieg świadczenia usługi od zainteresowania klienta, poprzez przepływy informacji, stosowane technologie, systemy rezerwacji, sprzedaż i obsługę posprzedażową physical evidence wizualne i materialne elementy (oznakowanie szlaków zagospodarowanie turystyczne, budynki, logo, meble, wyposażenie techniczne)

19 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie 4C customer value wartość dla klienta cost koszt jaki ponosi klient convenience wygoda nabycia communication komunikacja z rynkiem Source: R. Lauterborn

20 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Produkt to zbiór korzyści, użyteczności, przyjemności dla nabywcy. Nabywca nigdy nie zapłaci za towar, ale za korzyści z niego płynące!

21 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Produkt Zbiór korzyści, jakie dostrzega nabywca w oferowanych na rynku dobrach materialnych, usługach bądź ideach zaspokajających jego potrzeby

22 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Produkt to także usługa każda czynność lub działanie, które jedna strona może wykonać na rzecz drugiej strony, i które jest niematerialne oraz nie prowadzi do przejęcia czy przekazania własności. Rozwój sektora to usług to jeden z najsilniejszych trendów w rozwoju współczesnych gospodarek. W USA prawie 80% zatrudnionych pracuje w sektorze usług, w Polsce to ponad 55%! Serwisyzacja

23 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Cechy usług niematerialność, nierozłączność, różnorodność brak możliwości przechowywania.

24 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie trzy poziomy (elementy struktury produktu):

25 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Usługa

26 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Jakość w marketingu Oznacza zbiór atrybutów (cech) marketingowych oraz emocjonalnych, które wpływają na stopień zaspokojenia potrzeb konsumenta i odpowiadają jego wymaganiom

27 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Atrybuty produktu dostrzegane przez nabywców Produkt JakośćStylTrwałośćDostępnośćNiepowtarzalność Koszt Eksploatacji BezpieczeństwoNowoczesność

28 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Marka definiowana jako nazwa, pojęcie, znak, symbol, rysunek lub kombinacja tych elementów stworzona bądź opracowana w celu oznaczenia produktu (lub usługi) oraz jego odróżnienia od oferty konkurentów. Markę lub część marki, która jest prawnie chroniona i stanowi wyłączną własność jednego sprzedawcy, nazywa się znakiem towarowym (handlowym, ochronnym).

29 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Rodzaje strategii Marek

30 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Disney sprzedaje owoce ze swoim logo chce promować zdrowe odżywianie, szczególnie wśród dzieci i na dobre zerwać stosunki z siecią fast- food, McDonalds co-branding

31 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Narzędzia skupiające uwagę klientów na markach reklama (np. Absolut, United Colors of Benetton), sponsoring (Hugo Boss sponsoruje wyścigi Formuły 1 –sponsoring Prognozy Pogody w TVP), kluby klientów (klocki LEGO), zwiedzanie zakładu (np. browary Carlsberg), dystrybucja (katalogi, foldery w miejscach zakupu, pokazy handlowe), wspomaganie instytucji i miejsc tzw. użyteczności publicznej (np. basen) –tzw. marketing odpowiedzialny społecznie, podkreślanie względów społecznych (np. Body Shops – moda na ekologiczność), wysoka jakość za rozsądną cenę (strategia działania firmy IKEA), kreowanie stylu życia (np. Harley Davidson, zegarki SWATCH) ciekawa postać założyciela marketing w Internecie

32 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Marka, bądź nazwa produktu powinna: być łatwa do rozpoznawania, wymawiania, zapamiętywania, określać cechy i korzyści produktu dla nabywcy, być wiarygodna dotrzymując tego, co obiecuje, sugerować osobowość nabywcy, wskazywać nabywcę i użytkownika, stać się unikalna i łatwo odróżniana od konkurencji, nie powinna oznaczać niczego negatywnego w obcych językach, nie może obracać poczucia wartości, etyki i przyzwoitości, nie należy zmieniać jej w ciągu długiego czasu.

33 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Funkcje opakowania: ochronna (zabezpieczenie wartości użytkowej towaru przed zepsuciem lub zniszczeniem), promocyjna (promowanie produktów znajdujących się wewnątrz opakowania, oferowanie przepisów i rad, promowanie innych produktów firmy, wspomaganie wizerunku firmy), informacyjna (identyfikowanie i odróżnianie produktów, informacja o cechach, składnikach, sposobie użycia), fizyczna organizacja pracy (ułatwia magazynowanie i przemieszczanie produktów), dodatkowe wykorzystanie i zwiększenie częstotliwości użycia produktu (wielokrotne wykorzystanie).

34 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Brasilia

35 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Wally Olins

36 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Poland. The heart of Europe.

37 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie

38 The red-and-white design on the kite is a four-square checkered pattern, reminiscent of the emblem on Polish warplanes. The Kite a red-and-white kite whose tail is held by a dancing stick figure that doubles as the K in the word ''Polska.'' The Polska lettering is thick, red and curvaceous, a nod to the emblem of the Solidarity movement. '' It floats gracefully above nations and politics. It's extremely positive.'' represents a break from the past, it is joyful, modern… Source: We want to target the worldwide consumer. We want to show we are a young, dynamic country!

39 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie

40 Cykl życia produktu okres egzystencji produktu na rynku, od momentu jego wprowadzenia do wycofania.

41 Cykl Życia Produktu Wprowadzenie Wzrost Dojrzałość Spadek Czas Sprzedaż

42 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Cechy faz cyklu życia produktu

43 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Cele marketingowe w cyklu życia produktu

44 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Strategie cyklu życia produktu

45 Cena Marketing Mix Nie ma klienta tak wiernego, żeby nie można było pozyskać go obniżką o dwa centy. Tak naprawdę chodzi o wartość, a nie o cenę. Robert T. Lindgren

46 Za mieszkanie... Czynsz Za naukę... Czesne Dentysta, lekarz... Koszty leczenia Pożyczka bankowa... Procent Przejazd autostradą... Myto Ubezpieczenie samochodu... Składka Za wykład... Honorarium Urzędnik państwowy... Łapówka Biznesmen drań... Defraudacja Kluby i stowarzyszenia... wpisowe Żona... Wydatki Prawnik... Uposażenie Cena dyrektora... Pobory Cena akwizytora... Prowizja Cena robotnika... Pensja

47 Cena cokolwiek, z czego dana osoba musi zrezygnować w zamian za jednostkę nabywanego towaru dobra lud usługi Żródło: M.Burda, C. Wyplosz, Makroekonomia. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2000, s.306 Jest elementem marketingu mix tworzącym przychody

48 Cena wartość produktu lub usługi transakcji rynkowej, która jest zgodna z oczekiwaniami kupującego i sprzedającego, określana najczęściej w ujęciu monetarnym Żródło: G. Karasiewicz, Marketingowe strategie cen, PWE, Warszawa 1997 s.16

49 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Strategie wprowadzania produktu Strategia szybkiego zbierania śmietany Strategia szybkiej penetracji Wysoka Niska Cena IntensywnaOgraniczona Promocja Strategia Powolnego zbierania śmietany Strategia powolnej penetracji

50 Elastyczność cenowa popytu Popyt elastyczny- gdy na rynku jest wiele substytutów E>1 Popyt proporcjonalny- gdy zamiany cen powodują jednakową zmianę popytu E=1 Popyt sztywny (doskonale nieelastyczny) na rynku nie ma substytutów E=0 Popyt nie elastyczny- na produkty zaspokajające podstawowe potrzeby: mleko, chleb, ziemniaki... Elastyczność cenowa popytu= %zmiana popytu %zmiana ceny

51 Wzrost cen masła o 1% spowodował spadek popytu o 1,5%. Oznacza to, iż konsumenci mniej chętnie kupowali ten produkt. W tej sytuacji popyt był elastyczny

52 Podwyżka ceny o 1% spowodowała spadek popytu o 0,2%. Jest to przypadek popytu nieelastycznego. Chleb zaspokaja podstawowe potrzeby.

53 Dostawca gazu podniósł jego cenę o 0,5%. Z powodu braku na tym rynku substytutów, popyt się nie zamienił. Popyt sztywny.

54 Popyt jest to zapotrzebowanie zgłaszane na rynku przez konsumentów na dobro lub usługę w podanej cenie i w danym czasie. P – cena Q – wielkość popytu Prawo popytu mówi, że wzrost ceny powoduje spadek wielkości popytu, natomiast spadek ceny powoduje wzrost wielkości popytu

55 Strategie jakościowo/cenowe 1. Strategia najwyższej jakości 4. Strategia przeładownia 8. Strategia pozornej oszczędności 9. Strategia oszczędności 7. Strategia zdzierstwa 6. Strategia dobrej okazji 5. Strategia średniej wartości 2. Strategia wysokiej wartości 3. Strategia superokazji Wysoka Średnia Niska Wysoka Średnia Niska Cena Jakość produktu

56 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie czynniki wpływające na decyzje cenowe

57 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Cele marketingowe decyzji cenowych: pożądana wielkość zysku (kwota, % wartości sprzedaży, stopa zwrotu poniesionych nakładów), maksymalizacja udziału w rynku, przodownictwo jakościowe, budowa image, konkurencyjność, przetrwanie.

58 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Strategia marketingu mix Powiązana z z decyzjami dotyczącymi opracowania produktu, jego dystrybucji i promocji, tak aby stworzyć spójny i skuteczny program marketingowy Koszty koszty stałe/zmienne/całkowite, krzywa doświadczenia (uczenia się) – to graficzna postać obniżania przeciętnych jednostkowych kosztów produkcji w miarę gromadzenia doświadczeń produkcyjnych.

59 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Rynek i popyt. jak konsument postrzega cenę i wartość? analiza związku między ceną a popytem (elastyczność cenowa). ustalanie cen na różnych rodzajach rynku (konkurencja doskonała, oligopolistyczna, czysty monopol).

60 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Podstawowe metody ustalania cen przeciętny koszt plus zysk (metoda kosztowa), ustalanie ceny na podstawie pożądanej stopy zwrotu inwestycji, cena na podstawie wartości produktu dla konsumentów (metoda popytowa), cena na podstawie cen konkurentów.

61 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Rabaty i dyskonta dyskonto ilościowe – dyskonto niekumulatywne polega na premiowaniu rabatem dużych partii nabywanego w jednorazowej transakcji, co pozwala na obniżenie kosztów transakcji (transportu, zapasów); dyskonto kumulatywne polega na rabacie dla nabywców, którzy kupują towary w określonym czasie.

62 Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie Rabaty i dyskonta Dyskonto czasowe – redukcja cen poza wzmożonym sezonem konsumpcji, przyjmując założenie, że zintensyfikowanie sprzedaży w tym okresie pozwoli na zmniejszenie kosztów (np. Magazynowania). Dyskonto funkcjonalne – redukcja cen dla pośredników w zamian za realizację funkcji dystrybucji, promocji, wejścia na konkurencyjny rynek itp. W zależności od sposobu płatności udziela się dyskonta za: dogodną formę płatności, za szybsze niż zwyczajowo przyjęte uiszczenie należności

63 Wojna cenowa Elektronika tanieje jak szalona ostatnia aktualizacja :26 Kilkanaście dni temu w niemieckiej telewizji pojawił się spot, w której polscy klienci sieci, zrobili zakupy w markecie, wyściskali radośnie ochroniarzy, a później ukradli im spodnie. - Ci Polacy to jednak sympatyczni ludzie - skomentował jeden z pracowników. - Jeszcze mam zegarek. Reklama była częścią kampanii niemieckiej spółki przed piłkarskimi mistrzostwami świata. Obśmiewano w niej różne nacje. I tak Francuzi wyszli na erotomanów, Brytyjczycy totalnych sztywniaków, a Niemcy pijaków. "Ciekawe tylko, czy do Media Markt w Polsce przyjdzie jeszcze choć jeden klient. A mówili: "Nie dla idiotów". RTV Euro AGD Niedawno pewna sieć niemieckich sklepów pokazała Polaków jako złodziei! Dla piękna sportu dokopmy Niemcom 3:0! Kup TV... Spot Radio Zet, Trójka

64 Promocja Marketingowy System Komunikacji

65 Komunikacja marketingowa Poszukiwanie stałych lojalnych nabywców Przekonywanie iż można lepiej i taniej zaspokajać ich potrzeby niż zrobią to konkurenci Zachęcanie (motywowanie), dodatkowe premie (pokój 2 os. za cenę 1 os.)

66 Przedmiot komunikacji dwustronnej PRODUCENT KONSUMENT AgenciPośrednicy SPOŁECZNOŚĆ Korzyści, jakie zapewniają produkty i usługi; co skorzystają, jeżeli nabędą produkt wcześniej? Czy konsumenci pozytywnie reagują na cechy produktu; jak oceniają uzyskane korzyści? Czy opłaci się sprzedawać produkt? Jak produkt się sprzedaje? Jak reagują konsumenci? Jakich konkurentów ma produkt na rynku? Czy firma realizuje cele społeczne (chroni środowisko, popiera słabszych)? Wizerunek firmy?

67 Przygotowanie skutecznej komunikacji Jakie cele wyznaczyć komunikacji? Jaką metodę wybrać? Jak często przekazy komunikacji powinny być przesyłane? Z czyjej pomocy korzystać?

68 Elementy modelu komunikacji marketingowej Nadawca Kodowanie- proces przełożenia treści informacji na formę symboliczną, np. fotografie, scenki rodzajowe, rozmowy, marka przedsiębiorstwa Środki przekazu- kanał komunikacyjny Dekodowanie- sposób, w jaki grupa odbiorców rozumie symbole nadawane przez nadawcę Odbiorca Odpowiedź – reakcja (akt kupna) Sprzężenie zwrotne- opinia Szumy informacyjne- nieplanowane przez firmę informacje wpływające na przekaz komunikacyjny, wzmacniając jego oddziaływanie lub osłabiając: rodzina potwierdza walory produktu

69 Elementy procesu komunikacji Konkurencja, przypadkowe czynniki wpływające na opinie o produkcie Sprzedawcy, kanały promocji firmy, Środki masowego przekazu Odbiór z interpretacją Prezentacja sprzedaży Ogłoszenia Pokazy Druki Komunikaty prasowe Menedżer ds. marketingu Decyzja konsumenta kodowanie dekodowanie nadawca odbiorca Sprzężenie zwrotne przekaz Szumy informacyjne Mechanizm transferu Pola!!!

70 Formy promocji Sprzedaż osobista (Face to Face) przekazywanie informacji o produkcie, jego właściwościach, kosztach użytkowania, warunkach zakupu itp., - pozyskiwania informacji o potrzebach, popycie, preferencjach nabywców, - zjednywania klientów dla swojej firmy (składanie ofert, przyjmowanie zamówień, nawiązywanie kontaktów), - przekonywania nabywców i wspierania sprzedaży przez pomoc, porady, instrukcje, wyjaśnienia, prezentacje i minimalizowanie ryzyka związanego z zakupem itp., - kreowanie wizerunku firmy i kształtowanie pozytywnego nastawienia odbiorców do przedsiębiorstwa (styl kontaktów interpersonalnych, kultura obsługi itp.), - organizacja działalności logistycznej – magazynowanie, transport itp.

71 Formy promocji Reklama związana z masową sprzedażą; komunikowanie się z dużą liczbą potencjalnych konsumentów w tym samym czasie Płatna, bezosobowa, skierowana do różnych odbiorców forma prezentacji idei dóbr czy usług z wykorzystaniem różnych mediów

72 Reklama formie ukrytej - np. firmy organizują prezentacje własnych technologii czy też piszą artykuły do prasy specjalistycznej na ich temat - co jest na pograniczu reklamy i edukacji lub ukazywane są przedmioty, będące towarami określonej marki, umieszczone w kontekście filmu fabularnego. Product placement- Nissan w Gotowe na wszystko

73 Skandal obyczajowy Ponieważ celem reklamy jest skuteczność ich oddziaływania na odbiorcę, dlatego można się spotkać w reklamie z treściami wywołującymi np. skandal obyczajowy lub procesy sądowe. Dzięki temu wzrasta zainteresowanie wokół reklamy a tym samym jej siła oddziaływania.

74 PR Public Relation "funkcję zarządzania, która ustanawia i utrzymuje wzajemnie korzystne stosunki pomiędzy organizacją i różnymi grupami jej otoczenia, od których zależy jej sukces lub niepowodzenie S.M. Cutlip, A.H. Center i G.M. Broom(1985)1985

75 Bezpłatna forma promocji skierowana do szerokiej publiczności, prezentuje idee, dobra, usługi. Osoby, które realizują PR, są opłacane, ale nie płaci się za czas antenowy i miejsce w prasie. Występuje w formie rozmowy, dyskusji wokół firmy, produktu (kontakty z prasą i sponsoring) Jest to finansowanie działań celem zwrócenia uwagi na firmę, logo. PR

76 Promocja Sprzedaży inne niż PR i PS formy aktywizowania sprzedaży: konkursy, kupony, vouchery, kluby, karty stałego klienta, wystawy, premie rzeczowe, spotkania, upominki. Oferowanie turystom czegoś ekstra, w zamian oczekuje się od nich podjęcia natychmiastowej decyzji zakupu

77 Marketing bezpośredni Wszelkie działania marketingowe pozwalające uzyskać bezpośrednią reakcję klienta Wymaga istnienia i utrzymania bazy danych Przesyłki pocztowe, za pośrednictwem mediów elektronicznych, telemarketing, katalogi, kupony, teleshoping

78 Etapy planowania kompozycji promocji Określenie miejsca i roli promocji w strategii marketingowej przedsiębiorstwa Identyfikacja docelowego segmentu Określenie celów procesu komunikacji Zaprojektowanie przekazu Wybór kanałów procesu komunikacji Dobór elementów kompozycji promocji mix Określenie metod pomiaru skuteczności promocji

79 Dystrybucja Produktu

80 Dystrybucja KanałyZasięgZapasyLokalizacjaAsortymentTransport Zbiór rożnych działań w celu dostarczenia wytworzonych produktów na rynek w danym miejscu, czasie, ilości i asortymencie, zgodnie z potrzebami nabywców

81 Funkcje dystrybucji Obsługowo- transakcyjne Obsługa odbiorców Negocjacje Zawieranie umów Finansowanie transakcji Przygotowawczo- pomocnicze Gromadzenie i wymiana informacji o popycie Załatwianie zamówień Przygotowywanie produktów do wysyłki Tworzenie handlowego asortymentu produktów Organizacyjno- transportowe Planowanie fizycznego przepływu towarów Magazynowanie i zabezpieczanie zapasów i produktów Przejmowanie produktów Ekspedycja produktów

82 Kanał dystrybucji zespół ogniw, przez które przepływają strumienie marketingowe: Rzeczowe Finansowe Informacyjne

83 Dystrybucja usług polega na tworzeniu warunków konsumpcji, czyli realizacji usług dogodnych dla klienta pod względem miejsca czasu i formy. Opiera się na środkach aktywizacji sprzedaży, zapłacie, zamówieniu usługi oraz przekazaniu informacji i usłudze. Cel: wiązanie nabywców z miejscami powstawania usługi

84 Rodzaje kanałów dystrybucji Producent Odbiorca (konsument) Pośrednicy i Agenci Hurt Agent Detal DŁUGI KRÓTKI BEZPOŚREDNI Hurt Detal


Pobierz ppt "Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie MARKETING Dr Aleksandra Gniot"

Podobne prezentacje


Reklamy Google